Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, μιλώντας στο συνέδριο του Marine Money Week αναφέρθηκε στη ναυτιλία, τη ναυτιλιακή τεχνολογία, την προστασία του περιβάλλοντος και το πάθος για το ποδόσφαιρο.

Το Marine Money week στη Νέα Υόρκη μετράει ήδη 36 χρόνια και είναι η μεγαλύτερη ετήσια συνάντηση των ανθρώπων που κλείνουν τις μεγάλες συμφωνίες για τη χρηματοδότηση της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Εάν κανείς θέλει να μάθει πώς εξελίσσονται οι τάσεις στην παγκόσμια ναυτιλία και τα χρηματοδοτικά εργαλεία, αυτή είναι η διοργάνωση όπου θα νιώσει πραγματικά τον σφυγμό του κλάδου.

Στο φετινό συνέδριο παρών ήταν και ο ιδρυτής και πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp. Βαγγέλης Μαρινάκης, ο οποίος στις 26 Ιουνίου είχε μια συζήτηση με τον Michael Δ. Tusiani, επίτιμο πρόεδρο της Poten & Partners, μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής του Center on Global Energy Policy του Πανεπιστημίου Κολούμπια, και μια από τις πιο γνωστές προσωπικότητες στο χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Η συζήτηση έδωσε την αφορμή στον Βαγγέλη Μαρινάκη να μιλήσει για την αγορά ενέργειας, τη σημασία του LNG και άλλων εναλλακτικών καυσίμων όπως η αμμωνία, τις προοπτικές του διαφορετικών κλάδων της ναυτιλίας, το πώς θα επιμεριστεί το κόστος από τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, ιδίως στην Ευρώπη.

Και προφανώς η συζήτηση δεν περιορίστηκε στη μεγάλη αγάπη του, όπως υπογράμμισε, τη ναυτιλία, αλλά επεκτάθηκε και στο μεγάλο πάθος του, το ποδόσφαιρο.

Αισιοδοξία για τη ζήτηση ενέργειας

Αφού συνεχάρη τον Βαγγέλη Μαρινάκη για την αναγόρευσή του σε επίτιμο διδάκτορα της Ναυτικής Ακαδημίας της Μασαχουσέτης, ο Michael Tusiani τον ρώτησε πώς βλέπει τη ζήτηση ενέργειας και εάν έχουμε φτάσει στην κορύφωση της ζήτησης (peak oil demand). Απαντώντας ο Βαγγέλης Μαρινάκης, υποστήριξε ότι: «Πιστεύουμε ακράδαντα στη ζήτηση πετρελαίου και στη ζήτηση φυσικού αερίου.

Αυτό που έχουμε δει πρόσφατα είναι ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη και τα τσιπ χρειάζονται περισσότερη ενέργεια και νερό. Νομίζω ότι η ενέργεια και το νερό γίνονται ιδιαίτερα πολύτιμα για τον νέο κόσμο που έρχεται μπροστά μας. Είμαστε αισιόδοξοι και πιστεύουμε ότι η ζήτηση θα αυξάνεται και τα δεξαμενόπλοιά μας θα παίξουν σημαντικό ρόλο στη μεταφορά του πετρελαίου.

Επίσης, προχωράμε ένα βήμα παραπέρα επενδύοντας σε δεξαμενόπλοια διπλού καυσίμου LNG. Γιατί πιστεύουμε ότι αξίζει να πληρώσουμε το πρόσθετο κόστος 20 ή 25 εκατομμυρίων ανάλογα με τον τύπο του πλοίου. Έτσι μπορούμε να προστατεύσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο το περιβάλλον».

Απαντώντας σε ερώτηση γιατί έχει επιλέξει να κρατήσει σχεδόν το 100% του στόλου του στην αγορά spot αντί για συμφωνίες χρονοναύλωσης επεσήμανε ότι είναι μια επιλογή που την έχει κάνει εξαρχής.

Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Από τότε που ξεκίνησα στον κλάδο, πιστεύω ότι ένα από τα προτερήματά μας ήταν η δύναμή μας στην εμπορική διαπραγμάτευση. Είναι κάτι που σε πολλές περιπτώσεις κάνουμε μόνοι μας, να ναυλώνουμε πλοία ώστε να καλύψουμε το μεταφορικό έργο που έχουμε αναλάβει. Το έκανα αυτό όταν ξεκίνησα πρώτα με το ξηρό φορτίο.

Και, ξέρετε, έχοντας μια εταιρεία με σημαντικό αριθμό πλοίων, νομίζω ότι πρέπει να μπορεί κανείς να το αναλαμβάνει ο ίδιος. Και, φυσικά, σε ορισμένες περιπτώσεις που αισθανόμαστε ότι μπορούμε να έχουμε μια συμφωνία χρονοναύλωσης με μια μεγάλη εταιρεία πετρελαίου, το εξετάζουμε».

