Αρκετά ερωτήματα δημιούργησε η «σιβυλλική» ανακοίνωση που εξέδωσε χθες η Unilever αναφορικά με την επαναξιολόγηση του κλάδου των τοματικών προϊόντων στην Ελλάδα.

Η αόριστη αναφορά περί εξέτασης όλων των πιθανών εναλλακτικών μεγαλώνει τη σύγχυση για τις πραγματικές προθέσεις της εταιρείας ενώ η επισήμανση πως «η ελληνική αγορά αποτελεί προτεραιότητα για την Unilever» σε καμία περίπτωση δεν καθησυχάζει τις ανησυχίες που υπάρχουν για την τύχη του εργοστασίου στην Γαστούνη και των θέσεων εργασίας. Πολλοί στην αγορά αδυνατούν να αντιληφθούν τη στρατηγική του πολυεθνικού γίγαντα και ποιο σκοπό εξυπηρετεί, δηλώνοντας έκπληκτοι με την τακτική που ακολουθεί για ένα τόσο σημαντικό asset και την αοριστία που αποπνέει η ανακοίνωσή της.

Πηγές της Unilever ερωτώμενες από το mononews.gr εάν σκοπεύουν να πουλήσουν το εργοστάσιο σε Τρίτη εταιρεία, όπως έχουν πράξει τα τελευταία χρόνια σε αρκετές περιπτώσεις υπογραμμίζουν πως «η επαναξιολόγηση περιλαμβάνει όλα τα στρατηγικά σενάρια που θα ενδυναμώσουν τις μάρκες περαιτέρω» και τονίζουν πως «επί του παρόντος δεν είμαστε σε θέση να αποκαλύψουμε τα εναλλακτικά σενάρια». Επαναλαμβάνουν δε πως «η στρατηγική επαναξιολόγηση βασίζεται στην αναζήτηση του πιο αποδοτικού μοντέλου για την περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα των τοματικών προϊόντων και τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για την Unilever».

Αποφεύγουν πάντως να απαντήσουν εάν το εργοστάσιο στη Γαστούνη που παράγει τη σειρά προϊόντων Pummaro είναι ζημιογόνο και για αυτό ελήφθη η απόφαση επαναξιολόγησης του κλάδου. Αντίθετα, περιορίζονται στο ότι «η επαναξιολόγηση εμπίπτει στη γενικότερη επιχειρησιακή στρατηγική του Ομίλου…» και πως «η στρατηγική αναθεώρηση γίνεται με γνώμονα την αναζήτηση του πλέον αποδοτικού μοντέλου για την περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα των τοματικών προϊόντων».

Ανεξάρτητα από το μοντέλο που θα επιλέξει η Unilever να αξιοποιήσει το εργοστάσιο στην Γαστούνη – αν και τα περισσότερα στοιχήματα στην αγορά τάσσονται υπέρ της πώλησης-, το μόνο σίγουρο είναι πως πρόκειται για ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο που αποφέρει περισσότερο από το 1/5 των ετήσιων εσόδων της στην Ελλάδα. Με βάση την οικονομική έκθεση για το 2018, οι δραστηριότητες του εργοστασίου Γαστούνης συνεισέφεραν 10,2 εκατ. Ευρώ έναντι 11 εκατ. Ευρώ το 2017.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην επίμαχη ανακοίνωση, «το Pummaro κατέχει διαχρονικά ηγετική θέση στην ελληνική αγορά ενώ το πρώτο και τόσο κρίσιμο εξάμηνο του 2020, κατέγραψε σημαντική ανάπτυξη». Πέρα από την παραγωγή των προϊόντων Pummaro, από το εργοστάσιο της Γαστούνης στην Ηλεία εξάγεται χυμός τομάτας ως πρώτη ύλη για τα εργοστάσια της Unilever στην Αγγλία, Πολωνία, Γαλλία και Ολλανδία. Μια δραστηριότητα που παρουσιάζει σημαντική αύξηση τα τελευταία χρόνια (μόνο το 2018 η αύξηση διαμορφώθηκε στο 158%).

Επιπλέον, στην μονάδα στη Γαστούνη για μια δεκαετία εφαρμόζεται ένα μοναδικό και καινοτόμο πρόγραμμα Αειφόρου και Συμβολαιακής Καλλιέργειας, το οποίο συνιστά βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τη μάρκα, χάρη στα πολλαπλά οφέλη του: από τη μια συμβάλλει στην αύξηση της παραγόμενης ποσότητας και ποιότητας της βιομηχανικής τομάτας, ενώ ταυτόχρονα στηρίζει σταθερά τους συνεργαζόμενους παραγωγούς, την τοπική κοινότητα και προστατεύει το περιβάλλον.

Ροπή στα πωλητήρια…

Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο του project Silver, o όμιλος Unilever αποφάσισε να εξέλθει σε παγκόσμιο επίπεδο από τον κλάδο των μαργαρινών και προϊόντων επάλειψης που για την Ελλάδα περιλάμβανε και την κατηγορία ελαιόλαδου. Τον Δεκέμβριο του 2017 ανακοινώθηκε η επίτευξη συμφωνίας για την πώληση των ανωτέρω κλάδων στον όμιλο KKR & Co. L.P, η οποία ολοκληρώθηκε στις αρχές Ιουλίου 2018.

Στα πλαίσια αυτά, την 2α Ιουλίου 2018 η εταιρεία υπέγραψε συμφωνία με την Ελάνθη ΑΒΕΕ, η οποία από την παραπάνω ημερομηνία είναι μέλος του διεθνούς Ομίλου Upfield, σύμφωνα με την οποία πώλησε τα πάγια που αφορούν στις γραμμές παραγωγής μαργαρινών στο εργοστάσιο του Ρέντη με προοπτική να απομακρυνθούν και μεταφερθούν σταδιακά από το εργοστάσιο της Εταιρείας μας προς την Upfield εντός του πρώτου εξαμήνου του 2019.