Στο μακρινό 1926, μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, η Ελλάδα προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της και οι προσφυγικές περιοχές να απορροφήσουν τους εκατοντάδες χιλιάδες Ελληνες που ήρθαν από τις «αλύτρωτες πατρίδες».

Στη Θεσσαλονίκη, πόλη – διασταύρωση των πολιτισμών, της διαφορετικής κουλτούρας των λαών, η έλευση χιλιάδων Ελλήνων από την Κωνσταντινούπολη και τη Μικρά Ασία, δημιουργεί μια πολυπολιτισμική πόλη σε όλα τα επίπεδα.

1

Ακόμη και στις γεύσεις, στα φαγητά και τα γλυκά, γι’ αυτό και ξεφυτρώσουν δεκάδες ζαχαροπλαστεία με μοναδικά γλυκά, μίξης της ελληνικής και της ανατολικής κουζίνας.

Ένα από αυτά είναι και το Modern, από τα πλέον γνωστά καταστήματα του Μεσοπολέμου, ένα ζαχαροπλαστείο που οι μυρωδιές του εργαστηρίου έσπαγαν τη μύτη των περαστικών. Σ’ αυτό το ζαχαροπλαστείο αποφασίζει να πιάσει δουλειά ο 12χρονος τότε Σταύρος Τερκενλής. Ένα παιδί, προσφυγόπουλο, που δούλευε για να βιοπορίζεται αλλά και που είχε την όρεξη να μάθει τη δουλειά του ζαχαροπλάστη. Εχοντας στο DNA του την αγάπη για το φαγητό και το γλυκό.

 

Το κατάστημα στην Τσιμισκή

Εκείνες οι μαγικές μυρωδιές, το ανακάτεμα της ζάχαρης με το αλεύρι, οι σοκολάτες και οι διάφορες κρέμες δημιουργούσαν στο παιδικό του μυαλό εκείνη την εικόνα που έχουμε όλοι μας βλέποντας την ταινία «Πολίτικη Κουζίνα».

Ο 12χρονος Τερκενλής δουλεύει ακατάπαυστα αλλά το μυαλό του είναι ξυράφι. Αποτυπώνει συνταγές, πειραματίζεται, βλέπει τα νέα γλυκά που έρχονται από την Ανατολή. Το κιουνεφέ, το ταβούκ κιοσού, το καταϊφι αλλά και τα τσουρέκια.

Σε ηλικία 34 ετών, το 1948 ο Σταύρος Τερκενλής κάνει το δικό του επιχειρηματικό βήμα που έμελλε να γίνει συνώνυμο της επιτυχίας για περισσότερα από 70 χρόνια και να ταυτιστεί με τα περίφημα τσουρέκια Τερκενλή.

Το μικρό γωνιακό κατάστημα στην οδό Τσιμισκή και Αριστοτέλους στο κέντρο της Θεσσαλονίκης πιάνει το σφυγμό της αγοράς και με τα τσουρέκια του, σήμα κατατεθέν του ζαχαροπλαστείου αποκτά μια τεράστια φήμη.

Η δεύτερη γενιά

Αυτό το πρώτο κατάσταση παραμένει στη θέση του μέχρι σήμερα και είναι η ναυαρχίδα μιας αλυσίδας που η δεύτερη γενιά την πήγε σε όλη την Ελλάδα και στο εξωτερικό. Από το κατάστημα της Τσιμισκή έχουν περάσει εκατομμύρια πελάτες, Θεσσαλονικείς αλλά και τουρίστες.

Μάλιστα μέχρι πριν από μερικά χρόνια, πριν τα τσουρέκια Τερκενλής έρθουν στην Αθήνα, το ταξίδι στη συμπρωτεύουσα για τους «χαμουτζήδες» δεν ολοκληρωνόταν αν δεν έφερναν πίσω 3 και 4 από τα μοναδικά τσουρέκια με τις διαφορετικές γεύσεις, κυρίως αυτό με τη σοκολάτα και το κάστανο που γέμιζε το στόμα.

