• Business

    Τι συμβαίνει στις σχέσεις Κυριάκου Μητσοτάκη και Γιάννη Βαρδινογιάννη

    Κυριάκος Μητσοτάκης - Γιάννης Βαρδινογιάννης

    Κυριάκος Μητσοτάκης – Γιάννης Βαρδινογιάννης


    Επί ξυρού ακμής, βρίσκονται τους τελευταίους μήνες οι σχέσεις του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη και της κυβέρνησης με τον επικεφαλής της Motor Oil Γιάννη Βαρδινογιάννη.

    Η απόφαση της κυβέρνησης να φορολογήσει τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων φαίνεται να διέρρηξε τις σχέσεις του πρωθυπουργού με τον κορυφαίο επιχειρηματία.

    Όπως λένε καλά πληροφορημένες πηγές, παρά τις προσπάθειες προσέγγισης που έγιναν το τελευταίο διάστημα, δεν φαίνεται να γέμισε το κενό μεταξύ των δύο πλευρών.

    Μια απάντηση του πρωθυπουργού στη συνέντευξη τύπου της Κυριακής στη ΔΕΘ, σε ερώτηση που αφορούσε το κόστος της ενέργειας και τις κινήσεις της κυβέρνησης για την ενίσχυση των νοικοκυριών, φαίνεται να ρίχνει κι άλλο λάδι στη φωτιά.

    Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε συγκεκριμένα: «Όποτε χρειάστηκε δεν διστάσαμε να φορολογήσουμε τα ουρανοκατέβατα κέρδη των επιχειρήσεων για να θωρακίσουμε την κοινωνία απέναντι στην επίμονη ακρίβεια. Δεν υπολογίσαμε τις αντιδράσεις από τα υψηλά πρόστιμα για όσους βρήκαν την ευκαιρία της αισχροκέρδειας με άλλοθι τον πληθωρισμό. Μια μάχη που το υπογραμμίζω, θα συνεχιστεί μέχρι η αγορά να ομαλοποιηθεί».

    Η χρησιμοποίηση του επιθετικού προσδιορισμού «ουρανοκατέβατα» δεν ήταν καθόλου τυχαία από τον κ. Μητσοτάκη ο οποίος με τον τρόπο αυτό θέλησε να δείξει ότι πρόκειται για υπερκέρδη τα οποία πρέπει να φορολογηθούν.

    Και ήταν και μια έμμεση απάντηση στους επικεφαλής των διυλιστηρίων που μιλούν για υπερφορολόγηση των κερδών τους κι όχι για φορολόγηση των υπερκερδών.

    Με την απάντησή του, επίσης, ο πρωθυπουργός θέλησε να στείλει μήνυμα σε όλες τις επιχειρήσεις, όχι μόνο στα διυλιστήρια, που έχουν υπερκέρδη λόγω της συγκυρίας, ότι θα συνεχίσει η κυβέρνηση να τους φορολογεί εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο.

    Τι προβλέπει ο φόρος

    Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση στις αρχές του καλοκαιριού ανακοίνωσε έκτακτο φόρο στα κέρδη του 2023, όπως επιβλήθηκε και το 2022.

    Όπως αναφερόταν στη σχετική διάταξη:

    «Σε συνέχεια της επιβολής έκτακτης προσωρινής συνεισφοράς αλληλεγγύης στις εταιρίες διύλισης για το έτος 2022, θεσπίζεται έκτακτη Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης (Π.Σ.Α.) στις εταιρίες διύλισης με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη φορολογικού έτους 2023.

    Η Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης θα υπολογιστεί με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη του φορολογικού έτους 2023, όπως αυτά ορίζονται από τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/1854, δηλαδή 33% επί των φορολογητέων κερδών του έτους 2023, που υπερβαίνουν το 20% του μέσου όρου των αποτελεσμάτων των ετών 2018 έως 2021.

    Σημειώνεται ότι η Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης, που υπολογίζεται με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη του 2023, θα βεβαιωθεί εντός του 2024 και θα αποτυπωθεί στις δηλώσεις των εταιριών του φορολογικού έτους 2024.

    Τα έσοδα θα χρησιμοποιηθούν κυρίως για την οικονομική ενίσχυση σε συνταξιούχους κατά τον μήνα Δεκέμβριο, που λόγω προσωπικής διαφοράς δεν ωφελούνται από την νέα αύξηση των συντάξεων από 1/1/2025, καθώς και για την ενίσχυση των πιστώσεων του Εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων».

    Οι αιχμές Τζαννετάκη

    Πρόσφατα ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil, Πέτρος Τζαννετάκης δήλωσε ότι ο φόρος που θα πληρώσει η εταιρεία υπολογίζεται σε 198 έως 205 εκατ. ευρώ.

    Ωστόσο, μιλώντας στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης της Motor Oil, ο κ. Τζαννετάκης άφησε ξεκάθαρες αιχμές κατά της κυβέρνησης, δείχνοντας τη δυσφορία του μεγαλομετόχου.

    «Πρόκειται, είπε ο κ. Τζαννετάκης για υπερφορολόγηση των κερδών μας. Και θα αναφερθώ σε δυο συγκεκριμένες παραμέτρους που διαφοροποιούν την Motor Oil από οποιαδήποτε άλλη ελληνική εταιρεία εισηγμένη στο χρηματιστήριο.

    Πρώτον, τα κέρδη οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στη διεθνή συγκυρία των τελευταίων δυο ετών. Είμαστε μια διεθνοποιημένη εταιρεία. Ένα διυλιστήριο με σαφή εξαγωγικό προσανατολισμό από την ίδρυσή μας.

