Οι μετοχές της Tesla επεκτείνουν την Τρίτη την πτώση τους μέσα στο 2024, με την χρηματιστηριακή  αποτίμηση της  εταιρείας ηλεκτρικών οχημάτων του Elon Musk να υποχωρεί πλέον κάτω από τα 500 δισεκατομμύρια δολάρια, καθώς ένας νέος γύρος περικοπών θέσεων εργασίας που ανακοινώθηκε αυτή την εβδομάδα ήρθε να υπογραμμίσει την επιβράδυνση της ανάπτυξης της εταιρείας.

Η μετοχή υποχώρησε μέσα στην ημέρα έως και 4,8%, κάτω από τα 154 δολάρια. Η Tesla έχει δει τη μετοχή της να υποχωρεί περίπου 37% φέτος.

1

Οι μετοχές της Tesla έχουν σημειώσει τη δεύτερη μεγαλύτερη πτώση στον δείκτη S&P 500 το 2024, διαγράφοντας περίπου 290 δισεκατομμύρια δολάρια από τον πλούτο των μετόχων. Η εταιρεία έχει κλείσει τελευταία φορά με χρηματιστηριακή αξία μικρότερη των 500 δισ. δολαρίων στα τέλη Απριλίου του περασμένου έτους.

«Η μείωση της απασχόλησης και της παραγωγικής ικανότητας έχει εκτεταμένες επιπτώσεις στην αφήγηση υπερανάπτυξης που εξακολουθεί να είναι ενσωματωμένη στην τιμή της μετοχής της Tesla, υποδηλώνοντας σημαντικό κίνδυνο πτώσης για τη μετοχή», δήλωσε ο Ryan Brinkman, αναλυτής της JPMorgan Chase & Co.

Οι απολύσεις που ανακοινώθηκαν τη Δευτέρα, «δεν θα πρέπει πλέον να αφήνουν καμία αμφιβολία ότι η μείωση των παραδόσεων ήταν συνάρτηση της χαμηλότερης ζήτησης και όχι της προσφοράς», είπε ο Brinkman.

Τα προβλήματα της εταιρείας ξεκίνησαν τον Οκτώβριο όταν προειδοποίησε ότι η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV) άρχισε να επιβραδύνεται, αλλά η πλήρης έκταση αυτής της αδυναμίας φάνηκε μόνο αυτόν τον μήνα, όταν η Tesla ανέφερε πωλήσεις πρώτου τριμήνου σημαντικά χαμηλότερες από τις προσδοκίες των αναλυτών. Αυτοί οι αριθμοί αναζωπύρωσαν τις ανησυχίες των επενδυτών σχετικά με την αναπτυξιακή τροχιά της Tesla, οι οποίες επιδεινώθηκαν μετά την είδηση ​​ότι η εταιρεία σκοπεύει να καταργήσει τα σχέδια για την κατασκευή ενός φθηνότερου ηλεκτρικού αυτοκινήτου  και να επικεντρωθεί στην κατασκευή του αποκαλούμενου robotaxi, με τον Musk πάντως να σπεύδει να διαψεύσει τις σχετικές αναφορές.

Τα νέα έρχονται καθώς οι προοπτικές κερδών της Tesla μειώνονται γρήγορα,  με την εταιρεία να καταφεύγει επανειλημμένα στη μείωση της τιμής των οχημάτων της για να προσελκύσει αγοραστές.

Η ανακοίνωση των περικοπών θέσεων εργασίας μεγάλης κλίμακας ήταν απλώς το τελευταίο χτύπημα, είπαν οι αναλυτές. Συν τοις άλλοις, δύο βασικά στελέχη αποχώρησαν από την εταιρεία, επιβαρύνοντας περαιτέρω το κλίμα για τη μετοχή.

Το εξασθενημένο ενδιαφέρον των καταναλωτών, το οποίο μαστίζει τους κατασκευαστές EV παγκοσμίως, είναι ένα σενάριο που γεννά πολύ μεγαλύτερο τρόμο για τις μετοχές της Tesla  από ό,τι για άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η εταιρεία υπό την ηγεσία του Elon Musk έχει ένα τεράστιο ασφάλιστρο αποτίμησης (valuation premium), εν μέρει λόγω των δυνατοτήτων της εταιρείας να κυριαρχήσει στη βιομηχανία EV του μέλλοντος. Ωστόσο, ο ίδιος ο Musk έχει πει ότι η εταιρεία θα « αξίζει βασικά μηδέν» εκτός κι αν μπορέσει να λύσει το πρόβλημα των αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων.

Ωστόσο, οι αναλυτές και οι επενδυτές λένε ότι ενώ η κατασκευή ενός πλήρως αυτόνομου οχήματος είναι ζωτικής σημασίας για τις προοπτικές της Tesla, η κατασκευή ενός προσιτού EV είναι σημαντική για την ανάπτυξη μέχρι τότε. Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα από τη στιγμή που οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν ότι μπορεί να χρειαστούν δεκαετίες για να δουν μια μαζική υιοθέτηση για τα αυτόνομα αυτοκίνητα.

«Η βραχυπρόθεσμη άνοδος για την Tesla είναι ότι οι επενδυτές περιμένουν την κυκλοφορία μιας πλατφόρμας χαμηλότερου κόστους που θα τονώσει εντυπωσιακά την ανάπτυξη», δήλωσε ο David Wagner, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στην Aptus Capital Advisors. «Αλλά η αγορά συνειδητοποιεί ότι αυτό μπορεί να είναι απίθανο, καθώς το αυτοκίνητο των 25.000 δολαρίων υπάρχει ήδη σήμερα – η κινεζική BYD το κάνει».

Η κινεζική κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων BYD  ξεπέρασε την Tesla ως ο μεγαλύτερος πωλητής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο τους τελευταίους τρεις μήνες του 2023. Αν και η εταιρεία δεν πουλά τα οχήματά της στις ΗΠΑ, έχει στη γκάμα της αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε προσιτές τιμές.

Η Tesla αναφέρει τα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου στις 23 Απριλίου και τα στοιχήματα αυξάνονται γρήγορα για την εταιρεία. Οι επενδυτές θα αναζητήσουν μια εξήγηση για το γιατί κάνει μια στρατηγική αλλαγή σε μια εποχή που η ανάπτυξη είναι αμφίβολη.

Διαβάστε επίσης

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση 2 δισ. ευρώ για το Ταμείο Απανθρακοποίησης

ΚΡΙ-ΚΡΙ: Στα €32,27 εκατ. τα καθαρά κέρδη το 2023 – Πρόταση για μέρισμα €0,35/μετοχή

Βουτιά 1,4% για τον DAX, κάτω από τις 500 μονάδες επέστρεψε ο Stoxx 600 – Στο -1,8% ο FTSE 100 στο Λονδίνο