ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Του Γιώργου Μανέττα και του Ορέστη Ζερβονικολάκη
Την ανάγκη εναρμόνισης του θεσμικού πλαισίου που διέπει την ελληνική σημαία με τις υπόλοιπες της Ευρώπης αλλά και παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό της ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας υπογράμμισε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης κατά την καθιερωμένη συνέντευξης Τύπου στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων.
Ο κ. Βενιάμης επεσήμανε ότι το ελληνικό νηολόγιο θα πρέπει να εναρμονισθεί με τα υπόλοιπα της Ευρώπης, προκειμένου να καταστεί ανταγωνιστικό για τους Έλληνες πλοιοκτήτες ενώ τόνισε πως πρέπει να βρεθούν λύσεις για να βελτιωθεί η λειτουργία των ναυτικών σχολών στην Ελλάδα, και να αυξηθεί ο αριθμός των Ελλήνων ναυτικών.
«Πρέπει να ξεπεραστούν ορισμένες αγκιλώσεις και φτάσει η ελληνική σημαία σε ανταγωνιστικά επίπεδα όπως η Μάλτα και η Κύπρος. Εκεί πλέον γίνεται μία ριζική επανάσταση απέναντι από τους συνδικαλιστές, χωρίς να είμαστε ενάντια σε αυτούς» ανέφερε.
Όπως χαρακτηριστικά είπε ο ισχυρός άνδρας της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ικανός αριθμός Ελλήνων αξιωματικών (καπετάνιων και μηχανικών) και αναγκάζονται οι εφοπλιστές να μάχονται, δίνοντας πριμ μεταγραφών για να επανδρώσουν τα πλοία τους, με τους ανάλογους αξιωματικούς.
Πέρα όμως από την έλλειψη παραγωγής προσωπικού από τις ναυτικές σχολές, ο κ. Βενιάμης σημείωσε πως λόγω της υψηλής φορολογίας πολλοί Έλληνες καπετάνιοι επιλέγουν να εργαστούν για τους Γερμανούς εφοπλιστές, οι οποίοι σπεύδουν να πάρουν ό,τι καλύτερο κυκλοφορεί.
«Πάνω από 200 Έλληνες καπετάνιους και μηχανικούς έχουν πάρει οι Γερμανοί», σημείωσε με έμφαση. Η ναυτική εκπαίδευση, συνέχισε, είναι ένα θέμα που χρειάζεται ολιστική προσέγγιση ενώ επεσήμανε πως η συρρίκνωση του αριθμού των Ελλήνων ναυτικών, συρρικνώνει και την ελληνική ναυτιλία και σημαία.
«Δεν μπορεί», τόνισε η χώρα μας, η οποία είναι η πρώτη ναυτική δύναμη στον κόσμο να μην παράγει επαρκή στελέχη για να επανδρώσουν τα πλοία της. Δεν παρέλειψε βέβαια να επισημάνει πως τα προβλήματα που ταλανίζουν τη ναυτική εκπαίδευση είναι διαχρονικά και υπερβαίνουν την παρούσα κυβέρνηση, ωστόσο στάθηκε στην ανάγκη ενδυνάμωσης των ιδιωτικών ναυτικών σχολών.
Σήμερα, όπως είπε, υπάρχουν 3 με 4 σχολές που έχουν βρει τρόπο να παρακάμψουν τις συνταγματικές επιταγές και παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε αρκετούς νέους που θέλουν να ασχοληθούν με το επάγγελμα του ναυτικού.
Ανταγωνιστικότητα
«Αυτή τη στιγμή φοιτούν 35 Έλληνες ναυτικοί στην Αιγυπτιακή Ναυτική Ακαδημία στην Αθήνα», σημείωσε χαρακτηριστικά. Ο πρόεδρος της ΕΕΕ ερωτώμενος σχετικά ανέφερε ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες μπορούν να ενισχύσουν την παρουσία τους στην Ελλάδα και να στηρίξουν την προσπάθεια ανάκαμψης και ανάπτυξης που κάνει η χώρα, αρκεί να δημιουργηθεί το κατάλληλο περιβάλλον, το οποίο θα επιτρέπει στην ελληνική ναυτιλία να είναι ανταγωνιστική. «Η ανταγωνιστικότητα», επεσήμανε, «είναι το κλειδί».
Υπογράμμισε μάλιστα πως έχει προτείνει να δημιουργηθεί μια πλατφόρμα που θα παρέχει κίνητρα για την προσέλκυση όλων των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων. Υπογράμμισε μάλιστα πως προτίθεται να θέσει το παραπάνω ζήτημα αλλά και πολλά περισσότερα που απασχολούν τον Ελληνικό Εφοπλισμό, όπως την φορολογική κατοικία για την προσέλκυση περισσότερων εφοπλιστών στην χώρα στο διάλογο που αναμένεται να ακολουθήσει μετο υπουργείο Ναυτιλίας.
