Το πράσινο φως από την Κυβέρνηση πήρε το επικαιροποιημένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης (Asset Development Plan) του ΤΑΙΠΕΔ, που δημοσιεύεται δύο φορές τον χρόνο και περιλαμβάνει το σύνολο των παραχωρήσεων που θα βγουν ή τελούν σε διαγωνιστική διαδικασία από το ΤΑΙΠΕΔ, αναλύοντας την κατάσταση κάθε έργου ξεχωριστά.

Σε αυτά πρωτοστατεί η αξιοποίηση των δέκα Οργανισμών Λιμένων, ο μελλοντικός διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττική Οδού, ο διαγωνισμός για το Μικρό Ελληνικό, καθώς και η υπογραφή της σύμβασης για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού,  την οποία ανέλαβε η Κοινοπραξία ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ-Egis Project.

Αττική Οδός

Όσον αφορά την παραχώρηση-φιλέτο της Αττικής Οδού, το ΤΑΙΠΕΔ αναφέρει πως η φύση της διαγωνιστικής διαδικασίας, δηλαδή η αρχιτεκτονική του διαγωνισμού, θα καθοριστεί έως τα τέλη του έτους.

Στόχος είναι ο διαγωνισμός να ξεκινήσει μέσα στο Α’ Τρίμηνο του 2022, καθώς η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης, που έχει αναλάβει η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ-ΕΤΕΘ-Egis Project, λήγει τον Οκτώβριο 2024.

Υπενθυμίζεται πως το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με τις Hill International και KPMG, εξετάζει την παρούσα σύμβαση σε περίπτωση που η παραχώρηση επιστρέψει στο ελληνικό Δημόσιο νωρίτερα. Επίσης, πραγματοποιούνται και διεργασίες για τα εναλλακτικά σενάρια δημοπράτησης του έργου, με ένα εξ αυτών να είναι η διπλή παραχώρηση. Σε αυτό το σενάριο το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στον διαγωνισμό για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, ενώ το Υπουργείο θα αναλάβει τον διαγωνισμό για τα απαραίτητα τεχνικά έργα.

Η παραχώρηση αυτή χαρακτηρίζεται «φιλέτο» ή «χρυσοτόκος όρνιθα» για τα οδικά έργα και για τις παραχωρήσεις στην Ελλάδα εν γένει, με αυξημένο ενδιαφέρον από όλες τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες, αλλά και από διεθνείς παίκτες.

Σε αυτό συνηγορεί και η πρόσφατη έκδοση προμερίσματος για το 2021 στους μετόχους,  η οποία ανήλθε στα 39,3 εκατ. ευρώ θυμίζοντας τις εποχές του 2019. Η εξέλιξη αυτή δίνει ελπίδες για το συνολικό μέρισμα που θα μοιραστεί για το 2021, το οποίο δεν αποκλείεται να ξεπεράσει αυτό του 2019 που ανήλθε στα 92,6 εκατ., αποτελώντας έτσι το δεύτερο μεγαλύτερο μέρισμα (μετά τα 114,9 εκατ. ευρώ του 2014) που έχουν λάβει ποτέ οι μέτοχοι.

Ταυτόχρονα, όπως έχει γράψει το mononews.gr, ο διεθνής οίκος αξιολόγησης Fitch σε πρόσφατη μελέτη του αναφέρει πως ύστερα από την άρση των περιορισμών μετακίνησης λόγω των τεσσάρων κυμάτων της πανδημίας, αλλά και των δύο lockdown, η κυκλοφορία στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους στην Ευρώπη που διαθέτουν διόδια  κινείται αυξητικά.

