Χωρίς απουσίες θα προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ στην αποσφράγιση των τεσσάρων δεσμευτικών προσφορών για το λιμένα Βόλου, καθώς το Διοικητικό Συμβούλιο της Πέμπτης εκτός από την ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή για την Αττική Οδό, έδωσε το πράσινο φως για τα νομιμοποιητικά έγγραφα όλων των συμμετεχόντων.

Όσον αφορά το επόμενο βήμα, δηλαδή την αποσφράγιση των προσφορών, αυτή όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, αναμένεται να έχει πραγματοποιηθεί έως τα τέλη του τρέχοντος μήνα με πιθανότερη ημερομηνία τη 28η Σεπτεμβρίου.

Να σημειωθεί ότι ο Σεπτέμβριος αναδεικνύεται σε μήνα σημαντικών εξελίξεων για τους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ για τις παραχωρήσεις λιμένων, καθώς εκτός από την αποσφράγιση των προσφορών για το λιμένα Βόλου, είχαμε εντός του μήνα την κύρωση της συμφωνίας για λιμένα Ηγουμενίτσας από τη Βουλή, ενώ εκτιμάται ότι θα υπογραφεί η σύμβαση για το λιμένα Καβάλας και ότι η σύμβαση για το λιμένα Ηρακλείου θα οδεύσεις έως τα τέλη του Σεπτεμβρίου στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Η πορεία του διαγωνισμού- Το προφίλ των ενδιαφερομένων

Ο διαγωνισμός του Ταμείου για το λιμένα Βόλου, αφορά στην πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ) και βγήκε στον αέρα το Νοέμβριο του 2022. Σημειώνεται στο στάδιο εκδήλωσης ενδιαφέροντος είχαν «κατέβει» οκτώ σχήματα, ενώ προσφορές υπέβαλαν τέσσερα. Αυτά ήταν τα εξής:

Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε. Πρόκειται για εταιρείες του Ομίλου της Goldair, συμφερόντων του επιχειρηματία Καλλίνικου Καλλίνικου, και πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους Ελληνικούς ομίλους εταιρειών στους τομείς του τουρισμού και των μεταφορών

Israel Shipyards Ltd – Χαλυβουργία Ελλάδος Α.Ε. Σημειώνεται ότι η πρώτη δραστηριοποιείται στο ναυτιλιακό τομέα, το λιμενικό και το τσιμέντο.

Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. Που είναι εισηγμένος στο ΧΑ και διαχειρίζεται το μεγαλύτερο λιμάνι της Βόρειας Ελλάδας, αυτό της Θεσσαλονίκης, βάσει σύμβασης παραχώρησης με την Ελληνική Δημοκρατία, παρέχοντας υπηρεσίες ελλιμενισμού των πλοίων, διακίνησης όλων των ειδών των φορτίων και εξυπηρέτησης της επιβατικής κίνησης στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Mariner Capital Ltd, η οποία έχει ως έδρα τη Μάλτα και ανήκει στην οικογένεια Hili. Δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη και ανεξάρτητη λειτουργία/εκμετάλλευση τερματικών σταθμών μεσαίου μεγέθους θαλάσσιων λιμένων και άλλων συναφών δραστηριοτήτων στον κλάδο των logistics και της ναυτιλίας, ενώ λειτουργεί τρεις τερματικούς σταθμούς στην Ευρώπη. Αυτοί είναι ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων της Βαλτικής (BCT) στη Ρίγα της Λετονίας, ο τερματικός σταθμός Intermodale Venezia (TIV) στη Βενετία της Ιταλίας και ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων του Δυρραχίου, στο Δυρράχιο της Αλβανίας.

Υπενθυμίζεται ότι εκτός διαγωνισμού αποφάσισαν να μείνουν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat-ΤΕΚΑΛ, Advance Properties και η Q Terminals., καθώς δεν υπέβαλαν προσφορές.

Πώς επηρεάζει η κακοκαιρία Daniel τις προσφορές

Με τη 28η Σεπτεμβρίου να έχει οριστεί ως η επικρατέστερη ημερομηνία αποσφράγισης αναμένεται να φανεί το ύψος της κάθε προσφοράς, η οποία ενδέχεται να επηρεαστεί από τις καταστροφές των πλημμυρών στο Βόλο. Αυτό συμβαίνει, καθώς το λιμάνι χάνει ένα βασικό ανταγωνιστικό του πλεονέκτημα, το οποίο είναι ότι μπορεί να εξελιχθεί σε ένα hub για τα αγροτικά προϊόντα και κυρίως το γεγονός ότι μπορεί να υποστηρίξει τις εξαγωγές.

Ωστόσο, οι καταστροφές που έχει υποστεί ο θεσσαλικός κάμπος και ο χρόνος που θα χρειαστεί για την αποκατάσταση τους, δεν αποκλείεται να επηρεάσουν τη στάση των ιδιωτών που διεκδικούν το λιμένα.

Μένει, επομένως, να φανεί κατά πόσο η επέλαση της κακοκαιρίας Daniel θα επηρεάσει τις προσφορές των ενδιαφερομένων, καθώς οι προηγούμενοι διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ για τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου είχαν προσελκύσει προσφορές-ρεκόρ από τον Όμιλο Grimaldi, ο οποίος είχε δώσει συνδυαστικά περισσότερα από 160 εκατ. ευρώ.

Οι υπόλοιπες υπηρεσίες και το προφίλ του ΟΛΒ

Εκτός, όμως, από την αγροτική δραστηριότητα στον ΟΛΒ υπάρχουν θέσεις ελλιμενισμού για τουριστικά και πλοία αναψυχής, καθώς και υπηρεσίες Ferry Boat προς τις Σποράδες και δραστηριότητες κρουαζιέρας.

Επιπλέον, το λιμάνι διαθέτει σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά οι υποδομές χρειάζονται μία ανανέωση και αφορούν σε μέρος του λιμένα (φτάνουν δηλαδή έως την πρώτο προβλήτα). Να σημειωθεί ότι πραγματοποιείται μελέτη ώστε ο σιδηρόδρομος να συνδέεται με όλες τις προβλήτες.

Να σημειωθεί ότι ο κύκλος εργασιών του ΟΛΒ για τη χρονιά που μας πέρασε διαμορφώθηκε στα 5,44 εκατ. Ευρώ καταγράφοντας αύξηση 3,5% σε σχέση με το 2021, ενώ η λειτουργική κερδοφορία EBITDA ανήλθε στα 1,68 εκατ. Ευρώ (+13%).

Διαβάστε επίσης

Το παρασκήνιο πίσω από την κόντρα ΤΑΙΠΕΔ – Italgas