Η αμφιλεγόμενη πλατφόρμα, Temu, που σάρωσε τα δύο προηγούμενα χρόνια τις ΗΠΑ, πετυχαίνοντας να γίνει η πιο δημοφιλής εφαρμογή μετά την Amazon σε μηνιαίους χρήστες, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και στις πλευρές του Ατλαντικού.

Η στάση των ΗΠΑ απέναντι στο TikTok, με απειλές για απαγόρευση έχουν δημιουργήσει ένα εχθρικό έδαφος για την κινεζική εταιρεία, η οποία ανησυχεί ότι το κύμα δυσαρέσκειας για το μέσο κοινωνικής δικτύωσης θα συμπαρασύρει και την ίδια σε άβολες καταστάσεις.

Δεν είναι πολύς καιρός που η Temu αποφάσισε να στραφεί προς την Ευρώπη και να ενισχύσει την παρουσία της στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Το «κινεζικό» μοντέλο

Ούτε όμως στην Ευρώπη το κλίμα είναι εύφορο, καθώς ήδη 17 Ευρωπαϊκές Ενώσεις Καταναλωτών, μέλη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Καταναλωτών (BEUC) έχουν καταθέσει καταγγελίες προς τις αρμόδιες εθνικές εποπτικές Αρχές – μεταξύ αυτών και στην Ελλάδα η ΕΚΠΟΙΖΩ- κατηγορώντας την εταιρεία για μη τήρηση της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ασφάλεια των καταναλωτών.

Η Temu δεν είναι η μόνη εταιρεία από την Κίνα που «δυσκολεύεται» να συμμορφωθεί με τη νομοθεσία των δυτικών κρατών.

Όπως και η Shein,  στο παρελθόν ο κινεζικός κολοσσός PDD, πίσω από το Temu,έχει βρεθεί στο στόχαστρο των ΗΠΑ και της ΕΕ για διάφορες κατηγορίες, μεταξύ αυτών ότι πουλάει προϊόντα που έχουν προέλθει από καταναγκαστική εργασία.

Το ψυχρό κλίμα μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας δυσχεραίνει την τεράστια επένδυση την οποία έχει κάνει ήδη η αμφιλεγόμενη πλατφόρμα, η οποία μέσα στον προηγούμενο χρόνο δαπάνησε πάνω από 2 δισ. δολάρια σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και σε Google και Super Bowl, το πιο δημοφιλές αθλητικό γεγονός στις ΗΠΑ.

Πλέον η Temu έχει στρέψει το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών της στην Ευρώπη και σε άλλες αγορές, με τις δαπάνες στις ΗΠΑ να συρρικνώνονται στο 38% των συνολικών που διέθεσε η εταιρεία μέσα στο 2024, σε σύγκριση με το 63% το τελευταίο τρίμηνο του 2023.

Στις ΗΠΑ, ο αριθμός των ατόμων που χρησιμοποίησαν το Temu τουλάχιστον μία φορά το μήνα συρρικνώθηκε στα 50 εκατομμύρια το πρώτο τρίμηνο, μειωμένος κατά 10% από το μέγιστο των 55,6 εκατομμυρίων το τρίτο τρίμηνο του περασμένου έτους, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Sensor Tower. Οι μηνιαίοι χρήστες στον υπόλοιπο κόσμο αυξήθηκαν κατά 128% την ίδια περίοδο.

Ο πόλεμος για τα προσωπικά δεδομένα

Όπως και στην περίπτωση του TikTok, τα δεδομένα που συλλέγει η Temu από τους χρήστες της έχουν μπει στο στόχαστρο των αρμοδίων αρχών των ΗΠΑ.

Οι ΗΠΑ έχουν εκφράσει ανησυχία ότι τα δεδομένα των Αμερικανών χρηστών που συλλέγονται μπορεί να διαρρεύσουν στο Πεκίνο.

Σε αντίθεση με το Tiktok και τη Shein, που επενδύουν στο lobbying και στις ασκήσεις πίεσης σε ομοσπονδιακούς με στόχο να υποχωρήσουν οι πιέσεις, η Temu φαίνεται ότι ακολουθεί μία πιο ήπια τακτική, δαπανώντας 50 εκατομμύρια για ένα κέντρο νομικής και κανονιστικής συμμόρφωσης, με στόχο να προσαρμόσει την παρουσία της στη νομοθεσία των αγορών  που αναπτύσσεται.

Όμως ούτε από την Ευρώπη φαίνεται ότι θα γλυτώσει από τους σκληρούς κανονισμούς που έχουν ψηφιστεί από την ΕΕ, σχετικά με το περιεχόμενό σε δημοφιλείς πλατφόρμες.

Σύμφωνα με το Politico, καθώς αυξάνεται ο αριθμός των χρηστών στην Ευρώπη, με την πλατφόρμα να δηλώνει ότι έχει φτάσει αισίως τους 75 εκατ. επισκέπτες το μήνα, θα αυξηθούν και οι υποχρεώσεις της προς την ΕΕ.

Οι διαδικτυακές πλατφόρμες με περισσότερους από 45 εκατομμύρια χρήστες στην ΕΕ πρέπει να διενεργούν λεπτομερείς ελέγχους και αξιολογήσεις κινδύνου σχετικά με τις πλατφόρμες τους και τα μέτρα που λαμβάνουν για να περιορίσουν τη διάδοση παράνομου περιεχομένου, όπως επικίνδυνα παιχνίδια ή πλαστές τσάντες πολυτελείας. Τα πρόστιμα μπορούν να φτάσουν έως και το 6% του παγκόσμιου τζίρου τους, ενώ η ΕΕ δεν έχει αποκλείσει και το ενδεχόμενο να σταματήσουν να λειτουργούν στην επικράτειά της.

Οι καταγγελίες

Οι καταγγελίες των 17 Ευρωπαϊκών Ενώσεων Καταναλωτών της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Καταναλωτών ήταν το «κερασάκι» στη τούρτα για τη Temu, καθώς βρέθηκε στο στόχαστρο για τα πρότυπα ασφαλείας που ακολουθεί.

Κατηγορήθηκε επίσης ότι χρησιμοποιεί πρακτικές χειραγώγησης μέσω της χρήσης διαφόρων τεχνασμάτων (τα λεγόμενα dark patterns), ενώ ο τρόπος που προτείνει τα προϊόντα της είναι αδιαφανής.

Οι Ενώσεις Καταναλωτών κάλεσα τις αρμόδιες εθνικές εποπτικές Αρχές να αναλάβουν δράση και να ερευνήσουν άμεσα τη μη τήρηση της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας για το διαδικτυακό περιεχόμενο και τις ψηφιακές υπηρεσίες.

Διαβάστε επίσης:

Shein: Γιατί οι επενδυτές γυρίζουν την πλάτη στον κολοσσό των online πωλήσεων – Πουλούν με 30% discount

Alibaba: Ο CEO αντικαθιστά ιστορικό στέλεχος στο πλαίσιο της ολικής αναδιοργάνωσης

Temu: Οι ζημιές του $1 δισ., η κόντρα με τη Shein και η επέλαση στις ΗΠΑ