Στερεύουν τα αποθέματα της Jumbo λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα που πυροδοτούνται από τη γεωπολιτική κρίση στη Μέση Ανατολή και το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την εκτόξευση του κόστους των ναύλων αλλά και τη στάση του διοικητικού ηγέτη και μεγαλομέτοχου της εισηγμένης, Απόστολου Βακάκη ότι δεν είναι διατεθειμένος να φορτώσει και να προσφέρει υπερτιμημένα προϊόντα, οδήγησαν σε αναθεώρηση επί τα χείρω του guidance.

Η ανάπτυξη ψαλιδίζεται στο 4% από το 8%, το χαμηλότερο όριο της αρχικής εκτίμησης προσαρμόζοντας παράλληλα και την κερδοφορία κοντά στα επίπεδα του 2023.

Με μια απαισιόδοξη πρόβλεψη, κάτι άλλωστε που χαρακτηρίζει τον κ. Βακάκη, ο όποιος έχει πει στο παρελθόν ότι «δεν πουλάω αισιοδοξία αλλά απαισιοδοξία», ο πήχης για την πορεία του ομίλου το 2024 χαμηλώνει κατά 50% παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις στο επτάμηνο κινήθηκαν ανοδικά κατά 7%.

«Αν και οι πωλήσεις του εξαμήνου επιβεβαιώνουν την εκτίμηση αυτή δεν θα πρέπει να δημιουργούν την αισιοδοξία διατήρησης του ρυθμού ανάπτυξης και στο δεύτερο εξάμηνο του έτους καθώς οι πιθανότητες είναι οι συνθήκες να χειροτερεύσουν προτού καλυτερεύσουν» επισημαίνεται από τη διοίκηση στη χθεσινή ανακοίνωση σχετικά με την πορεία των πωλήσεων.

«Καμπανάκι» για τα αποθέματα

Τι είναι αυτό όμως που ανησυχεί περισσότερο τον κ. Βακάκη και πότε εκτιμά ότι η κρίση, στην οποία μάλιστα έχει προσδώσει πανδημικά χαρακτηριστικά, θα τελειώσει;

Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των εμπορευμάτων με το κόστος να έχει εκτοξευθεί είναι ένα φαινόμενο που άρχισε μετά το ξέσπασμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή και τις επιθέσεις στην πορεία των Χούθι να «κλείνουν» στην ουσία τη διώρυγα του Σουέζ προκαλώντας ανισορροπίες στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΒΕΠ το λιμάνι του Πειραιά μετρά απώλειες 150.000 TEUs το πρώτο εξάμηνο του έτους και καταγράφει μείωση 12,5% στον όγκο των εμπορευμάτων από και προς την Ασία, ενώ τα ναύλα των 40’ κοντέινερ επιμένουν στα 8.000 δολάρια επιβαρύνοντας εισαγωγές και εξαγωγές. Από την έναρξη της κρίσης μέχρι το τέλος Ιανουαρίου με βάση τα στοιχεία της ΕΕ, οι χρόνοι μεταφοράς μεταξύ Ασίας και Ευρώπης κατά 10-15 ημέρες εκτοξεύοντας παράλληλα τα μεταφορικά κόστη.

«Χωρίς αμφιβολία, η αδυναμία παράδοσης των προϊόντων εντός των συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων, επηρεάζει αρνητικά τα επίπεδα των αποθεμάτων για το 2024» επισημαίνεται.

Ο συνδυασμός της εκτόξευσης του κόστους με την χρόνο παράδοσης εμπορευμάτων να έχει διπλασιαστεί καθιστά αδύνατον τον προγραμματισμό και την ομαλή εξυπηρέτηση της αγοράς, όπως αναφέρει η Jumbo με τη διοίκησή της να προβλέπει την κορύφωση των καθυστερήσεων στις παραδόσεις κατά το κρίσιμο δεύτερο εξάμηνο του έτους.

