ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Και επειδή η εμπιστοσύνη των Ελλήνων επενδυτών στην ελληνική οικονομία είναι μια από τις βασικές προϋποθέσεις για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων στη χώρα, ο όμιλος με τη δράση του έχει αποδείξει ότι αυξάνει τις σημαντικές για τη χώρα άμεσες ξένες επενδύσεις αλλά και την ανταγωνιστικότητα στις διεθνείς αγορές έργων.
Για ένα όμιλο με μεγάλη εμπειρία στο project management, γνωστό για τις διεθνείς στρατηγικές συνεργασίες και με έργα στο ιστορικό του όπως η συμμετοχή με τη Fraport στην ιδιωτικοποίηση των 14 αεροδρομίων, η προετοιμασία για ένα έργο τεράστιας γεωπολιτικής σημασίας, όπως ο πλωτός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη, η στρατηγική συμμετοχή στον ΔΕΣΦΑ φέρνει κάτι πολύ μεγαλύτερο από την απόκτηση απλά του 6% της εταιρείας. Δεν είναι μόνο επενδυτική, αλλά ανοίγει νέους διεθνείς ορίζοντες δράσης.
Οι συζητήσεις για την απόκτηση συμμετοχής στο σχήμα της SENFLUGA (των εταιρειών Snam S.p.A., Enagás Internacional S.L.U. και Fluxys S.A. που από τον Ιανουάριο του 2019 κατέχει το 66% του ΔΕΣΦΑ), είχαν ξεκινήσει εδώ και μήνες, με αντικείμενο τις συνέργειες που μπορούν να αναπτυχθούν και τις δυνατότητες διεθνούς ανάπτυξης που ανοίγει μια τέτοια σύμπραξη.
Σύμφωνα με πηγή της Gastrade, «η SENFLUGA εκτίμησε την εξειδικευμένη εμπειρία του ομίλου στην ενέργεια και, αν και οι ίδιοι είναι πολύ μεγάλοι ως διαχειριστές δικτύων, το ζητούμενό τους σήμερα είναι η ανάπτυξη στην ελληνική αγορά και στην αγορά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Με τη σύμπραξη μαζί μας είδαν ότι μπορούν να αναπτυχθούν νέες συμπληρωματικές δραστηριότητες που μπορούν να ενισχύσουν την παρουσία και τους ρυθμούς ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ και βέβαια την κερδοφορία του. Οι συνέργειες θα αναπτυχθούν σε καινούργιους τομείς που μπορεί από κοινού να δραστηριοποιηθούμε και να αλληλοβοηθηθούμε με βάση νέα επιχειρηματικά σχέδια ανάπτυξης που τους δείξαμε προσφέροντας μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης».
* Η εξαγορά αυτή, που φέρνει πιο κοντά τον όμιλο του Δημήτρη Κοπελούζου με τις τρεις ευρωπαϊκές εταιρείες, ανοίγει τον δρόμο προς νέα διεθνή έργα στον τομέα των υποδομών αερίου. Σημειώνεται ότι ήδη προ μηνός στο διαγωνισμό για την κατασκευή των υποδομών εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Κύπρο, ενώ το business plan που παρουσίασαν, σύμφωνα με πληροφορίες, τα στελέχη του ομίλου στη SENFLUGA περιλαμβάνει την επέκταση του επενδυτικού σχεδίου του ΔΕΣΦΑ και τη δραστηριοποίηση σε νέους τομείς.
* Ο ΟΜΙΛΟΣ μέσω της DAMCO ENERGY S.A. και της ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ GAS A.E κατέχει ηγετικό ρόλο στην κατασκευή ενεργειακών έργων και δραστηριοποιείται στην προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού σε μεγάλους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Έχει κατασκευάσει Σταθμούς Υδροηλεκτρικούς, Diesel, Θερμοηλεκτρικούς με καύσιμο Λιγνίτη, Combined Cycle με καύσιμο Diesel και Φυσικό Αέριο και σήμερα μέσω του ΔΕΣΦΑ μπορεί να αναπτυχθεί σε νέες κατηγορίες έργων σε όλο τον κόσμο.
«Ο Όμιλος μας συνεχίζει να επενδύει σημαντικά ποσά στην Ελλάδα αλλά θεωρούμε σημαντικότερο ότι μας εμπιστεύονται και συνεργάζονται μαζί μας μεγάλες διεθνείς εταιρείες, αυξάνοντας με τον τρόπο αυτό τις άμεσες ξένες επενδύσεις που τόσο χρειάζεται η χώρα», αναφέρει σε δήλωσή του ο Διευθύνων Σύμβουλος, Χρήστος Κοπελούζος, ενώ ο πρόεδρος της SENFLUGA, Federico Ermoli, κάνει λόγο για «επένδυση από έναν διακεκριμένο ελληνικό επιχειρηματικό όμιλο όπως ο Όμιλος Κοπελούζου που ενδυναμώνει την παρουσία της SENFLUGA στην Ελλάδα και αποδεικνύει την δέσμευσή να αναπτύξουμε περαιτέρω τον ΔΕΣΦΑ και να τον καταστήσουμε την κορυφαία εταιρεία υποδομών φυσικού αερίου στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου».
