ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Μικρότερης επιχειρηματικής εμβέλειας, αλλά καθαρότερη ως οικονομική οντότητα σε σύγκριση με το παρελθόν είναι η κατασκευαστική εταιρεία Άκτωρ. Θυγατρική κατά 81,11% του Ομίλου Ελλάκτωρ, του οποίου μια άλλη θυγατρική, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, ελέγχει το υπόλοιπο 18,89%.
Από την πλευρά του Ελλάκτωρα, συμφερόντων της Ολλανδικής Reggeborgh που έχει στο τιμόνι της τον Χένρι Χόλτερμαν, έχουν γίνει τον τελευταίο καιρό συντονισμένες κινήσεις πρός κατεύθυνση της εκκαθάρισης των εκκρεμοτήτων της Άκτωρ.
Παρά ταύτα, το να την αποκτήσει κάποιος, δεν μοιάζει να είναι σαν ένας περίπατος στο πάρκο.
Κάθε άλλο μάλιστα.
Αφού πέραν των απαιτούμενων διεργασιών και διαδικασιών, θα πρέπει ο αγοραστής να βάλει βαθιά το χέρι του στην τσέπη.
Πιθανότατα σε δύο βάσεις, καθώς σε αρχικό και μεταγενέστερο στάδιο, εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν κεφάλαια 300 εκατ. ευρώ εν συνόλω.
Η αλήθεια είναι ότι στα τελευταία χρόνια οι ταμειακές και κεφαλαιακές «ενέσεις» από την μητρική της Ελλάκτωρ και την Άκτωρ Παραχωρήσεις, ήταν εκείνες που κρατούσαν όρθια την προβληματική και βαριά ζημιογόνα Άκτωρ.
Ενώ από τον Απρίλιο του 2021, άρχισαν να εκδηλώνονται στοχευμένες πρωτοβουλίες για την εξυγίανση της κατασκευαστικής. Αρχικά υπήρξε μείωση του μετοχικού κεφαλαίου κατά 141,1 εκατ. ευρώ, με την οποία συμψηφίστηκαν ισόποσες ζημιές του παρελθόντος.
Ακολούθησε η κεφαλαιακή αύξηση μέσω της μετατροπής σε μετοχές του ομολογιακού δανείου των 87 εκατ. ευρώ, που είχε η Ελλάκτωρ.
Εν συνεχεία ήρθε και η ΑΜΚ των 98,6 εκατ. ευρώ, που καλύφθηκε επίσης από τον μητρικό όμιλο.
Η ροή των εξελίξεων αυτών σε συνδυασμό με τις συντονισμένες ενέργειες προκειμένου να τερματιστεί η οικονομική αιμορραγία των αποτελεσμάτων του κατασκευαστικού τομέα, θεωρούνται προπομπός της κίνησης πώλησης της Άκτωρ.
Αν και ακόμη δεν υπάρχει δομημένη συμφωνία, εν τούτοις και όπως όλα δείχνουν προς τα εκεί θα οδηγηθούν τα γεγονότα στο εγγύς μέλλον.
Η καθαρή θέση και το ταμείο
Με βάσει τα στοιχεία της χρήσης του 2021 η καθαρή θέση της Άκτωρ ήταν 96,4 εκατ. ευρώ σε επίπεδο Ομίλου. Ως εταιρεία, τα ίδια κεφάλαια ήταν 182,9 εκατ. ευρώ λόγω του ότι υπάρχει μικρότερη επιβάρυνση από ζημιές παρελθόντων ετών.
Καθώς στο πιθανότατο deal εξαγοράς της Άκτωρ αναμένεται να μετρήσουν τα Ομιλικά δεδομένα, στα τέλη του 2021 τα δανειακά βάρη ήταν 75,6 εκατ. ευρώ, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα είχαν ανέλθει στα 84,6 εκατ. ευρώ.
Από πηγές που είναι σε θέση να γνωρίζουν περισσότερα, αναφέρεται ότι καθώς ο δανεισμός της Άκτωρ ήταν κατά κύριο λόγο διμερής (από τη μητρική και άλλες θυγατρικές αυτής) τώρα έχει περιοριστεί δραστικά. Με τις δανειακές οφειλές που έχουν απομείνει να κινούνται στη «ζώνη» των 10 με 15 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή στα αποτελέσματα 9μηνου του 2022 φαίνεται ότι ο τομέας της κατασκευής (δηλαδή ή Άκτωρ) έχει καταθέσεις που μαζί και με τις δεσμευμένες ανέρχονται στα 65,9 εκατ. ευρώ.
