Τα στελέχη των αεροπορικών εταιρειών και των αεροδρομίων πέρασαν τα τελευταία δύο χρόνια προσπαθώντας να πείσουν τον κόσμο ότι είναι ασφαλή τα ταξίδια κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ωστόσο, δεν μπορούσαν να υπολογίσουν το μέγεθος της ανάκαμψης της αεροπορικής βιομηχανίας και της επιστροφής των ταξιδιωτών.

Από το Σίδνεϊ, όπου οι επιβάτες περιμένουν ώρες για να κάνουν check-in, μέχρι τις χαοτικές σκηνές στην Ινδία και την Ευρώπη, ο κλάδος αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα καθώς δεν υπάρχει επάρκεια προσωπικού για την ομαλή λειτουργία των εταιρειών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Deutsche Lufthansa που ακυρώνει εκατοντάδες πτήσεις.

Καθώς οι χώρες ανοίγουν ξανά τα σύνορα και οι περιορισμοί του Covid έχουν αρθεί, τα ταξίδια επανήλθαν με τέτοια ταχύτητα που οδήγησαν σε μια άνευ προηγουμένου κρίση εργατικού δυναμικού, που επιδεινώθηκε από τις απολύσεις εκατοντάδων χιλιάδων εργαζομένων κατά την πανδημία, από πιλότους μέχρι πληρώματα καμπίνας και προσωπικό εδάφους.

Πολλοί δεν έχουν καμία διάθεση να επιστρέψουν, αλλά ακόμα κι αν είχαν, το ρίσκο είναι μεγάλο για τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια, με τον υψηλό πληθωρισμό και τις οικονομικές πιέσεις να δημιουργούν ερωτήματα για το πόσο βιώσιμη είναι πραγματικά η τρέχουσα ζήτηση.

Τα προβλήματα

«Όλα τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες έχουν ελλιπές προσωπικό αυτή τη στιγμή», δήλωσε ο Geoff Culbert, ο διευθύνων σύμβουλος του αεροδρομίου του Σίδνεϊ, όπου σχεδόν το ήμισυ του εργατικού δυναμικού των 33.000 ατόμων έχασε τη δουλειά του κατά τη διάρκεια του Covid. Το αεροδρόμιο προσπαθεί ανεπιτυχώς να ισχυροποιηθεί, καθώς «δεν είμαστε τόσο ελκυστικό μέρος για εργασία όσο πριν», τόνισε ο Culbert.

Τα αεροδρόμια Schiphol του Άμστερνταμ και Gatwick του Λονδίνου σχεδιάζουν και τα δύο να περιορίσουν τον αριθμό των επιβατών κατά την περίοδο αιχμής των καλοκαιρινών διακοπών εν μέσω ελλείψεων προσωπικού.

Έχοντας χάσει τη δουλειά τους λόγω της πανδημίας, πολλοί υπάλληλοι του κλάδου των αερομεταφορών έχουν στραφεί σε άλλες, λιγότερο ασταθείς εργασίες και η επιστροφή τους αποδεικνύεται δύσκολη.

Το αεροδρόμιο Changi της Σιγκαπούρης αναζητά 6.600 εργαζόμενους, από προσωπικό ασφαλείας μέχρι προσωπικό εστίασης. Η Certis Group, προσφέρει μπόνους 25.000 δολαρίων Σιγκαπούρης (18.000 $), περίπου 10 φορές το βασικό μηνιαίο μισθό, για μια θέση αστυνομικού που θα βοηθά στην κυκλοφορία και τον έλεγχο του πλήθους.

Καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων

Η σοβαρή έλλειψη προσωπικού, που σίγουρα θα αποτελέσει θέμα συζήτησης στην 78η ετήσια γενική συνέλευση της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών που ξεκινά στη Ντόχα την Κυριακή, έχει οδηγήσει σε καθυστερήσεις, ακυρώσεις και προκαλεί τεράστια απογοήτευση τόσο στις αεροπορικές εταιρείες όσο και στους ταξιδιώτες σε διάφορες γεωγραφικές περιοχές.

Η κατάσταση έχει γίνει τόσο δύσκολη που ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair Holdings, Michael O’Leary ζήτησε βοήθεια από το βρετανικό στρατιωτικό προσωπικό και η αυστραλιανή Qantas Airways ζήτησε από το προσωπικό των κεντρικών γραφείων να εργαστεί εθελοντικά στο αεροδρόμιο κατά την περίοδο αιχμής των διακοπών του Ιουλίου.

