Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

Ακρίβεια: Πού συμφωνούν και πού διαφωνούν Θεοδωρικάκος, βιομήχανοι και σούπερ μάρκετ

Ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος (2Α) συναντάται με εκπροσώπους της Ελληνικής Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, του Συνδέσμου Ελληνικών βιομηχανικών προϊόντων και του Ελληνικού συνδέσμου επωνύμων προϊόντων, στο υπουργείο Ανάπτυξης, Αθήνα, Τετάρτη 31 Ιουλίου 2024. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/Αλέξανδρος Μπελτές

Κάτι λιγότερο από τρία τέταρτα διήρκησε η συνάντηση που είχε χθες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης με τους εκπροσώπους της βιομηχανίας και των σούπερ μάρκετ.

Στο επίκεντρο βρέθηκε για άλλη μια φορά η ακρίβεια, με φόντο τις ανακοινώσεις της Eurostat βάσει των οποίων ο πληθωρισμός στην Ελλάδα σκαρφάλωσε στο 3% τον Ιούλιο (σ.σ. 2,6% στην Ευρωζώνη) από 2,5% τον Ιούνιο.

Ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος ζήτησε από λιανέμπορους, προμηθευτές και βιομήχανους να περιορίσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος και να μειώσουν τις τιμές ιδιαίτερα το φθινόπωρο που ανοίγουν τα σχολεία και για πολλά νοικοκυριά απαιτούνται πρόσθετα έξοδα.

Η πορεία των τιμών

Κάλεσε τους φορείς να συμβάλλουν εκτός από την περαιτέρω μείωση των τιμών και στην επικοινωνιακή διαχείριση θεωρώντας ότι αποτελεί σημαντικό κομμάτι της διαχείρισης του προβλήματος της ακρίβειας. Να σημειωθεί ότι τα μέτρα που έχει λάβει μέχρι στιγμής η Κυβέρνηση δεν έχουν αποδώσει στον βαθμό που επιθυμεί το οικονομικό επιτελείο καθώς το ράλι των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ συνεχίζεται και μάλιστα σε βασικά προϊόντα που συγκροτούν το καλάθι του νοικοκυριού.

Μέσα σε αυτά είναι κρέας, ψάρι,  είδη πρωινού, νερό, αναψυκτικά, χυμοί και τρόφιμα παντοπωλείου με τις τιμές να καταγράφουν αύξηση έως και 5,90%. (πηγή: ΙΕΛΚΑ). Στον αντίποδα πάντως, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, μείωση τιμών καταγράφεται στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά (-7,34%), στα γαλακτοκομικά (-0,32%), τυροκομικά (-3,88%), αλλά και σε απορρυπαντικά-είδη καθαρισμού (-6,77%) και βρεφικές και παιδικές τροφές (-3,72%).

Η επικοινωνιακή διαχείριση της ακρίβειας

Όπως ανέφεραν στο mononews.gr στελέχη της αγοράς που συμμετείχαν στη συνάντηση αυτό εν ολίγοις ειπώθηκε είναι ότι «η μείωση των τιμών θα πρέπει να φανεί και στα ράφια και να τελειώνει η γκρίνια με την ακρίβεια στα σούπερ μάρκετ». Τα ίδια στελέχη σημείωναν ότι ενώ ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ σήμερα είναι αρνητικός, οι καταναλωτές είναι στα… κάγκελα και ότι το ζήτημα της επικοινωνίας έχει ουσία.

Μάλιστα, η προσπάθεια, όπως αναφέρουν τα ίδια στελέχη, θα πρέπει να επικεντρωθεί τουλάχιστον σε 100 βασικά προϊόντα που συνθέτουν το καλάθι του νοικοκυριού.

