ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πτωτικές ήταν οι τάσεις της ναυλαγοράς στην πλειονότητα των πλοίων ξηρού φορτίου την εβδομάδα 14-18 Μαΐου 2018.
Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, ύστερα από το ράλι ανόδου της αγοράς τις προηγούμενες εβδομάδες, ύφεση παρουσίασαν οι ναύλοι στα πλοία τύπου Capesize από τα μέσα της περασμένης εβδομάδας με αποτέλεσμα ο δείκτης BCI την Παρασκευή (18/5) να διαμορφωθεί στις 2,053 μονάδες με απώλειες της τάξεως των 577 μονάδων σε σχέση με το κλείσιμο της προηγούμενης. Παράλληλα ο μέσος όρος στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης έκλεισε στα $ 15,712 ημερησίως με εβδομαδιαία συνολική πτώση της τάξεως των $ 4,972.
Συγκεκριμένα, αισιόδοξα ξεκίνησε η εβδομάδα καθώς παρά τα μειωμένα επίπεδα κινητικότητας οι ναύλοι στον Ατλαντικό αλλά και στον Ειρηνικό αρχικά κράτησαν την δυναμική τους όμως στην πορεία της εβδομάδας παρουσίασαν ύφεση κυρίως λόγω της αυξημένης διαθεσιμότητας σε τονάζ προς την Βραζιλία, των απρόβλεπτων γεγονότων που έλαβαν χώρα στα ορυχεία της Γουινέας και των περιορισμένων φορτίων σιδηρομεταλλευμάτων από την δυτική Αυστραλία προς την Κίνα.
Έτσι ο δείκτης, παρά την μερική ανάκαμψη που παρουσίασαν οι ναύλοι προς το τέλος της εβδομάδας, στην διαδρομή από την Δυτική Αυστραλία προς το Qingdao (C5) διαμορφώθηκε στα $ 7.71 ανά τόνο, ενώ στην διαδρομή από την Βραζιλία προς την Κίνα (C3) υποχώρησε στα $ 17.28 ανά τόνο με απώλειες της τάξεως του $ 1.73 ανά τόνο σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Στο μεταξύ, αρνητικό ήταν το κλίμα της αγοράς και στα υπερατλαντικά ταξίδια λόγω της έλλειψης φορτίων άνθρακα με τους ναύλους να διαμορφώνονται κοντά στα $14.8Κ ενώ αντίστοιχη εικόνα παρουσίασαν και τα fronthaul ταξίδια περίπου στα $28.2Κ ημερησίως.
Παράλληλα, ύφεση παρουσίασε και η αγορά της Βραζιλίας με το διαθέσιμο τονάζ που ταξιδεύει με έρμα με ημερομηνίες άφιξης αρχές Ιουνίου να αυξάνεται.
Τέλος, στις χρονοναυλώσεις περιόδου ενδεικτική συμφωνία που αναφέρθηκε ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 180,000 dwt/2009 με παράδοση στη Nagoya για περίοδο 7-9 μηνών και επαναπαράδοση ανά τον κόσμο στα $ 20,650 ημερησίως.
Panamax
Στον Bόρειο Ατλαντικό οι ναύλοι συνέχισαν να υποχωρούν με τον αριθμό των νέων φορτίων άνθρακα να παραμένει περιορισμένος και παράλληλα το διαθέσιμο τονάζ διευρυμένο.
Έτσι, οι ναύλοι στα κυκλικά ταξίδια σε πλοία τύπου Kamsarmax κυμάνθηκαν κοντά στα $10Κ ενώ στα μικρής διάρκειας κυκλικά ταξίδια Βαλτικής περίπου στα $7.5Κ.
Στα fronhaul ταξίδια από την Ευρώπη οι ναύλοι σε πλοία τύπου Kamsarmax κινήθηκαν κοντά στα $18Κ και σε πλοία τύπου LME περίπου στα $17Κ.