Ο Σταύρος Τερκενλής δούλεψε καλά το κατάστημα αυτό για να έρθει ο γιος του, Παύλος, να το απογειώσει. Με σπουδές στο τμήμα ηλεκτρολόγων μηχανικών στο ΑΠΘ μπορούσε να κάνει άλλες δουλειές.

 

 

Όμως, το συναίσθημα που ένιωθε για την οικογενειακή επιχείρηση, η αγάπη του για τη ζαχαροπλαστική τον οδήγησε στα μονοπάτια του πατέρα του.

Πήγε για σπουδές στη διάσημη σχολή αρτοζαχαροπλαστικής Le Cardon Bleu στο Παρίσι, έκανε την πρακτική του στο πασίγνωστο ζαχαροπλαστείο της Ελβετίας Steinmann και ανέλαβε να εκσυγχρονίσει την επιχείρηση Τερκενλής.

Πράγματι, από το 1988 που ανέλαβε το ζαχαροπλαστείο, προχώρησε σε κινήσεις εκσυγχρονισμού του εξοπλισμού και των εγκαταστάσεων και ταυτόχρονα είδε ότι ο κόσμος πέραν της Θεσσαλονίκης αγαπάει τα μοναδικά τσουρέκια και γι’ αυτό έκανε το άνοιγμά του.

Η ναυαρχίδα στην Τσιμισκή μεγάλωσε, νέα προϊόντα δημιουργήθηκαν ενώ το 2003 προχώρησε στην κατασκευή μονάδας παραγωγής στη Ραιδεστό, αυξάνοντας έτσι τη δυνατότητά του να φτιάχνει περισσότερα προϊόντα και σε μικρότερο χρόνο. Αλλά και ανοίγοντας την πόρτα για τα νέα καταστήματα, αρχής γενομένης από την Αθήνα.

 

 

Το 2007 ο Τερκενλής ανοίγει το κατάστημα στο Χαλάνδρι και μαζί με αυτό το αεροδρόμιο γεμίζει την Αθήνα με γεμιστά τσουρέκια. Πλέον οι… χαμουτζήδες δεν χρειάζεται να ταξιδέψουν στη Θεσσαλονίκη και να φέρουν «πεσκέσι» κάποιο τσουρέκι.

Στις καλές περιόδους, το κατάστημα του Χαλανδρίου φτιάχνει πάνω από 2.000 τσουρέκια, τροφοδοτώντας και αυτό στο αεροδρόμιο.

Τα κλασικά τσουρέκια, τα γεμιστά ή αυτά με την επικάλυψη γίνονται talk of the town ενώ ο έμπειρος πλέον και εύστροφος Παύλος Τερκενλής τα φέρνει και σε άλλα σημεία πώλησης, σε σούπερ μάρκετ, στο Mall και στο Golden Hall αλλά και στο Λονδίνο.

Το λουκέτο σε κατάστημα 25 ετών

Όταν ακούστηκε ότι ένα κατάστημα στη Θεσσαλονίκη έκλεισε πολλοί σκέφτηκαν ότι είναι το ιστορικό της οδού Τσιμισκή. Ηταν άλλο, στην οδό Μητροπόλεως, το οποίο λειτουργούσε επί 25 χρόνια, το οποίο πάντως φαίνεται ότι θα ανοίξει σε διαφορετικό σημείο στο κέντρο της πόλης.

Όπως έγραψε το mononews και η δημοσιογράφος Αννα Διανά, οι εργασίες ανακαίνισης του  νέου καταστήματος έχουν ήδη ξεκινήσει και θα υποδεχτεί τους λάτρεις του πασίγνωστου τσουρεκιού Τερκενλής- σήμα κατατεθέν της Θεσσαλονίκης, από τον Σεπτέμβριο.