Με τις παραδοχές αυτές και από τη στιγμή που θα επιβεβαιωθούν από τα αποτελέσματα της χρήσης του 2022, η προς πώληση Άκτωρ διαθέτει καθαρό ταμείο της τάξεως των 50,9 εκατ. ευρώ ( διαθέσιμα μείον τα δάνεια). Γεγονός που διαμορφώνει τη συνολική της αξία (enterprise value) στην περιοχή των 50 εκατ. ευρώ σε επίπεδο ομίλου.
Το τίμημα των 150 εκατ. ευρώ και η ανάγκη για ΑΜΚ 100 εκατ.
Πηγές της αγοράς θεωρούν ότι μπορεί να «παίξει» ένα τίμημα εξαγοράς ανάμεσα στα 150 έως 180 εκατ. ευρώ.
Ανάλογα βέβαια και τις διαθέσεις που θα έχει ο μνηστήρας ή οι μνηστήρες που θα «χτυπήσουν» την κατασκευαστική.
Όπως φάνηκε στα αποτελέσματα 9μηνου του 2022, στην Άκτωρ με 2,7 δις ευρώ το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων, υπήρξαν οριακές λειτουργικές ζημιές 101 χιλιάδων ευρώ, έναντι των περσινών ζημιών που είχαν φτάσει τα 70,1 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο οι αποσβέσεις και τα χρηματοοικονομικά έξοδα έφεραν στην εφετινή, τελική γραμμή του ισολογισμού των κατασκευών ζημιές 10,6 εκατ. ευρώ, από 87,6 εκατ. ευρώ που ήταν οι ζημιές στο αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Για τον δυνητικό αγοραστή βεβαίως, σταθμίζονται και άλλες παράμετροι.
Μεταξύ αυτών είναι και ο όγκος των υποχρεώσεων που κουβαλά στην πλάτη της η Άκτωρ.
Στη χρήση του 2021 ήταν 224 εκατ. ευρώ οι υποχρεώσεις σε προμηθευτές και υπεργολάβους, ενώ άλλα 60 εκατ. ευρώ ήταν οι προκαταβολές πελατών.
Ζήτημα αιχμής όμως είναι και το ύψος των εγγυητικών της κατασκευαστικής. Που ναι μεν για το αγοραστή δεν σημαίνουν κάποια εκταμίευση ποσού, αλλά συνιστούν ένα βάρος το οποίο θα κληθεί να το αναλάβει.
Και δεν είναι διόλου μικρό, καθώς εκφράζει δεκάδες εκατ. ευρώ.
Από εκεί και πέρα βαρύνουσα σημασία έχουν και τα λειτουργικά δεδομένα της Άκτωρ.
Είναι ενδεικτικό ότι οι πωλήσεις στο 9μηνο της περσινής χρονιάς ανήλθαν στα 380,2 εκατ. ευρώ, το κόστος των οποίων διαμορφώθηκε στα 367,88 εκατ. ευρώ, από το οποίο προέκυψε ένα μικτό κέρδος 12,3 εκατ. ευρώ.
Τι δείχνουν αυτά;
Ότι για να ισοσκελιστούν τα κόστη απαιτούνται περί τα 39,5 εκατ. ευρώ μηνιαίως, κάτι που δεν έρχεται χωρίς μεγάλη προσπάθεια και…ιδρώτα.
Το υψηλό ανεκτέλεστο και το υφιστάμενο οικονομικό status της Άκτωρ δείχνουν ότι είναι σφόδρα πιθανό αν όχι αναγκαίο για τον αγοραστή της κατασκευαστικής, να προχωρήσει και σε αύξηση κεφαλαίου.
Όχι μικρότερη των 100 με 120 εκατ. ευρώ, που προστιθέμενα στο τίμημα ανεβάζουν τις υποχρεώσεις για το νέο ιδιοκτήτη στα επίπεδα των 300 εκατ. ευρώ.
Ο μνηστήρας και η ενδεχόμενη έκπληξη
Για τον Κύπρο Τσέντα του κυπριακού ομίλου Wade Adams, το ενδιαφέρον για την εξαγορά της Άκτωρ βγάζει νόημα από τη στιγμή που θέλει οι κατασκευαστικές του δραστηριότητες να επεκταθούν εκτός της Μέσης Ανατολής και στην Ελλάδα.
Μαζί του είναι ο 79χρονος Δημήτρης Κούτρας, με τη πείσμονα επιμονή του να παραμείνει στις κατασκευές, μετά από τον εξοστρακισμό του από τον Ελλάκτωρα, τον εξοβελισμό του από τη Ιντρακάτ και την αμφίσημη ακόμη προσπάθεια ελέγχου της Δομικής Κρήτης.
Είναι προφανές ότι στη διεκδίκηση της Άκτωρ ό έχων τα λεφτά είναι ο συνεταίρος του Κύπρος Τσέντας και ο Κούτρας μόνο μικρή οικονομική και μετοχική έκφραση να έχει στο υπο συζήτηση deal.
