Μεγάλες αναμένονται οι προκλήσεις για την παγκόσμια οικονομία για το 2023 κυρίως λόγω των πληθωριστικών πιέσεων και της ενεργειακής κρίσης που είναι αποτέλεσμα του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Η ελληνική οικονομία, παίρνοντας ώθηση από την άνοδο των πωλήσεων και την αντοχή της επιχειρηματικότητας, θα καταφέρει να ανταπεξέλθει, με τον τομέα της πληροφορικής και της τεχνολογίας να είναι εκείνος που αναμένεται να πρωταγωνιστήσει το νέο έτος.

1

Συγκεκριμένα σύμφωνα με ανάλυση της Εθνικής Τράπεζας, βασική κινητήρια δύναμη της ελληνικής οικονομίας για το 2022 είναι η επιχειρηματικότητα, ενώ περαιτέρω άνοδος αναμένεται το 2023 με κύριο πυλώνα την πληροφορική. Όπως αναφέρει η έρευνα, σημαντική επιτάχυνση σημείωσαν οι πωλήσεις του επιχειρηματικού τομέα κατά το γ’ τρίμηνο του 2022 με αύξηση 31% έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2019 ή 11% σε πραγματικούς όρους (αποπληθωρισμένο), με τις πωλήσεις στον τομέα του ICT να παρουσιάζουν άνοδο 21% σε σχέση με το 2019.

Στη βιομηχανία θετικά ξεχωρίζουν τομείς υψηλής τεχνολογίας, ενώ στις υπηρεσίες ξεχωρίζει η ποιοτική αναβάθμιση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, η οποία επιβεβαιώνεται από την ισχυρή πορεία των συμβουλευτικών υπηρεσιών, του R&D και της πληροφορικής. Μάλιστα στους κλάδους αυτούς εντοπίζονται χαμηλότερες πληθωριστικές πιέσεις της τάξης του 5-10%, συγκριτικά με άλλους τομείς της ελληνικής οικονομίας.

Επίσης ο αναλυτής επισημαίνει ότι η πληροφορική αλλά και ο κατασκευαστικός τομέας αναμένεται να ξεχωρίσουν θετικά, επιτυγχάνοντας διψήφιο ρυθμό ετήσιας ανάπτυξης (σε πραγματικούς όρους), καθώς επιταχύνεται η υλοποίηση δημοσίων και ιδιωτικών επενδύσεων εν μέρει συνδεδεμένων με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.

Επιπλέον, η αύξηση του επιχειρηματικού ΑΕΠ στο εννιάμηνο του 2022 κατά 14% σε σχέση με το 2019 σε πραγματικούς όρους (έναντι -7% για μη επιχειρηματικές δραστηριότητες) ανάγει το επιχειρείν σε βασική κινητήρια δύναμη για την ελληνική οικονομία – με την Ελλάδα μάλιστα να αυξάνει το μερίδιό της στην Ευρώπη (σε όρους προστιθέμενης αξίας, σε όλους τους ευρείς τομείς).

Οι κλάδοι που ξεχωρίζουν

Στην ανάλυση επισημαίνεται ότι, τα διαρθρωτικά χαρακτηριστικά της πορείας των πωλήσεων, ξεχωρίζει η αναπτυξιακή πορεία του συνόλου των κλάδων κατά το 3ο τρίμηνο (τόσο σε ονομαστικούς όρους όσο και σε όρους όγκου), και οι διαφορετικής έντασης πληθωριστικές πιέσεις ανάμεσα στους κλάδους, δείχνοντας ότι σχεδόν όλοι οι κλάδοι έχουν ξεπεράσει το επίπεδο δραστηριότητας 2019.

Με αυξημένο όγκο δραστηριότητας, θετικά ξεχωρίζουν κυρίως τομείς υψηλής τεχνολογίας και υπηρεσίες προς επιχειρήσεις.

