ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Καταρρίπτονται ένα ένα τα εμπόδια για την έναρξη των έργων αποκατάστασης στη Θεσσαλία καθώς όπως πληροφορούν στο mononews πηγές πολύ κοντά στην υπόθεση, οι εργοληπτικές εταιρείες 6ης τάξης –Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ – δεν θα προσφύγουν στο ΣΤΕ όπως διατείνονταν, καθώς η πολιτική ηγεσία έχει δεσμευτεί πως και οι τέσσερις εργοληπτικές επιχειρήσεις που αποκλείστηκαν από τα έργα 1,3 δις. θα έχουν προτεραιότητα σε μεγάλο έργο που έρχεται άμεσα, ο προϋπολογισμός του οποίου φέρεται να αφορά εργασίες 200 εκατ. ευρώ.
Όπως είχαμε επισημάνει η ΕΑΔΗΣΥ πρόκειται να προχωρήσει στην καθολική απόρριψη των προδικαστικών προσφυγών που κατέθεσε το σχήμα των εταιρειών 6ης τάξης -Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ – για τους διαγωνισμούς των έργων αποκατάστασης στη Θεσσαλία μετά τον «Daniel» ύψους 1,35 δισ. ευρώ, μετά από τον αποκλεισμό τους και τις προσκλήσεις στους μεγάλους κατασκευαστές.
Ακόμη, οι ίδιες πηγές μιλούν με σιγουριά πλέον πως οι εταιρείες που έχουν προσφύγει δεν θα προχωρήσουν σε περεταίρω διεκδίκηση στο Συμβούλιο της Επικράτειας και άρα το κρατούμενο είναι πως τα 8 έργα που έχουν ανατεθεί σε ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΜΕΤΚΑ και ΤΕΡΝΑ προχωράνε κανονικά. Υπενθυμίζεται, πως σε αυτή τη φάση βρίσκονται στο ελεγκτικό συνέδριο και στο εγγύς μέλλον, δηλαδή το πολύ μέχρι το Μάρτιο θα μπουν οι τελικές υπογραφές ώστε «να σηκώσουν τα μανίκια» οι μεγάλοι εργολάβοι.
Σε αυτό το σημείο, η ΕΑΔΗΣΥ έχει απορρίψει δύο προδικαστικές προσφυγές οι οποίες είχαν συζητηθεί στο διάστημα μέχρι τις 30 Ιανουαρίου και αφορούσαν ένα οδικό και ένα σιδηροδρομικό έργο, ενώ όπως επιμένουν οι ίδιες πηγές που παρακολουθούν από κοντά την υπόθεση τις επόμενες μέρες – μέχρι και το τέλος του μήνα – προβλέπεται να απορριφθούν και οι υπόλοιπες 6 προσφυγές επί των αντίστοιχων εργολαβιών, ενώ τα πράγματα θα γίνουν επίσημα όταν καθαρογράφουν και δημοσιευθούν οι αποφάσεις.
Το «παράπονο» των μικρότερων εργολάβων
Να θυμίσουμε, πως οι μικρότεροι αλλά έμπειροι σε έργα υποδομής εργολάβοι Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ στο άκουσμα πως το Υπουργείο θα ακολουθήσει έναν προγραμματισμό «fast track» για τα έργα 1,3 δις. στη Θεσσαλία – εφαρμόζοντας το άρθρο 32 του νόμου 4412/2019 που διευκολύνει την διεξαγωγή γρήγορων διαδικασιών για την ανάθεση δημόσιων έργων κάτω από έκτακτες συνθήκες – μέσω των Εργοληπτικών Οργανώσεων ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ, ΣΑΤΕ εξέφρασαν την έντονη δυσαρέσκεια τους για τον αποκλεισμό από την πίτα των έργων.
Συγκεκριμένα, ενώ το Υπουργείο «μιλούσε» για εμπειρία σε μεγάλα έργα δείχνοντας τις μεγάλες κατασκευαστικές, οι εργοληπτικές επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν το «εισιτήριο» της 7ης τάξης έδειχναν την αντίθεσή τους λέγοντας πως οι τέσσερις μεγάλοι έχουν ήδη συγκεντρώσει υπερβολικά υψηλό ανεκτέλεστο συμβάσεων τεχνικών έργων, περίπου 18 δισ. ευρώ, και για αυτό υφίσταται έντονος προβληματισμός για τη δυνατότητά τους να ανταπεξέλθουν σε αυτό, σε έγκαιρο χρόνο και τίμημα.
Παρόλα αυτά, το κατεπείγον της αποκατάστασης οδήγησε τα έργα μέσω προσκλήσεων στους μεγάλους παίκτες των κατασκευών ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΜΕΤΚΑ και ΤΕΡΝΑ, με το σχήμα των εργοληπτών 6ης τάξης να στέλνει τα 8 οδικά και σιδηροδρομικά έργα στην ΕΑΔΗΣΥ (Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων).
