ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στην τελευταία ενημέρωση προς τις αγορές σχετικά με την υγεία της κινεζικής οικονομίας, την Δευτέρα, η ιδιοκτήτρια εταιρεία της Temu, PDD Holdings, εξέπληξε δυσάρεστα τους επενδυτές με μια ασυνήθιστα δυσοίωνη πρόβλεψη.
Η εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου, η οποία έγινε η “αγαπημένη” της αγοράς λόγω των προϊόντων σε χαμηλές τιμές που συνέβαλαν στην αύξηση των πωλήσεων και των κερδών κατά τη διάρκεια της οικονομικής ύφεσης της Κίνας, ανακοίνωσε έσοδα κατώτερα των προβλέψεων.
Κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης μετά την ανακοίνωση των κερδών, ο διευθύνων σύμβουλος Chen Lei ανέφερε τουλάχιστον οκτώ φορές ότι τα έσοδα και τα κέρδη πρέπει «αναπόφευκτα» να μειωθούν καθώς η οικονομική ανάπτυξη επιβραδύνεται.
«Βλέπουμε πολλές νέες προκλήσεις μπροστά μας, από τη μεταβαλλόμενη καταναλωτική ζήτηση, τον εντεινόμενο ανταγωνισμό και τις αβεβαιότητες στο παγκόσμιο περιβάλλον», δήλωσε ο Chen, ένας από τους πρώτους υπαλλήλους της PDD, στους αναλυτές.
Ο διευθύνων σύμβουλος και τα στελέχη του, φρόντισαν να τονίσουν ότι παραμένουν βέβαιοι για την κινεζική κατανάλωση μακροπρόθεσμα. Αλλά η ζημιά είχε γίνει. Οι μετοχές της PDD σημείωσαν βουτιά κατά 29%, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη πτώση που έχει καταγραφεί ποτέ, με αποτέλεσμα να εξανεμιστούν 55 δισεκατομμύρια δολάρια της χρηματιστηριακής αξίας.
Οι ανταγωνιστές της εταιρείας, Alibaba Group Holding Ltd. και JD.com Inc. ακολούθησαν το παράδειγμά της, διολισθαίνοντας περίπου 5% στο Χονγκ Κονγκ.
Η προειδοποίηση της PDD άφησε άναυδους τους επενδυτές, επειδή η στρατηγική χαμηλών τιμών της για την Pinduoduo στο εσωτερικό και την Temu στο εξωτερικό είχε ως στόχο να προσελκύσει αγοραστές με συνείδηση κόστους σε μια εποχή πρωτοφανούς οικονομικής αστάθειας.
Τα απογοητευτικά αποτελέσματα ήταν τα τελευταία σε μια σειρά “κόκκινων σημαιών” σχετικά με την κινεζική οικονομία. Αυτή την εβδομάδα, η δημοφιλής αλυσίδα γρήγορου φαγητού Din Tai Fung – επί μακρόν ένα από τα πιο δημοφιλή εμπορικά σήματα εστιατορίων σε όλη τη χώρα – αποκάλυψε ότι έκλεισε περισσότερα από δώδεκα καταστήματα. Τον περασμένο μήνα, η Starbucks Corp. ανακοίνωσε πτώση 14% στα κινεζικά έσοδα κατά το τρίμηνο που έληξε τον Ιούνιο.
«Το μεγάλο ζήτημα είναι η αδυναμία των καταναλωτών στην Κίνα», δήλωσε ο Joshua Crabb, επικεφαλής μετοχών Ασίας-Ειρηνικού στην Robeco Hong Kong Ltd.
Ενώ η Starbucks και η Din Tai Fung παλεύουν εδώ και καιρό με το ευμετάβλητο κλίμα, οι προειδοποιήσεις της PDD προκάλεσαν ιδιαίτερη έκπληξη, δεδομένου ότι συμπυκνώνουν εδώ και χρόνια το πώς οι κινέζοι καταναλωτές που στερούνται μετρητών απορρίπτουν τις μάρκες πολυτελείας για εναλλακτικές λύσεις χαμηλότερου επιπέδου.
