Στο κλείσιμο της χρονιάς τα κανάλια κάνουν ταμείο με τους διευθυντές Προγράμματος να έχουν στο μπροστινό μέρος του μυαλού τους να μπορούν να συνεχίσουν να πουλάνε…ό,τι πουλάει. Δηλαδή τις σειρές. Ένα δύσκολο «στοίχημα» γιατί μπορεί η τηλεθέαση να είναι άμεση, η διαφημιστική απόδοση ωστόσο έρχεται μετά από 6, 8 μπορεί και 12 μήνες, με τους διαφημιζόμενους και τους διαφημιστές να μην ποντάρουν αμέσως στο content των καναλιών ούτε φυσικά και να πληρώνουν ακαριαία μετά από την προβολή των TV commercials.

Συνεπώς θα επιβιώσουν οι ισχυροί. Αυτοί που έχουν τη δυνατότητα να επενδύσουν είτε σε νέα οπτικοακουστικά προϊόντα, είτε και σε νέους γύρους των παλιών που «κλείδωσαν» την επιτυχία τους και την αναγνώριση του κοινού. Η επόμενη χρονιά διαμορφώνει ένα δύσκολο παζλ που πρέπει προσεκτικά να γεμίσει για κάθε κανάλι που θα δει λιγότερη χρηματοδότηση στο ταμείο από το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) που όχι μόνο συρρικνώνει τη στήριξή του αλλά και καθυστερεί δραματικά να εκταμιεύσει πολύτιμους πόρους για τα κανάλια.

Τα 50 εκατ. του ΠΔΕ

Η παρτίδα πάντως σώθηκε πρόσφατα με το ποσό των 50 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που δόθηκε στον προϋπολογισμό του ΕΚΟΜΕ για την πληρωμή των επιστροφών χρημάτων (cash rebate) για την παραγωγή ταινιών και σειρών στη χώρα μας. Με αυτόν τον τρόπο φαίνεται ότι καταβάλλεται προσπάθεια να ομαλοποιηθούν οι πληρωμές των επενδυτικών σχεδίων που έχουν ενταχθεί στο σχετικό πρόγραμμα ενίσχυσης, το οποίο επιστρέφει το 40% των δαπανών για τα οπτικοακουστικά έργα που γυρίζονται επί ελληνικού εδάφους. Εδώ και αρκετούς μήνες, κανάλια και εταιρείες παραγωγής διαμαρτύρονται γιατί είχαν σταματήσει οι πληρωμές έργων που είχαν ενταχθεί στο μηχανισμό, ενώ ουσιαστικά έχουν «παγώσει» και οι εντάξεις νέων επενδυτικών σχεδίων. Από την πλευρά της εγχώριας παραγωγής, δεν έλλειψαν μάλιστα και προειδοποιήσεις σχετικά με το πάγωμα νέων σειρών και ταινιών από τη νέα χρονιά.

Το θέμα συζητήθηκε πρόσφατα στη Βουλή με τον υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κώστα Κυρανάκη να δηλώνει ότι 85 επενδυτικά σχέδια είναι σε στάδιο υλοποίησης με το ποσό των 65,2 εκατ. ευρώ, ενώ από το 2021 έως και σήμερα έχουν καταβληθεί περίπου 93,5 εκατ. ευρώ για 152 επενδυτικά σχέδια. Από αυτό το ποσό, τα 63 εκατ. ευρώ δόθηκαν σε διεθνείς και διασυνοριακές παραγωγές και τα 30 εκατ. ευρώ για ελληνικές παραγωγές ενώ υπάρχουν και αιτήσεις ύψους 130 εκατ. ευρώ.

Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης προανήγγειλε αλλαγές στο πρόγραμμα «cash rebate» αναφέροντας πως θα μπει «ταβάνι» στο ύψους του μέτρου στα 55 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Ακόμη είπε πως πιθανότατα θα μπουν και ποιοτικά κριτήρια στη χρηματοδότηση των νέων έργων με τη προωθούμενη συγχώνευση του ΕΚΟΜΕ με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας.

Το pressing από τις πλατφόρμες

Ο μεγάλος ανταγωνισμός, οι ξένες και εγχώριες πλατφόρμες επενδύουν σαφώς σε ξένες παραγωγές αλλά και δικές τους χωρίς να αποκλείουν και τις καλές σειρές των ιδιωτικών καναλιών που αρχίζουν σιγά σιγά να αποκτούν νέα πηγή ροής χρήματος, την πώληση δικαιωμάτων.  Καθώς ο «πήχης» βρίσκεται ήδη ψηλά και δεν είναι δυνατόν να κατέβει, δεδομένου ότι break even στα budgets δεν γίνεται και η διαφήμιση παραμένει σταθερή και κατακερματισμένη για 36 σειρές και 15 σώου, τα κανάλια έχουν δύο τρόπους να προσελκύουν έσοδα για την επιβίωσή τους, πέραν των «τεθλασμένων» οδών της τραπεζικού δανεισμού, τις ΑΜΚ των μετόχων ή τις χρηματοδοτήσεις του ΕΚΟΜΕ. Ο ένας είναι η διαφήμιση που καλύπτει το 95% των εσόδων και ο άλλος η πώληση των δικαιωμάτων των παραγωγών τους που δεν ξεπερνά το 5% των εισροών.

Φέτος το Netflix αγόρασε το «Maestro» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη από το Mega με προϋπολογισμό επιλέξιμων δαπανών 2.318.570 ευρώ και επιδότηση από το ΕΚΟΜΕ ύψους 927.428 ευρώ αλλά και τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη από τον ΑΝΤ1 και το «Στα 4» του ίδιου καναλιού. Στο Netflix έχουν ανέβει η ταινία της Tanweer «Ευτυχία», ο «Καζαντζάκης» και το «Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι» του Γιάννη Σμαραγδή, καθώς και η «Μικρά Αγγλία» του Παντελή Βούλγαρη (για θέαση εντός Ελλάδας). Έχει ανέβει επίσης το ντοκιμαντέρ «Άθως» για το Άγιον Όρος και οι ταινίες «Πράσινη Θάλασσα» της Αγγελικής Αντωνίου (για τις ευρωπαϊκές χώρες) και «The Waiter» (για 23 ευρωπαϊκές χώρες, πλην Ελλάδας), η ταινία «Σμύρνη μου αγαπημένη» της Μιμής Ντενίση, όπως επίσης και η τριλογία του «The Bachelor» του Γιάννη Παπαδάκου. Εντωμεταξύ η αμερικανική Fifth Season απέκτησε τα παγκόσμια δικαιώματα διανομής της σειράς «Milky Way» του Mega η οποία σε συνεργασία με τη Foss Productions και την Play2Place, ήταν η πρώτη ελληνική σειρά που διαγωνίστηκε ποτέ στο Series Mania.

Στη διεθνή πλατφόρμα θα ανέβει και η «Μάγισσα» του ΑΝΤ1 που θα ξεκινήσει και δεύτερο κύκλο με την εταιρεία παραγωγής J. K. Productions αλλά και το «Σώσε Με» του ίδιου καναλιού.  Η «Έρημη Χώρα» είναι η πρώτη σειρά του β’ μισού, που θα προβληθεί αρχικά στο ERTFLIX από τον Δεκέμβριο και στη συνέχεια στην ΕΡΤ1 από τη νέα χρονιά. Η σειρά θα διεκδικήσει βραβείο ΕΜΜΥ.

Το 2024, αναμένουμε την προβολή δύο σημαντικών παραγωγών από την Cosmote TV: “17 Κλωστές” και “Φόνισσα”. Η πρώτη, σε σενάριο των Μιρέλλας Παπαοικονόμου και Κάτιας Κισσονέργη, με σκηνοθεσία του Σωτήρη Τσαφούλια, είναι μια σειρά έξι επεισοδίων που βασίζεται στο βιβλίο του Πάνου Δημάκη “17 Κλωστές”. Η ιστορία επικεντρώνεται σε μια από τις μεγαλύτερες μαζικές δολοφονίες στην Ελλάδα, στα Κύθηρα των ετών 1906-1909. Συγχρόνως, ως συμπαραγωγός, η Cosmote TV υποστηρίζει την ταινία “Φόνισσα”, που εμπνέεται από το μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.

Διαβάστε επίσης:

Το μονοπώλιο της Nielsen στην τηλεθέαση και ο «πόλεμος» για τη διαφημιστική πίτα 500 εκατ.
Πάνω από 120 εκατ. ευρώ ο τζίρος των πειρατών στη συνδρομητική τηλεόραση
Τα παιδιά σας δυσκολεύονται να μάθουν να μιλάνε: Φταίει η τηλεόραση; Τι να κάνετε