Ως προς τις τιμές των πλοίων, τόσο των μεταχειρισμένων όσο και των νεότευκτων, η τοποθέτησή του ήταν: «Πιστεύω ότι έχουμε δει αυξήσεις στις τιμές. Αλλά αν τις συγκρίνετε με τα ιστορικά υψηλά, ακόμα δεν έχουμε φτάσει στην κορυφή.

Επιπλέον, πιστεύω ότι αν κάποιος μελετήσει τον κατάλογο παραγγελιών στα δεξαμενόπλοια, ειδικά στα μεγαλύτερα, θα δει ότι υπάρχει έλλειμα και πιστεύω ότι οι προοπτικές είναι υπαρκτές.

Και από ότι βλέπουμε από άλλους τομείς, όπως τα πλοία εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, πιστεύουμε ότι οι τιμές θα είναι σταθερές για τα επόμενα χρόνια. Εκτιμούμε ότι δεν θα αντιμετωπίσουμε στο άμεσο μέλλον μειώσεις στις τιμές».

Γιατί προκρίνει το LNG;

Σε σχέση με το ζήτημα της επιλογής τεχνολογίας καυσίμου πρόωσης, ο Βαγγέλης Μαρινάκης απάντησε ότι «αυτό που πρέπει να εξετάσουμε πρώτα για το αν επιλέγουμε LNG, μεθανόλη, ή αμμωνία, είναι εάν υπάρχουν κατάλληλες υποδομές, καθώς και η τιμή του καυσίμου και η ασφάλεια.

Και από όσα έχουμε δει μέχρι τώρα και σύμφωνα με τις εκθέσεις των ειδικών, επιλέγουμε το LNG. Αναρωτιόμαστε εάν υπάρχουν υποδομές. Το μεγαλύτερο μέρος υπάρχει. Και φυσικά είναι πιο καθαρό από το πετρέλαιο.

Και, επίσης, όσον αφορά την πρόωση και τους κινητήρες, έχουν δοκιμαστεί και βλέπουμε ότι λειτουργούν καλά. Έτσι το βρίσκω πιο συντηρητικό να επιλέξουμε το LNG αυτή τη στιγμή σε σχέση με άλλες τεχνολογίες καυσίμων πρόωσης».

Ως προς το γιατί είναι τόσο αισιόδοξος για το LNG και συνεχίζει να επενδύει σε νέα πλοία LNG, o Βαγγέλης Μαρινάκης επέμεινε στο ότι υπάρχουν πραγματικά θετικές προοπτικές: «Βλέπουμε ότι υπάρχουν πολλά έργα υποδομής που έχουν καθυστερήσει, αλλά το 2027, 2028, 2029 θα τα δούμε να υλοποιούνται.

Επίσης, υπάρχει ένας αριθμός ενεργών LNG πλοίων 1ης γενιάς με τουρμπίνα ατμού, που θα πρέπει να αντικατασταθεί. Πιστεύω ότι αυτή η διαδικασία έχει καθυστερήσει και περίμενα να είχε ξεκινήσει νωρίτερα. Αλλά, όταν οι αγορές το επιτρέπουν, είναι δύσκολο για έναν ιδιοκτήτη να αποσύρει ένα πλοίο που είναι κερδοφόρο ή έχει χαμηλή αξία στα βιβλία της εταιρείας.

Όμως, πιστεύουμε ότι με την διαφορά τεχνολογίας, στην κατανάλωση, στην ταχύτητα και στο συνολικό κόστος μεταφοράς, τα LNG πλοία νέας τεχνολογίας, έχουν πραγματικά νόημα. Έτσι πιστεύω ότι οι τιμές εξακολουθούν να είναι λογικές, λαμβάνοντας υπόψη πώς λειτουργεί η ναυλαγορά, για να επενδύσουμε περισσότερο».

Υπογράμμισε μάλιστα ότι ως προς τις τιμές των νέων πλοίων «χωρίς να ξέρω το πώς και το για πόσο καιρό ακόμα, θα τις δούμε να ανεβαίνουν, αλλά σίγουρα δεν βλέπω να πέφτουν».

Ως προς το γιατί έχει κινηθεί σε διαφορετική κατεύθυνση από άλλους εισηγμένους πλοιοκτήτες LNG που επιλέγουν την ιδιωτική εταιρική δομή, ο Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε ότι «ακόμα και πριν από αυτό, είχαμε συμμετοχή και είχαμε προσπαθήσει να εισέλθουμε στη δημόσια αγορά το 2005.