Η εταιρεία που ιδρύθηκε από τον πρώην μηχανικό της Google, Colin Huang, το 2014, τα τελευταία χρόνια συνδύασε τις χαμηλές τιμές με την επιθετική επέκταση στην επαρχία για να αρπάξει μερίδιο αγοράς από την Alibaba και την JD.
Δημιούργησε την παγκόσμια εφαρμογή ηλεκτρονικού εμπορίου Temu, την οποία λάνσαρε κατά τη διάρκεια του Super Bowl το 2023. Αυτή η εφαρμογή εξελίχθηκε σε ένα φαινόμενο αγορών που μοιάζει με τη Shein, αποτελώντας για ένα διάστημα μία από τις εφαρμογές με τις περισσότερες λήψεις στις ΗΠΑ.
Αυτό οδήγησε σε μια αξιοσημείωτη εξαπλάσια αύξηση της χρηματιστηριακής της αξίας από τα χαμηλά επίπεδα του 2022, μετά την πανδημία, στέφοντας τον Huang τον πλουσιότερο άνθρωπο της Κίνας αυτόν τον μήνα. Όμως κράτησε για μόλις 18 ημέρες, μέχρι το selloff της Δευτέρας.
Οι λιγότερο εύποροι καταναλωτές της Κίνας, εκτός των λαμπερών μεγαλουπόλεων, οδήγησαν μεγάλο μέρος της επιτυχίας της PDD. Τώρα αποτελούν μια μεγάλη πηγή αβεβαιότητας.
Η κατανάλωση, βασικός μοχλός της οικονομίας, αποδυναμώθηκε φέτος μετά την ανάκαμψη των δαπανών που έφερε η επαναλειτουργία της αγοράς μετά την πανδημία.
Στο πλαίσιο των εκτεταμένων περικοπών θέσεων εργασίας και μισθών, καθώς και της πτώσης των τιμών των ακινήτων, οι Κινέζοι καταναλωτές έγιναν πιο επιφυλακτικοί με τις δαπάνες τους, πυροδοτώντας έναν έντονο πόλεμο τιμών σε τομείς όπως τα αυτοκίνητα.
Οι λιανικές πωλήσεις επεκτάθηκαν λίγο πάνω από 3% τους πρώτους επτά μήνες του 2024, πολύ χειρότερα από την αύξηση 8% και πλέον που κατέγραφαν στις περιόδους πριν από την πανδημία. Η εμπιστοσύνη των κατοίκων για το μελλοντικό εισόδημα έπεσε στο χειρότερο επίπεδο από τα τέλη του 2022, σύμφωνα με έρευνα της κεντρικής τράπεζας που διεξήχθη το δεύτερο τρίμηνο.
Σχεδόν οι μισοί από τους κατοίκους που ερωτήθηκαν δήλωσαν ότι η απασχόληση είναι «ζοφερή και δύσκολη», το υψηλότερο ποσοστό από το τέλος του 2022. Σχεδόν τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι είναι πρόθυμοι να αποταμιεύσουν περισσότερο.
Ο Lei επισήμανε ότι υπάρχει μια θεμελιώδης αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών, μια απομάκρυνση από τα προϊόντα ευκαιρίας, που έχουν εκτοξεύσει τα έσοδα της Temu από την ίδρυσή της.
«Οι καταναλωτές λαμβάνουν πιο προσεκτικές αποφάσεις για να εξισορροπήσουν την ποιότητα και την αξία», δήλωσε στην κλήση για τα κέρδη. «Σε απάντηση, έχουμε συνεργαστεί με υψηλής ποιότητας μάρκες και κατασκευαστές για να δημιουργήσουμε προσαρμοσμένα προϊόντα που ανταποκρίνονται σε αυτές τις διαφορετικές απαιτήσεις».
Για ορισμένους επενδυτές, τα στελέχη της PDD απλώς προσπαθούσαν να περιορίσουν τις προσδοκίες που ήταν υπερβολικές.
