ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
Με ένα πολύ μεγάλο ποσοστό της παγκόσμιας αγοράς δημητριακών να καλλιεργείται και να εξάγεται από τις περιοχές της Δυτικής Ρωσίας και της Ουκρανίας, η δυνητική έλλειψη σε προμήθειες καλαμποκιού και σιτηρών (καθώς και σε άλλα δευτερεύοντα προϊόντα που σχετίζονται με τα τρόφιμα) είναι πλέον πολύ πιθανή.
Όταν πρόκειται για τόσο βασικά προϊόντα για τον άνθρωπο, δεν υπάρχει πλεονάζουσα ποσότητα, αυτού του μεγέθους, οπουδήποτε αλλού στον κόσμο. Και βέβαια αυτές οι ελλείψεις στα βασικά αγαθά θα έχουν μεγαλύτερη σημασία σε σύγκριση με τις πολυσυζητημένες αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου, που αντιμετωπίζουν βέβαια επίσης το δικό τους κίνδυνο εφοδιασμού.
Μία παρατεταμένη έλλειψη θα έχει σαν αποτέλεσμα πολύ υψηλότερες τιμές σε αυτά τα προϊόντα, κάτι που θα επηρεάσει κυρίως τους φτωχότερους πληθυσμούς παγκοσμίως, που βασίζονται σε βασικά προϊόντα σαν κι αυτά για την επιβίωση τους.
Προφανώς, θα υπάρξει προσπάθεια για την εύρεση, από άλλα σημεία του πλανήτη, εναλλακτικών προμηθειών οι οποίες και να μπορούν να παραδοθούν άμεσα. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα ο διαθέσιμος στόλος ξηρού φορτίου να πιεστεί ακόμη περισσότερο καθώς οι παραδοσιακές εμπορικές ρότες θα αντικατασταθούν από εναλλακτικές, πιθανότατα πιο μακρινές και συνεπώς πιο ακριβές.
Επιπλέον, φορτία άνθρακα από τη Ρωσία (Μαύρη Θάλασσα) πιθανά να αντικατασταθούν με άλλα, πιο μακρινά, κυρίως από την Αμερική, ενώ το υψηλής ποιότητας σιδηρομετάλλευμα που διαθέτει και εξάγει η Ουκρανία, μπορεί επίσης να χρειαστεί να αντικατασταθεί με παρόμοιας ποιότητας από τον Καναδά ή τη Βραζιλία.
Όλα τα παραπάνω θα οδηγήσουν σε αύξηση του χρόνου που χρειάζεται για τη μεταφορά, η οποία με τη σειρά της θα αυξήσει τη χρήση του διαθέσιμου στόλου και συνεπώς και τα ναύλα.
Ο γεωπολιτικός κίνδυνος αυξάνεται
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της παγκόσμιας οικονομίας και σαν αποτέλεσμα, οι ραγδαίες εξελίξεις στην Ουκρανία κράτησαν αμείωτη την προσοχή των traders τις τελευταίες μέρες.
Η διάθεση ανάληψης ρίσκου συρρικνώθηκε και αυτό οδήγησε στη μείωση των τιμών στα futures των ναύλων. Παρόλο που τα ναύλα στα φορτηγά πλοία μικρότερου μεγέθους, που μεταφέρουν κυρίως σιτηρά (grains) και άνθρακα (coal), συνεχίζουν να βρίσκουν υποστήριξη ως αποτέλεσμα της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού που είναι ήδη στα όριά της, τα μεγαλύτερα Capesizes, που μεταφέρουν κυρίως σιδηρομετάλλευμα (iron ore), δεν έχουν τη ροή φορτίου που απαιτείται για την ώθηση των ναύλων τους σε υψηλότερα επίπεδα. Επομένως, μια διόρθωση βρίσκεται σε εξέλιξη εκεί, μετά τις πρόσφατες υψηλές τιμές.
Καθώς μπαίνουμε στο Μάρτιο, η εποχικότητα που χαρακτηρίζει τη ναυτιλία θα παίξει ξανά βασικό ρόλο και συνεπώς αναμένουμε μια σταδιακή αύξηση της ζήτησης για μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία. Μία τέτοιου είδους βελτίωση στη ζήτηση, σε συνδυασμό με τα σχετικά υψηλά ναύλα στα Panamax και Supramax, θα σπρώξει τα spot ναύλα και των Capesize υψηλότερα και πιο κοντά στις 25.000 δολάρια την ημέρα που έτσι κι αλλιώς προεξοφλεί αυτή τη στιγμή η αγορά των futures.
Αν και η αγορά ξηρού φορτίου φαίνεται αρκετά ισχυρή, ο παγκόσμιος γεωπολιτικός κίνδυνος έχει πλέον αυξηθεί επηρεάζοντας πολλούς τομείς της παγκόσμιας οικονομίας, με άγνωστα ακόμη αποτελέσματα.
Η εταιρεία Breakwave Advisors, με έδρα τη Νέα Υόρκη, προσφέρει υπηρεσίες Διαχείρισης Επενδύσεων στους τομείς της ναυτιλίας και των εμπορευμάτων. Έχει δημιουργήσει και διαχειρίζεται το Breakwave Dry Bulk Shipping ETF (NYSE: BDRY) και το Breakwave Sea Decarbonization Tech ETF (NYSE: BSEA).
Διαβάστε ακόμη: