Ο Βασίλης Χαλκιάς πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων και διευθύνων σύμβουλος της Νέας Αττικής Οδού, μίλησε χθες στην ημερίδα του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), για τα 10 οδικά έργα που θα «ανακουφίσουν» το κυκλοφοριακό στα αστικά κέντρα της Αττικής, βάζοντας στο τραπέζι τους υφιστάμενους αλλά και νέους τρόπους χρηματοδότησης που μπορούν να οδηγήσουν στην υλοποίηση τους.

Σύμφωνα με τον κ. Χαλκιά η κατάσταση στους δρόμους και τις οδικές υποδομές δεν απέχει πολύ από το 2004, ενώ το μόνο έργο που προγραμματίζεται άμεσα είναι ο κόμβος του Σκαραμαγκά, ο οποίος σήμερα βρίσκεται στο νούμερο ένα των έργων υποδομής που θα αποσυμφωρήσουν τον αστικό ιστό.

1

Πρόκειται για ένα έργο που πρόσφατα βγήκε από τα συρτάρια του ΥΠΟΜΕ, καθώς πρόκειται να δημοπρατηθεί μέχρι τον Απρίλιο του 2025 και υπόσχεται να αποσυμφορηθεί ο κόμβος Λεωφόρου Αθηνών και Λεωφόρου Σχιστού.

Ειδικότερα, με την κατασκευή του τριπλού κόμβου θα υπάρχει νέα σύνδεση της Εθνικής Οδού με τη Λ. Σχιστού, θα ολοκληρωθεί η ημιδιανοιγμένη Περιφερειακή Αιγάλεω που θα συνδέει τη Λ. Σχιστού με την Αττική Οδό και θα ολοκληρωθούν ο διανοιγμένες σήραγγες «φαντάσματα» στη στροφή στον Σκαραμαγκά.

Σύμφωνα με τον κ. Χαλκιά η Λεωφόρος Κύμης είναι επίσης ένα από τα σημαντικότερα έργα του Λεκανοπεδίου και αποτελεί ένα έργο που βρισκόταν στο τεύχος της Εθνικής οδού. Εκεί είχε προβλεφθεί να κατασκευαστεί ο κόμβος της Κύμης σαν μια προσαρμογή της Εθνικής οδού στην λεωφόρο, κάτι που μάλιστα κατασκευαστικά θα ερχόταν νωρίτερα.

Παρόλα αυτά, βρισκόμαστε 30 χρόνια μετά, χωρίς να έχει υλοποιηθεί το έργο, αν και βρίσκεται σήμερα σε φάση ανάθεσης του αναμένοντας το Συμβούλιο της Επικρατείας που θα αποφασίσει αν ολόκληρη η Κύμης θα είναι υπόγεια και σκεπαστή.

Ειδικότερα, πρόκειται για την κατασκευή οδικού άξονα μήκους περίπου 3,5 χιλιομέτρων που  ξεκινάει από τον κόμβο της Αττικής Οδού και καταλήγει στον κόμβο Καλυφτάκη στην Κάτω Κηφισιά.

Στο έργο περιλαμβάνεται μία σήραγγα υπόγειας εξόρυξης μήκους 1.260 μέτρων και άλλη μία 1.160 μέτρων, με ανοικτή εκσκαφή αλλά και ένα ανοικτό κομμάτι.

Η σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με την Εθνική Οδό εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί την κυκλοφορία περίπου 30.000 οχημάτων την ημέρα.

Στο νούμερο 3 των προτάσεων των συγκοινωνιολόγων βρίσκεται ένα έργο που σύμφωνα με τον κ. Χαλκιά αργά ή γρήγορα θα γίνει, καθώς το κυνηγάει η ανάπτυξη του Ελληνικού. Αυτό είναι η επέκταση της περιφερειακής Υμηττού με συνθήκες αυτοκινητόδρομου, από την Κατεχάκη μέχρι το στρατόπεδο Σακέτα.

Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα που δρομολογούνται και αφορά την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς το Ελληνικό, η οποία θα περιλαμβάνει υπόγεια σήραγγα στην Ηλιούπολη και νέες γέφυρες επί της Λ. Βουλιαγμένης.

Ένας αυτοκινητόδρομος που θα τροφοδοτεί οδικές αρτηρίες όπως είναι η αστική σήραγγα, οι οποίες θα ενώνουν τους 3 δακτύλιους της πρωτεύουσας, θα ξεπερνά τα 3χλ.και θα περιλαμβάνει 3 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας.

Το νούμερο 4 έργο στην ιεράρχηση των προτεραιοτήτων για τις οδικές υποδομές, αφορά την επέκταση της Αττικής Οδού προς Ραφήνα και την αναβάθμιση του δρόμου από το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος μέχρι το λιμάνι.

Πρόκειται για τη συνέχιση του αυτοκινητοδρόμου προς το λιμάνι της Ραφήνας, με παράκαμψη της Λ. Μαραθώνος και τη διαπλάτυνση του υφιστάμενου δρόμου από το Μαρκόπουλο έως το λιμάνι του Λαυρίου.

Νούμερο 5, η επέκταση της Αττικής οδού προς Λαύριο και η αναβάθμιση της υφιστάμενης λεωφόρου Λαυρίου με τις συνθήκες αυτοκινητόδρομου.