Το ζήτημα σύμφωνα με τον κ. Βενιάμη ξεπερνάει την ελληνική ναυτιλία, και αγγίζει την ευρωπαϊκή, η οποία όπως είπε κινδυνεύει εάν δεν αναλάβει δράσεις. Όπως έχασε τα ναυπηγεία από την Άπω Ανατολή,έτσι κινδυνεύει να χάσει και την ναυτιλία. Δυστυχώς, όπως είπε, οι Ευρωπαίοι βλέπουν το δέντρο και χάνουν το δάσος, προσθέτοντας πως κανείς δεν ασχολείται με την ναυτιλία γιατί δεν έχει πολιτικό κόστος.
Από εκεί και πέρα, ο πρόεδρος της Ένωσης σχολίασε μια σειρά από ζητήματα όπως το Brexit, λέγοντας πως δεν είναι απαραίτητα κακό γιατην ελληνική ναυτιλία και ενώ ακόμη και στην περίπτωση που υπάρξει ρήξη με την ΕΕ, υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις εντός της ΕΕ.
Έσπευσε πάντως να ξεκαθαρίσει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες κοιτάζουν πάντοτε να είναι σύμφωνοι με τις διεθνείς διατάξεις και να μην παραβιάζουν τους κανόνες της ναυτιλίας. Αναφορά έκανε και στους δασμούς που επέβαλλε ο Αμερικανός πρόεδρος στον χάλυβα και στο αλουμίνιο, σημειώνοντας πως η αγορά έχει μάθει να προσαρμόζεται, και έτσι θα κάνει και τώρα ενώ έσπευσε να συμπληρώσει ότι η ελληνική ναυτιλία έχει άριστες σχέσεις με τις ΗΠΑ διαχρονικά –πραγματοποιεί το 25% των εισαγωγών και εξαγωγών των ΗΠΑ-.
Εκπομπές ρύπων
Ιδιαίτερη μνεία έγινε στο θέμα των περιβαλλοντικών περιορισμών που αναμένεται να τεθούν σε ισχύ από το 2020, με τον κ. Βενιάμη να παρατηρεί πως οι δεσμεύσεις που ανέλαβε η ναυτιλία ήταν μεγαλύτερες από την ευθύνη που της αναλογεί ενώ εκτίμησε πως πρέπει να δοθεί περισσότερος χρόνος. «Θεωρώ ότι η ναυτιλία δεν έχει καταλάβει τι υπέγραψε και το έκανε ελαφρά την καρδία», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ειδικά στο θέμα της χρήσης καυσίμων με λιγότερο θείο, είπε ότι υπάρχουν διάφορα ζητήματα που πρέπει να λυθούν, με το βασικότερο όλων την ασφάλεια στη χρήση του.
«Η ναυτιλία δεν έχει καταλάβει τι της αναλογεί, οι εκπρόσωποι της ναυτιλίας δεν έχουν κανένα πρόβλημα στη χρήση του καυσίμου 0,5% περιεκτικότητας σε θείο. Αρκεί η πετραιλαϊκές εταιρείες να μπορούν να προμηθεύσουν το καύσιμο σε όποια μέρη τα πλοια πηγαίνουν και όποτε χρειάζεται.
Τόνισε το μεγάλο ζήτημα που προκύπτει καθώς οι πετραλαϊκές εταιρείες δεν λένε πως το καύσιμο το οποίο πρόκειται να φέρουν και να δώσουν στη ναυτιλία δεν είναι συμβατό με το SOLAS. Έτσι δεν υπάρχει κανένας εγγυητής για το specification του καυσίμου αν είναι συμβατό με το 0,5% και έτσι προκύπτει το ζήτημα του liability και safety».
Το δεύτερο μεγάλο ζήτημα που ανέφερε πρόεδρος της ΕΕΕ είναι πως κανείς από τις εταιρείες supply και bunkering δεν εγγυούνται πως η πρόσληψη ή η σμίξη του καυσίμου δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα ασφαλείας επάνω στο πλοίο. Καλείται όχι η ναυτιλία, αλλα οι πετραλαϊκές εταιρείες να δηλώσουν εάν είναι συμβατά τα καύσιμα και εάν είναι η χρήση τους ασφαλής. Προς πληροφορία οι εταιρείες καυσίμων θα πιστωποιηθούν με βάση το ISO το 2023 και καλείται σήμερα η ναυτιλία χωρίς να είναι πιστοποιημένες οι εταιρείες να χρησιμοποιήσουμε αυτή την περιεκτικότητα με αυτούς τους κινδύνους.
«Εμείς ζητάμε να δωθεί χρόνος στις εταιρείες πετρελαίου και bunkering να μπορέσουν να συμμορφωθούν με τις διεθνείς διατάξεις του SOLAS ώστε να εγγυηθούν πως το καύσιμο είναι ασφαλές» τόνισε ο κ. Βενιάμης.
