Σε μια ανακοίνωση-σοκ προέβη η ρωσική κρατική εταιρεία εκμετάλλευσης ενεργειακών αγωγών Transneft, η οποία έχει το μονοπώλιο στον ρωσικό κλάδο, λίγες ημέρες αφότου ανακοίνωσε την επανεκκίνηση των ροών πετρελαίου μέσω του ουκρανικού τμήματος του αγωγού Druzhba.

Σύμφωνα με το Reuters, η εταιρεία ανέφερε ότι κινδυνεύει να “ξεμείνει” από μετρητά μέχρι το 2026, ενώ τόνισε την πιθανότητα να αναστείλει μεγάλα επενδυτικά έργα, αφού το ρωσικό κοινοβούλιο ενέκρινε νωρίτερα την αύξηση του φόρου επί των κερδών της σε 40% (από 20%) για την περίοδο 2025-2030.

“Μόνο το ένα τέταρτο των κερδών μας θα μένει στην εταιρεία”, σημείωσε η εταιρεία σχολιάζοντας την αύξηση των φόρων.

“Αυτό σημαίνει ότι μέχρι το 2026, η Transneft θα κινδυνέψει από έλλειψη μετρητών, ενώ θα πρέπει να προβεί σε αναστολή της υλοποίησης μεγάλων επενδυτικών σχεδίων”, πρόσθεσε.

Αυξημένος συντελεστής λόγω… μονοπωλίου

Νωρίτερα, κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της επιτροπής Προϋπολογισμού της Κρατικής Δούμας, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Αλεξέι Σαζάνοφ δήλωσε ότι η αύξηση των φόρων, οφείλεται στη μονοπωλιακή θέση της εταιρείας.

“Εάν πρόκειται για μονοπώλιο στην αγορά, προβλέπεται αυξημένος συντελεστής φορολογίας”, είπε ο Σαζάνοφ.

Συμπλήρωσε μάλιστα ότι τα πρόσθετα έσοδα του προϋπολογισμού, θα μπορούσαν να κυμαίνονται από 20-40 δισεκατομμύρια ρούβλια ετησίως.

Σύμφωνα με τη RAS, τα καθαρά κέρδη της Transneft για τους 9 μήνες του 2024 ανήλθαν σε 97 δισεκατομμύρια ρούβλια (865 εκατ. ευρώ) έναντι 190,6 δισ. ρούβλια για την ίδια περίοδο του 2023.

Ο φόρος κερδών της Transneft υπολογίζεται επί του παρόντος με γενικό συντελεστή 20%.

Από την 1η Ιανουαρίου 2025 ωστόσο, αυτό το ποσοστό έχει οριστεί να αυξηθεί στο 25% για όλες τις ρωσικές εταιρείες.

Εκτός από την Transneft.

Αυτή η πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομικών, “πάγωσε” τους παράγοντες της αγοράς, ανέφερε ο Σύνδεσμος Επενδυτών AVO, που εκπροσωπεί τα συμφέροντα των ιδιωτών επενδυτών.

Σύμφωνα με το Reuters, η Ρωσία αυξάνει τους φόρους, καθώς χρειάζεται να χρηματοδοτήσει τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Μάλιστα, αυτή η σημαντική φορολογική μεταρρύθμιση, αναμένεται να αποφέρει πρόσθετα έσοδα ύψους 1,7% του ΑΕΠ το 2025.

Αυξάνει τα τέλη μεταφοράς

Την ίδια στιγμή, η Transneft, η οποία διαχειρίζεται το ρωσικό δίκτυο αγωγών πετρελαίου μήκους 67.000 km, σημείωσε ότι αυξάνει με τη σειρά της τα τέλη μεταφοράς για τα προϊόντα πετρελαίου κατά 13,8% από τις 6 Δεκεμβρίου.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ο αγωγός Druzhba, με ικανότητα μεταφοράς άνω των 2 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα (bpd), είναι ένας από τους μεγαλύτερους αγωγούς πετρελαίου στον κόσμο, ενώ προμηθεύει με ρωσικό πετρέλαιο πολλές χώρες της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Πολωνίας, της Γερμανίας και της Ουγγαρίας.

Ωστόσο, η λειτουργία του αγωγού έχει διαταραχθεί αρκετές φορές ως αποτέλεσμα του πολέμου στην Ουκρανία.

Διαβάστε επίσης: 

Ταγιάνι: Στηρίζουμε το Κίεβο, αλλά δεν θα στείλουμε Ιταλούς στρατιώτες στην Ουκρανία

Ουκρανία: Ο ρωσικός στρατός είναι μεγαλύτερος αριθμητικά από την εισβολή, αλλά έχει υποβαθμιστεί η ποιότητά του

Transneft: Ξεκίνησαν εκ νέου οι ροές αργού μέσω του αγωγού Druzhba