Παράλληλα, η αγορά σε ταξίδια των ανατολικών ακτών της Νοτίου Αμερικής προς την Άπω Ανατολή παρέμεινε σχετικά αμετάβλητη με τους ναύλους σε πλοία τύπου Kamsarmax να κυμαίνονται στα χαμηλά επίπεδα των $14Κ+χαμηλά $400Κ, ενώ τα πλοία που αναμένονται στην περιοχή συνεχίζουν να αυξάνονται κρατώντας την αγορά σε ήπιους τόνους.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών οι προσδοκίες για τον Ιούνιο παραμένουν σε αρνητικό έδαφος λόγω του μεγάλου αναμενόμενου αριθμού διαθέσιμων πλοίων στις ανατολικές ακτές της Νοτίου Αμερικής στα τέλη Μαΐου με αρχές Ιουνίου, ασκώντας πτωτική πίεση στους ναύλους ειδικά το πρώτο δεκαπενθήμερο Ιουνίου καθώς προβλέπονται καθυστερήσεις.
Η αγορά του Ειρηνικού ήταν δραστήρια την εβδομάδα που πέρασε και το κλίμα παρέμεινε θετικό. Στον Βόρειο Ειρηνικό και την Αυστραλία παρατηρήθηκε ικανοποιητικό αριθμός απαιτήσεων με αποτέλεσμα η αγορά να παραμείνει ενεργή και οι ναύλοι να διατηρήσουν την δυναμική τους με τα κυκλικά ταξίδια σε πλοία τύπου Kamsarmax από την Βόρεια Κίνα να συνεχίσουν να κυμαίνονται στα χαμηλά επίπεδα των $12Κ.
Παράλληλα, αυξημένη κινητικότητα παρουσίασε και η αγορά της Ινδονησίας με νέα φορτία άνθρακα προς την Κίνα και την Ινδία με αποτέλεσμα οι ναύλοι σε πλοία τύπου Kamsarmax διαθέσιμα στην Νότιο Κίνα να κυμαίνονται σε κυκλικά ταξίδια Ινδονησίας κοντά στα $12Κ ενώ με παράδοση στην Σιγκαπούρη μέσω των ανατολικών ακτών της νοτίου Αμερικής κοντά στα $11Κ.
Το θετικό κλίμα της αγοράς αναμένεται να συνεχιστεί καθώς οι traders βιάζονται να εξασφαλίσουν φορτία άνθρακα πριν από την εποχή των Μουσώνων και του Ραμαζάνι.
Supramax/Ultramax
Στον Ατλαντικό το κλίμα της αγοράς γενικά ήταν αρνητικό και η κινητικότητα περιορισμένη με τους ναύλους στην πλειονότητα των διαδρομών να κινούνται πτωτικά ενώ οι αναλυτές σχολιάζουν ότι η αγορά έχει πλέον φτάσει στα χαμηλότερα επίπεδα.
Συγκεκριμένα, η αγορά του κόλπου της Αμερικής παρουσίασε περαιτέρω πτώση λόγω έλλειψης spot φορτίων με τους ναύλους στα υπερατλαντικά ταξίδια προς την Μεσόγειο σε πλοία τύπου Supramax να κυμαίνονται κοντά στα $13Κ.
Παράλληλα, η αγορά των ανατολικών ακτών της Νοτίου Αμερικής κινήθηκε σε ηπιότερους τόνους με τους ναύλους να βρίσκονται υπό πτωτική πίεση με τα πλοία τύπου Supramax σε υπερατλαντικά ταξίδια να κυμαίνονται κοντά στα $13Κ και σε fronthaul ταξίδια περίπου στα $12.5+$250Κ ενώ στα Ultramax κατά $1Κ+$100Κ παραπάνω.
Από την άλλη, στον Ειρηνικό το κλίμα ήταν διαφορετικό με την κινητικότητα της αγοράς να βρίσκεται σε ικανοποιητικά επίπεδα καθώς παρατηρήθηκε επαρκής αριθμός νέων φορτίων από τα βόρεια όπως επίσης και από την περιοχές εκτός ορίων ναυσιπλοΐας (CIS) οδηγώντας τους ναύλους σε υψηλότερα επίπεδα και σε κυκλικά ταξίδια βόρειου Ειρηνικού σε πλοία τύπου Supramax κυμάνθηκαν κοντά στα $12.5Κ.