Εξάλλου, μπορεί να είναι παράλογο να περιμένουμε από την εταιρεία να συνεχίσει να καταγράφει ανάπτυξη 50% και πλέον, όπως έχει κάνει σε όλα τα τρίμηνα εκτός από ένα.
Η Wall Street στοιχημάτιζε ότι η PDD θα διπλασίαζε σχεδόν τα έσοδα κατά το τρίμηνο του Ιουνίου. Αντ’ αυτού, αυξήθηκαν κατά 86%. Τη Δευτέρα, τα στελέχη δήλωσαν ότι θα κάνουν μεγάλες επενδύσεις για να αξιοποιήσουν τις μελλοντικές ευκαιρίες.
Το αποτέλεσμα της PDD «υποδηλώνει αδύναμη κατανάλωση και έντονο ανταγωνισμό. Ωστόσο, τα σχόλια της διοίκησης σχετικά με τη μείωση της μακροπρόθεσμης κερδοφορίας είναι πολύ συντηρητικά, κατά την άποψή μας», έγραψαν οι αναλυτές της Morgan Stanley, Eddy Wang και Kathy Zhu.
Μακροπρόθεσμα, πολλά εξαρτώνται από την αγορά εργασίας και από το πώς το Πεκίνο κατευθύνει την οικονομία.
Οι αρχές έχουν προσπαθήσει να διασφαλίσουν ότι υπάρχουν αρκετές θέσεις εργασίας, ακόμη και όταν η οικονομία επιβραδύνεται, καλώντας τις κρατικές επιχειρήσεις να επεκτείνουν τις προσλήψεις και την επαγγελματική κατάρτιση.
Ωστόσο, οι αξιωματούχοι απέφυγαν να παράσχουν πιο άμεση βοήθεια στους καταναλωτές, αν και πολλοί οικονομολόγοι ζήτησαν να υπάρξει επιδότηση σε μετρητά ή κουπόνι κατανάλωσης τουλάχιστον για τις ομάδες χαμηλού εισοδήματος.
Απέφυγαν επίσης να λάβουν μέτρα για την αύξηση των μισθών, η οποία είναι απαραίτητη για την ενθάρρυνση περισσότερων δαπανών. Οι κανονιστικές καταστολές σε διάφορους κλάδους, από τα ιδιωτικά φροντιστήρια μέχρι τα χρηματοπιστωτικά, τα τελευταία χρόνια έχουν επίσης επιδεινώσει την αγορά εργασίας.
Προς το παρόν, πολλοί επενδυτές εξακολουθούν να υπολογίζουν ότι η PDD θα ξεπεράσει τουλάχιστον τους ανταγωνιστές της, εν μέσω της ασταθούς οικονομίας.
«Πιστεύουμε ότι η PDD είναι ο μόνος κινεζικός παίκτης ηλεκτρονικού εμπορίου που θα ξεπεράσει την ανάπτυξη του συνολικού κλάδου», έγραψαν οι αναλυτές της Morgan Stanley.
Διαβάστε επίσης:
Temu: Απογοητεύουν οι πωλήσεις του κινεζικού κολοσσού – Βουτιά 15% για τη μετοχή
Fast Fashion: Συνεχίζεται ο «πόλεμος» μεταξύ κινεζικών γιγάντων – Γιατί η Shein μηνύει την Temu
Ο «πόλεμος» σε Temu-Shein και η «σύμπραξη» Saks Fifth Avenue με Amazon: Μόδα και Τέχνη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μιχάλης Σιαμίδης στο mononews: Κάθε επιχείρηση πρέπει να χτίσει το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο
- Τι θα εισφέρει η Μπάρμπα Στάθης στην Ideal Holdings
- OΠΑΠ: Γιατί η αγορά περιμένει ότι θα σπάσει το φράγμα των 770 εκατ. ευρώ EBITDA φέτος
- Αρ. Παντελιάδης (ΕΣΕ): Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ 3ετίας επίπεδα