Από την πλευρά του, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σημειώνει ότι η επένδυση του Ομίλου Κοπελούζου στον ΔΕΣΦΑ υπογραμμίζει την εμπιστοσύνη των Ελλήνων επενδυτών στην ελληνική οικονομία. Και εκφράζει τη βεβαιότητά του ότι όλοι οι μεγάλοι ελληνικοί όμιλοι στην ενέργεια θα κινηθούν προς την ίδια κατεύθυνση.
Η σημασία του FSRU Αλεξανδρούπολης
Ακόμη ένα πρωτοποριακό έργο, έμπνευσης του Δημήτρη Κοπελούζου, σχεδιάζεται αργά και συστηματικά τα τελευταία χρόνια και για την ολοκλήρωσή του θα συμβάλουν μεγάλοι επενδυτές από τις ΗΠΑ και αλλού και αποτελεί ένα σχέδιο που θα προσελκύσει άμεσες ξένες επενδύσεις.
Ήδη, στην μετοχική βάση της εταιρείας Gastrade συμμετέχει με 20% η Gaslog, με κύριο μέτοχο τον Έλληνα εφοπλιστή Πήτερ Λιβανό, ενώ αντίστοιχη συμμετοχή έχει εξασφαλίσει και ο κρατικός διαχειριστής της Βουλγαρίας Bulgartransgaz (ο βουλγαρικός ΔΕΣΦΑ).
Στο μετοχικό κεφάλαιο του FSRU (Floating Storage and Regasification Unit) υπάρχει ειλημμένη πολιτική απόφαση να συμμετέχουν επίσης η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ), διαδικασία όμως που δείχνει να έχει καθυστερήσει λόγω του διαχωρισμού της εταιρείας, αλλά και ιδιώτες επενδυτές, με τους οποίους θα κλειδώσει η «πεντάδα» της μεγάλης επένδυσης LNG στην Αλεξανδρούπολη προϋπολογιζόμενης δαπάνης 380 εκατομμυρίων ευρώ. Το FSRU της Αλεξανδρούπολης που έχει ενταχθεί τόσο στον ελληνικό όσο και στον βουλγαρικό ενεργειακό σχεδιασμό και αποτελεί τη μοναδική εναλλακτική πηγή τροφοδοσίας μετά το 2020.
Κι αυτό γιατί, στην προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μειώσει την εξάρτηση της από τη Ρωσία σε ό,τι αφορά την προμήθεια αερίου, κεντρικό ρόλο έχει η αξιοποίηση των κοιτασμάτων της Κασπίας και της Ανατολικής Μεσογείου και επομένως η Τουρκία…
Αν η Ρωσία σταματήσει την τροφοδοσία μέσω της Ουκρανίας το 2020, όπως έχει προαναγγείλει, τότε η Τουρκία θα κρατά τη στρόφιγγα του αερίου για την Ελλάδα και για τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.
Στο πλαίσιο αυτό, το υγροποιημένο φυσικό αέριο είναι η μόνη εναλλακτική λύση τροφοδοσίας για την Ελλάδα χωρίς εξάρτηση από την Τουρκία.
Ο χρόνος λήψης της τελικής επενδυτικής απόφασης για το FSRU τοποθετείται μετά την επιτυχή αποπεράτωση των δύο διαγωνισμών για την υλοποίηση του έργου και της δεύτερης και δεσμευτικής φάσης του Market Test και την επιτυχή ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων για τη χρηματοδότηση του πρότζεκτ.
Η Gastrade σήμερα προετοιμάζει την τελευταία φάση της διερευνητικής διαδικασίας για την προσέλκυση αγοραστών -market test- του φυσικού αερίου που θα περνά από τις εγκαταστάσεις του FSRU.
Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη (μη δεσμευτική) φάση του market test ολοκληρώθηκε στις 31 Δεκεμβρίου, με είκοσι εταιρείες να έχουν υποβάλει σχετική εκδήλωση ενδιαφέροντος για συνολική δέσμευση έως και 12,2 δισ. κυβικών μέτρων ανά έτος.
Από την κατασκευή λεωφορείων… κορυφαίος business partner διεθνών εταιρειών
Ο OΜΙΛΟΣ ΚΟΠΕΛΟΥΖΟΥ ιδρύθηκε το 1973 από τον Δημήτριο Χρ. Κοπελούζο με αντικείμενο την κατασκευή λεωφορείων σε δύο βιομηχανικές μονάδες που βρίσκονταν στην περιοχή της Θήβας, 80χλμ. από την Αθήνα.
Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’70, ο ΟΜΙΛΟΣ είχε προμηθεύσει την ελληνική αγορά με το 30% των αστικών λεωφορείων της Αθήνας και το 25% των τουριστικών και υπεραστικών λεωφορείων της χώρας.
