Αν και οι περισσότεροι από εμάς έχουμε χρησιμοποιήσει τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες για την έκδοση ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, ελάχιστοι γνωρίζουν το όνομα της εταιρείας που βρίσκεται πίσω από τα επιχειρησιακά συστήματα κρατήσεων και OnLine Τicketing.

Πρόκειται για τη CRS Liknoss, μία ελληνική εταιρεία που παρέχει προϊόντα λογισμικού και ηλεκτρονικές υπηρεσίες συστημάτων κρατήσεων και εισιτηρίων σε Ελλάδα και εξωτερικό, με εξειδίκευση στους τομείς των μεταφορών, του τουρισμού και του πολιτισμού.

Αν και δραστηριοποιείται στην αγορά από το 2000, μετά την εξαγορά της το 2018 από τον όμιλο North Star, η εταιρεία εισήλθε σε νέα τροχιά ανάπτυξης.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά στο mononews.gr o Βασίλης Παπαδόπουλος, Technical Account Manager της CRS Liknoss, “μας δόθηκε η δυνατότητα να σκεφτούμε το μέλλον, έχοντας τα απαραίτητα κεφάλαια για να σχεδιάσουμε νέα καινοτόμα προϊόντα.” Ο νέος μέτοχος της εταιρείας έχει όραμα και πιστεύει ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να πάει η εταιρεία μπροστά.

Η Liknoss Group αποτελείται από τις εταιρείες CRS Liknoss, Liknoss Central Europe και Liknoss Italy SRL και στόχος της είναι μέσα από την ανάπτυξη καινοτόμου τεχνολογίας, να βοηθά τους συνεργάτες της να παρέχουν πλήρη εξυπηρέτηση στους ταξιώτες/πελάτες μέσα από την διευρυμένη λειτουργικότητα που απαιτείται από το διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον τουρισμού και ταξιδιών.

Η εξειδίκευση της εταιρείας και το μεγαλύτερο μέρος του κύκλου εργασιών της, σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, προέρχεται από τα  συστήματα διαχείρισης πωλήσεων Ακτοπλοϊκών Εταιρειών, από τα οποία και ξεκίνησε, φέρνοντας μία σειρά από καινοτομίες στο ακτοπλοϊκό εισιτήριο (ενιαία διανομή, web & mobile sales, automatic fare quotation, συνδυασμός με τουριστικές υπηρεσίες, qr code, άυλο εισιτήριο, διαχείριση πιστωτικών ορίων κ.α).

Ειδικά στην ακτοπλοΐα η Liknoss διαχειρίζεται πάνω από 26.000.000 εισιτήρια ετησίως, με ευρύ δίκτυο έκδοσης εισιτηρίων σε όλο τον κόσμο. Ενδεικτικά έχει αναπτύξει εφαρμογές, όπως το LIKNOSS Desktop Agency, που χρησιμοποιούνται από χιλιάδες ταξιδιωτικά πρακτορεία στον κόσμο, για την κράτηση, έκδοση, τροποποίηση, διαχείριση και ακύρωση εισιτηρίων όλων των εταιρειών.

SeaEmbark: Η ασφάλεια των λιμένων

Ένα από τα πιο καινοτόμα προϊόντα της Liknoss είναι το SeaEmbark, ένα Ολοκληρωμένο Σύστημα Επιβίβασης και Ασφαλούς Λιμενικής Πρόσβασης που εξασφαλίζει γρήγορο, αξιόπιστο και αδιάκοπο αυτοματοποιημένο έλεγχο εισιτηρίων και επιβίβασης επιβατών, πληρώματος, επισκεπτών, οχημάτων και φορτίου. Είναι πλήρως εναρμονισμένο με τους κανόνες και τις οδηγίες SOLAS και τους κανονισμούς ISPS.

Η ολοκληρωμένη λύση SeaEmbark αναπτύχθηκε με επιτυχία το 2012 από την Λιμενική Αρχή Tanger Med Port Authority (TMPA), στο λιμάνι της Ταγγέρης στο Μαρόκο. Είναι πλήρως προσαρμοσμένη σε πραγματικό χρόνο με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και με πρόσθετες λειτουργικότητες (web check-in, πίνακες πληροφοριών, interchangeability -εναλλάξιμη επιβίβαση μεταξύ διαφορετικών εταιρειών/πλοίων- κ.α.).

Όπως εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος, “αυτό που κάνουμε είναι να εξασφαλίσουμε την ασφαλή λειτουργία ενός λιμανιού, όπως γίνεται και στα αεροδρόμια. Μπαίνουν όλοι μέχρι ένα σημείο και στην συνέχεια πρέπει να έχεις κάτι στα χέρια σου για να ταξιδέψεις, προκειμένου να μπεις στους επόμενους χώρους”.

