Σε πεδίο μάχης μεταξύ του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) και της Ρυθμιστικής Αρχής  Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) διαμορφώνεται η τραγωδία στα Τέμπη και πιο συγκεκριμένα το χθεσινό πόρισμα της ΡΑΣ, το οποίο μεταξύ άλλων «ξηλώνει» τους σταθμάρχες του ΟΣΕ και απειλεί με αυστηρά πρόστιμα (100.000 ευρώ σε καθημερινή βάση).

Όλα ξεκίνησαν το πρωί της Παρασκευής, όταν η ΡΑΣ, της οποίας Πρόεδρος είναι η Ιωάννα Τσιαπαρίκου, ύστερα από σχεδόν δύο εβδομάδες έρευνας στα γραφεία του ΟΣΕ, εξέδωσε ένα πόρισμα-φωτιά, στο οποίο κατηγορεί τον οργανισμό για ανεπαρκή εκπαίδευση των σταθμαρχών και των κλειδούχων. Εστιάζει, δε, ιδιαίτερα στον κύκλο εκπαίδευσης στον οποίο συμμετείχε ο 59χρονος σταθμάρχης και κάνει λόγο για «μαγείρεμα» των ωρών εκπαίδευσης.

Δε διστάζει, επιπλέον, να κάνει λόγο για «ξήλωμα» των σταθμαρχών που εκπαιδεύτηκαν μαζί με τον 59χρονο, θέτοντας σε κίνδυνο την επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου από την ερχόμενη Τετάρτη, ενώ τονίζει ότι ο ΟΣΕ παραβίασε τη σιδηροδρομική νομοθεσία με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η δημόσια ασφάλεια.

Η απάντηση του ΟΣΕ, του οποίου μεταβατικός επικεφαλής είναι ο Παναγιώτης Τερεζάκης, ήρθε λίγες ώρες αργότερα, το απόγευμα δηλαδή της Παρασκευής. Επρόκειτο για μία ανακοίνωση που κινήθηκε σε υψηλούς τόνους και επιχειρήθηκε να αποδειχθεί ότι η έρευνα της ΡΑΣ ήταν ατεκμηρίωτη.

ΡΑΣ: Ανεπαρκής η εκπαίδευση από τον ΟΣΕ-Ξηλώνει σταθμάρχες

Στην ανακοίνωσή της η ΡΑΣ επισημαίνει πως υπάρχουν μεγάλα κενά και ελλείψεις στο προσωπικό του ΟΣΕ που αναλαμβάνει καίριες θέσεις και θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών. Στο στόχαστρο της βρίσκεται ο τρόπος με τον οποίο εκπαιδεύθηκαν οι σταθμάρχες και οι κλειδούχοι που ανήκαν στον ίδιο κύκλο μαθητείας με το σταθμάρχη που παραδέχθηκε πως το βράδυ της 28ης Μαρτίου έκανε το μοιραίο λάθος που στοίχισε τη ζωή σε 57 συνανθρώπους μας.

Αναλυτικότερα, κάνει λόγο για «μαγείρεμα» των ωρών θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης, καθώς βάσει μαρτυριών της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας του ΟΣΕ προέκυψε ότι ο δεύτερος κύκλος θεωρητικής εκπαίδευσης έγινε ταυτόχρονα με την πρακτική κατάρτιση. Συνολικά οι ώρες εκπαίδευσης ανέρχονται στις 712 και από αυτές οι 535 αφορούν το πρώτο στάδιο της θεωρίας, οι 177 το δεύτερο στάδιο και οι 75 την πρακτική κατάρτιση.

Η ΡΑΣ στο πόρισμά της ισχυρίζεται ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν ότι 177 ώρες θεωρίας έγιναν ταυτόχρονα με τις 75 ώρες πρακτική. Επιπλέον, η Αρχή σημείωσε ότι βάσει των υπογεγραμμένων φύλλων παρουσίας προκύπτουν ερωτήματα σχετικά με :

  • Την ολοκλήρωση του Β’ Κύκλου της θεωρητικής εκπαίδευσης
  • Την ολοκλήρωση της πρακτικής εκπαίδευσης
  • Τον αριθμό των υποψηφίων και όσων πέρασαν επιτυχώς την εκπαίδευση

Ακολούθως, τονίζει, ότι η πλειοψηφία των σταθμαρχών και των κλειδούχων εργαζόταν με δελτίο παροχής υπηρεσιών και μόνο δύο είχαν μόνιμη σχέση εργασίας λόγω μετάταξης.