Από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας και των σούπερ μάρκετ επεσήμαναν ότι η προσπάθεια συγκράτησης των τιμών έχει αποτυπωθεί ήδη στα σούπερ μάρκετ με τον εσωτερικό πληθωρισμό να είναι αρνητικός για τρίτο μήνα. Τόνισαν δε ότι οι κυβερνητικές παρεμβάσεις και δη το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τις τιμές σημειώνοντας παράλληλα, όπως είπε στέλεχος της βιομηχανίας στο mononews ότι δεν υπάρχουν οι ίδιες συνθήκες που υπήρχαν όταν πρωτοεφαρμόστηκε το έκτακτο αυτό μέτρο, φέρνοντας ως παράδειγμα την αύξηση του μισθολογικού κόστους ή τις αυξομειώσεις του ενεργειακού κόστους.

Υπεραμύνθηκαν της τιμολογιακής πολιτικής που ακολουθούν αναφέροντας τα τελευταία στοιχεία του ΙΕΛΚΑ που δείχνουν ότι οι τιμές των προϊόντων στα σουπερμάρκετ τον Ιούλιο 2024 καταγράφονται μειωμένες κατά μέσο όρο -1,56% σε σχέση με τον Ιούλιο 2023, ενώ ο πληθωρισμός έχει αρνητικό πρόσημο για τρίτο συνεχόμενο μήνα με 13 από τις 23 κατηγορίες προϊόντων σουπερμάρκετ να καταγράφουν μείωση τιμών.

Σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση, θέλει να προλάβει ένα ενδεχόμενο νέο κύμα ακρίβειας που μπορεί να πυροδοτηθεί από την ενεργειακή κρίση του Ιουλίου, που ξέσπασε σε Ελλάδα και νοτιοανατολική Ευρώπη και η οποία οδήγησε την κυβέρνηση να παρέμβει με έκτακτη φορολόγηση στα υπερκέρδη των ηλεκτροπαραγωγών από φυσικό αέριο προκειμένου να επιδοτηθούν οι λογαριασμοί ρεύματος των νοικοκυριών και όχι των επιχειρήσεων, κάτι που δεν επιτρέπουν οι κοινοί ευρωπαϊκοί κανόνες.

Στο στόχαστρο της ΔΙΜΕΑ 26 εταιρείες

Βασική συνιστώσα της μάχης κατά της ακρίβειας είναι και οι έλεγχοι που πραγματοποιεί στην αγορά η ΔΙΜΕΑ, ο ελεγκτικός μηχανισμός του υπουργείου Ανάπτυξης αλλά και η ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού με ανθρώπινο δυναμικό. Όπως άλλωστε είπε στην τελευταία ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ,  Παύλος Μαρινάκης,  «το σχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για τη μείωση του κόστους ζωής -την αποκλιμάκωση των τιμών στα τρόφιμα και τα βασικά είδη διαβίωσης των νοικοκυριών- είναι σε πλήρη εξέλιξη.

Ενισχύεται ο θεσμικά αρμόδιος φορέας για τον ελεύθερο ανταγωνισμό -η Επιτροπή Ανταγωνισμού- με 50 νέες προσλήψεις ειδικών επιστημόνων.

Η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης -η ΔΙΜΕΑ- διενεργεί ελέγχους σε 26 μεγάλες εταιρείες για την εφαρμογή του νόμου για τη συγκράτηση των τιμών. Ενώ, παράλληλα, ενισχύεται και ο ρόλος των περιφερειών μέσα από τις αντίστοιχες υπηρεσίες τους για σχετικούς ελέγχους.

Αναβαθμίζεται ακόμα περισσότερο η πλατφόρμα e-katanalotis, που παρέχει πληροφορίες στους καταναλωτές για τα προϊόντα, ώστε να μπορούν οι πολίτες να κάνουν τις πιο συμφέρουσες αγορές. Ασφαλώς δεν υπάρχει κανένας εφησυχασμός και η συντονισμένη προσπάθεια για την αποκλιμάκωση των τιμών θα είναι συνεχής».

Διαβάστε επίσης

Γευσήνους: Ποιος είναι ο Κρητικός «βασιλιάς» του κέτερινγκ που αύξησε τα κέρδη του κατά 290%

Πώς πάνε οι μπίζνες των Αντετοκούνμπο στην Ελλάδα

Μπάρμπα Στάθης: Αυξάνει πωλήσεις και μερίδια αγοράς- Ο γρίφος της κατανάλωσης για φέτος