Το Υπουργείο Υποδομών βάζει τις τελευταίες πινελιές στο διαγωνισμό για το μεγαλύτερο οδικό έργο που δημοπρατεί αυτή την περίοδο.

Πρόκειται για τον οδικό άξονα Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα (ΒΟΑΚ), ο προϋπολογισμός του οποίου εκτιμάται στα 1,5 δισ. ευρώ.

Ήδη τα επιτελεία μεγάλων εγχώριων και διεθνών ομίλων, που έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για το έργο, βρίσκονται ένα βήμα πριν υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους και, όπως αναφέρουν πηγές με πολύ καλή γνώση της διαγωνιστικής διαδικασία, θα ξέρουμε ποιοι είναι οι «μνηστήρες» του έως τέλη του Α΄Τριμήνου του τρέχοντος έτους.

Την ίδια στιγμή, όπως φαίνεται και από αποφάσεις στη Διαύγεια, το Υπουργείο κλείνει όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες του διαγωνισμού, καθώς δημοπρατεί τις μελέτες που αφορούν τις απαλλοτριώσεις και το παράπλευρο δίκτυο του Χανιά-Ηράκλειο και της προαίρεσης Κίσαμος-Χανιά.

Πιο συγκεκριμένα, το Υπουργείο τρέχει τις διαδικασίες για έναν διαγωνισμό αξίας 142.000 ευρώ, για τον οποίο έχουν κληθεί να δώσουν προσφορές οι εξής φορείς:

ΝΑΜΑ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ Α.Ε.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΔΟΞΙΑΔΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΟΙΚΙΣΤΙΚΗ Α.Ε.

ΤΖΑΝΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Γιατί είναι σημαντικός ο συγκεκριμένος διαγωνισμός

Το σημαντικότερο μέρος των μελετών αφορά το παράπλευρο δίκτυο. Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός αξίας 1,5 δισ. ευρώ αφορά στην κατασκευή του οδικού άξονα και του παράπλευρου δικτύου που θα διαρκέσει τέσσερα έτη, καθώς και τη λειτουργία-συντήρησή του που θα διαρκέσει 26 έτη.

Ωστόσο, όσον αφορά μόνο το μέρος της συντήρησης-λειτουργίας του παράπλευρου δικτύου θα υπάρξει ένα τμήμα που θα δημοπρατείται στο μέλλον μέσω της Περιφέρειας Κρήτης και αυτό αναμένεται να καθοριστεί από τον μικρότερο διαγωνισμό.

Επομένως, το ποσοστό της συντήρησης του παράπλευρου δικτύου που θα αναλάβει ο ανάδοχος της συνολικής σύμβασης, αναμένεται να επηρεάσει και το ύψος των προσφορών των σχημάτων που εποφθαλμιούν το έργο.

Οι μνηστήρες και το έργο

Όπως έχει ήδη γράψει το mononews το Υπουργείο Υποδομών έχει δώσει από τον προηγούμενο μήνα το πράσινο φως για την υποβολή προσφορών εκ μέρους των ενδιαφερομένων σχημάτων, τα οποία, όπως είχαν διαμορφωθεί στο Α΄Στάδιο του διαγωνισμού (Εκδήλωση Ενδιαφέροντος) τον Μάρτιο του 2019, ήταν τα εξής:

  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
  • Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις)
  • ΑΒΑΞ
  • Mytilineos- Acciona Concesiones
  • Vinci Highways S.A.S.-Vinci Concessions S.A.S.

Ωστόσο στη μάχη της διεκδίκησης του οδικού άξονα αναμένεται να συμμετέχει και η Intrakat, καθώς ο Διευθύνων Σύμβουλος της, Αλέξανδρος Εξάρχου, έχει εκφράσει πρόσφατα τη σχετική επιθυμία του με στόχο ξεκλειδώσει υπεραξίες στον Όμιλο μέσω των σταθερών ετήσιων πληρωμών που θα προσφέρει η σύμβαση. Αναμένεται, επομένως, να δούμε σε ποιο από τα παραπάνω σχήματα θα «κουμπώσει» η εισηγμένη, ενώ δεν αποκλείεται να έχουμε αλλαγές μέσω νέων συμμαχιών και αποχωρήσεων.

Το υπό δημοπράτηση οδικό έργο αποτελεί το μεγαλύτερο και ακριβότερο του ΒΟΑΚ, και ίσως ένα από τα τελευταία της κατηγορίας του που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως έχει δηλώσει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής.

Αυτό συμβαίνει, καθώς το κόστος υλοποίησης είναι αρκετά αρκετά ενώ και το μήκος ανέρχεται στα 157,5 χλμ., αν συνυπολογίσουμε και την προαίρεση για το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά.

Πρόκειται για ένα έργο πνοής για την Κρήτη και εφόσον δεν υπάρξουν καθυστερήσεις ή προσφυγές εκ μέρους των ενδιαφερομένων, τότε η σχετική σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί εντός του 2023 και ο οδικός άξονας να δοθεί στην κυκλοφορία εντός του 2027 ή τις αρχές του 2028.

Διαβάστε επίσης

Παγκόσμια Τράπεζα – Βγάζει κίτρινη κάρτα στις Πρότυπες Προτάσεις του Υπουργείου Υποδομών

Intracom: Στις 16 Ιανουαρίου η επαναληπτική Έκτακτη Γενική Συνέλευση