Στα backhaul ταξίδια προς την Μεσόγειο/Ευρώπη με φορτία χάλυβα οι ναυλωτές δυσκολεύτηκαν να καλύψουν τις απαιτήσεις τους καθώς χρειάστηκε να πληρώσουν υψηλότερους ναύλους έτσι ώστε να δελεάσουν τους πλοιοκτήτες να γυρίσουν στην αδύναμη αγορά του Ατλαντικού με αποτέλεσμα οι ναυλώσεις να κινηθούν στα μεσαία επίπεδα των $8Κ όταν σε ταξίδια από την Άπω Ανατολή προς την νοτιοανατολική Ασία οι ναύλοι κινούνταν στα μεσαία επίπεδα των $11Κ.
Επίσης, η αγορά της Νοτιοανατολικής Ασίας ήταν αρκετά ενεργή και το κλίμα θετικό κάτι που επηρέασε και τους ναύλους με τα ταξίδια από την Ινδονησία προς την νοτιοανατολική Ασία σε πλοία τύπου Supramax διαθέσιμα στην Σιγκαπούρη να ναυλώνονται κοντά στα $14Κ και σε πλοία Ultramax διαθέσιμα στην Ινδονησία στα επίπεδα των $17Κ.
Αντίθετα, πτωτικές τάσεις παρουσίασε η αγορά του Ινδικού ωκεανού καθώς παρατηρήθηκε υπερπροσφορά διαθέσιμου τονάζ στην περιοχή του Περσικού κόλπου – δυτικής Ινδίας με αποτέλεσμα οι ναύλοι σε ταξίδια από τις δυτικές ακτές της Ινδίας προς την Κίνα με φορτία αλατιού σε πλοία τύπου Supramax να κυμανθούν κάτω από τα επίπεδα των $10Κ όταν το προηγούμενο διάστημα παρόμοια ταξίδια ναυλώνονταν περίπου στα $11Κ.
Στα Handysize, η κινητικότητα της αγοράς του Ατλαντικού ήταν μειωμένη και το κλίμα ήπιο. Ειδικά, στην Μαύρη Θάλασσα η αγορά ήταν ανενεργή όμως οι ναύλοι παρέμειναν σε ικανοποιητικά επίπεδα και με τους πλοιοκτήτες σε ταξίδια προς τις ανατολικές ακτές της Αμερικής/κόλπο της Αμερικής σε πλοία χωρητικότητας 28-30,000 dwt να διαπραγματεύονται στα χαμηλά με μεσαία επίπεδα των $9Κ.
Επίσης, ανενεργές ήταν οι αγορές της Ευρώπης/Μεσογείου με τους ναύλους σε ταξίδια από την Βαλτική προς την Μεσόγειο να κυμαίνονται στα χαμηλά επίπεδα των $10Κ.
Παρόμοια εικόνα παρουσίασε και η αγορά του Βόρειου Ειρηνικού με τους ναύλους σε ταξίδια από το CJK της Κίνας προς την Ιαπωνία σε πλοία χωρητικότητας 28,000 dwt να διαπραγματεύονται κοντά στα $9Κ όταν στην αρχή της εβδομάδας σε αντίστοιχα ταξίδια οι πλοιοκτήτες συζητούσαν στα μεσαία επίπεδα των $9Κ.
Από την άλλη, στα μικρότερης διάρκειας ταξίδια μεταξύ Άπω Ανατολής και Νοτιοανατολικής Ασίας η αγορά παρέμεινε σταθερή και οι ναύλοι αμετάβλητοι σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα με ενδεικτική αναφορά σε ναύλωση πλοίου τύπου Imbari 28 διαθέσιμο στην Ιαπωνία για ταξίδι με φορτίο χάλυβα προς την Ταΐλάνδη στα χαμηλά επίπεδα των $9Κ.