Η ΡΑΣ στη συνέχεια αναφέρει ότι ο ΟΣΕ φέρει την ευθύνη για τη σωστή εκπαίδευση και ότι η ίδια δεν έχει καμία εμπλοκή σε αυτή. Αυτό που κάνει είναι η προετοιμασία και η διενέργεια των εξετάσεων των υποψηφίων μηχανοδηγών και στη συνέχεια εκδίδει την ευρωπαϊκή άδεια μηχανοδήγησης.

Κλείνοντας, η ΡΑΣ αναφέρεται σε «ενδείξεις». Μέσω αυτών προκύπτει ότι ο ΟΣΕ δεν εξασφάλισε  πρόγραμμα κατάρτισης τόσο του προσωπικού όσο και των συστημάτων,  που διασφαλίζουν την η επάρκεια προσόντων του προσωπικού και εκτελούνται αναλόγως τα σχετικά καθήκοντα, συμπεριλαμβανομένων ρυθμίσεων σχετικά με την καλή φυσική και ψυχολογική κατάσταση.

Προσθέτει, δε, ότι η κατάρτιση του ΟΣΕ για το συγκεκριμένο κύκλο εκπαίδευσης προσωπικού ήταν ελλιπής και ανεπαρκής.

Στην τελική της απόφαση η ΡΑΣ πέραν από τις «ενδείξεις» παραβίασης άρθρων ευρωπαϊκή οδηγίας της ΕΕ και της ελληνικής νομοθεσίας, ζητάει από τον ΟΣΕ να εκδώσει έως και την επόμενη Πέμπτη έγγραφο υπόμνημα με τις απόψεις του και να προτείνει διορθωτικά μέτρα.

Σε περίπτωση καθυστέρησης, θα επιβληθεί πρόστιμο 100.000 ευρώ για κάθε ημέρα που ο ΟΣΕ καθυστερεί αρχής γενομένης από τις 23 Μαρτίου.

ΟΣΕ: Ατεκμηρίωτη η έρευνα της ΡΑΣ

Από την άλλη πλευρά ο ΟΣΕ με επικεφαλής τον Παναγιώτη Τερεζάκη σήκωσε το γάντι και δήλωσε μέσω δικής του ανακοίνωσης ότι η έρευνα της ΡΑΣ δεν είναι τεκμηριωμένη και στη συνέχεια παραθέτει μία σειρά εγγράφων προς απόδειξη των όσων ισχυρίζεται.

Αρχικά αναφέρει ότι έχει κοινοποιηθεί από τέλη του περασμένου Ιουλίου (28 Ιουλίου) στη ΡΑΣ έγγραφο που αφορά τη βασική εκπαίδευση των σταθμαρχών.

Ο ΟΣΕ επισημαίνει ότι στο συγκεκριμένο έγγραφο περιγράφεται η διαδικασία και το αντικείμενο εκπαίδευσης τα οποία είναι απολύτως συμβατά με τον Οδηγό Σπουδών που η ίδια η Ρυθμιστική Αρχή ενέκρινε με την από 29.7.2021 απόφασή της. Στο έγγραφο αυτό αναφέρεται, επίσης, ο τρόπος υλοποίησης της εκπαίδευσης.

Σχετικά με τα όσα ζητήθηκαν από τη ΡΑΣ κατά τη διάρκεια της έρευνας ο ΟΣΕ αναφέρει ότι από τις 9 Μαρτίου, έχει ενημερώσει αναλυτικά την Αρχή για τον τρόπο υλοποίησης του Β’ Κύκλου θεωρητικής εκπαίδευσης.

Προς τούτο, ο ΟΣΕ προσκόμισε στη ΡΑΣ:

  • Τα φύλλα παρουσίας – πρακτικής μαθητείας ανά μήνα από όλες τις Επιθεωρήσεις του Οργανισμού (Αθήνα, Πάτρα, Λάρισα, Λιανοκλάδι, Θεσσαλονίκη) στις οποίες βρέθηκαν οι υπό εκπαίδευση σταθμάρχες με αναφορά ανά θεματική ενότητα στους εκπαιδευτές ανά Επιθεώρηση.
  • Τη διδακτέα ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης η οποία έχει διαχωριστεί σε δύο κύκλους, ώστε να συμβαδίζει με το στάδιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να λειτουργεί συν επικουρικά και βοηθητικά με την πρακτική μαθητεία σε πραγματικές συνθήκες.

Προσθέτει, δε, πως η ΡΑΣ δε ζήτησε βεβαιώσεις για την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας και ότι αυτά ήταν στη διάθεσή της καθώς υπήρχε εσωτερική αλληλογραφία των εμπλεκόμενων Διευθύνσεων του Οργανισμού