Η ΕΑΔΗΣΥ διέταξε τη μη υπογραφή των 8 συμβάσεων, μέχρι την έκδοση απόφασης επί της κύριας προδικαστικής προσφυγής και από την άλλη απέρριψε το αίτημα περί αναστολής της διαδικασίας καθώς αυτή βρίσκεται πλέον σε προχωρημένο στάδιο.
Έτσι, το Υπουργείο προχώρησε σε αποσφράγιση των προσφορών σύμφωνα με την οποία τα έργα μοιράστηκαν ως εξής:
Η ΤΕΡΝΑ ανέλαβε δύο οδικά έργα στους δρόμους των δήμων Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, και στους δήμους Ζαγοράς-Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, συμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού 418 εκατ. ευρώ.
Η ΑΚΤΩΡ ανέλαβε την υλοποίηση της αποκατάστασης των υποδομών των δήμων Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, και την αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας-Βόλου, έργα συνολικού προϋπολογισμού 322,9 εκατ. ευρώ.
Η ΜΕΤΚΑ ορίστηκε ανάδοχος για την αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα, έργο με προϋπολογισμό 173,6 εκατ. ευρώ για το οποίο προσέφερε έκπτωση 4,00%, με αποτέλεσμα το έργο να διαμορφώνεται στα 134.400.000,00 ευρώ. Παράλληλα ανέλαβε έργο αποκατάστασης της διπλή σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα.
Και η ΑΒΑΞ έλαβε αντίστοιχα ένα οδικό και ένα σιδηροδρομικό έργο και συγκεκριμένα την αποκατάσταση των υποδομών Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, και την αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας, με συνολικό προϋπολογισμό τα 178 εκατ. ευρώ.
Τέλος στα σενάρια για το ΣΤΕ
Παρόλη την «φόρα» των έργων που δεν σκόνταψαν ιδιαίτερα πάνω στις προδικαστικές προσφυγές, καθώς ο προγραμματισμός προς τη δημοπράτηση δεν υπέστη σημαντικές καθυστερήσεις, οι μικρότερες εργοληπτικές επιχειρήσεις που με τη σειρά τους θέλουν συμμετοχή στα κομμάτια της πίτας των δημοσίων έργων έδειχνα μέχρι πρότινος διατεθειμένες να διεκδικήσουν μερίδιο μέχρι τέλους ακόμα και μέσω προσφυγών στο ΣΤΕ και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Οι πληροφορίες προ ημερών όπως είχε επισημάνει το mononews, ήθελαν να εγκαταλείπεται αυτό το σενάριο με τις εργοληπτικές να μην στρατεύονται ομόφωνα προς αυτή τη κατεύθυνση. Να θυμίσουμε πως η προσφυγή στο ΣΤΕ και έπειτα προϋπέθετε όλα τα μέρη δηλαδή και οι 4 εταιρείες να συμφωνούν.
Ωστόσο, σήμερα οι πληροφορίες θέλουν η πολιτική ηγεσία να προτίθεται να ισορροπήσει τη διανομή των μεγάλων έργων υποδομών δίνοντας προτεραιότητα σε Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ σε νέα μεγάλα έργα που έρχονται στο άμεσο μέλλον.
Παράγοντας «κατευνασμού» επίσης εξακολουθεί να είναι ότι προτάσσεται από την πλευρά του Υπουργείου η αναγκαιότητα να ξεκινήσουν τα έργα προς όφελος της κοινωνίας και της τοπικής οικονομίας και να μην ανατραπούν τα χρονοδιαγράμματα που ορίζουν ως χρονικό βάθος υλοποίησης τα 4 χρόνια.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα το χρονοδιάγραμμα υπαγορεύει τα έργα που η χρηματοδότησή τους προέρχεται από τα 600 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης να ξεκινήσουν πρώτα και να ολοκληρωθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026 και τα υπόλοιπα δηλαδή τα οδικά που χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων να ακολουθήσουν.
Διαβάστε επίσης:
Thess INTEC: Πως προχωράει το μεγάλο τεχνολογικό και επιχειρηματικό πάρκο 4ης γενιάς
Τι είδε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο Flyover – Δήλωση του Νίκου Ταχιάου στο mononews
Μπράλος – Άμφισσα: Παράταση σε ΑΒΑΞ για το μεγάλο οδικό έργο – Το 2028 η ολοκλήρωση του
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- My Story: Ο Οδυσσέας Αθανασίου μας ξεναγεί στο Ελληνικό – «Ζω και αναπνέω για να το δω να κατοικείται το 2027»
- Μαρινάκης: Τα κόμματα της αντιπολίτευσης ρίχνουν νερό στο μύλο της τοξικότητας
- Έφυγε από τη ζωή ο Παύλος Πασχαλίδης
- Γλυφάδα: Πολλά τα ερωτηματικά για την εξαφάνιση του 62χρονου εισοδηματία – Για απαγωγήμιλάει ο αδελφός του
