• Business

    ΒΟΑΚ: Αγώνας δρόμου για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού αξίας €1,7 δισ.

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Χένρι Χόλτερμαν (ΕΛΛΑΚΤΩΡ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Ευάγγελος Μυτιληναίος (MYTILINEOS)

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Χένρι Χόλτερμαν (ΕΛΛΑΚΤΩΡ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Ευάγγελος Μυτιληναίος (MYTILINEOS)


    Σε αγώνα δρόμου εξελίσσεται η διαδικασία για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για μία από τις μεγαλύτερες παραχωρήσεις που δημοπρατείται αυτή την περίοδο στη χώρα μας. Πρόκειται για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) αξίας 1,7 δισ. Ευρώ για το οποίο έχουν υποβάλει προσφορές τρεις ισχυροί διεκδικητές, οι οποίοι είναι οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) – Mytilineos (Μ Παραχωρήσεων) και ΑΒΑΞ – Meridiam-Egis.

    Πιο συγκεκριμένα, στόχος της ηγεσίας του υπουργείου υποδομών, όπως ανέφερε πρόσφατα ο υφυπουργός υποδομών, Νίκος Ταχιάος κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του στα Χανιά, είναι το έργο να έχει συμβασιοποιηθεί  έως τα τέλη του τρέχοντος έτους.

    Ωστόσο, όπως αναφέρουν πηγές πολύ κοντά στη διαγωνιστική διαδικασία, για να γίνει αυτό θα χρειαστούν πολύ προσεκτικές κινήσεις και πιο συγκεκριμένα ο διαγωνισμός να μην κολλήσει στο στάδιο των προσφυγών των τριών ενδιαφερομένων σχημάτων, καθώς εκτιμούν ότι οι συμμαχίες που έχουν δημιουργηθεί είναι άκρως ανταγωνιστικές και καμία δε θα θέλει να χάσει μία τόσο σημαντική παραχώρηση.

    Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το μέχρις στιγμής χρονοδιάγραμμα που έθεσε η ηγεσία του υπουργείου, να είναι ναι μεν υπεραισιόδοξο, αλλά όχι και ακατόρθωτο.

    Σε οποιαδήποτε περίπτωση, πάντως, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές πρόκειται για μία αρκετά δύσκολη άσκηση, καθώς στην παρούσα φάση η αρμόδια υπηρεσία που έχει αναλάβει τον διαγωνισμό εξετάζει τα δικαιολογητικά μεταβολών των σχημάτων.

    Η συγκεκριμένη διαδικασία είναι αρκετά χρονοβόρα και στη συνέχεια θα ακολουθήσει η εξέταση των δικαιολογητικών συμμετοχής με επόμενο βήμα την αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών και εν τέλει το άνοιγμα των οικονομικών φακέλων.

    Όσον αφορά την αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών, η οποία συνήθως είναι και η πιο «αργή», οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι θα τρέξει αρκετά πιο γρήγορα, καθώς οι ενδιαφερόμενοι είτε θα παρουσιάσουν τις δικές τους μελέτες ή θα στηριχθούν σε αυτές που έχει εκπονήσει το υπουργείο υποδομών.

    Το παραπάνω σημαίνει ότι θα εκδοθούν τρία πρακτικά και σε καθένα από αυτά οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν στη διάθεσή τους δέκα ημέρες για να υποβάλουν ενστάσεις. Επομένως, εκτιμάται από τις ίδιες πηγές, ότι θα σπαταληθεί τουλάχιστον ένας μήνας στην αναμονή για την υποβολή των προσφυγών, ενώ αν όντως κάποιο σχήμα προχωρήσει σε κάποια προσφυγή, τότε το ορόσημο του 2023 θα χαθεί.

    Ο διαγωνισμός και τα σκιώδη διόδια

    Το Χανιά-Ηράκλειο, που περιλαμβάνει και την προαίρεση Κίσσαμος-Χανιά, αποτελεί το μεγαλύτερο και ακριβότερο τμήμα του ΒΟΑΚ, καθώς στα βασικά χαρακτηριστικά του έργου, προβλέπεται, μεταξύ άλλων:

    • Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ (εάν λάβουμε υπόψη και την επέκταση Κίσσαμος-Χανιά) και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
    • 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
    • 26 σήραγγες
    • 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
    • 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.

    Η διάρκεια του έχει υπολογιστεί στα 30 έτη και τα τέσσερα πρώτα αφορούν την κατασκευή του. Επομένως, εφόσον η σύμβαση υπογραφεί έως τέλη του 2023, τότε ο οδικός άξονας θα παραδοθεί στην κυκλοφορία στα τέλη του 2027 ή τις αρχές του 2028.

    Σημειώνεται ότι η προσφορά εκτός από το κόστος για την κατασκευή του οδικού άξονα αφορά και την τιμή των διοδίων για τα υπόλοιπα 26 έτη της παραχώρησης.

    Υπενθυμίζεται, ότι το υπουργείο υποδομών θα εφαρμόσει τη μέθοδο των «σκιωδών» διοδίων.

    Βάσει αυτής η χρέωση των διοδίων θα γίνεται χιλιομετρικά (σ.σ. Στα 0.067 ευρώ/χλμ) και το υπουργείο θα καλύπτει μέσω κρατικής επιχορήγησης τη διαφορά μεταξύ της τιμής που θα προτείνει το κάθε σχήμα, ώστε να του «βγαίνει» το χρηματοδοτικό μοντέλο, για να μπορεί να ανταπεξέλθει στα δάνεια που θα έχει αναλάβει ώστε να χρηματοδοτήσει το έργο.

    ΒΟΑΚ: Κλείνουν οι διαγωνισμοί για ένα «ηράκλειο» έργο – Η μάχη μεταξύ των κατασκευαστών

    Με αυτό τον διαγωνισμό κλείνει το πακέτο δημοπρατήσεων για τον οδικά άξονα της Μεγαλονήσου (σ.σ. Έχουν ήδη δημοπρατηθεί και υπογραφεί το δημόσιο έργο Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος αξίας 186 εκατ. ευρώ και μήκους 14,6 χλμ με ανάδοχο τον Ελλάκτωρ και το ΣΔΙΤ Χερσόνησος – Νεάπολη μήκους 22,5 χιλιομέτρων και αξίας 360 εκατ. Ευρώ με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Ελλάκτωρ – Intrakat).

    Πρόκειται για ένα «ηράκλειο» οδικό έργο και ίσως από τα μεγαλύτερα που δημοπρατούνται στην Ελλάδα, αν όχι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς συνολικά μπορούμε να κάνουμε λόγο για ένα οδικό δίκτυο συνολικής έκτασης άνω των 190 χλμ και προϋπολογισμού μεγαλύτερου των δύο δισ. ευρώ.

    Επιπλέον, πρόκειται για ένα τριπλό έργο στη Μεγαλόνησο μέσω του οποίου η πλειοψηφία των εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων αποκτά σημαντική παρουσία, ενώ προσθέτει και δισεκατομμύρια ευρώ στα ήδη υψηλά ανεκτέλεστα τους.

    Διαβάστε επίσης

    ΒΟΑΚ: Ολοκληρώθηκε η δημοπράτηση του μεγαλύτερου οδικού έργου της Ελλάδας – Ποιοι όμιλοι πρωταγωνιστούν

    Εκτός σχεδίου δόμηση: Πάει πίσω ο διαγωνισμός του ΤΕΕ για τα πολεοδομικά σχέδια

    Κατασκευές: Τα μπλόκα στα μεγάλα έργα από μικρούς και η ανάδυση νέων δυνάμεων



    ΣΧΟΛΙΑ