ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Το πραγματικό ποσοστό υλοποίησης της αμαρτωλής σύμβασης 717/2014 και η λειτουργία του συστήματος τοπικής τηλεδιοίκησης και του αυτόματου πίνακα χάραξης στο σιδηροδρομικό σταθμό Λαρίσης μονοπώλησε χθες το ενδιαφέρον της χθεσινή επιτροπής θεσμών και διαφάνειας της Βουλής για την τραγωδία στα Τέμπη στην οποία συμμετείχαν ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο Χρήστος Σπίρτζης, ο Κώστας Αχ. Καραμανλής και ο Γιώργος Γεραπετρίτης.
Σχετικά με την πορεία της «αμαρτωλής» σύμβασης ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης δήλωσε ότι αυτή εκπονήθηκε από μία ομάδα εργασίας της ΕΡΓΟΣΕ το 2010. Τα τεύχη δημοπράτησης συντάχθηκαν το 2011 και το 2012 ο ΟΣΕ έδωσε πράσινο φως για τη δημοπράτηση, η οποία πραγματοποιήθηκε το Φεβρουάριο του 2014 με την κοινοπραξία ΤΟΜΗ-Alstom να αναλαμβάνει το έργο αρχικού προϋπολογισμού 52 εκατ. ευρώ έναντι 41 εκατ. ευρώ.
Στη συνέχεια ο Χρήστος Σπίρτζης, ανέφερε ότι το έργο προχώρησε έως και το 2016 κάνοντας μάλιστα λόγο για ποσοστό υλοποίησης που ξεπερνούσε το 70%. Ωστόσο, η σύμβαση κόλλησε καθώς κρίθηκε ως προβληματική τόσο από την ΕΔΕΛ όσο και από την Αρχή Διαφάνειας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το έργο να «βαλτώσει»για την περίοδο 2017-2019.
Ο πρώην υπουργός υποδομών, μεταφορών και δικτύων ισχυρίστηκε ότι παρά το γεγονός ότι είχε δοθεί εν τέλει το ΟΚ από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν πρόλαβε να υπογράψει τη συμπληρωματική σύμβαση, καθώς η διαδικασία κόλλησε στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, ενώ χρειαζόταν ιδιαίτερη προσοχή καθώς το έργο συγχρηματοδοτούταν από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ο τέως υπουργός υποδομών και μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, σχολίασε ότι όταν ανέλαβε το 2019 το υπουργείο υποδομών, έλαβε ένα βαλτωμένο έργο, και ότι η συμπληρωματική σύμβαση υπεγράφη το 2021. Ωστόσο, σχολίασε ότι το ποσοστό υλοποίησης σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στον αριθμό που είχε αναφέρει ο Χρήστος Σπίρτζης.
Ο υπουργός επικρατείας αρμόδιος για τις υποδομές και τις μεταφορές, Γιώργος Γεραπετρίτης πήρε το λόγο τελευταίος και σημείωσε ότι βάσει εγγράφων της ΕΡΓΟΣΕ μέχρι το τέλος του 2016 είχε ολοκληρωθεί κατά 33%, δηλαδή είχαν παραδοθεί οι 17 από τους 52 σταθμούς, Εν τούτοις ακόμα και αυτό το έργο είχε ελλείψεις στη λειτουργία του με αποτέλεσμα να έχει παραδοθεί μόνο το 17% του συμβατικού έργου τη χρονιά που θα η σύμβαση θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί.
Τι πραγματικά ισχύει για την υλοποίηση της 717/2014
Και οι δύο πλευρές, δηλαδή του Κώστα Καραμανλή με τον Γιώργο Γεραπετρίτη και ο Χρήστος Σπίρτζης παρουσίασαν και κατέθεσαν στα πρακτικά της Βουλής έγγραφα για να υποστηρίξουν τα επιχειρήματα τους όσον αφορά τη 717/2014.