Δυστυχώς, όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, οι φόβοι και οι πρόσφατες εκτιμήσεις της διοίκησης του Ομίλου Jumbo επαληθεύονται.

Ενώ αρχικά, το «κλείσιμο» της διώρυγας του Σουέζ είχε προσωρινό χαρακτήρα, τώρα πια φαίνεται να επηρεάζει ολόκληρο το 2024 αφού -προς το παρόν- δεν διακρίνονται σημάδια προόδου.

Συντονισμένη πολιτική παρέμβαση

Ο Απόστολος Βακάκης περιμένει επιδείνωση της κατάστασης πριν έρθει η εξομάλυνση και βελτίωση. «Οι πιθανότητες είναι οι συνθήκες στο δεύτερο εξάμηνο να χειροτερεύσουν προτού καλυτερεύσουν» αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Πάντως, παρά την αρνητική συγκυρία που έχει δημιουργηθεί στο παγκόσμιο εμπόριο, η διοίκηση του Ομίλου Jumbo πιστεύει ακράδαντα ότι η εξομάλυνση στην τροφοδοτική αλυσίδα (με τις όποιες θετικές συνέπειες), θα επέλθει μόνο μετά από συντονισμένη πολιτική παρέμβαση, ιδιαίτερα όσο πλησιάζουμε προς τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ.

Αδύναμος κρίκος η Κύπρος

Θετικό πρόσημο σε όλες τις χώρες που δραστηριοποείται είχε τον Ιούλιο o όμιλος με την ανάπτυξη στο +3%. Η μόνη χώρα που οι πωλήσεις μειώθηκαν κα μάλιστα σημαντικά είναι η Κύπρος  με τον κύκλο εργασιών τον Ιούλιο στο -10%. Ειδικότερα, όσον αφορά την πορεία των πωλήσεων κατά το επτάμηνο του έτους, οι πωλήσεις του Ομίλου, είναι αυξημένες κατά +7% περίπου.

Για τον όμιλο JUMBO, o Ιούλιος 2024 ήταν ένας μήνας που κατέγραψε αύξηση πωλήσεων κατά +2% συνολικά, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσυνό μήνα.

Στην Ελλάδα τον Ιούλιο του 2024, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας (χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές), παρουσίασαν αύξηση κατά +3% περίπου.

Συνολικά για το επτάμηνο του έτους 2024, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας -χωρίς τις ενδοεταιρικές συναλλαγές- παρουσίασαν αύξηση κατά +7% περίπου σε σχέση με το 2023.

Στην Κύπρο οι πωλήσεις των καταστημάτων κατά τον Ιούλιο του 2024, ήταν μειωμένες κατά -10% περίπου.

Συνολικά οι πωλήσεις των καταστημάτων στην Κύπρο για το επτάμηνο του 2024 είναι αυξημένες κατά 1% περίπου, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Στη  Βουλγαρία οι πωλήσεις του δικτύου τον Ιούλιο του 2024 παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με τον αντίστοιχο περσινό μήνα

Συνολικά οι πωλήσεις στη Βουλγαρία, για το επτάμηνο του 2024, είναι αυξημένες κατά +9% περίπου, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα

Στη Ρουμανία οι πωλήσεις του δικτύου καθώς και του ηλεκτρονικού καταστήματος (www.ejumbo.ro) σημείωσαν αύξηση της τάξης του +7% περίπου τον Ιούλιο του 2024, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα.

Συνολικά, οι πωλήσεις στη Ρουμανία, για το επτάμηνο του 2024, είναι αυξημένες κατά +13% περίπου, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Διαβάστε επίσης

Jumbo: Κατέβασε στο +4% την εκτίμηση για τα κέρδη του 2024, παρά την αύξηση 7% των πωλήσεων στο επτάμηνο

Απόστολος Βακάκης: Έτσι «έσφαξε» τους επενδυτές της JUMBO

Jumbo: Τι ανησυχεί τον Βακάκη και «ψαλιδίζει» τον στόχο τζίρου και κερδών