ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το 16% των μετοχών του ΟΛΠ ζητά η Cosco – Διέρρευσε η επιστολή, για «χτύπημα κάτω από τη μέση» κάνουν λόγο οι Κινέζοι
Στο επίκεντρο από πλευράς κινέζων είναι η κατασκευή του τέταρτου προβλήτα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων που θα εκτινάξει την δυναμική του λιμανιού, και θα το καταστήσει πρώτο πανευρωπαϊκά, καθώς και η παραλαβή από το ΤΑΙΠΕΔ ενός ακόμη ποσοστού 16% των μετοχών του ΟΛΠ. Ποσοστό που αν προστεθεί στο 51% που κατέχει σήμερα θα κάνει την Cosco «αφεντικό» του λιμανιού και στις λεπτομέρειες, που κάνουν την διαφορά.
Στην ελληνική πλευρά, λένε οι πληροφορίες, είναι η υπεραξία που μπορεί να δώσει ο κινεζικός ναυτιλιακός γίγαντας στην τοπική οικονομία, αλλά και γενικότερα στην εθνική οικονομία. Η εκτίμηση είναι ότι «καλά τα κουτιά», αλλά σήμερα δεν έχουν θετικό αντίκτυπο στην ελληνική οικονομία, αφού η συντριπτική πλειοψηφία είναι τράνσιτ. Κυρίως η ελληνική πλευρά, αναφέρουν οι πληροφορίες, θέλει να δει ενίσχυση στο τομέα της ναυπηγοεπισκευής αλλά και συνολικά της ναυτιλιακής και παραναυτιλιακής οικονομίας του Πειραιά, κάτι που σύμφωνα με τα λεγόμενα των φορέων της συμβαίνει σήμερα.
Την πρώτη κίνηση, η ελληνική κυβέρνηση την έκανε στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, όταν και απέρριψε το σχέδιο επέκτασης του Σ.ΕΜΠΟ ως ανώριμο, περιμένοντας να δει την απάντηση των Κινέζων. Από τότε έχει στηθεί ένα γαϊτανάκι ανακοινώσεων ή διαρροών μεταξύ ΟΛΠ και ναυτιλιακής κοινότητας Πειραιά, περί τα προσφοράς των κινέζων στην τοπική οικονομία. Η Cosco υποστηρίζει ότι ενισχύει σημαντικά τόσο την οικονομία του Πειραιά όσο και την εθνική οικονομία, με τους φορείς να απαντούν ότι αυτό δεν συμβαίνει.
Οι επόμενες κινήσεις ανήκουν στην κινεζική πλευρά. Αρχικά όταν έθεσε ζήτημα για να λάβει το 16% των μετοχών παρά το γεγονός ότι τα απαιτούμενα έργα δεν έχουν τελειώσει, πριν από ένα χρόνο περίπου. Στο ενδιάμεσο η κινεζική πρεσβεία στην Ελλάδα πραγματοποίησε σειρά επαφών σε πολιτικό και επιχειρηματικό επίπεδο, προκειμένου να καταλάβει τι ακριβώς συμβαίνει.
Σε επιχειρηματικό επίπεδο, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι εισέπραξε αρνήσεις, και σε πολιτικό συγκατάβαση με την προϋπόθεση να ολοκληρωθούν τα έργα.
Το 16% και το «ρουά»
Η κορύφωση της παρτίδας, μέχρι στιγμής, έγινε μετά την επίθεση της Cosco στο Δήμο Πειραιά για τα φορτηγά που πρέπει να μεταφέρουν τα μπάζα στη βάση κρουαζιέρας, ώστε να ολοκληρωθεί κάποια στιγμή το βασικό έργο του υποχρωτικού προγράμματος επενδύσεων που έχει αναλάβει να κάνει ο Κινέζος στον ΟΛΠ και μάλιστα με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση σε ποσοστό 95%. Ο ΟΛΠ κατηγόρησε τον Δήμο Πειραιά στο υπουργείο Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ, ότι τορπιλίζει τη σύμβαση παραχώρησης, θέτοντας για πρώτη φορά, επίσημα, ζήτημα διαιτησίας για το ποσοστό που αναζητά.
