Σχεδόν οκτώ χρόνια παρά ένας μήνας, από τη στιγμή που μπήκαν οι πρώτες υπογραφές για την πώληση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου, χρειάστηκαν για να κοπεί η κορδέλα της μεγαλύτερης ιδιωτικής επένδυσης στην Ελλάδα – ενός έργου που επιδιώκεται να απευθυνθεί σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, όπως έγινε χθες σαφές δια στόματος Σπύρου Λάτση.

Νέο μοντέλο κατοικιών «εμπνευσμένο» από τις τιμές των νοτίων προαστίων

Παρόλο που είχε προγραμματίσει την επίσκεψή του στην Ελλάδα, ο οραματιστής του έργου των 8,2 δισ. παρέστη μακρόθεν στη χθεσινή τελετή εγκαινίων, απευθύνοντας μήνυμα από τη Γενεύη. Μεταξύ άλλων, ο δρ Σπύρος Λάτσης ανακοίνωσε την εκπόνηση ενός «υβριδικού» έργου κατοίκησης, ανάμεσα στα οικιστικά projects της ανάπλασης που θα ολοκληρωθούν έως το 2026, με στόχο αυτή να προσελκύσει και τα μεσαία πορτοφόλια.

«Το έργο απευθύνεται σε όλους τους συμπολίτες μας και τους ξένους επισκέπτες της χώρας μας. Από τη λεωφόρο Βουλιαγμένης θα υπάρχει πρόσβαση προς την παραλία με έξυπνους τρόπους κινητικότητας.

»Το έργο του Ελληνικού και γενικά, η μετατόπιση μέρους του πληθυσμού προς τα νότια προάστια έχει δημιουργήσει συνθήκες που οι τιμές στα νότια προάστια να φαίνονται απρόσιτες σε πολλούς συμπολίτες μας», ανέφερε συγκεκριμένα, διασαφηνίζοντας πως «για αυτό το λόγο, εκείνο που σχεδιάζουμε όσο πιο κοντά γίνεται στην πρώτη φάση είναι να δώσουμε τη δυνατότητα και στους οικονομικά ασθενέστερους να μπορέσουν να μείνουν στο Ελληνικό, κι όχι μόνο να επωφελούνται από το πάρκο, τις αθλοπαιδίες και τα μαγαζιά.

»Για αυτό προγραμματίζουμε ένα τμήμα του οικιστικού προγράμματος να είναι με πολυκατοικίες τύπου hybrid, όπου μερικοί αγοραστές θα πληρώνουν τις τρέχουσες τιμές της αγοράς κι άλλοι, στο ίδιο κτίριο θα έχουν και πριμοδότηση από τη Lamda και μακροχρόνιες συμβάσεις με το τραπεζικό σύστημα. Έτσι ελπίζω ότι οι οικονομικά ασθενέστεροι θα βρουν προσιτές τιμές για να αποκτήσουν την κατοικία τους στο Ελληνικό. Σκοπός μας είναι όλοι να επωφελούνται του έργου, απρόσκοπτα».

Πρόκειται για μία απόφαση που φέρεται να ελήφθη από τον ίδιο το Σπύρο Λάτση κι ακόμα δεν έχει πέσει επί χάρτου. Θυμίζουμε, πάντως, πως σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά από τη διοίκηση της Lamda Development, τα οικιστικά έργα σε δύο από τις οικιστικές περιοχές του Ελληνικού, στα σύνορα με τον Άλιμο και στη γειτονιά της πρώην Ολυμπιακής Αεροπορίας, θα τιμολογούνται όσο οι κατοικίες των νοτίων προαστίων. Αυτό σημαίνει ότι οι τιμές των φθηνότερων κατοικιών θα ξεκινούν από το κατώτατο όριο των 6.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, κάτι που μεταφράζεται σε 350.000 ευρώ για ένα διαμέρισμα 70 τετραγωνικών μέτρων.

Σε ό,τι αφορά την τυπολογία των κατοικιών, η Lamda σχεδιάζει πολυκατοικίες 15 ορόφων ή 50 μέτρων στην περιοχή υπογειοποίησης της λεωφόρου Ποσειδώνος, και σε δεύτερη φάση έναν πύργος 50 μέτρων και παραθαλάσσιες κατοικίες πλησίον της λεωφόρου Αλίμου, που θα είναι διαθέσιμες προς πώληση το πρώτο εξάμηνο του 2023.

Οδυσσέας Αθανασίου, Διευθύνων Σύμβουλος της Lamda Development

Κι ενώ οι κατοικίες για μεσαία εισοδήματα δεν έχουν βγει ακόμα στην αγορά, τα πολυτελή διαμερίσματα και οι βίλες έχουν βρει ήδη αγοραστές και είναι τα προϊόντα που θα φέρουν έσοδα σχεδόν 450 εκατομμυρίων ευρώ στα ταμεία της Lamda έως το τέλος του 2023. Όπως είπε κατά την ομιλία του στη χθεσινή τελετή ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου.

«Ο Riviera Tower, ο ψηλότερος παράκτιος ουρανοξύστης της Ευρώπης θα αρχίσει να κατασκευάζεται φέτος, πριν τα Χριστούγεννα, με τους πρώτους ορόφους να εμφανίζονται μόλις σε ένα χρόνο, πριν τα Χριστούγεννα του 2023. Η υπογειοποίηση της Ποσειδώνος ξεκίνησε ήδη, έχουν πραγματοποιηθεί τα 3/4 του έργου».