Μετά από επτά χρόνια επιτυχούς λειτουργίας με το συγκεκριμένο σύστημα έχουν επιτευχθεί: απόλυτος έλεγχος στις ροές επιβατών και οχημάτων που καταφθάνουν στο λιμάνι ακόμα και στις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στο λιμάνι της Ταγγέρης, αξιοπιστία, ασφάλεια και διαφάνεια της ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των διαφορετικών λιμενικών σταθμών/οργάνων (αστυνομία, τελωνείο, υπηρεσίες μετανάστευσης κ.α.), καθώς και βελτιστοποίηση εσόδων και λιμενικών πόρων.

Το SeaEmbark το ζητούν πλέον και στην Ελλάδα για πολλούς λόγους. “Όχι μόνο λειτουργικούς και πρακτικούς αλλά και λόγω της μετανάστευσης, καθώς και μίας οδηγίας της ΕΕ που θα ισχύσει από το 2021 και θα είναι αυστηρή. Λόγω της ιδιαιτερότητας των ελληνικών λιμανιών, κυρίως του ανατολικού αιγαίου, που εξυπηρετούν εγχώρια ακτοπλοΐα και κρουαζιέρα, ο συνδυασμός είναι απαιτητικός από πλευράς ασφάλειας”, τονίζει ο κ. Παπαδόπουλος.

Οι λύσεις Smart Cities

Παράλληλα η Liknoss προσφέρει τα αναγκαία εργαλεία για την σύνδεση του λιμανιού με λύσεις Smart Cities, ώστε το ίδιο το λιμάνι να γίνει μέρος της πόλης που το φιλοξενεί.

Η λύση της Liknoss βασίζεται σε μια ανοικτή και ευέλικτη αρχιτεκτονική και αποτελεί ένα εργαλείο δράσεων και αποφάσεων προσαρμοσμένο στην επιχειρησιακή διαχείριση λιμένα. Αναλύει τις πληροφορίες από όλα τα συστήματα ελέγχου και δημιουργεί καταλόγους επιβίβασης επιβατών / οχημάτων, στατιστικές, εκθέσεις κυκλοφορίας και απόδοσης προσβάσιμες από χρήστες και οργανισμούς που έχουν τα ανάλογα δικαιώματα και μεθόδους πιστοποίησης.

Αυτά τα δεδομένα βοηθούν τη λιμενική αρχή και όλους τους εμπλεκόμενους εταίρους να παρακολουθούν και να βελτιώνουν την επιχειρησιακή απόδοση του λιμένα, διευκολύνοντας τον προγραμματισμό / διαχείριση της κυκλοφοριακής ροής και βελτιώνοντας τους πόρους και τα έσοδα του λιμένα.

Μέσω της διασύνδεσης σε πραγματικό χρόνο με τις Ακτοπλοϊκές Εταιρείες, επιτρέπει στην Λιμενική Αρχή να ενοποιεί την καταγραφή πρόσβασης check-in μεταξύ πολλαπλών (ακτοπλοϊκών) εταιρειών προσφέροντας την απαιτούμενη τεχνολογία για τη διαχείριση ολόκληρης της διαδικασίας check-in σε ένα κεντρικό σύστημα.

Συνεισφορά στην εμπορική ανάπτυξη των λιμανιών

Τα λιμάνια που φιλοξενούν εταιρείες ακτοπλοΐας και κρουαζιέρας βρίσκονται ως επί το πλείστων κοντά/μέσα σε αστικά κέντρα.  Συνέπεια αυτού είναι να επηρεάζουν την καθημερινή ζωή των πολιτών θετικά ή αρνητικά ανάλογα με το επίπεδο λειτουργίας τους. Η συγκεκριμένη τεχνολογία προσφέρει τα απαιτούμενα εργαλεία για την σύνδεση της πόλης με το λιμάνι.

Φέρνει «το λιμάνι μέσα στην πόλη και την πόλη μέσα στο λιμάνι», αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος. Καταρχήν ενισχύει το αίσθημα της ασφάλειας τόσο στους επιβάτες που επισκέπτονται την πόλη όσο και στους ίδιους τους πολίτες με άμεση συνέπεια την αύξηση της εμπορικής κίνησης και της επισκεψιμότητας.

Παράλληλα με την πληροφορία που συλλέγει και μοιράζεται με τρίτους προσφέρει ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο για την κατάσταση που επικρατεί στο λιμάνι (παράδειγμα υπερβολική κίνηση, αναμονή για μεγάλο αριθμό επισκεπτών, κ.α.) δίνοντας την δυνατότητα στην τοπική κοινωνία αλλά και στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο λιμάνι να προγραμματίσουν καλύτερα τις ενέργειες τους. Πολύ σημαντική πληροφορία που προκύπτει από την λύση αυτή είναι επίσης η διαχείριση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την κίνηση στο λιμάνι αλλά και η διαχείριση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.