Ο Δήμος Πειραιά απάντησε και επίσημα με την ανακοίνωσή του, ότι δεν επιθυμεί να δει τα φορτηγά να επιβαρύνουν την πόλη (υπολογίζεται ότι μπορεί να γίνουν και μέχρι 180 δρομολόγια την ημέρα) ενώ ο εφοπλιστής επιχειρηματίας και διοικητικός ηγέτης του Ολυμπιακού Βαγγέλης Μαρινάκης τοποθετήθηκε ηχηρά, εκφράζοντας ίσως την θέση της πλειοψηφίας στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά. «Καλό δεν έχουμε δει ούτε πρόκειται να δούμε από τους Κινέζους και τη Cosco», διεμήνυσε τόσο προς το εσωτερικό της χώρας, όσο και προς την μακρινή Κίνα, ο κ. Μαρινάκης.
Η Cosco φάνηκε να συμμορφώνεται αφού τελικά τα φορτηγά δεν θα περνάνε από το οδικό δίκτυο της πόλης αλλά θα μπαίνουν στη Δραπετσώνα μέσα στο λιμάνι και από εκεί θα φτάνουν εντός λιμένος στην άλλη άκρη, το «Λιοντάρι’, αλλά δύο μέρες μετά φώναξε «ρουά».
Με επιστολή από τα κεντρικά του Χονγκ Κονγκ επιρρίπτει όλες τις ευθύνες για τις καθυστερήσεις στα έργα στην ελληνική γραφειοκρατία, κάνοντας ιδιαίτερα αναφορά στις περιβαλλοντικές μελέτες που καθυστέρησαν χαρακτηριστικά αλλά και στον Δήμο Πειραιά, και ζητά εδώ και τώρα το 16% των μετοχών του ΟΛΠ.
Αν και οι δύο πλευρές δεν φαίνεται να θέλουν πραγματικά η σύγκρουση να φτάσει στα άκρα, αυτή τη στιγμή οι ισορροπίες είναι πολύ λεπτές, και το τεντωμένο σχοινί μπορεί να κοπεί. Η επόμενη κίνηση ανήκει στην ελληνική πλευρά, οι οποία σύμφωνα με πληροφορίες κινείται σε τρεις κατευθύνσεις.
Η πρώτη αφορά τη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και τι θα περιλαμβάνει, η δεύτερη σύμφωνα με πληροφορίες, έχει να κάνει με τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, και τα έργα και ημέρες των κινέζων στην ευαίσθητη αυτή για την τοπική, και όχι μόνο, οικονομία, αλλά και να ανοίξει την συζήτηση για τον τέταρτο προβλήτα κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Πάντως, λένε οι πληροφορίες, την κίνηση καλής θέλησης φαίνεται να την κάνει, αφού ήδη ετοιμάζεται τροπολογία, αν και πότε θα κατατεθεί είναι άλλο θέμα, προκειμένου να μην ισχύσουν οι ρήτρες κατά της Cosco από τον ερχόμενο Γενάρη, με αιτία την μη ολοκλήρωση των υποχρεωτικών έργων.
Δεν παίζουν μόνοι
Πάντως γεγονός είναι ότι το παιχνίδι αυτό παρακολουθείται στενά και από άλλους παίκτες με συμφέροντα στην περιοχή και όχι μόνο. Για παράδειγμα οι ΗΠΑ φαίνεται να στήνουν ένα επιχειρηματικό και γεωπολιτικό και στρατιωτικό τόξο στην Ελλάδα, και μένει να φανεί πως θα εξελιχθούν οι σχέσεις του επερχόμενου προέδρου Τζο Μπάιτεν των ΗΠΑ με την Κίνα, αφού η προεδρία Τραμπ κήρυξε εμπορικό πόλεμο.
Ενδιαφέρον πάντως δείχνουν και οι βορειοευρωπαίοι που βλέπουν ο ανταγωνισμός για τα logistics του Ευρωπαϊκού Βορρά να γιγαντώνεται.
Διαβάστε ακόμα:
Βαγγέλης Μαρινάκης: Στον Πειραιά δεν θα δούμε κανένα καλό από την Cosco
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- «Μπλόκο» Στουρνάρα στο σχέδιο των τραπεζών για το νέο IRIS
- Άμεση ανάλυση: Τι συμβαίνει με τις μετοχές των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Eurobank, τον χρυσό και το πετρέλαιο
- O Σαμαράς, οι μετοχές, το ΜΜ και ο Ηλιάδης, ο «Τρελαντώνης» και οι 6, η BSB στο ΧΑ, ο Κούστας και η ηθοποιός της βιντεοκασέτας, η απαίτηση του pirouetter, τι λέει η EDISON για τα media και η συγκίνηση του Χατζηδάκη
- Έξι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ρευστότητα 2, 5 δισ. δολάρια και πέντε εξασφαλισμένα έσοδα 14,65 δισ. δολάρια!