Το Posidonia Sea Tourism Forum έχει καθιερωθεί ως μία από τις σημαντικότερες εκδηλώσεις της διεθνούς βιομηχανίας κρουαζιέρας, χάρη στην στρατηγική σημασία της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, λόγω της ποικιλομορφίας των προορισμών, της αυξημένης ζήτησης και των πολλαπλών επιλογών δρομολογίων που παρουσιάζει.

Η φετινή διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί στις 28-29 Μαΐου στο Συνεδριακό Κέντρο του ξενοδοχείου Domotel Kastri όπου περισσότερα από 30 υψηλόβαθμα στελέχη της βιομηχανίας με αντικείμενο ευθύνης τα λιμάνια και τους προορισμούς, τα οποία εκπροσωπούν τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας του κόσμου, όπως οι MSC Cruises, Royal Caribbean Cruises, Holland America Group, Disney Cruise Line, Silversea Cruises, Fred Olsen Cruise Lines, Celestyal Cruises κ.ά. θα συζητήσουν τις προκλήσεις και ευκαιρίες που παρουσιάζονται.

Πολλά από αυτά τα στελέχη θα συμμετάσχουν στη συνεδρίαση της Συμβουλευτικής Επιτροπής Ευρωπαϊκών Λιμένων και Προορισμών της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών κρουαζιέρας (CLIA), που θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά στο πλαίσιο του Posidonia Sea Tourism Forum, ενώ θα έχουν επαφές με εκπροσώπους των προορισμών της περιοχής στον εκθεσιακό χώρο καθώς και πολλές ευκαιρίες δικτύωσης στις εκδηλώσεις της διοργάνωσης.

Η Elisabetta De Nardo, Αντιπρόεδρος Ανάπτυξης Λιμένων της MSC Cruises και Πρόεδρος της Συμβουλευτικής Επιτροπής Ευρωπαϊκών Λιμένων και Προορισμών της CLIA, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η Ελλάδα παραμένει μία πολύ σημαντική περιοχή για τη διεθνή βιομηχανία κρουαζιέρας. Τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας της γεωπολιτικής αστάθειας σε άλλες περιοχές της Μεσογείου, η Ελλάδα κατέχει ακόμη πιο εξέχουσα θέση στα δρομολόγια κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο. Το Posidonia Sea Tourism Forum είναι η κορυφαία διοργάνωση κρουαζιέρας σε αυτή την υπέροχη και στρατηγικής σημασίας περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Ανυπομονώ να συζητήσω με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που έχουμε μπροστά μας».

Αλλαγή στη νομοθεσία

Μία από αυτές τις ευκαιρίες είναι η επικείμενη αλλαγή της νομοθεσίας με την οποία θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης των ελληνικών λιμανιών, ανοίγοντας το δρόμο σε διεθνείς διαχειριστές λιμανιών κρουαζιέρας να επενδύσουν σε παραχωρήσεις επιβατικών σταθμών κρουαζιέρας ανά τη χώρα. Πρόκειται για μια πολυαναμενόμενη κίνηση, που εκτιμάται ότι θα αυξήσει το homeporting. Οι εξελίξεις αυτές έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον κορυφαίων διαχειριστών επιβατικών σταθμών κρουαζιέρας, όπως της Global Ports, που θα είναι παρούσα στην Αθήνα για τη διοργάνωση.

Τα πρώτα λιμάνια που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν είναι αυτά της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας ξεκινώντας από τον Μάιο. Στον κατάλογο περιλαμβάνονται επίσης τα λιμάνια της Κέρκυρας και του Ηρακλείου, που είναι κορυφαίοι προορισμοί κρουαζιέρας και έχουν επιβεβαιώσει τη συμμετοχή τους στο Posidonia Sea Tourism Forum 2019 ως εκθέτες, μαζί με το λιμάνι του Πειραιά και της Ρόδου. Η συμμετοχή τους στο Forum θα δώσει τη δυνατότητα στους εκπροσώπους τους να συναντηθούν με μέλη της Συμβουλευτικής Επιτροπής Λιμένων και Προορισμών της CLIA και με άλλους φορείς της βιομηχανίας.

Έχοντας μόλις κερδίσει το υψηλού κύρους βραβείο «Best Destination – Leisure» (Καλύτερος Προορισμός για Αναψυχή) στην έκθεση ITB στο Βερολίνο, η Ελλάδα καταγράφει σημαντική αύξηση αφίξεων από τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ο αριθμός των αφίξεων Αμερικανών τουριστών έχει αυξηθεί άνω του 113% την τελευταία πενταετία, με πολλούς από αυτούς να έρχονται στη χώρα για τις ποικίλες επιλογές προϊόντων κρουαζιέρας που προσφέρει.