Πιο συγκεκριμένα, ο Γιώργος Γεραπετρίτης κατέθεσε τα έγγραφα διοικητικής παραλαβής από την ΕΡΓΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, και πηγές το σιδηροδρόμου αναφέρουν ότι πρόκειται για τα σωστά έγγραφα.
Από την άλλη σχετικά με τα έγγραφα που κατέθεσε ο Χρήστος Σπίρτζης, οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι ναι μεν πρόκειται για έγγραφα της ΕΡΓΟΣΕ αλλά αυτά αποδεικνύουν την πορεία υλοποίησης ενός μέρους της συνολικής σύμβασης (χωματουργικά και αλλαγές τροχιάς) και όχι το σύνολο του λειτουργικού έργου.
Δούλευε ή όχι η τοπική τηλεδιοίκηση
Επίσης, ο Γιώργος Γεραπετρίτης άνοιξε το «μαύρο κουτί» της μοιραίας νύχτας προκειμένου να αποδείξει ότι το τοπικό σύστημα και ο πίνακας αυτόματης χάραξης λειτουργούσαν.
Για αυτό το λόγο και κατέθεσε τα συμπεράσματα της ανάλυσης του ηλεκτρονικού αρχείου της καταγραφής των δεδομένων από το σύστημα καταγραφής των συμβάντων βάσει των κινήσεων που έγιναν από τον τοπικό πίνακα χειρισμού και οπτικού ελέγχου του Σιδηροδρομικού σταθμού Λάρισας.
Από αυτά προκύπτει ότι στις 28 Μαρτίου όλοι οι σταθμάρχες είχαν πραγματοποιήσει αυτόματα τη χάραξη των δρομολογίων έως και τις 22:12. Επίσης, προκύπτει ότι η αυτόματη χάραξη λειτουργούσε και ύστερα από την τραγωδία στα Τέμπη καθώς στις 01:39 της 1ης Μαρτίου έγινε δοκιματική χρήση της.
Αυτό σημαίνει ότι μεταξύ των δύο αυτών ωρών, όταν δηλαδή βρισκόταν στο πόστο ο 59χρονος σταθμάρχης η χάραξη έγινε χειροκίνητα παρά την εγκύκλιο του ΟΣΕ, βάσει της οποίας η αυτόματη χάραξη είναι υποχρεωτική.
Στο εν λόγω έγγραφο αυτό καταγράφεται η πραγματοποίηση χάραξης από τον εν λόγω πίνακα μεταξύ των εξής ωρών:
- Από 21:50:36 έως και 21:51:15 για διέλευση συρμού με χάραξη προς τη Θεσσαλονίκη
- Από τις 21:50:49 έως τις 22:07:05 για χάραξη διαδρομής από την είσοδο της Λάρισας
- Από τις 21:50:51 έως τις 22:12:09 για τη χάραξη διαδρομής εξόδου προς το Μεζούρλο
- Από τις 22:07:06 έως τις 22:07:45 για τη διέλευση συρμού
- Από τις 22:12:10 έως τις 22:12:50 για τη διέλευση συρμού με χάραξη προς Μεζούρλο
Διαβάστε επίσης
Κώστας Αχ. Καραμανλής: Εφ΄ όλης της ύλης απαντήσεις για τα Τέμπη, στη Βουλή
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Χρήστος Μεγάλου (Τράπεζα Πειραιώς): Εξετάζουμε το ενδεχόμενο να επενδύσουμε εκτός Ελλάδας – Η χώρα χρειάζεται ισχυρότερες τράπεζες
- Kristina Blahnik: Από την αρχιτεκτονική στην κυριαρχία του Manolo Blahnik και η μυστική συνταγή της επιτυχίας
- Επιτροπή Ανταγωνισμού: Εγκρίθηκε η απόκτηση της Αττικής Οδού από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Μύκονος: Ο μεγαλοκατασκευαστής και η καταδίκη