• Business

    Το «μονοπώλιο» της Booking και οι μάχες με τους ξενοδόχους στην Ελλάδα

    Glenn D. Fogel, CEO της Booking Holdings Inc.

    Glenn D. Fogel, CEO της Booking Holdings Inc.


    Σε θέση μάχης ενάντια στις πρακτικές της Booking εξακολουθούν να βρίσκονται οι Έλληνες ξενοδόχοι, με την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετικά με καταγγελία στην οποία έχουν προχωρήσει οι επαγγελματίες του κλάδου να εκκρεμεί, δύο χρόνια μετά την υποβολή της.

    Η επωνυμία της Booking φαίνεται να έχει συνδεθεί άρρηκτα με την ελληνική ξενοδοχία, καθώς κατέχει τη μερίδα του λέοντος στις κρατήσεις. Πρόσφατη έρευνα της Hotrec για το μερίδιο των online travel agencies θέλει το μερίδιο του ομίλου της Booking στην Ελλάδα να ανέρχεται το 2023 σε 75,3%, από τα υψηλότερα στην Ευρώπη όπου ο μέσος όρος είναι 71%. Αντίστοιχα, το μερίδιο της αμερικανικής Expedia Group στις κρατήσεις φτάνει το 11,8%, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να διαμορφώνεται σε 14,4%.

    Όπως φαίνεται από τα ίδια στοιχεία, το ποσοστό των απευθείας κρατήσεων (μέσω τηλεφώνου, email αλλά και των κρατήσεων σε πραγματικό χρόνο) στα ξενοδοχεία της χώρας διαμορφώθηκε το 2023 σε 42,3% και μειώθηκε 12,38% σε σύγκριση με το 2013. Αντίθετα, το μερίδιο των online travel agencies και των social media στις κρατήσεις έφτασε το 24,2%, αυξημένο κατά 6,13% σε μία δεκαετία. Το μερίδιο των tour operators, αλυσίδων ξενοδοχείων και διοργανωτών εκδηλώσεων έφτασε το 31,5%, σημειώνοντας αύξηση 7,24% σε σύγκριση με το 2013.

    Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, η έρευνα δείχνει πως τα OTAs κέρδισαν μερίδιο αγοράς της τάξης του 10% κατά μέσο όρο στον ξενοδοχειακό τομέα, γεγονός που αναδεικνύει την αυξανόμενη επιρροή τους. Η Booking κατέχει μερίδιο 71% στην αγορά OTAs, αυξημένο κατά 10% τα τελευταία 10 χρόνια. Η Expedia έχει μερίδιο αγοράς κοντά στο 15%, αυξημένο κατά 2% την τελευταία διετία. Η ηλεκτρονική διάθεση δωματίων αντιπροσωπεύει το 45% των διανυκτερεύσεων που κλείνονται σε πραγματικό χρόνο μέσω διαδικτυακών καναλιών (διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία, social media, μηχανές διαδικτυακών κρατήσεων στις ιστοσελίδες των ξενοδοχείων).

    Η άρρηκτη σχέση των ξενοδοχείων με τη Booking, την οποία οι ξενοδόχοι αγαπούν να μισούν, επιβεβαιώνεται από στοιχεία του Ινστιτούτου Τουριστιστικών Ερευνών & Προβλέψεων, μόλις τo 7,7% της ελληνικής ξενοδοχίας δε συνεργάζεται με τη Booking.

    Στα χαρακώματα με τα ξενοδοχεία

    Όπως αναφέρουν Έλληνες ξενοδόχοι, η βασική προμήθεια της Booking διαμορφώνεται στο 15%, με το ποσοστό του fee να αυξάνεται σε 25% έως 30%, στην περίπτωση που συμπεριλαμβάνονται υπηρεσίες προώθησης και αναλόγως της εκάστοτε σύμβασης ενός ξενοδοχείου με τον όμιλο. Δεν είναι όμως μόνο το υψηλό – κατά τους ξενοδόχους – ποσοστό προμήθειας της πολυεθνικής που δυναμιτίζει τις σχέσεις με τον κλάδο, αλλά και η πολιτική που αποφάσισε να ακολουθήσει για την απόδοση της προμήθειας.

    Οι αλλαγές που δρομολόγησε η Booking αφορούσαν στον περιορισμό του πλαισίου επιλογής πληρωμής της πολυεθνικής από τα ξενοδοχεία, μέσω της χρήσης εικονικής κάρτας. Η εταιρεία ενημέρωσε τα ξενοδοχεία ότι θα πρέπει να χρησιμοποιούν αποκλειστικά την εικονική της κάρτα προκειμένου να διασφαλίζουν τις κρατήσεις, αποκλείοντας την επιλογή απαίτησης προκαταβολών, μέθοδος που έχει ξεκινήσει ήδη να εφαρμόζεται σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες και εντός του καλοκαιριού θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται και στην Ελλάδα.

    Έπειτα από επιστολή διαμαρτυρίας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων προς τον Τάσο Ευθυμίου, Area Manager Ελλάδας και Κύπρου της Booking, την οποία κοινοποίησε στην υπουργό Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, η εταιρεία ενημέρωσε τα συνεργαζόμενα ξενοδοχεία πως μετατίθεται η εφαρμογή της αλλαγής πολιτικής, χωρίς, ωστόσο, να υπαναχωρεί. Τονίζει δε πως «πρωταρχικός στόχος αυτής της αλλαγής είναι η ελαχιστοποίηση των κινδύνων ασφάλειας πληρωμών, η οποία παραμένει κορυφαία προτεραιότητα».

    Όπως προαναφέρθηκε, σε εκκρεμότητα βρίσκεται η υπόθεση της καταγγελίας που έγινε το 2022 από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο, η οποία στρεφόταν κατά πλατφορμών κρατήσεων (μεταξύ των οποίων η Booking) για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης, για την οποία εκτιμάται ότι δε θα υπάρξουν νεότερα έως το τέλος του 2024. Να σημειωθεί εδώ πως η Εθνική Επιτροπή Αγορών και Ανταγωνισμού της Ισπανίας επέβαλε πρόστιμο ύψους 413 εκατομμυρίων ευρώ στην Booking, με την αιτιολογία κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης της τα τελευταία πέντε χρόνια, διαπιστώνοντας τουλάχιστον δύο παραβάσεις από το 2019.

    Διαβάστε επίσης:

    Νέο πόλεμο με τη Booking ανοίγουν οι ξενοδόχοι

    Ξενοδοχεία: Στο 75,5% η μέση πληρότητα στην Αθήνα το α΄ εξάμηνο

    Αυτόματα ανταλλαγή πληροφοριών με χώρες της ΕΕ – Ποια στοιχεία θα στείλουν Airbnb, Booking και Amazon



    ΣΧΟΛΙΑ