Στην Ελλάδα, ο οίκος εκτιμά, πως θα υπάρξει ταχύτερη ανάκαμψη της κυκλοφορίας έως το Β’ Τρίμηνο το 2023 συγκριτικά με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τονίζεται, δε, πως ειδικά στην Αττική Οδό η κίνηση επηρεάστηκε λιγότερο από τα μέτρα του πρώτου lockdown σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Το παραπάνω έχει θετικό και πολλαπλασιαστικό πρόσημο για την Αττική Οδό, καθώς οι ανάδοχοι του έργου μέσω των εκτιμώμενων μερισμάτων της επόμενης τριετίας όχι μόνο θα αποσβέσουν την αρχική τους επένδυση ύψους 822 εκατ. ευρώ, αλλά και θα καταλήξουν με σημαντικά κέρδη από την παραχώρηση. Τα κέρδη αυτά με μία μετριοπαθή εκτίμηση ανέρχονται στα 200 εκατ. ευρώ έως το 2024, ενώ δεν αποκλείεται να φτάσουν τα 260 εκατ. αν λάβουμε ως σημείο αναφοράς ότι το ετήσιο μέρισμα θα ξεπεράσει αυτό του 2014 και τα τρία επόμενα χρόνια.

Μάλιστα κύκλοι της αγοράς, αλλά και ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτριος Πολίτης, εκτιμούν πως η προσφορά για τη σημαντική αυτή παραχώρηση διάρκειας 25 ή 30 ετών θα «σπάσει κάθε ρεκόρ» και θα ξεπεράσει τα 2,3 δισ. ευρώ

Εγνατία Οδός

Ανάδοχος στην Εγνατία Οδό με την προσφορά-ρεκόρ του 1,5 δισ. ευρώ είναι η κοινοπραξία των ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και Egis Projects, όπως γνωστοποιήθηκε στα τέλη του περασμένου Αυγούστου.

Προς το παρόν η παραχώρηση βρίσκεται στο στάδιο του προσυμβατικού ελέγχου. Αυτό σημαίνει αναμένεται η έγκριση του τελικού σχεδίου της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ώστε έπειτα να παρουσιαστεί στη Βουλή και να υπογραφεί.

Επίσης, εκκρεμεί και η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την αναπροσαρμογή των τελών και η απάντηση των ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ-Egis Project προς την επιστολή  που απέστειλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού σχετικά με το ύψος της προσφοράς.

Οργανισμοί Λιμένων

Το ΤΑΙΠΕΔ διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό του ένα σύνολο 10 Οργανισμών Λιμένων, οι οποίοι τελούν υπό διαγωνιστική διαδικασία ή θα προκηρυχθούν στο άμεσο μέλλον.

Στην παρούσα φάση το ΤΑΙΠΕΔ «τρέχει» τους διαγωνισμούς για τέσσερα λιμάνια. Αυτά είναι τα λιμάνια της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας, και του Ηρακλείου Κρήτης. Και οι τέσσερεις διαγωνισμοί μεταφέρονται για το 2022.

Επομένως, η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, αναμένεται εντός του Α’ Τριμήνου του 2022, ενώ για το λιμάνι του Ηρακλείου οι δεσμευτικές προσφορές τοποθετούνται στο Β’ Τρίμηνο του 2022. Γεγονός και το οποίο τοποθετεί την ανάδειξη των προτιμητέων επενδυτών και την υπογραφή των συμβάσεων εντός του 2022.

Στους μελλοντικούς διαγωνισμούς που προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ εντός του 2022, δηλαδή θα καλέσει τους επενδυτές για την υποβολή ενδιαφέροντος (Α Φάση του διαγωνισμού), συγκαταλέγονται οι οργανισμοί λιμένος Βόλου και Κέρκυρας.

Για τους διαγωνισμούς, οι οποίοι «τρέχουν» ήδη καταγράφεται σημαντικό ενδιαφέρον από τις ελληνικές εταιρείες με τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, η οποία διεκδικεί τα τρία από τα τέσσερα λιμάνια, καθώς και από τον Όμιλο Ελλάκτωρ, ο οποίος μέσω τις ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις διεκδικεί το λιμάνι του Ηρακλείου.

Στο σύνολο των διαγωνισμών συμμετέχει και η Belterra Investments του Ιβάν Σαββίδη μέσω της συμμετοχής του κατά 67% στο Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), ο οποίος έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τα τέσσερα λιμάνια.

Ενδιαφέρον για δύο λιμάνια (Αλεξανδρούπολης και Καβάλας) έχει δείξει και ο Όμιλος Κοπελούζου μέσω της Goldair, ενώ εκτιμάται πως θα δοθεί μάχη για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, όπου ο Όμιλος διαθέτει τη μονάδα FSRU.