Εξετάζοντας αναλυτικότερα τους κλάδους που σημείωσαν σχετικά καλύτερη επίδοση όγκου δραστηριότητας από το σύνολο του επιχειρηματικού τομέα κατά το 3 ο τρίμηνο (συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019), ξεχωρίζουν:

– βιομηχανίες και υπηρεσίες σχετιζόμενες με τομείς υψηλής τεχνολογίας, όπως πληροφορική και σχετικός εξοπλισμός (ηλεκτρονικά/ηλεκτρολογικά) καθώς και ο κλάδος καπνού που σημειώνει μετάβαση σε νέες μορφές προϊόντων

– κλάδοι που σχετίζονται με επιχειρηματικότητα (όπως συμβουλευτικές υπηρεσίες, R&D)

– υπηρεσίες logistics και ναυπηγεία

– κλάδοι κατασκευών (κυρίως κτίρια) και συναφείς δραστηριότητες αρχιτεκτόνων

– δραστηριότητες ψυχαγωγίας, όπως καλλιτεχνικές παραγωγές, μέσα ενημέρωσης και τέχνες.

Αντιθέτως, αν και υψηλότερα του 2019, σχετικά πιο αδύναμοι εμφανίζονται μεγάλοι κλάδοι βιομηχανίας και εμπορίου καθώς και ο ευρύτερος τομέας τουρισμού. Συγκεκριμένα μεγάλοι κλάδοι που σημείωσαν ασθενείς επιδόσεις σε όγκο και παράλληλα δέχθηκαν έντονες πληθωριστικές πιέσεις (της τάξης του 40-50%) ήταν κυρίως οι βιομηχανίες μετάλλων, χημικών, πλαστικών και τροφίμων καθώς και το χονδρικό εμπόριο.

Επίσης, όσον αφορά τον τομέα τουρισμού, η δυναμική πορεία της φετινής περιόδου, οδήγησε σε υπέρβαση του όγκου δραστηριότητας του 2019 για πρώτη φορά μετά την κρίση της Covid-19 σε ξενοδοχεία και εστίαση, τα οποία ωστόσο υστερούν έναντι του λοιπού εταιρικού τομέα. Ευρύτεροι τουριστικοί τομείς όπως αεροπορικές μεταφορές και πρακτορεία παραμένουν ελαφρώς χαμηλότερα του 2019 (έχοντας μικρότερη εξάρτηση από τουρισμό αναψυχής εξωτερικού συγκριτικά με τα ξενοδοχεία).

Οι δαπάνες της Ελλάδας για R&D το 2021

Ο δρόμος προς τον εκσυγχρονισμό της Ελλάδας στον τομέα Έρευνας και Ανάπτυξης (Research & Development-R&D) έχει ανοίξει, με τις επιχειρήσεις πλέον να αυξάνουν τις επενδύσεις τους προς αυτόν τον τομέα, που αναμένεται να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο για την ελληνική οικονομία τα επόμενα χρόνια.

Το 2021, οι δαπάνες που έγιναν για R&D στην Ελλάδα ανήλθαν σε 2,635 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 141 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2020, καταγράφοντας δηλαδή μια αύξηση της τάξεως του 5,7%. Επίσης το 2021 στον τομέα των επιχειρήσεων πραγματοποιήθηκαν δαπάνες ύψους 1,245 δισ. ευρώ (0,69% του ΑΕΠ), παρουσιάζοντας αύξηση 8,3% σε σχέση με το 2020.

Εκτός από τις ιδιωτικές επιχειρήσεις οι οποίες επενδύουν στον τομέα Έρευνας και Ανάπτυξης, και ο κρατικός τομέας καταγράφει αύξηση των δαπανών σε R&D. Συγκεκριμένα, το 2021 πραγματοποιήθηκαν δαπάνες ύψους 579 εκατ. ευρώ, ποσοστό που αντανακλά σε 0,32% του ΑΕΠ, όντας μάλιστα αυξημένες κατά 7,8% σε σχέση με τις δαπάνες του 2020. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ), στον τομέα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οι δαπάνες R&D ήταν €795,83 εκατ. (0,44% του ΑΕΠ) – στα ίδια επίπεδα με το 2020.

Διαβάστε επίσης:

DBRS: Αναβάθμισε στο B (high) την Τράπεζα Πειραιώς