 

 

Το «λουκέτο» στο ιστορικό κατάστημα της Θεσσαλονίκης δεν είναι μόνο αποτέλεσμα της λήξης της μίσθωσης και του ύψους του μισθώματος αλλά μιας σειράς παραγόντων που οδήγησαν τη διοίκηση της εταιρείας να μεταφερθεί σε νέο σημείο. Όπως αναφέρει στο mononews, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Τερκενλής ΑΕ, κ. Παύλος Τερκενλής, η λήξη της μίσθωσης και το υψηλό ενοίκιο που ζητήθηκε, είναι η μία όψη του νομίσματος. Εξίσου σημαντικοί παράγοντες είναι το ενεργειακό κόστος, όπου σε μια επιχείρηση εστίασης είναι μία από τις βασικές παραμέτρους που επηρεάζουν σημαντικά το λειτουργικό κόστος, αλλά και η αύξηση των πρώτων υλών. Σοκολάτα, ζάχαρη, κ.α., προϊόντα commodities, επιβαρύνουν τα κόστη της εταιρείας και η λειτουργία του καταστήματος στη Μητροπόλεως κρίθηκε ασύμφορη.

Το  πρόβλημα των υποδομών και του εφοδιασμού

Ο κ. Τερκενλής βάζει στην εξίσωση και το τεράστιο πρόβλημα των υποδομών στη Θεσσαλονίκη όπου παράλληλα με την έναρξη κατασκευής του Flyover και τα κυκλοφοριακά προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί να προκαλούν εμπόδια και στην τροφοδοσία των καταστημάτων. Σε κάθε περίπτωση, όπως άλλωστε αναφέρει και σχετική ανακοίνωση της εταιρείας,  το κατάστημα της επί της οδού Μητροπόλεως και Αγ. Σοφίας δεν αποτελεί το κεντρικό της κατάστημα και η διακοπή λειτουργίας του δεν επηρεάζει τη συνολική λειτουργία της εταιρίας. Η οποία παρά τις αντίξοες συνθήκες της εποχής, βρίσκεται σε ανοδική πορεία.

Ανακαινίσεις καταστημάτων

Στη Θεσσαλονίκη,  εκτός από το νέο κατάστημα στο όποιο έχουν αρχίσει οι εργασίες κατασκευής, ανακαινίζονται οι προσόψεις άλλων δύο καταστημάτων αυτό που βρίσκεται στην οδό Αγίας Σοφίας και το κεντρικό στην οδό Αριστοτέλους, το ίδιο κατάστημα από όπου επτά δεκαετίες πριν άρχισε να γράφεται η ιστορία της Τερκενλής, όταν ο Σταύρος Τερκενλής άνοιξε το πρώτο ζαχαροπλαστείο. Με τον γιο του Παύλο στο τιμόνι της εταιρείας, από το 1998 άρχισε η εξάπλωση της αλυσίδας ενώ το 2003 η επιχείρηση προχώρησε στην ίδρυση μονάδας παραγωγής στη Νέα Ραιδεστό της Θεσσαλονίκης, με στόχο τη διεύρυνση της δυναμικής της και την ανάπτυξη του αριθμού των καταστημάτων της που σήμερα φτάνουν τα 19.

Οι κλειστές αγορές

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της εταιρείας είναι οι κλειστές αγορές όπου ήδη έχει σημαντική παρουσία. Διατηρεί τρία καταστήματα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», δύο καταστήματα στο Ελ. Βενιζέλος και ένα στο αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» στον σιδηροδρικό σταθμό της Θεσσαλονίκης και στο ΚΤΕΛ Μακεδονίας ενώ υπάρχουν συζητήσεις για επέκταση και σε άλλα αεροδρόμια.

Με βάση τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας το ύψος των πωλήσεων το 2022, ανήλθε σε 17,5 εκατ. ευρώ αυξημένο κατά 30% σε σχέση με την προηγούμενη οικονομική χρήση. Το κόστος των εσόδων ανήλθε σε 12,499 εκατ. ευρώ και τα μικτά αποτελέσματα σε 5 εκατ. ευρώ αυξημένο κατά 21,92% και τα EBITDA σε 1,075 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε επίσης:

Πτώχευσε η ιστορική οινοποιία Τσάνταλη – Το success story, τα λάθη και τα υπέρογκα χρέη
Νέα μήνυση κατά της Bluehouse: Ζημίωσε τα funds κατά 10 εκατομμύρια, ισχυρίζονται επενδυτές
Buy, hold or sell: Άμεση ανάλυση για ΑΒΑΞ, ΕΥΡΩΒ, EXAE, ΙΝΤΕΚ