Όσον αφορά τους ξένους επενδυτές, αυξημένο είναι το αμερικανικό ενδιαφέρον εκ μέρους των Black Summit και Quintana για τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας και ειδικά για αυτό της Αλεξανδρούπολης, όπου θα κατασκευαστεί η βάση των ΗΠΑ, ενώ αποτελεί και το σημείο εκφόρτωσης των αμερικανικών πλοίων που μεταφέρουν LNG.

Επιπλέον, ο Όμιλος του Emanuele Grimaldi βλέπει σημαντικές business στα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου Κρήτης. Η Ηγουμενίτσα αποτελεί πύλη για την Εγνατία Οδό και τη σύνδεση με την Κωνσταντινούπολη, ενώ τα καράβια του Ομίλου ταξιδεύουν προς τα ιταλικά λιμάνια (Μπάρι, Μπρίντιζι, Ανκόνα, Τεργέστη και Βενετία).

Ενώ μέσω του λιμανιού του Ηρακλείου στόχος του Ομίλου είναι να παγιώσει τη θέση του στο Ηράκλειο της Κρήτης, καθώς κατέχει ήδη το 100% της ακτοπλοϊκής Μινωικές Γραμμές. Επομένως, μέσω της απόκτησης της διαχείρισης του λιμανιού, ο Όμιλος επιδιώκει να αποκτήσει κυρίαρχη θέση στην περιοχή.

Μικρό Ελληνικό

Ένας ακόμα διαγωνισμός που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ αφορά την έκταση της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου, γνωστής και ως «Μικρό Ελληνικό», όπου δρομολογείται η ανάπτυξη οικιστικών, τουριστικών, εμπορικών και αθλητικών εγκαταστάσεων, ενώ σε δεύτερο χρόνο θα κατασκευαστεί και καζίνο.

Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr, εντός του μήνα αναμένεται η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών και η έγκρισή τους από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ το οικονομικό κλείσιμο της υπόθεσης τοποθετείται στα μέσα Μαρτίου.

Μάλιστα, το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει βελτιωμένη προσφορά, όπως είναι η συνήθης τακτική του, ενώ σε περίπτωση που περάσουν δύο επενδυτικά σχήματα, η δημοπράτηση θα γίνει ηλεκτρονικά.

Υπενθυμίζεται πως για το εν λόγω ακίνητο και την έκταση θα δώσουν μάχη η Dimand, υπό την καθοδήγηση του Δημήτρη Ανδριόπουλου, ο Όμιλος Ελλάκτωρ που κατέθεσε προσφορά μέσω της REDS με τον Γιώργο Κωνσταντινίδη στο τιμόνι της, η κοινοπραξία των Lyktos Holding, της εταιρείας συμμετοχών του τραπεζίτη Μιχάλη Σάλλα, και της ισραηλινών συμφερόντων Club Hotel Casino Loutraki, καθώς και το fund Vivion Investments με έδρα το Λουξεμβούργο.

Το υπό παραχώρηση ακίνητο αφορά την παραθαλάσσια έκταση 345.567 τ.μ., που βρίσκεται 13 χλμ. Από το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» και 16 χλμ. από την πόλη του Ηρακλείου. Σε αυτή θα αναπτυχθούν τουριστικά, εμπορικά και οικιστικά συγκροτήματα, ξενοδοχεία, χώροι εστίασης, spa και αθλητικές εγκαταστάσεις, ενώ σε εκκρεμότητα βρίσκεται η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τη χωροθέτηση Καζίνο. Η περιοχή, επίσης, συνδέεται γεωγραφικά με το αεροδρόμιο στο Καστέλι και είναι πολύ κοντά σε τμήματα του ΒΟΑΚ.

Διαβάστε επίσης

ΤΑΙΠΕΔ: Εντός Νοεμβρίου ανοίγουν οι προσφορές για το «Μικρό Ελληνικό» – Πώς θα τρέξει το e-Auction

Μάχη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, Κοπελούζου, Σαββίδη, Grimaldi και αμερικανικών funds για παραχωρήσεις 4 λιμανιών

Αττική Οδός: Η «κότα με τα χρυσά αυγά» και οι θετικές προοπτικές για τη νέα παραχώρηση