• Business

    Ταχιάος κατά ΑΒΑΞ για το Μετρό Αθήνας – Τι θα γίνει με το πριμ

    Νίκος Ταχιάος, Υφυπουργός Υποδομών - Χρήστος Ιωάννου, Πρόεδρος ΔΣ ΑΒΑΞ - Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος ΑΒΑΞ - Νίκος Πατέρας, Εφοπλιστής

    Νίκος Ταχιάος, Υφυπουργός Υποδομών – Χρήστος Ιωάννου, Πρόεδρος ΔΣ ΑΒΑΞ – Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος ΑΒΑΞ – Νίκος Πατέρας, Εφοπλιστής


    Ένα ακόμα επεισόδιο έρχεται να προστεθεί στο ζήτημα των καθυστερήσεων της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας και τις αμοιβές των εργολάβων, με τον υφυπουργό υποδομών, Νίκο Ταχιάο να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με το συμβατικό χρόνο υλοποίησης του έργου και το πριμ των 57,7 εκατ. Ευρώ που έχει λάβει η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Hitachi-Alstom.

    Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Ταχιάος κατά τη διάρκεια ομιλίας του σε πάνελ που αφορούσε τη Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας παρενέβη στην τοποθέτηση του επικεφαλής της Ελληνικό Μετρό, Νίκου Κουρέτα, και δήλωσε ότι ο εργολάβος (σ.σ. ΑΒΑΞ-Hitachi-Alstom) οφείλει να έχει ολοκληρώσει το έργο εντός του καλοκαιριού του 2029, όπως ορίζει η υπογεγραμμένη σύμβαση.

    Πρόσθεσε, δε, ότι έχει ήδη δοθεί πριμ για την έγκαιρη υλοποίηση του έργου, το οποίο ανέρχεται στα 57,7 εκατ. Ευρώ.

    Όπως έχει ήδη γράψει το mononews το ποσό αυτό προκύπτει, από τη ρύθμιση του νομοσχεδίου που ψηφίστηκε τον Ιούνιο του 2022 και προέβλεπε μέτρα ενίσχυσης των κατασκευαστών προκειμένου να αντιμετωπίσουν την κατακόρυφη αύξηση στις τιμές υλικών και ενέργειας, οι οποίες θα έθεταν εκτός προϋπολογισμών και χρονοδιαγραμμάτων μεγάλα έργα.

    Το χρονικό των καθυστερήσεων

    Η Ελληνικό Μετρό Α.Ε που είναι η αναθέτουσα αρχή του έργου αξίας 1,1 δισ. Ευρώ, έχει ήδη παραδεχθεί την καθυστέρηση του έργου κατά τουλάχιστον ένα έτος.

    Η παραδοχή αυτή δίνει το δικαίωμα στην κατασκευαστική κοινοπραξία να ζητά αποζημιώσεις, αλλά σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο υφυπουργός, θα χάσει το πριμ που έχει λάβει.

    Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, υπάρχουν καθυστερήσεις με ευθύνη του κατασκευαστή καθώς η άφιξη, η συναρμολόγηση και η εκκίνηση των μετροποντίκων από τα εργοτάξια Κατεχάκη και Βεΐκου.

    Αυτοί αναμένονταν να έχουν παραληφθεί από το περσινό φθινόπωρο και να έχουν συναρμολογηθεί και τεθούν σε λειτουργία εντός του Α΄ Τριμήνου του 2023.

    Ωστόσο, ο πρώτος μετροπόντικας (Κατεχάκη) ξεκίνησε το ταξίδι του τον Απρίλιο, ενώ ο δεύτερος (Βεΐκου) έχει ξεκινήσει να συναρμολογείται από τον προηγούμενο μήνα, ενώ θα έπρεπε και τα δύο μηχανήματα ήδη να σκάβουν.

    Από την άλλη πλευρά σημαντικές καθυστερήσεις, που έχουν οδηγήσει στην παραδοχή της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., δημιουργούν και οι προσφυγές για την Πλατεία Εξαρχείων και το Πάρκο Ριζάρη.

    Όσον αφορά την Πλατεία Εξαρχείων πρόκειται για ένα καζάνι που βράζει με αρκετούς πολιτικούς παράγοντες, όπως ο Δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης, ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Χάρης Δούκας, αλλά και ο υφυπουργός υποδομών, έχουν τοποθετηθεί επί του θέματος που αφορά στην κοπή των δέντρων εντός του εργοταξίου.

    Στην παρούσα φάση, όπως έχει δηλώσει ο κ. Ταχιάος το έργο θα γίνει «ακόμα και αν κατατεθούν 7 εκατ. Μηνύσεις», σχολιάζοντας με αυτό τον τρόπο την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ περί μη αναστολής των εργασιών.

    Σχετικά με το Πάρκο Ριζάρη, στο προσκήνιο βρίσκονται και εδώ τα δέντρα, αλλά σε αυτή την περίπτωση γίνεται λόγος για το μεγαλύτερο πνεύμονα πρασίνου της Αθήνας.

    Η σχετική προσφυγή έχει γίνει από τον εφοπλιστή Νίκο Πατέρα, ο οποίος επικαλείται ότι δεν υπήρξε η κατάλληλη ενημέρωση και δε δόθηκε η δυνατότητα για τη συμμετοχή των τοπικών φορέων στη δημόσια διαβούλευση του 2017, αλλά και το ότι πρέπει να διασωθούν τα 230 δέντρα της περιοχής.

    Όπως έχει ήδη γράψει το mononews, παρόλο που δεν έχει ακόμα καθαρογραφεί η σχετική απόφαση, ο εισηγητής του ΣτΕ Χρήστος Ντουχάνης δίνει μία ενδιάμεση λύση. Αυτή από τη μία πλευρά δικαιώνει την Ελληνικό Μετρό Α.Ε (σ.σ. πρώην Αττικό Μετρό Α.Ε. και αναθέτουσα αρχή του έργου της Γραμμής 4) για τη διαβούλευση του 2017, ενώ από την άλλη παραδέχεται ότι με την απομάκρυνση των δέντρων δημιουργείται σημαντικό περιβαλλοντικό ζήτημα.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι για το Πάρκο Ριζάρη υπάρχει ήδη μία μελέτη για μετακίνηση του σταθμού κατά 70 μέτρα (πλησίον της Εθνικής Πινακοθήκης) που έχει συντάξει ο ΑΒΑΞ.

    Το αρχικό κόστος της μετακίνησης είχε εκτιμηθεί στα 5 εκατ. Ευρώ, αλλά ύστερα από μερικές εβδομάδες, όπως είχε αναφέρει ο ισχυρός άνδρας του εφοπλισμού στο mononews, αυτή δεκαπλασιάστηκσε. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η Ελληνικό Μετρό ΑΕ να μη θεωρεί τη λύση αυτή ως βιώσιμη.

    Εν τούτοις στο πλευρό του Νίκου Πατέρα έχουν ταχθεί ο Κώστας Μπακογιάννης, ο πρώην Δήμαρχος Αθηναίων, Νικήτας Κακλαμάνης, ο νέος Δήμαρχος Χάρης Δούκας και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας.

    Διαβάστε επίσης:

    Γραμμή 4: Ήδη έχει καθυστερήσει ένα χρόνο – Οι ευθύνες της ΑΒΑΞ με τους μετροπόντικες

    Νέα «μάχη» Σταϊκούρα – εργολάβων για τα δημόσια έργα

    Alpha Bank: Βελτιωμένη προσφορά στο 1,40 με 1,42 ευρώ κατέθεσε η UniCredit για το 9%



    ΣΧΟΛΙΑ