Σπύρος Λάτσης: Κατανοώ όσους έχουν σοβαρούς λόγους να τίθενται ενάντια στο έργο

Ο δρ Λάτσης ευχαρίστησε τους τρεις πρωθυπουργούς που συνέβαλαν στην εκκίνηση του έργου, τον Αντώνη Σαμαρά, τον Αλέξη Τσίπρα και τον Κυριάκο Μητσοτάκη, τους υπουργούς, την οικογένειά του, το ΤΑΙΠΕΔ, την τοπική αυτοδιοίκηση, τους μετόχους της Lamda και τον πρόεδρο της εισηγμένης Τάσο Γιαννίτση, όπως και τον Οδυσσέα Αθανασίου και τους συνεργάτες του.

Σημειωτέον ότι τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν παρουσία του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου, του υπουργικού συμβουλίου και άλλων εκπροσώπων της πολιτικής ζωής – όπως ο Αντώνης Σαμαράς και ο Ευάγγελος Βενιζέλος –, καθώς και πλήθος επιχειρηματιών και στελεχών όπως ενδεικτικά οι Κωνσταντίνος Μιτζάλης (Άβαξ), Δημήτρης Κούτρας, Γιώργος & Κωνσταντίνος Γεράρδος (Πλαίσιο), Γιάννης Ρέτσος (Electra & πρόεδρος ΣΕΤΕ), Βασίλης Κάτσος (VNK), Δημήτρης Παπαλεξόπουλος (Τιτάν – πρόεδρος ΣΕΒ), Θεόδωρος Φέσσας (Quest), Φωκίων Καραβίας (Eurobank).

Ο ίδιος μίλησε και για την πορεία του έργου και τις ενστάσεις που καθυστέρησαν την εκκίνησή του.

«Υπάρχει κι ένας μη αμελητέος αριθμός συμπολιτών μας οι οποίοι τίθενται ενάντια στο έργο. Από αυτούς, μερικοί έχουν σοβαρούς λόγους και κατά την κρίση μου μερικοί, ολιγότατοι, όχι. Για τους τελευταίους δεν έχω να πω τίποτα, παρά να τους ευχηθώ υγεία και ψυχική ηρεμία. Σε όσους έχουν όμως σοβαρούς λόγους, θέλω να πω ότι το κατανοώ. Όταν το έργο ήρθε στην προσοχή μου, το 1996, και εγώ πίστευα ότι θα υπήρχε κυβερνητικός σχεδιασμός με νησίδες ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Δεν είναι δυνατό να αποδειχθεί ότι αυτός ο τρόπος είναι λανθασμένος κι ότι η ιδιωτική ανάπτυξη είναι χειρότερη: εξαρτάται από τις συνθήκες που επικρατούν την εκάστοτε περίοδο.

»Από την εποχή που έγιναν οι πρώτες σκέψεις για μετεγκατάσταση του αεροδρομίου στα Σπάτα το 1977 και οι πρώτες νομοθετικές παρεμβάσεις υπό την κυβέρνηση Σημίτη έχουν περάσει 45 και 25 χρόνια. Κατά την περίοδο αυτή, το κράτος εκτέλεσε πολλές μελέτες για το Ελληνικό και τον Άγιο Κοσμά. Πολλές έγιναν από έγκριτα γραφεία, μολαταύτα οι μελέτες έμειναν σε συρτάρια. Η κρίση του 2008 βρήκε τη χώρα μας ευάλωτη και αβοήθητη. Αυτή η εποχή μετέτρεψε το έργο από κρατικό με ιδιωτικές νησίδες δραστηριότητας, σε ιδιωτικό με κρατικές νησίδες».

Μητσοτάκης: Και στο Ελληνικό το είπαμε και το κάνουμε

Ως μία από τις μεγαλύτερες, αν όχι τη μεγαλύτερη πολεοδομική παρέμβαση στην Ευρώπη, σίγουρα χωρίς προηγούμενο για την πατρίδα μας, χαρακτήρισε το έργο του Ελληνικού ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. «Εικοσιεπτά μήνες από την έναρξη των πρόδρομων εργασιών, διαπιστώνω με χαρά ότι το χρονοδιάγραμμα τηρείται και ότι οι αλλαγές γύρω μας είναι εμφανείς. Το περίφημο σύνθημα για τις μπουλντόζες του Ελληνικού έχει ακουστεί πολλές φορές έως τώρα, άλλοτε για να κρύψει καθυστερήσεις και εμπόδια και άλλοτε σηματοδοτώντας την αγωνία να γίνει γνωστό κάθε βήμα του. Τα λόγια τώρα έγιναν πράξη. Και στο Ελληνικό το είπαμε και το κάνουμε».

Παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη τα εγκαίνια του Ελληνικού

Συνέχισε λέγοντας πως «το όραμα του Σπύρου Λάτση να παίρνει σάρκα και οστά, που γεννήθηκε πριν από τη μετεγκατάσταση του αεροδρομίου. Η πρώτη συζήτηση στη Βουλή έγινε το 2007 και αφού πέρασε από 7 χρόνια και 40 κύματα, το έργο άναψε για τα καλά το 2014. Μόνο το Ελληνικό μπορεί να προσθέσει 1 εκατομμύριο τουρίστες που θα έρθουν στην περιοχή. Είναι ένα έργο που χρηματοδοτείται από ιδιωτικά κεφάλαια και θα προσθέσει 2,4% στο ΑΕΠ, άνω των 14 δισ. ευρώ στα δημόσια ταμεία θα δημιουργήσει πάνω από 70.000 θέσεις εργασίας».