«Οι ελλείψεις προσωπικού σημαίνουν ότι δυσκολευόμαστε να εκτελέσουμε το πρόγραμμά μας με την ποιότητα και την ακρίβεια που υποσχόμαστε», δήλωσε ο Jens Ritter, Διευθύνων Σύμβουλος της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας της Lufthansa, σε ανάρτηση στο LinkedIn την περασμένη εβδομάδα, ζητώντας συγγνώμη για τις ακυρωμένες πτήσεις στο Μόναχο και τη Φρανκφούρτη.

Στο μεταξύ, οι άδειες ασφαλείας που απαιτούνται για τις εργασίες στο αεροδρόμιο επιβραδύνουν περαιτέρω τις προσλήψεις. Η British Airways έχει περίπου 3.000 δυνητικούς νέους συνεργάτες που έχουν κολλήσει στους ελέγχους ιστορικού, ενώ στην EasyJet, υπάρχουν 140 εκπαιδευμένα άτομα για πλήρωμα, αλλά δεν έχουν ακόμη τις απαραίτητες αεροπορικές κάρτες.

Ο τρόπος διαχείρισης των αεροπορικών εταιρειών και των αεροδρομίων διαφέρει από περιοχή σε περιοχή.

«Καμία αγορά δεν είναι άτρωτη στα ζητήματα ανθρώπινου δυναμικού, επομένως κάθε παράθυρο για την αντιμετώπισή των προβλημάτων μπορεί να θεωρηθεί επωφελές», είπε ο Brendan Sobie, ιδρυτής της Sobie Aviation με έδρα τη Σιγκαπούρη. Άλλα μέρη του κόσμου απλώς ελπίζουν σε μια ανάσα, καθώς η ζήτηση παραμένει ή ακόμα αρχίζει και να μειώνεται.

Στο αεροδρόμιο του Σίδνεϋ την περασμένη Παρασκευή, οι ουρές των επιβατών για τις πτήσεις της Virgin Australia και της Jetstar ήταν τεράστιες.

Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα δύσκολη στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε άλλους ευρωπαϊκούς κόμβους όπως το Άμστερνταμ, η Φρανκφούρτη και το Παρίσι. Το ισπανικό συνδικάτο πληρώματος καμπίνας επιβατών της Ryanair Holdings ανακοίνωσε έξι ημέρες απεργίας που θα ξεκινήσουν αργότερα αυτόν τον μήνα, αφού οι συνομιλίες για την αύξηση των μισθών ήταν ανεπιτυχείς.

Οι ανησυχίες για τη ζήτηση

Ωστόσο, πίσω από την ανάγκη για πρόσληψη περισσότερου προσωπικού, υπάρχει μια τεράστια ανησυχία ότι η ζήτηση για τα ταξίδια μπορεί να μην διαρκέσει. Σε αυτή την περίπτωση, οι αεροπορικές εταιρείες θα βρεθούν αντιμέτωπες με την πλεονάζουσα χωρητικότητα – τόσο από άποψη στόλου όσο και ανθρώπινου δυναμικού – εάν επαναφέρουν όλα τα αεροσκάφη που είναι σε αδράνεια και προχωρήσουν σε αθρόες προσλήψεις.

Τα αεροπορικά εισιτήρια είναι ήδη πολύ υψηλότερα από τα επίπεδα που μπορούν να ανταπεξέλθουν οι περισσότεροι ταξιδιώτες, ο πληθωρισμός παντού αυξάνει το κόστος διαβίωσης και υπάρχει σίγουρη πιθανότητα οι άνθρωποι να προτιμήσουν να μείνουν σπίτι ή να κάνουν διακοπές στο εσωτερικό όταν περάσει η αρχική ευφορία.

«Τα περιθώρια κέρδους των αεροπορικών εταιρειών θα επιδεινωθούν», δήλωσε ο Robert Mann, επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων με έδρα τη Νέα Υόρκη, R.W. Mann & Co, πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να ληφθούν σκληρές αποφάσεις σχετικά με το «πόση χωρητικότητα χρειάζεται πραγματικά για τις πτήσεις, ειδικά στα μέσα της εβδομάδας που κυριαρχούν τα επαγγελματικά ταξίδια».

Διαβάστε ακόμη:

Γερμανία: Χαοτική κατάσταση στα αεροδρόμια, αναμένονται σοβαρά προβλήματα στα ταξίδια εντός του καλοκαιριού

Lufthansa: Ακυρώνει 900 πτήσεις τον Ιούλιο λόγω έλλειψης προσωπικού