Στο νούμερο 6, βλέπουμε ένα έργο για το οποίο γίνεται αρκετή συζήτηση και αποτελεί τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Οινόφυτα, κάτι που  θα αποσυμφορήσει τον συγκοινωνιακό φόρτο σε αυτό το κομμάτι της Αθηνών – Λαμίας.

Το έργο έχει στόχο τη μείωση του μεγάλου κυκλοφοριακού φόρτου στην Αττική και για το οποίο έχει υποβάλει ήδη μια πρόταση η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Έργα που σύμφωνα με τον κ. Χαλκιά μπορούν να υλοποιηθούν στο πλαίσιο των ανοιχτών προτάσεων το οποίο έχει φέρει στο προσκήνιο πάλι η Κυβέρνηση.

Ο νέος αυτός αυτοκινητόδρομος, μήκους περίπου 40 χιλιομέτρων, θα ενώνει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα. Πρόκειται για κλειστό δρόμο που συμπεριλαμβάνει ανισόπεδους κόμβους και σήραγγες που θα διασχίζουν δύο ορεινούς όγκους.

Στο νούμερο 7, είναι η σήραγγα της Αργυρούπολης η οποία πέρασε γενεές δεκατέσσερις σύμφωνα με τον κ. Χαλκιά.

Πρόκειται για τον νέο οδικό άξονα Αργυρούπολη – Κορωπί – Αεροδρόμιο, που έχει στόχο την πρόσβαση στο Πάρκο του Ελληνικού αλλά και να αποσυμφορήσει την Βάρης – Κορωπίου. Το συγκεκριμένο έργο, περιλαμβάνει και μια σήραγγα μήκους περίπου 2,5 χιλιομέτρων, με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση  καθιστώντας τη διέλευση από την Αργυρούπολη έως το Αεροδρόμιο να περιορίζεται σε χρόνο 15 λεπτών.

Σο νούμερο 8 της λίστας των συγκοινωνιολόγων βρίσκεται η σύνδεση της λεωφόρου Ηριδανού με την Ούλωφ Πάλμε, με σκοπό την αποσυμφώρηση της Καισαριανής.

Πρόκειται για μια παλιά πρόταση για σύνδεση του κέντρου της Αθήνας με την Αττική Οδό, μέσω της οδού Ούλωφ Πάλμε. Με αυτόν τον τρόπο θα  μπορούσε να αποσυμφορηθεί μεταξύ άλλων τόσο η Κηφισίας όσο και η Μεσογείων.

Στο Νούμερο 9 ο άξονας Ελληνικού – Μαραθώνος, άξονας που καταλήγει στο Κρυονέρι με προηγηθήσες τις 7 χαράξεις.

Τέλος, ο εσωτερικός δακτύλιος της Αθήνας, έργο που σηκώνει πολλή κουβέντα σύμφωνα με τον κ. Χαλκιά, ωστόσο και αυτό μπαίνει όμως στο τραπέζι των συγκοινωνιολόγων.

Όπως επισήμανε, εκείνο που έβαλε η ελληνική κατασκευαστική αγορά στο τραπέζι είναι πως έργα όπως οι επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο, η επέκταση προς Ελληνικό και ο άξονας Ελευσίνα – Οινόφυτα είναι κάτι στο οποίο η αγορά επενδύει και βάζει στοίχημα ότι μπορεί να  κερδίσει, έτσι δεν απομένει παρά να οριστικοποιηθούν οι διαδικασίες για να δούμε αν μπορούν να προχωρήσουν.

Όσον αφορά τη διαχείριση της λειτουργίας αυτού του οδικού δικτύου αυτό απαιτεί τον καθορισμό της μητροπολιτικής περιοχής με ενιαία διαχείριση των συμβάντων και ένα ενιαίο κέντρο παρακολούθησης της κυκλοφορίας.

Αυτά όπως σημείωσε ο κ. Χαλκιάς μπορούν να χρηματοδοτηθούν με ένα ταμείο αποκλειστικό των τελών κυκλοφορίας, συμβάσεις παραχώρησης και πρότυπες προτάσεις, εκεί που η αγορά έρχεται και λέει μπορώ να το χρηματοδοτήσω εγώ, με ΣΔΙΤ και την πρόταση για φορέα τελών κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους πέρα από τα νέα έργα πρέπει να δοθεί σημασία και στην επιτάχυνση των διαδικασιών για την εκκίνηση κρίσιμων μείζονος σημασίας υπεραστικών οδικών έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη, όπως είναι η αναβάθμιση του ΒΟΑΚ σε αυτοκινητόδρομο και η συντήρηση και αναβάθμιση των αξόνων της Εγνατίας Οδού (Α1, Α2, Α25 και Α29).

Διαβάστε επίσης:

Τηλεφωνική επικοινωνία Γεραπετρίτη με Φιντάν

Επιθεώρηση Εργασίας: Ρεκόρ με 79.207 ελέγχους και 49,6 εκατ. ευρώ πρόστιμα το 2024

Tesla, BMW και κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες συστρατεύονται και προσφεύγουν στο Δικαστήριο της Ε.Ε.