ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η διαδικασία για το μοναδικό μεγάλο έργο που βρίσκεται σήμερα σε εξέλιξη διαγωνισμός, η κατασκευή του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, περνά στην επόμενη φάση της έπειτα από το άνοιγμα χθες των οικονομικών προσφορών των δύο κοινοπραξιών.
Και σε αυτή τη νέα φάση δεν λείπουν τα δύσκολα σημεία. Γι΄αυτό και δεν είναι σε θέση κανείς (από τους αρμοδίους φορείς και την κατασκευαστική αγορά) να εκτιμήσει πότε θα υπογραφεί η Σύμβαση και πότε το έργο θα ξεκινήσει.
Υπενθυμίζεται ότι, όπως έγινε γνωστό χθες, την πλέον συμφέρουσα προσφορά κατέθεσε η κοινοπραξία Άβαξ, Ghella, Alstom Transport, 1.158,6 εκατ. ευρώ, προσφέροντας έκπτωση 12,19%. Η προσφορά της κοινοπραξίας Άκτωρ, Ansaldo, Hitachi Rail Italy ήταν 1.180 εκατ. ευρώ με έκπτωση 10,57%. Μικρό προβάδισμα είχε η κοινοπραξία της Άβαξ και στην τεχνική αξιολόγηση. Η προβλεπόμενη δαπάνη του έργου επί της οποίας δόθηκε η οικονομική προσφορά των δύο κοινοπραξιών είναι 1.319,4 εκατ. ευρώ. Η συνολική προβλεπόμενη δαπάνη του έργου που περιλαμβάνει απρόβλεπτα, αναθεώρηση και απολογιστικές εργασίες είναι 1.510 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Θα ακολουθήσει η σύνταξη του πρακτικού διενέργειας του διαγωνισμού από την επιτροπή τον οποίο θα εγκρίνει το διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό. Οι δύο κοινοπραξίες, εφόσον το κρίνουν αναγκαίο, έχουν περιθώριο 10 μέρες να καταθέσουν ένσταση επί αυτού στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ). Στη συνέχεια αν δεν ικανοποιηθούν έχουν το δικαίωμα να προσφύγουν και στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) καταθέτοντας αίτηση αναστολής της απόφασης της ΑΕΠΠ η οποία συζητείται το αργότερο σε 30 μέρες. Σε γενικές γραμμές αν οι δύο κοινοπραξίες εισέλθουν στη λογική των ενστάσεων για να ξεκαθαρίσει το τοπίο θα χρειασθούν μήνες, ίσως και χρόνος, για να ανακηρυχθεί ο προσωρινός ανάδοχος.
Σε διαφορετική περίπτωση, αν ισχύουν οι εκτιμήσεις που βασίζονται στα όσα προηγήθηκαν (οι δύο κοινοπραξίες προς το τέλος της προηγούμενης φάσης της διαδικασίας απέφυγαν τις προσφυγές) ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί γρηγορότερα χωρίς περαιτέρω δικαστικές εμπλοκές. Στα επόμενα βήματα περιλαμβάνεται η προσκόμιση από τον προσωρινό ανάδοχο των απαιτούμενων νομιμοποιητικών εγγράφων, o έλεγχος νομιμότητας της Σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η επικύρωσή της από τη Βουλή.
Στα κρίσιμα ζητήματα που θα τεθούν επί τάπητος το επόμενο διάστημα περιλαμβάνονται οι πρόδρομες εργασίες. Ο «αδερφός» διαγωνισμός για τις πρόδρομες εργασίες έχει αναδείξει ανάδοχο την ΕΡΕΤΒΟ και εκκρεμεί η υπογραφή της σύμβασης.
Η ΕΡΕΤΒΟ έχει στη διάθεσή της 30 μήνες για να ολοκληρώσει το έργο που θα αναλάβει. Μέχρι τότε η κοινοπραξία της Άβαξ περιμένει και υπό κάποιες προϋποθέσεις, εφόσον έχει υπογράψει τη Σύμβαση για το κυρίως έργο, δύναται να ζητήσει από το δημόσιο αποζημιώσεις για την καθυστέρηση.
Η κοινοπραξία της Άβαξ όταν θα υπογράψει τη Σύμβαση με το δημόσιο θα λάβει ως προκαταβολή το 10% της αξίας της. Ο εν λόγω κατασκευαστικός όμιλος με το έργο αυτό θα ενισχύσει, περίπου θα διπλασιάσει, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων του, το οποίο στο τέλος του πρώτου εξαμήνου ήταν 1,2 δις. ευρώ (υπογεγραμμένες συμβάσεις).
Από το «στρατόπεδο» της Άκτωρ πηγές σημείωναν χθες ότι η οικονομική προσφορά της υποβλήθηκε το 2019, ένα έτος κατά το οποίο δεν υπήρχαν προοπτικές μεγάλων έργων στην Ελλάδα και ενώ η εταιρεία αποσκοπούσε στην ενίσχυση του ανεκτέλεστού της.
Στο πλαίσιο αυτό η θυγατρική της Ελλάκτωρ, σύμφωνα πάντα με πηγές της εταιρείας, κατέθεσε ανταγωνιστική προσφορά, έχοντας πραγματοποιήσει ενδελεχή τεχνική μελέτη, βάσει της οποίας το οικονομικό σκέλος διαμορφώθηκε στα όρια του κόστους, διασφαλίζοντας οριακή κερδοφορία.
Πέραν των συγκεκριμένων οικονομικών προκλήσεων, συνεχίζουν οι ίδιες πηγές, η απουσία δυνατότητας αναθεώρησης του προϋπολογισμού του έργου καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης (τουλάχιστον 8 έτη), σε συνδυασμό με την καθυστέρηση της έναρξης των πρόδρομων εργασιών που παραπέμπει σε μεγαλύτερη διάρκεια υλοποίησής του έργου, καθιστούν τις οικονομικές προσφορές χαμηλότερες από αυτήν της Άκτωρ πιθανότατα προβληματικές. Ως αποτέλεσμα, η ανάληψη του έργου με οικονομικούς όρους δυσμενέστερους της προσφοράς της Άκτωρ, δε θα συνιστούσε ικανοποιητικό αποτέλεσμα για την εταιρεία καταλήγουν οι ίδιες πηγές και δεδομένων των καθυστερήσεων που αναμένονται στην έναρξη του έργου, οποιαδήποτε ενίσχυση σε επίπεδο ρευστότητας, δε θα ήταν εφικτή σε διάστημα λιγότερο του ενός έτους, ενώ από την υποβολή της οικονομικής προσφοράς μέχρι σήμερα, η Άκτωρ έχει χτίσει ανεκτέλεστο έργων ύψους 1,2 δισ. ευρώ στη Ρουμανία.
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σωκράτης Φάμελλος: Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να γίνει και θεσμικά η αξιωματική αντιπολίτευση της χώρας
- Υπουργικό Συμβούλίο: Υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη – Η ατζέντα της Δευτέρας
- Ζελένσκι: Η ένταξη στο ΝΑΤΟ είναι «εφικτή»
- Μελόνι: Τα σημεία εκκίνησής μας είναι διαφορετικά, πρέπει να συναντηθούμε στα μισά του δρόμου