Σημαντικές αλλαγές στον τρόπο κράτησης εισιτηρίων

Οι συνήθειες του κόσμου έχουν αλλάξει σε ότι αφορά τον τρόπο κράτησης αλλά και την post travel διαχείριση των τουριστικών προϊόντων που αγοράζουν. “Η τάση αυτή κλίνει σαφώς προς την καθ’ ολοκληρίαν χρήση των κινητών συσκευών που ξεκινάει από το στάδιο της αναζήτησης, συνεχίζει με την κράτηση, την πληρωμή, την μετέπειτα διαχείριση των προϊόντων τους και ολοκληρώνεται με την παροχή feedback σχετικά με το σύνολο της εμπειρίας τους μέσω των καναλιών κοινωνικής δικτύωσης”, αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος.

Τα οφέλη είναι προφανή για όλους τους εμπλεκόμενους. Ο χρήστης έχει απόλυτο έλεγχο στις επιλογές και την διαχείριση αυτών μέσω των πολλών διαφορετικών εργαλείων και πηγών που διατίθενται, ενώ οι επιχειρήσεις μπορούν εύκολα να λανσάρουν τα προϊόντα τους απευθυνόμενες δυνητικά σε αγορές που δεν θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση με τους παραδοσιακούς τρόπους marketing. Υπάρχουν επίσης παράπλευρα οφέλη που δεν είναι άμεσα διακριτά στον ταξιδιώτη, όπως η βελτίωση του τουριστικού προϊόντος μέσω των στοιχείων και της κριτικής που συλλέγονται από τα ηλεκτρονικά κανάλια πώλησης/διαχείρισης, η διαφάνεια στις οικονομικές συναλλαγές που αφορούν το τουριστικό προϊόν, η αύξηση των εσόδων των εμπλεκόμενων δημόσιων φορέων και πολλά άλλα.

Στο σημείο αυτό ο κ. Παπαδόπουλος επισημαίνει ότι “η χρήση ηλεκτρονικών καναλιών πώλησης του τουριστικού προϊόντος ενώ φαινομενικά επηρεάζει τον παραδοσιακό τρόπο πώλησης, δεν συνεπάγεται την απώλεια θέσεων εργασίας ή την μείωση των επιχειρήσεων που ασχολούνται με τον τουρισμό. Αντίθετα διαπιστώνουμε ότι ανοίγει τον δρόμο σε νέες αγορές και προϊόντα με τρόπους που οι επιχειρήσεις δεν μπορούσαν να φανταστούν πριν από λίγα χρόνια και τους δίνει την δυνατότητα -εφόσον προσαρμοστούν στην νέα πραγματικότητα- , να αναπτυχθούν πολύ παραπάνω από ότι οι παραδοσιακοί τρόποι τους επέτρεπαν μέχρι πρότινος.”

Εκτός από τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, η Liknoss έχει δημιουργήσει μηχανισμούς διάθεσης εισιτηρίων θεαμάτων με σκοπό την κάλυψη αναγκών επιχειρηματιών του χώρου, όπως διοργανωτές καλλιτεχνικών και ψυχαγωγικών θεαμάτων.

 Οι επενδύσεις και τα επόμενα σχέδια

Το βασικό περιουσιακό στοιχείο της Liknoss είναι οι άνθρωποι που την αποτελούν και η τεχνογνωσία της. Έτσι, επενδύει σταθερά στην ανάπτυξη των ανθρώπων της τόσο σε ποσοτικό επίπεδο (νέες προσλήψεις), όσο και σε ποιοτικό. Άλλωστε ο χώρος της τεχνολογίας είναι δυναμικός και χρειάζεται συνεχής επιμόρφωση και εμπλουτισμό γνώσεων.

Επιπρόσθετα γίνονται συνεχώς πολύ μεγάλες επενδύσεις σε εξοπλισμό ο οποίος εξασφαλίζει τις ανάγκες για 24x7x365 λειτουργία των συστημάτων, έτσι ώστε να εξυπηρετείται ένας τεράστιος αριθμός διεργασιών με εξαιρετικά υψηλές απαιτήσεις. Ενδεικτικά το προηγούμενο έτος ο συνολικός αριθμός των transactions ανήλθε σε 300 εκατομμύρια με το 24% αυτών (70 εκ.) να εκτελούνται μέσα σε διάστημα 50 ημερών ενώ σε μία μέρα μόνο ο αριθμός τους ανήλθε σε 8,2 εκατομμύρια!

Έχοντας ως βάση, εκτός από το ανθρώπινο δυναμικό και την τεχνογνωσία, το μοναδικό οικοσύστημα που διαθέτει στον χώρο της Ακτοπλοΐας, των Επιχειρησιακών Συστημάτων Κρατήσεων αλλά και On Line Ticketing, σε συνδυασμό με τις συνεχείς επενδύσεις, η Liknoss υλοποιεί σταδιακά ένα φιλόδοξο και εξωστρεφές σχέδιο επέκτασης των δραστηριοτήτων της σε αγορές του εξωτερικού (πχ. Μεσόγειος, Βόρεια Ευρώπη, ΝΑ Ασία).