    Σημειωτέον, από το 2018 έως και το πρώτο τρίμηνο του 2024, μόνον το 19 έως 24% των πωλήσεών μας αφορά εγχώριες πωλήσεις. Όλο το υπόλοιπο ποσοστό, αφορά διεθνείς πωλήσεις.

    Δεύτερον, η Motor Oil όλα αυτά τα χρόνια έκανε επενδύσεις. Από το 2019 έως το 2022 πραγματοποιήσαμε επενδύσεις 682 εκατομμύρια ευρώ μόνον στο διυλιστήριο, κυρίως για τον εκσυγχρονισμό του. Εάν προσθέσουμε και τις επενδύσεις μόνον στο διυλιστήριο το 2023, αυτά γίνονται 890 εκατομμύρια.

    Γιατί, λοιπόν, η Motor Oil πάει καλά;

    Γιατί εξάγει, εκμεταλλεύεται την διεθνή συγκυρία και συνεχίζει να επενδύει στην Ελλάδα και την Ευρώπη, όταν τα περισσότερα διυλιστήρια στην Ευρώπη έχουν πάψει να επενδύουν και αφήνονται να μαραζώνουν.»

    Τι είχε πει ο Γιάννης Βαρδινογιάννης

    Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ίδιος ο Γιάννης Βαρδινογιάννης πριν από περίπου 14 μήνες, τον Ιούνιο του 2023, είχε πει σχετικά με τον έκτακτο φόρο: «Η ύπαρξη υψηλών κερδών σε μια χρήση δεν είναι αισχροκέρδεια. Το σωστό είναι να μιλάμε για απρόσμενα κέρδη και όχι για υπερκέρδη. Η Motor Oil είχε 65% εξαγωγές εκ των οποίων το 80% εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα λεφτά αυτά τα φέραμε στην Ελλάδα», ανέφερε χαρακτηριστικά. Και προσέθεσε ότι «για το 2022 πληρώσαμε για φόρους και έκτακτη εισφορά 568 εκατ. ευρώ. Η υπόλοιπη κερδοφορία κατευθύνθηκε και κατευθύνεται προς επενδύσεις για όφελος της εταιρείας και της ελληνικής οικονομίας».

    Να τονιστεί επίσης ότι και ο CEO της HelleniQ Energy, Ανδρέας Σιάμισιης, στην γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας, σχολίασε το θέμα: ««Η συγκεκριμένη φορολόγηση είναι χτισμένη σε μία ευρωπαϊκή οδηγία, η οποία είναι λάθος, δεν υπάρχουν υπερκέρδη.

    Δεν μπορείς να χαρακτηρίζεις υπερκέρδος όταν κάνεις σύγκριση με τη βάση της χρονιάς του Covid 19 και επιπροσθέτως δεν ακολουθούμε πρακτικές τιμολόγησης παραπάνω απ’ όσο πρέπει», είχε πει ο κ. Σιάμισιης.

    Είναι ξεκάθαρη η δυσφορία που υπάρχει στα διυλιστήρια για τον έκτακτο φόρο που επέβαλε η κυβέρνηση και ειδικά στη Motor Oil θεωρούν ότι πρόκειται για άδικη φορολόγηση η οποία πρέπει να καταργηθεί.

    Από την άλλη ο Κυριάκος Μητσοτάκης εκτιμά ότι με τα έσοδα από τον έκτακτο φόρο μπορεί να ενισχύσει ευάλωτες κοινωνικές ομάδες που έχουν ανάγκη.

    Να σημειωθεί επίσης ότι τόσο η απάντηση του κ. Μητσοτάκη για τα «ουρανοκατέβατα κέρδη» (που αφορούσε φυσικά και τους παραγωγούς ενέργειας και το εμπόριο κ.λπ.) όσο και η απάντηση που έδωσε στο mononews και στην ερώτηση για το υψηλό κόστος ενέργειας στη βιομηχανία (σ.σ. ο πρωθυπουργός είπε ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι τα νοικοκυριά) δείχνει μια εμφανή προσπάθεια για πιο φιλολαϊκή πολιτική.

    Εκεί δηλαδή που χωλαίνει η Νέα Δημοκρατία ο πρωθυπουργός θέλει να ενισχύσει το φιλολαϊκό προφίλ της κυβέρνησης φορολογώντας υπερκέρδη διυλιστηρίων ή παραγωγών ενέργειας, βάζοντας πρόστιμα σε μεγάλες εταιρείες του χονδρεμπορίου ή προχωρώντας σε συνεχείς ελέγχους.

    Να σημειωθεί ότι χθες η μετοχή της Motor Oil κατέγραψε υποχώρηση 1,71% στα 21,9 ευρώ

    Διαβάστε επίσης:

    Motor Oil: Το πριμ στους μετόχους, οι αποδοχές Βαρδή και Γιάννη Βαρδινογιάννη και οι top αμοιβές στους εργαζόμενους

    Νέο κύμα αιτήσεων συνταξιοδότησης έως το τέλος της χρονιάς – Αναλυτικά παραδείγματα για κάθε περίπτωση στο mononews
    Γιώργος Προκοπίου: Η εκπληκτική θαλαμηγός του, Dream, και οι επενδύσεις στα εμβληματικά κτήματα της Χίου «ΠΕΡΛΕΑΣ» και «Αντουάνικο»
     



    ΣΧΟΛΙΑ