«Γλυκόπικρη γεύση» αφήνει στον εμπορικό κόσμο η πρώτη εβδομάδα επαναλειτουργίας των καταστημάτων, ύστερα από περίπου δυο μήνες απραξίας.

Τα χαμόγελα από την επιστροφή των καταναλωτών και το καλό ξεκίνημα των δυο πρώτων ημερών έδωσαν τη θέση τους στον προβληματισμό για την πορεία των πωλήσεων στο τέλος της εβδομάδας. Μάλιστα, κατά την χθεσινή μέρα, η εμπορική κίνηση ήταν αισθητά μειωμένη, με τους καταναλωτές να προτιμούν τις βουτιές σε κάποια… παραλία της Αττικής, για να ανακουφιστούν από τον καύσωνα, από το να βγουν βόλτα στην αγορά για ψώνια.

Είναι ενδεικτικό πως το πολυκατάστημα Attica στο City Link που άνοιξε χθες για πρώτη φορά μετά το lockdown είχε περιορισμένη προσέλευση πελατών, με αποτέλεσμα να καταγράψει λιγότερο από τον μισό τζίρο που είχε την αντίστοιχη μέρα πέρυσι. Ανάλογη εικόνα και για την πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων του κέντρου της Αθήνας, οι οποίες υποφέρουν περισσότερο από αυτές που λειτουργούν στις περιφερειακές αγορές.

Οι «χαμηλές πτήσεις» που καταγράφουν οι επιχειρήσεις στο κέντρο της Αθήνας αποδίδεται μεταξύ άλλων και στην ανησυχία των καταναλωτών να χρησιμοποιήσουν τα μαζικά μέσα μεταφοράς αλλά και τα πάρκινγκ! «Υπάρχει», όπως λένε άνθρωποι της αγοράς, «αρκετός κόσμος που προτιμά να επισκεφθεί τα καταστήματα της περιοχής του, απ’ ότι να κατέβει στο κέντρο καθώς φοβάται τον συνωστισμό… Είναι επίσης και μια μερίδα κόσμου που αποφεύγει να μετακινηθεί με αυτοκίνητο στο κέντρο της πόλης και να χρησιμοποιήσει πάρκινγκ, γιατί δεν θέλει κάποιος τρίτος να παρκάρει το αυτοκίνητό του».

Βέβαια κατά την πρώτη εβδομάδα υπήρχαν και επιχειρήσεις που διατηρούν το «χαμόγελό» τους. Και αυτό γιατί δραστηριοποιούνται σε κατηγορίες που μέχρι στιγμής έχουν μεγάλη ανθεκτικότητα στην πανδημία! Αυτές είναι οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο των καλλυντικών, των ειδών περιποίησης & ομορφιάς, των αθλητικών ειδών, της νεανικής ένδυσης, των παιδικών και ηλεκτρονικών ειδών.

Μεταξύ όσων πέτυχαν να ικανοποιητικές επιδόσεις κατά την πρώτη εβδομάδα επαναλειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων είναι ο όμιλος του επιχειρηματία Σάμι Φάις. Ειδικά στο κομμάτι των αθλητικών ειδών, τα καταστήματα με τα σήματα που διαχειρίζεται (Under Armour, Adidas, Puma) κατάφεραν να καταγράψουν σημαντική άνοδο, κλείνοντας μάλιστα χθες με αύξηση τζίρου άνω του 30%.

Ικανοποίηση, δεδομένων των συνθηκών επικρατεί και στο επιτελείο της Notos Com. Η εταιρεία της οικογένειας Παπαέλληνα με την πολυεπίπεδη παρουσία στο λιανεμπόριο ολοκλήρωσε την εβδομάδα καλύτερα του αναμενόμενου. Στο επίπεδο των πολυκαταστημάτων μάλιστα μπόρεσε να μετριάσει τις μεγάλες απώλειες των πρώτων ημερών και να κλείσει με μια κάμψη μεταξύ 30% και 35% ενώ τα καταστήματα που πωλούν νεανική ένδυση, τα American Eagle έκλεισαν την πρώτη εβδομάδα με θετικό πρόσημο (+5%). Ενθαρρυντικά είναι τα μηνύματα που εξακολουθούν να έρχονται και από τον τομέα των καλλυντικών και συγκεκριμένα στις μεγάλες αλυσίδες που έχει παρουσία όπως τα Hondos Center και τα Sephora.

Επιχειρηματίες και στελέχη συμφωνούν πως είναι ακόμη νωρίς για να εξαχθούν οριστικά συμπεράσματα για την πορεία της εμπορικής κίνησης και τις νέες καταναλωτικές τάσεις μετά το lockdown, τονίζοντας πως σε δέκα περίπου ημέρες από σήμερα θα έχει καθίσει η σκόνη και θα φανεί σε μεγάλο βαθμό που «πηγαίνει η αγορά». Μια απώλεια τζίρου μεταξύ 20% και 30% θεωρείται πάντως πως μπορεί να σώσει τα προσχήματα και να αποφευχθούν οδυνηρές καταστάσεις για αρκετές επιχειρήσεις.