Διόλου απίθανο όμως να προκύψει και άλλος διεκδικητής για την Άκτωρ καθώς οι εξελίξεις είναι ακόμη ρευστές και διατηρείται ζωντανό το ενδεχόμενο της έκπληξης.
Το σημερινό Δ.Σ και η στρατηγική Χόλτερμαν
Σήμερα Σάββατο συνεδριάζει σύμφωνα με πληροφορίες το Δ.Σ της Ελλάκτωρ, χωρίς να είναι γνωστό αν θα τεθούν επί τάπητος όλα τα νέα δεδομένα με φόντο την πώλησης της θυγατρικής κατασκευαστικής.
Για την οποία θα πρέπει εκ των πραγμάτων να δώσει το «πράσινο φως» και όμιλος Βαρδινογιάννη, καθώς η Μότορ Όιλ είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος με ποσοστό περίπου 30% έναντι του 45,15% που κατέχει η Reggeborgh του Χένρι Χόλτερμαν.
Στους σχεδιασμούς του οποίου είναι πλέον προφανής η αναδιανομή του χαρτοφυλακίου συμμετοχών του επιχειρηματικού Ομίλου.
Στη Μότορ Όιλ εκχωρήθηκε έναντι 605 εκατ. ευρώ το 75% του κλάδου των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και κατά φαινόμενα αργά ή γρήγορά θα έρθει η ώρα και για την εκποίηση του υπόλοιπου 25%.
Στο ίδιο μήκος κύματος της πώλησης θα βαδίσει και η Άκτωρ, κάτι που πιστεύεται ότι θα συμβεί και με την θυγατρική Ηλέκτωρ, η οποία έχει ισχυρή θέση στα έργα διαχείρισης απορριμμάτων και δεν κρύβεται το ενδιαφέρον από την πλευρά του επιχειρηματικού ομίλου της Μότορ Όιλ.
Στο χαρτοφυλάκιο της Ελλάκτωρ θα παραμείνουν οι κερδοφόρες παραχωρήσεις, αλλά και το real estate μέσω της επίσης θυγατρικής Reds.
Στη οποία η Ελλάκτωρ έχει το 55,456%, ενώ η Reggeborgh μαζί με μια «δορυφορική» της εταιρεία ελέγχουν σχεδόν το 38%.
Στο τομέα του real estate ο Χένρι Χόλτερμαν δείχνει εκτός από εταιρικό και προσωπικό ενδιαφέρον, που υλοποιείται από σειρά επενδύσεων του ιδίου και του γιού του.
Για τον Ελλάκτωρα επιδιώκεται στο «τέλος της ημέρας» να έχει ρευστότητα μεγαλύτερη από τα δάνεια.
Κάτι που ήδη αναμένεται να το κατακτήσει με τη χρήση του 2022 με τα διαφαινόμενο ταμειακό πλεόνασμα να είναι περί τα 120 εκατ. ευρώ σε σχέση με το τραπεζικός δανεισμό, εξαιρουμένου αυτού της ειδικής περίπτωσης της «Μορέας» που δεν έχει χρηματοοικονομικούς κινδύνους.
Από το ξεκίνημα της εφετινής χρονιάς η μετοχή της Ελλάκτωρ ενισχύεται κατά 24,9% με την κεφαλαιοποίηση της εταιρείας να έχει ανέλθει στα 760,8 εκατ. ευρώ.
Η αποτίμηση της μετοχικής συμμετοχής Reggeborgh- Χόλτερμαν μεταφράζεται σε 343,5 εκατ. ευρώ.
Περί τα 109 εκατ. ευρώ δηλαδή πάνω από κόστος κτήσης.
Κι ακόμα η βεντάλια των εξελίξεων δεν έχει ανοίξει πλήρως…
Διαβάστε επίσης:
Ελλάκτωρ για ΑΚΤΩΡ: Δεν έχει κλείσει η συμφωνία πώλησης – Εξετάζουμε τις επιλογές μας
Κύπρος Τσέντας: Η ιστορία του κύπριου επιχειρηματία που φλερτάρει με την ΑΚΤΩΡ
Ελλάκτωρ: Κλείνει η συμφωνία για την πώληση της ΑΚΤΩΡ στο δίδυμο Κούτρα-Τσέντα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΑΑΔΕ: Σημαντική μείωση του κενού ΦΠΑ στην Ελλάδα
- Στο Ταμείο Ανάκαμψης η διενέργεια προληπτικών ελέγχων για σοβαρά γενετικά νοσήματα
- Γαλλία: Επιβεβαιώθηκε η ετυμηγορία για Σαρκοζί – Θα φοράει ηλεκτρονικό βραχιολάκι για ένα χρόνο
- Πρόγραμμα Υποτροφιών COSMOTE: €500.000 σε 30 πρωτοετείς φοιτητές με οικονομικές και κοινωνικές δυσκολίες