Όσον αφορά το θέμα των scrubbers σημασία έχει η εστίαση στο τι τύπου scrubber θα χρησιμοποιήθούν καθώς ήδη υπάρχουν σημαντικά ζητήματα. «Στο Βέλγιο π.χ έχει θέμα με τα φίλτρα ανοικτού τύπιυ (open loop) τα οποία από τη μία μειώνουν την περιεκτικότητα του θείου από το πετρέλαιο όμως από την άλλη καταλήγει μέσα στην θάλασσα» ανέφερε.
Φορολογία και ΕΕ
Ο κ. Βενιάμης έστρεψε τα βέλη του στην ΕΕ, αφήνοντας αιχμές για ανεδαφικές θέσεις όσον αφορά στη μείωση των ρύπων από τη ναυτιλία ενώ τόνισε πως η ευθύνη βαραίνει εξίσου και περισσότερο τις εταιρείες πετρελαιοειδών, τους κατασκευαστές των μηχανών, αλλά και τα ναυπηγεία που κατασκευάζουν τα πλοία.
«Εμείς αγοράζουμε τα πλοία, δεν τα επιλέγουμε… δεν ξέρουμε καν πως φτιάχνονται αφού δεν μας αφήνουν να δούμε καν την αλληλογραφία μεταξύ των νηογνώμονα και του ναυπηγείου, σημείωσε χαρακτηριστικά. Εξάλλου, όπως είπε, η ποντοπόρος ναυτιλία ευθύνεται μόλις για το 2,5% της μόλυνσης, και κανείς δεν ασχολήθηκε με τη ρύπανση που προκαλούν τα ταχύπλοα, τα κότερα ακόμη και τα ιστιοφόρα σε ένα λιμάνι… πολύ απλά γιατί είναι πηγή εσόδων».
Απεύθυνε δε έκκληση να μην πυροβολείται η ναυτιλία, γιατί είναι απολύτως απαραίτητη για την παγκόσμια οικονομία.
Όσον αφορά στην εξέλιξη της έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το φορολογικό καθεστώς που διέπει την ελληνική ναυτιλία και τις αναφορές που έχουν περιληφθεί στο πολυνομοσχέδιο για προαπαιτούμενα της αξιολόγησης που αναμένεται να κατατεθεί από την κυβέρνηση τις επόμενες μέρες, επεσήμανε πως δεν περιλαμβάνει κάτι καινούριο, αλλά είναι κάτι που υπήρχε ήδη, ενώ εκτίμησε ότι πολύ σύντομα θα λυθεί και αυτή η εκκρεμότητα καθώς έχει εισέλθει στο τελικό στάδιο. Σε κάθε περίπτωση, ότι αποφασισθεί είναι κάτι που θα εξετάσουν από κοινού με την κυβέρνηση, και κυρίως τον τρόπο που θα υλοποιηθεί η συμφωνία.
Σε ερώτηση σχετικά με τις περιφερειακές ρυθμίσεις και αν αυτό θα ενταθεί τα επόμενα χρόνια ο κ. Βενιάμης ανέφερε πως, είναι όνειρο απατηλό πως μέσω περιφερειακών ρυθμίσεων θα υπάρξει λύση. O IMO υπάρχει και θα υπάρχει. Εμείς πρέπει να λειτουργούμε με βάση των κανόνων.
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ, ρωτήθηκε και για την επανεκλογή του στον προεδρικό θώκο της Ένωσης, σημειώνοντας ήταν μια απόφαση που ελήφθη ομόφωνα από το διοικητικό συμβούλιο –κάτι που επιβεβαίωσε και ο κ. Χανδρής- και επανέλαβε την δέσμευσή του να υπηρετήσει τα συμφέροντα των Ελλήνων εφοπλιστών.
Ξεκαθάρισε πάντως πως κανείς δεν είναι αναντικατάστατος, λέγοντας πως «οι καρέκλες δεν φτιάχνονται για συγκεκριμένους σωματότυπους». Ο κ. Βενιάμης χαιρέτισε τη παρουσία του Παναγιώτη Κουρουμπλή, λέγοντας πως είναι η πρώτη φορά που Έλληνας υπουργός Ναυτιλίας δίνει το παρόν στη συνέντευξη τύπου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Αλ. Προκοπάκης (Probunkers): Το νέο project για ανεφοδιασμό των πλοίων με LNG. Όλες οι λεπτομέρειες
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Σπύρος Μαυράκος (ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε) στο mononews: Οι έξι άξονες δράσης για τη ναυτιλία
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Ο Γ. Αγγελικούσης διεκδικεί το πρώτο project FSRU στην Αυστραλία
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Κεραμέως και η επιστροφή των πτυχιούχων
- Απίστευτο: Το 0,2% των οφειλετών χρωστάει 83 δις! – Σχεδόν 6 στα 10 ευρώ είναι απλήρωτες οφειλές στην εφορία
- Η δημόσια πρόταση της Masdar, η ρευστότητα 220 εκατ. ευρώ και η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η παρακολούθηση της πλατινομαλλούσας