• Business

    Βαρνάβας Θεοδοσίου (Exxon Mobil): Ερευνητική γεώτρηση το 2026 στην Κρήτη – Ποια είναι τα εμπόδια

    Βαρνάβας Θεοδοσίου, Γενικός Διευθυντής ExxonMobil Cyprus

    Βαρνάβας Θεοδοσίου, Γενικός Διευθυντής Exxon Mobil Cyprus


    Στο τέλος του 2024 αναμένεται να αποφασίσει η κοινοπραξία Exxon MobilHelleniq Energy, αν θα προχωρήσει σε ερευνητική γεώτρηση υδρογονανθράκων στο οικόπεδο νοτίως της Κρήτης, όπως είπε χθες μιλώντας στο East Med Gas Forum, ο κ. Βαρνάβας Θεοδοσίου, Γενικός Διευθυντής Exxon Mobil Cyprus.

    Μετά θα πραγματοποιηθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων, η διαβούλευση και η έγκρισή της, δηλαδή η αδειοδότηση του έργου.

    Η αδειοδότηση της γεώτρησης, όπως είπε χθες ο κ. Βαρνάβας Θεοδοσίου, διαρκεί περισσότερο στην Ελλάδα από ότι στην Κύπρο, όπου διαρκεί περισσότερο από ότι στο Ισραήλ.

    Εν τω μεταξύ ολοκληρώθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα τα τρισδιάστατα σεισμικά για το οικόπεδο στην Κρήτη και μέχρι το τέλος του χρόνου τα δεδομένα θα έχουν μελετηθεί και πρόκειται να αποφασιστεί αν η εταιρεία θα προχωρήσει στις ερευνητικές γεωτρήσεις.

    Στα τέλη του 2025 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση ώστε να προχωρήσει η ερευνητική γεώτρηση το 2026.

    Όπως είπε χθες  ο κ. Θεοδοσίου από το 2024 ως το 2026 η EXXON Mobil έχει μισθώσει γεωτρύπανο προκειμένου  να πραγματοποιήσει ερευνητικές γεωτρήσεις και σε άλλα σημεία στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, 2 στην Κύπρο και 3 στην Αίγυπτο, που ήδη έχουν αδειοδoτηθεί. Στόχος είναι  μέχρι το 2026 να έχει ολοκληρωθεί και η απαραίτητη αδειοδότηση για να γίνει και η γεώτρηση στην Ελλάδα.

    Κίνδυνοι και εμπόδια

    Εκτός από το χρόνο που χρειάζεται η περιβαλλοντική αδειοδότηση, ο κίνδυνος καθυστερήσεων συνδέεται με την πιθανότητα για κάποια προσφυγή και δικαστική προστριβή. Οι αντιδράσεις περιβαλλοντικών οργανώσεων, και ο κίνδυνος προσφυγών, αποτελούν και τον μεγαλύτερο κίνδυνο καθυστερήσεων σε σχέση με την υλοποίηση της γεώτρησης.

    Είναι χαρακτηριστικό ότι για τη διενέργεια των σεισμικών ερευνών η σχετική προσφυγή στο ΣτΕ μπλόκαρε τις διαδικασίες για διάστημα σχεδόν 3 ετών, καθώς η εκδίκαση της υπόθεσης αναβλήθηκε τέσσερις φορές. Ενώ σε άλλη περίπτωση, στο οικόπεδο Ιωάννινα, μόλις δόθηκε η περιβαλλοντική αδειοδότηση, έγινε προσφυγή στο ΣτΕ φέτος στις αρχές του χρόνου, δημιουργώντας νέες καθυστερήσεις στη διαδικασία.

    Ένα άλλο πρόβλημα που πρέπει να λύσει η Exxon Mobil είναι να βρει λιμάνι κατάλληλο για υποστήριξη ερευνητικής γεώτρησης, για το οποίο να προβλέπεται αυτή χρήση. Χωρίς λιμάνι υποστήριξης, δεν μπορεί να εκδοθεί ούτε η περιβαλλοντική άδεια.

    Το λιμάνι των Χανίων έχει περιορισμένους χώρους, ενώ τις ανάγκες της χερσαίας υποστήριξης δεν καλύπτει ούτε το λιμάνι της Σούδας.

    Πληροφορίες αναφέρουν ότι η εταιρεία αναζητά λιμάνι στη Δυτική Ελλάδα και ειδικότερα στην Πάτρα, που είναι το μόνο λιμάνι που έχει επεκτείνει τις χρήσεις του για βάση για υποστήριξη ερευνητικής γεώτρησης.