Ως αποτέλεσμα, οι μεγάλες αμερικανικές εταιρείες κρουαζιέρας εντάσσουν στα δρομολόγιά τους περισσότερα ελληνικά λιμάνια για το 2019, ενώ εταιρείες με εξειδικευμένα προϊόντα, όπως η Disney Cruises, δραστηριοποιούνται ξανά στην Ελλάδα από την επόμενη χρονιά. Στα δρομολόγιά τους περιλαμβάνονται τα λιμάνια του Πειραιά, του Κατάκολου, της Σαντορίνης, της Μυκόνου και της Κρήτης, που έχουν συμπεριληφθεί στις κρουαζιέρες για το ερχόμενο καλοκαίρι, έπειτα από πενταετή απουσία από την ελληνική αγορά. Η Disney Cruises έχει επιβεβαιώσει τη συμμετοχή της στο Forum, όπου στελέχη της θα συναντηθούν με εκπροσώπους προορισμών, καθώς προετοιμάζει την επιστροφή της στην περιοχή.

Στην αναθέρμανση του ενδιαφέροντος των αμερικανικών εταιρειών κρουαζιέρας για την Ελλάδα, που ενισχύεται από την αύξηση των αφίξεων από τη Β. Αμερική, έρχεται να προστεθεί η παραδοσιακά ισχυρή παρουσία των αντίστοιχων ευρωπαϊκών εταιρειών. Η MSC Cruises θα έχει περίπου 400 προσεγγίσεις σε ελληνικά λιμάνια το 2019, ρεκόρ για μια χρονιά. Πολλές εταιρείες κρουαζιέρας επωφελούνται από τη δημοτικότητα της Σαντορίνης και της Μυκόνου, με τη δεύτερη να έχει εξασφαλίσει πολλές προσεγγίσεις με διανυκτερεύσεις για τη φετινή σεζόν. Παράλληλα, την επόμενη χρονιά αρκετές εταιρείες κρουαζιέρας θα επιστρέψουν στα δυτικά παράλια της Τουρκίας, καθώς και στην Κωνσταντινούπολη.

Η νέα τάση κρουαζιέρας

Επίσης, φέτος είναι η χρονιά που θα δούμε να πλέουν στα ελληνικά νερά τα περισσότερα από κάθε άλλη φορά κρουαζιερόπλοια με χωρητικότητα μικρότερη των 500 επιβατών. Αυτή η νέα τάση κρουαζιέρας σε μικρά πολυτελή ή εκδρομικά σκάφη είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα μικρότερα ελληνικά λιμάνια, σε νησιά ή στην ηπειρωτική χώρα, που δεν διαθέτουν την υποδομή ή τα τεχνικά χαρακτηριστικά που απαιτούνται για τα μεγαλύτερα πλοία, με αποτέλεσμα να προσφέρονται πολύ περισσότεροι προορισμοί για δρομολόγια κρουαζιέρας.

Ο Airam Diaz Pastor, Πρόεδρος της Ένωσης Μεσογειακών Λιμένων Κρουαζιέρας (MedCruise), δήλωσε σχετικά: «Οι επιβάτες κρουαζιέρας και οι προσεγγίσεις αυξάνονται για τα λιμάνια, τους επιβατικούς σταθμούς και τους προορισμούς της Ανατολικής Μεσογείου, της Μαύρης Θάλασσας και της Ερυθράς Θάλασσας, καθώς οι εταιρείες κρουαζιέρας επιβεβαιώνουν τα δρομολόγιά τους για το 2020 και το 2021 στην περιοχή. Επιπλέον, τόσο οι βάσεις όσο και οι απλές προσεγγίσεις δρομολογίων επιστρέφουν στην Τουρκία, γεγονός που θα έχει θετικό αντίκτυπο σε ολόκληρη την περιοχή».

Σε αυτό το πλαίσιο, και προκειμένου να προωθήσει τις βιώσιμες δραστηριότητες κρουαζιέρας σε αυτές τις περιοχές, η MedCruise συγκρότησε δύο Ομάδες Εργασίας που αποτελούνται από εκπροσώπους λιμενικών αρχών και συνδεδεμένων μελών. Η μία Ομάδα Εργασίας εστιάζει στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας και η άλλη στη Βόρεια Αφρική, με κύριο στόχο και των δύο Ομάδων να προωθήσουν τις περιοχές αυτές ως προορισμούς κρουαζιέρας.

«Πιστεύουμε ότι η ανάκαμψη της βιομηχανίας κρουαζιέρας σε αυτές τις περιοχές θα έχει θετικό αντίκτυπο και στις γειτονικές περιοχές. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα, που βρίσκεται στο κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου, θα ωφεληθεί από την αύξηση των δραστηριοτήτων κρουαζιέρας τόσο στη Βόρεια Αφρική και τη Μαύρη Θάλασσα όσο και στην Αδριατική», κατέληξε ο Airam Diaz Pastor.

Το 5ο Posidonia Sea Tourism Forum διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Υποστηρίζεται από το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, την Ένωση Μεσογειακών Λιμένων Κρουαζιέρας (MEDCRUISE), την Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, την Ένωση Μαρίνων Ελλάδας, το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας και την Ομοσπονδία Συνδέσμων Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων (fedHATTA). Αργυροί Χορηγοί είναι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς και η HEMEXPO και Χάλκινοι Χορηγοί είναι η Air France – KLM – Delta, το Ακτίνα Travel Group, η Global Ports Holding και η Celestyal Cruises.

Celestyal