Το 1975, ο ΟΜΙΛΟΣ ΚΟΠΕΛΟΥΖΟΥ σύναψε συνεργασία με διεθνείς εταιρείες παραγωγής φορτηγών οχημάτων ενώ την ίδια περίοδο ανέπτυξε και τη μεγαλύτερη αλυσίδα καταστημάτων πώλησης επιβατηγών αυτοκινήτων στην Ελλάδα.
Παράλληλα, επένδυσε και ανέπτυξε δίκτυο πωλήσεων χωματουργικών μηχανημάτων. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας αυτής, επεκτάθηκε και στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης σιδηροδρομικών δικτύων, αναλαμβάνοντας το πρώτο σχετικό έργο στην Ελλάδα, τις τηλεπικοινωνίες της γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος.
Από τότε μέχρι σήμερα έχουν υλοποιηθεί πολλά αντίστοιχα έργα, ευρείας κλίμακας.
Ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ’70, είχε δραστηριοποιηθεί στo project management και στην κατασκευή μονάδων παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού, γεγονός το οποίο έθεσε τα θεμέλια για την ανάπτυξη στον ενεργειακό τομέα.
Ήταν η ελληνική εταιρεία που τα επόμενα τριάντα χρόνια κατασκεύασε ένα σημαντικό αριθμό μονάδων ηλεκτροπαραγωγής για τη ΔΕΗ, όπως σταθμούς Ντίζελ σχεδόν σε όλα τα ελληνικά νησιά – Υδροηλεκτρικούς – Συνδυασμένου Κύκλου (Combined Cycle) – Λιγνιτικούς.
Το 1991, δημιουργήθηκε η ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ GAS Α.Ε., κοινή εταιρεία μεταξύ της GAZPROMEXPORT, 100% θυγατρικής εταιρείας του ενεργειακού κολοσσού OAO GAZPROM και του ΟΜΙΛΟΥ ΚΟΠΕΛΟΥΖΟΥ.
Βασικός σκοπός της ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ GAS A.E. είναι η εισαγωγή και πώληση του φυσικού αερίου και η κατασκευή έργων υποδομής για τη μεταφορά του φυσικού αερίου. Η ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ GAS Α.Ε. έχει κατασκευάσει το μεγαλύτερο τμήμα των υποδομών Υψηλής Πίεσης για τη μεταφορά του φυσικού αερίου και τη μονάδα παραγωγής ρεύματος με καύσιμο Λιγνίτη για τη ΔΕΗ στην Μελίτη της Φλώρινας.
Σήμερα, ο πολυσχιδής όμιλος έχει δραστηριότητα στον τομέα της ενέργειας από την πώληση φυσικού αερίου, η ιδιωτική παραγωγή και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Κυρίαρχη θέση κατέχουν επίσης, το project management ενεργειακών έργων μεγάλης κλίμακας (αγωγοί μεταφοράς καυσίμων και μονάδες παραγωγής ρεύματος) καθώς και η προμήθεια ενεργειακού εξοπλισμού (Ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη, Συμπαραγωγή).
Ο ΟΜΙΛΟΣ επίσης είναι ιδιοκτήτης δύο υπερσύγχρονων βιομηχανικών μονάδων για την παραγωγή φετών πολυκρυσταλλικού πυριτίου, φωτοβολταϊκών κυττάρων και φωτοβολταϊκών πλαισίων.
Συμβάσεις Παραχώρησης-Στρατηγικές επενδύσεις βασικών Έργων Υποδομής
Ένας επιχειρηματικός τομέας του ομίλου που συνεχώς αναπτύσσεται αποτελούν οι Συμβάσεις Παραχώρησης, όπως αυτή του Εκθεσιακού Κέντρου Athens Metropolitan Expo στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, για τον οποίο ο Δ.Κοπελούζος έχει εκφράσει ενδιαφέρον συμμετοχής στην ιδιωτικοποίησή του.
Στον τομέα του Real Estate ο ΟΜΙΛΟΣ κινείται δυναμικά κατέχοντας σήμερα μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου στην Ελλάδα.
Επίσης έχει προβεί σε στρατηγικές επενδύσεις βασικών Έργων Υποδομής με σημαντικότερες τη συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, τον Αερολιμένα του PULKOVO στην Αγ.Πετρούπολη της Ρωσίας και τη διαχείριση των 14 μεγάλων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας μας.
Τέλος, ο όμιλος, μέσω θυγατρικών εταιρειών, δραστηριοποιείται στη Διαχείριση Τεχνικών Έργων (Project Management), στη Συντήρηση και Λειτουργία Εγκαταστάσεων (Facility Management) και στην Υπαίθρια Διαφήμιση.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Χρήστος Μεγάλου (Τράπεζα Πειραιώς): Εξετάζουμε το ενδεχόμενο να επενδύσουμε εκτός Ελλάδας – Η χώρα χρειάζεται ισχυρότερες τράπεζες
- Kristina Blahnik: Από την αρχιτεκτονική στην κυριαρχία του Manolo Blahnik και η μυστική συνταγή της επιτυχίας
- Επιτροπή Ανταγωνισμού: Εγκρίθηκε η απόκτηση της Αττικής Οδού από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Μύκονος: Ο μεγαλοκατασκευαστής και η καταδίκη