    Η Πάτρα έχει ολοκληρώσει το σχετικό master plan και αναμένει να πάρει έγκριση από την Επιτροπή Σχεδιασμού Ανάπτυξης Λιμένων, και αφού βγει το σχετικό Προεδρικό διάταγμα, και τότε θα είναι το πρώτο λιμάνι που θα μπορεί να φιλοξενήσει τέτοια έργα.

    Τα επόμενα βήματα

    Εφόσον βρεθεί λιμάνι, αδειοδοθητεί η γεώτρηση και δεν γίνει καμιά προσφυγή στο ΣτΕ, το 2026 θα ξεκινήσει η ερευνητική γεώτρηση, ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο, στην προσπάθεια για εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων της Κρήτης.

    Σημειώνεται ότι το κόστος της γεώτρησης, είναι μεγάλο. Πηγές της αγοράς τοποθετούν το κόστος της γεώτρησης, λόγω του μεγάλου βάθους των στόχων, που φτάνουν τα 2.000 ή ακόμα και τα 3.000 μέτρα, στα επίπεδα μεταξύ 100 και 150 εκατ. δολαρίων.

    Εφόσον η ερευνητική γεώτρηση έχει ανακαλύψεις, θα χρειαστεί νέα μελέτη ανάπτυξης του κοιτάσματος, με νέα περιβαλλοντικές εγκρίσεις και τέλος την επενδυτική απόφαση.

    Στην περιοχή νότια και δυτικά της Κρήτης έχουν χαραχτεί και παραχωρηθεί στην κοινοπραξία Exxon Mobil Helleniq Energy δύο blocks: η έκταση του block «Νοτιοδυτικά της Κρήτης» ανέρχεται σε 19.868 τετραγωνικά χιλιόμετρα, ενώ η έκταση του block «Δυτικά της Κρήτης» ανέρχεται σε 20.058 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Στην περιοχή πραγματοποιήθηκαν σεισμικές έρευνες περίπου 13.000 χιλιομέτρων και, με βάση τις προκαταρκτικές εκτιμήσεις που είχαν γίνει γνωστές, έχει εντοπιστεί ανάλογη γεωλογική δομή με βάση το μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε για τον εντοπισμό του θαλάσσιου κοιτάσματος αερίου Ζορ στην Αίγυπτο.

    Όσο για το πιθανό μέγεθος, σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης, οι περιοχές της Κρήτης (αλλά και του Ιονίου μαζί) δυνητικά εμφανίζουν αποθέματα της τάξης των 70-90 τρισεκατομμυρίων κυβικών ποδιών φυσικού αερίου, ποσότητες ικανές να καλύψουν το 15%-20% των καταναλώσεων της Ε.Ε. Η δυνητική αξία των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην Ελλάδα, σύμφωνα πάντα με την έκθεση, υπερβαίνει τα  250 δισ. ευρώ.

    Ποια είναι η ExxonMobil

    Η ExxonMobil, παρότι είναι η μεγαλύτερη ιδιωτική ενεργειακή εταιρεία στον κόσμο, εντούτοις θεωρείται εκφραστής των οικονομικών συμφερόντων των Ηνωμένων Πολιτειών και εταιρεία με τεράστιο ειδικό οικονομικό και πολιτικό βάρος.

    Η εταιρεία παράγει περίπου το 3% του πετρελαίου παγκοσμίως και έχει υπό τον έλεγχό της πάνω από 30.000 παραγωγικές γεωτρήσεις.

    Στη σημερινή της μορφή δημιουργήθηκε τον Νοέμβριο του 1999, ωστόσο ιστορικά αποτελεί τον διάδοχο της άλλοτε κραταιάς Standard Oil, της εταιρείας που δημιούργησε το 19ο αιώνα ο J.D. Rockfeller.

    Αυτήν τη στιγμή η εταιρεία έχει παρουσία στις ΗΠΑ, στον Καναδά, στη Ν. Αμερική, την Ευρώπη, την Ασία, την Αυστραλία και την Αφρική.

    Διαβάστε επίσης

    Μότορ Οιλ: Κέρδη 6,9 εκ. από τα πρατήρια έναντι ζημιών 8,5 εκ. στο περσινό τρίμηνο

    Γιατί ο πληθωρισμός θα παραμείνει υψηλότερος από το παρελθόν

    Στα 150 δισ. δολάρια οι πωλήσεις φαρμάκων απώλειας βάρους έως το 2030



    ΣΧΟΛΙΑ