To 2027 θα ξεκινήσει η λειτουργία του East Med, ανέφερε χθες μιλώντας στο συνέδριο του ΙΕΝΕ η Βασιλική Σταματοπούλου, Επικεφαλής Στρατηγικής της ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων, τονίζοντας ότι το έργο προχωράει και το 2024 θα ολοκληρωθεί το market test και θα ληφθεί η επενδυτική απόφαση.

Όπως είπε, το έργο ξεκίνησε το 2014 και τα μεγάλα ερωτήματα της τεχνικής εφικτότητας και οικονομικής βιωσιμότητας έχουν απαντηθεί πλήρως, με μια σειρά μελετών με κόστος επένδυσης 100 εκ. ευρώ.

1

Η ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων ως φορέας υλοποίησης του έργου, τα τελευταία χρόνια είχε επικεντρωθεί στην ανάπτυξη του βασικού σχεδιασμού και αυτή η φάση ολοκληρώθηκε τον περασμένο Ιούνιο, εξήγησε, και μαζί έχουν ολοκληρωθεί όλες οι μελέτες μηχανολογικές, περιβαλλοντικές και οικονομικές.

“Τώρα αναμένεται η έγκριση περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το ελληνικό κομμάτι και αργότερα για το κυπριακό κομμάτι. Έχουν εμπλακεί οι κορυφαίοι κατασκευαστές υποθαλάσσιων αγωγών και έχουν αξιολογήσει όλα τα δεδομένα και οι δυο κορυφαίες εργολαβικές εταιρείες στον κόσμο έδωσαν την πιστοποίηση ότι μπορούν να κατασκευάσουν και να τοποθετήσουν τον αγωγό East Med σε αυτά τα βάθη για τα οποία έχει σχεδιαστεί” σημείωσε η κυρία Σταματοπούλου.

Πρόκειται για ένα έργο κοινού ενδιαφέροντος για όλη την Ευρώπη, τόνισε, λόγω των σημαντικών πλεονεκτημάτων που έχει για όλη την Ευρώπη ενισχύοντας την ασφάλεια εφοδιασμού και συμβάλλοντας στην ανταγωνιστικότητα των τιμών φυσικού αερίου.

Προς το τέλος του 2023 θα υπάρχει η τελική εικόνα για το ύψος της επένδυσης, σημείωσε,  αφού δηλαδή λάβει η ΔΕΠΑ τις τελικές δεσμευτικές προσφορές των εργολάβων και το 2024 θα πρέπει να προσδιοριστεί και το εμπορικό ενδιαφέρον για το έργο.

Κρίσιμο το 2024

Η πιο σημαντική χρονιά για την υλοποίηση του έργου θα είναι το 2024, αφού τότε θα διενεργηθεί ένα πρώτο μη δεσμευτικό μάρκετ τεστ που θα χαρτογραφήσει το πραγματικό ενδιαφέρον προμηθευτών και αγοραστών για το έργο και μετά θα γίνει και το δεσμευτικό μάρκετ τεστ που θα οδηγήσει στη σύναψη των συμφωνιών μεταξύ προμηθευτών και αγοραστών. Τελευταίο βήμα το 2024 θα είναι η λήψη της επενδυτικής απόφασης που αναμένεται μέχρι το τέλος του έτους.

“Ο αγωγός θα μπορέσει να λειτουργήσει από το 2027, επιτρέποντας τη μεταφορά 20 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου αφού έχει σχεδιαστεί για να εξυπηρετήσει όλα τα διαθέσιμα κοιτάσματα φυσικού αερίου   στην Ανατολική Μεσόγειο, τόσο αυτά που είναι ήδη σε λειτουργία όσο και τα μελλοντικά”, είπε η κυρία Σταματοπούλου.

Σχετικά με το εμπορικό ενδιαφέρον, σημείωσε ότι έχει ήδη γίνει μια πρώτη αξιολόγηση του ενδιαφέροντος της αγοράς που είναι θετική. Σημείωσε ότι οι άλλοι εναλλακτικοί τρόποι όδευσης αερίου (όπως από την Τουρκία) από το Ισραήλ δεν εξετάζονται πλέον και ότι στη σημερινή συγκυρία είναι ακόμη μεγαλύτερη η ανάγκη για τον East Med.

Διαβάστε επίσης

Ενεργοβόρες βιομηχανίες: Χαράτσι 25 εκατ. τον χρόνο από ΑΑΔΕ για τον ΦΠΑ που υπολόγιζε ο ΑΔΜΗΕ

AEGEAN: Τι οδήγησε στο ρεκόρ κερδοφορίας – Η προοπτική νέων υπεραξιών

Βύρων Νικολαΐδης: Πώς η Κωνσταντινούπολη μπορεί να γίνει πόλος έλξης για τους Έλληνες εργαζόμενους – Τα επόμενα βήματα