Δεν δεχτήκαμε την τιμή εκείνη την εποχή, αλλά αυτό που κάναμε είναι ότι δημιουργήσαμε μια επιχείρηση με corporate δομή. Όπως είχαν τα πράγματα, το μόνο που έλειπε ήταν να δούμε την τιμή στην οθόνη. Και φυσικά, αργότερα είχαμε μια πολύ επιτυχημένη δημόσια εγγραφή με την CPLP. Μετά είχαμε μια άλλη με την Crude Carriers, μετά είχαμε συγχώνευση και μετά είχαμε τη δεύτερη συγχώνευση με την Diamond S και μετά άλλη μία με την International Seaways.

Συνεπώς, είμαι πάντα υπέρ των κεφαλαιαγορών». Για να συμπληρώσει πως «όταν είσαι εδώ στη Νέα Υόρκη, στο Nasdaq ή στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης (NYSE), έχεις πρόσβαση σε κεφάλαια και ειδικά για πλοία που απαιτούνται σημαντικά ποσά για τη χρηματοδότησή τους. Πιστεύω ότι είμαστε στο σωστό μέρος και το υποστηρίζω πλήρως».

Οι προοπτικές της αμμωνίας ως καυσίμου

Σε σχέση με τις προοπτικές της αμμωνίας ως καυσίμου, με αφορμή και την παραγγελία αρκετών πλοίων για μεταφορά LPG ή αμμωνίας, ο Βαγγέλης Μαρινάκης εξήγησε ότι «πρώτα απ’ όλα, ξεκινήσαμε με μια παραγγελία για τα πρώτα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου CO2 (LCO2) χωρητικότητας 22.000 κυβικών μέτρων.

Αυτό που θέλαμε να διασφαλίσουμε είναι μέχρι να υπάρξει φορτίο LCO2, τα πλοία να μπορούν να ναυλώνονται για μεταφορά LPG ή αμμωνίας. Επομένως, σχεδιάσαμε το πλοίο ώστε να μπορεί να μεταφέρει και τα δύο. Εν τω μεταξύ, είδαμε ότι στα μεγέθη των 40.000 και 45.000 κ.μ. υπάρχει ανεπάρκεια πλοίων και φυσικά χωρίς την νέα τεχνολογία διπλού καυσίμου.

Επομένως, θεωρήσαμε ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή να επεκταθούμε σε αυτόν τον τομέα. Επίσης, πιστεύουμε και στην αμμωνία που κερδίζει έδαφος. Τα πρώτα πλοία μεταφοράς αμμωνίας είναι κυρίως μικρότερου μεγέθους. Επομένως επενδύσαμε στα μεγαλύτερου μεγέθους πλοία μεταφοράς αμμωνίας».

Όπως είπε χαρακτηριστικά, «ο [χαμηλός] αριθμός νέων παραγγελιών μας αρέσει όπως επίσης ότι είμαστε από πρώτους που παρήγγειλαν πλοία με τη νέα τεχνολογία του διπλού καυσίμου. Για εμάς αυτό έχει πολύ νόημα».

Ειδικά ως προς την χρήση της αμμωνίας ως καυσίμου ο Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε τη σημασία της συζήτησης «γιατί έχουμε παραγγείλει, πιστεύω, τα πρώτα Πολύ Μεγάλα Πλοία Αμμωνίας που θα έχουν κινητήρα αμμωνίας, και οι κατασκευαστές προσπαθούν ακόμα να βρουν τον ασφαλέστερο τρόπο και την ασφαλέστερη μέθοδο για να λειτουργήσουν αυτοί οι κινητήρες. Μπορεί να έχουμε κάποιες καθυστερήσεις, αλλά τελικά θα επιτευχθεί».

Όπως τόνισε, «η αμμωνία είναι πολύ καθαρή, αλλά από την άλλη πλευρά, είναι ένα επικίνδυνο φορτίο που πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός. Πρέπει να προσπαθείς να προστατεύσεις το πλήρωμα. Τα ναυπηγεία και οι κατασκευαστές κινητήρων έχουν πολλά να κάνουν για να διασφαλίσουν ότι μπορεί να λειτουργήσει. Αν λειτουργήσει, πιστεύω ότι θα αξίζει πραγματικά. Αλλά είναι θέμα χρόνου».

Διαβάστε επίσης:

ΤΑΙΠΕΔ – ΕΤΑΔ: Μνημόνιο συνεργασίας για την ταχύτερη αξιοποίηση εμβληματικών ακινήτων

Μeta: Προειδοποίηση από την ΕΕ για παραβίαση του νόμου για τις ψηφιακές αγορές – Κίνδυνος επιβολής προστίμου

Daniyar Abulgazin: Ο Καζακστανός ολιγάρχης αρνείται την ευθύνη για την πυρκαγιά στην Ύδρα