ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Προβληματισμός επικρατεί στις εμπλεκόμενες πλευρές για την καθυστέρηση στην έκδοση της απόφασης για την υπαγωγή ή μη των ναυπηγείων Σκαραμαγκά σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης.
Η απόφαση έπρεπε να είχε εκδοθεί τον περασμένο Δεκέμβριο, ωστόσο τρεις μήνες μετά δεν έχει ανακοινωθεί, μεγαλώνοντας την αγωνία για την τύχη της επιχείρησης.
Τα σενάρια και οι ερμηνείες για την «αδυναμία» της Δικαιοσύνης να εκδώσει έγκαιρα την ετυμηγορία της, η οποία αφορά το μέλλον περίπου 700 εργαζομένων δίνουν και παίρνουν τα τελευταία 24ώρα…
Κάποιοι αποδίδουν την καθυστέρηση στον όγκο και στην πολυπλοκότητα της υπόθεσης ενώ άλλοι στην εμπλοκή του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου, το οποίο έχει δικαιώσει εν μέρει τον ιδιοκτήτη των ναυπηγείων, αναγνωρίζοντας οφειλές άνω των 200 εκατ. ευρώ του Ελληνικού Δημοσίου προς την επιχείρηση.
Σύμφωνα με φήμες που κυκλοφόρησαν στην αγορά, το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών που ανέλαβε την υπόθεση φέρεται να δηλώνει αναρμόδιο και να παραπέμπει την εκδίκαση της σε άλλο πιο αρμόδιο δικαστήριο. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν επιβεβαιώνεται από πουθενά μέχρι στιγμής.
Ειδική εκκαθάριση
Η κυβέρνηση επέλεξε έχοντας τη σύμφωνη γνώμη της πλειονότητας των πιστωτών να οδηγήσει τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης, σε μια ύστατη προσπάθεια να δώσει λύση στα προβλήματα της επιχείρησης και να την βοηθήσουν να συνεχίσει να λειτουργεί.
Κυβερνητικές πηγές υποστηρίζουν πως έχουν την «κάλυψη» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία ασκεί πιέσεις να κλείσει το θέμα που σέρνεται εδώ και πολλά χρόνια και να ανακτήσει τις ενισχύσεις ενώ τονίζουν πως η απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου δεν δύναται να σταθεί εμπόδιο, παρότι περιέχει κάποια θετικά στοιχεία για τον σημερινό ιδιοκτήτη.
Υπενθυμίζεται πως το 2008 το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καταδίκασε την Ελλάδα για την χορήγηση παράνομων κρατικών ενισχύσεων στα Ναυπηγεία ύψους 567 εκατ. Ευρώ και απαίτησε την ανάκτησή τους από την επιχείρηση. Μαζί με τις προσαυξήσεις το ποσό αυτό φθάνει σήμερα τα 600 εκατ. Ευρώ.
Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι μετά την ιδιωτικοποίηση των ναυπηγείων, η ευθύνη για την επιστροφή των ενισχύσεων βαραίνει την ΕΝΑΕ του Ισκαντάρ Σάφα. Ο τελευταίος αρνείται ότι βαρύνεται και για αυτό το λόγο προσέφυγε στη Διαιτησία, απαιτώντας από το ελληνικό Δημόσιο αποζημίωση ύψους 1 δισ. ευρώ για αθέτηση των συμφωνηθέντων.
Τελευταία ευκαιρία
Έτσι, η απόφαση για υπαγωγή ή μη των ναυπηγείων σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης είναι ζήτημα ζωής και θανάτου.
Σε περίπτωση υπαγωγής, στην επιχείρηση θα μπει ειδικός διαχειριστής που θα αναλάβει να πουλήσει τα ναυπηγεία σε νέο επενδυτή μέσα από ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό.
Με βάση το σχεδιασμό της κυβέρνησης προβλέπεται ο διαχωρισμός του αμυντικού και εμπορικού σκέλους των ναυπηγείων και στη συνέχεια η ξεχωριστή πώλησή τους.
Για την αμυντική δραστηριότητα αναζητείται ειδικό μοντέλο πώλησης σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού ο νέος επενδυτής πρέπει να είναι από χώρα μέλος του ΝΑΤΟ, με δεδομένες τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα μας ως μέλος της Ευρω-Ατλαντικής Συμμαχίας.
Σε περίπτωση που η απόφαση του Δικαστηρίου είναι αρνητική, τότε μοιραία τα ναυπηγεία θα πτωχεύσουν, όπως έχουν προαναγγείλει και αρμόδια κυβερνητικά στελέχη.
Στο μεταξύ, με μεγάλη καθυστέρηση καταβλήθηκαν τα δεδουλευμένα των εργαζομένων που τώρα ασχολούνται με την συντήρηση και επισκευή σκαφών και πλοίων του πολεμικού ναυτικού, ύστερα από τροπολογία που ψηφίσθηκε την Πέμπτη το βράδυ στη Βουλή.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Το σαφάρι των 35 τρισ. – Γιατί οι επενδυτές δεν φοβούνται την Ελλάδα
- Πανικός στις Μαρίνες από τους ελέγχους σε θαλαμηγούς: Ανασφάλιστος ακόμη και ο πλοίαρχος σε πολυτελές σκάφος εφοπλιστή!
- Κερδισμένο το Airbnb στην Ελλάδα από την επιμήκυνση της σεζόν
- Novo Nordisk: Ο «βασιλιάς» στην αγορά της απώλειας βάρους χάνει το θρόνο του;