Όλο και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ, αναζητώντας «αντίδοτο» στην ακρίβεια και το μπαράζ ανατιμήσεων στο ράφι. Την ίδια στιγμή, οι έλεγχοι στην αγορά εντατικοποιούνται για την αποφυγή φαινομένων κερδοσκοπίας.

Τα στοιχεία των τελευταίων μηνών από έρευνες εταιρειών μετρήσεων, δείχνουν ήδη αύξηση του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις πωλήσεις καθώς και διαρκείς ανοδικές τάσεις, όσο μάλιστα οι αυξήσεις των τιμών συνεχίζονται.

Ενδεικτικά, σύμφωνα με την IRI Hellas στο α’ τρίμηνο του 2022, το μερίδιο στις 25 μεγαλύτερες σε πωλήσεις κατηγορίες ταχυκίνητων προϊόντων αυξήθηκε στο 15,9%, από 14,9% το αντίστοιχο του 2021. Αξίζει να σημειωθεί πως το ποσοστό-ρεκόρ στο μερίδιο τους, καταγράφηκε το 2014, φτάνοντας το 19%. Παράλληλα εμφάνισαν και αύξηση τζίρου 9,7% από την αρχή του έτους έως και την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου.

Αντίστοιχα, σύμφωνα με τη NielsenIQ η αυξητική τάση έχει ξεκινήσει ήδη από τα μέσα του 2021 και πλέον το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αγγίζει το 14,2% (εξαιρουμένου του καναλιού Discount). Αυτό μάλιστα συμβαίνει παρά το γεγονός ότι ενισχυθεί περαιτέρω και η προωθητική ένταση για τα επώνυμα προϊόντα, φτάνοντας το 64,6%.

Μεγαλύτερες οι ποσοστιαίες αυξήσεις

Δεν λείπουν πάντως και οι περιπτώσεις, όπου προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ακόμη κι αν εξακολουθούν να διατίθενται στο ράφι σε χαμηλότερη τιμή σε σχέση με άλλα επώνυμα, εντούτοις οι ανατιμήσεις, τους τελευταίους μηνών είναι μεγάλες.

Ενδεικτικό είναι, όπως είχε γράψει το mononews από τον Φεβρουάριο, ότι σε συγκεκριμένο κωδικό ζυμαρικών από 0,31 ευρώ το μισό κιλό που πωλούνταν, η τιμή διαμορφώθηκε μέσα σε λίγους μήνες σε 0,46 ευρώ.

Παράγοντες της αγοράς σημείωναν επίσης, πως μέσα σε ένα εξάμηνο, σε ζυμαρικά ιδιωτικής ετικέτας καταγράφηκαν δύο φορές ανατιμήσεις, κατά 30% και 15% αντίστοιχα.

Εξηγούσαν δε ότι η επιβάρυνση που υφίστανται τα συγκεκριμένα προϊόντα είναι μεγαλύτερη καθώς η αρχική τιμή είναι μικρότερη ενώ επιπλέον στα επώνυμα προϊόντα, μέρος της αύξησης τους κόστους μπορεί να «καλυφθεί» μέσω της μείωσης των προσφορών, κάτι που δεν συμβαίνει σε εκείνα της ιδιωτικής ετικέτας.

Τα παραπάνω, όπως επισημαίνουν, έχουν ως αποτέλεσμα, αν και σε απόλυτο μέγεθος η τιμή τους να παραμένει χαμηλότερη, ποσοστιαία ωστόσο η αύξηση της τιμής να είναι μεγαλύτερη.

Εντατικοί οι έλεγχοι

Την ίδια στιγμή οι έλεγχοι που γίνονται από τα αρμόδια όργανα, σύμφωνα με πληροφορίες του mononews, έχουν βάλει το τελευταίο διάστημα στο «μικροσκόπιο» τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Προκειμένου να εντοπίσουν, όσο μάλιστα η κρίση συνεχίζεται στην αγορά, τυχόν φαινόμενα αισχροκέρδειας και να επιβληθούν πρόστιμα.

Στις περιπτώσεις εκείνες δηλαδή όπου ανατιμήσεις δεν έχουν στόχο να καλυφθεί το αυξημένο κόστος παραγωγής από ενέργεια, πρώτες ύλες κτλ. αλλά γίνονται για να αυξηθεί το περιθώριο κέρδους. Σε αντίθεση δε με τα επώνυμα προϊόντα που έχουν κάποιες ενδεικτικές τιμές που μπορούν να συγκριθούν στην αγορά, τα ιδιωτικής ετικέτας εμφανίζουν πολλές και διαφορετικές, με αποτέλεσμα να είναι πιο δύσκολα αντιληπτό.

Αξίζει να σημειωθεί τέλος ότι πλέον σύμφωνα με πρόσφατη τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης, θα δίνονται στη δημοσιότητα τα ονόματα των επιχειρήσεων για τις οποίες διαπιστώνονται υψηλής παραβατικότητας πράξεις κερδοσκοπίας – σε όσες επιβάλλονται  πρόστιμα άνω των 50.000 ευρώ – ή είναι υπότροπες.

Διαβάστε επίσης:

Τα σχέδια της κυβέρνησης για την πάταξη της κερδοσκοπίας και της παραβατικότητας