Τα πάνω κάτω φέρνει η απόφαση του Δήμου Ασπροπύργου να προσφύγει στο ΣΤΕ με σκοπό να μην προχωρήσει το μεγάλο έργο της μετεγκατάστασης των φυλάκων του Κορυδαλλού στον Ασπρόπυργο, έργο ύψους 765 εκατ., κάτι που όπως δήλωσε στο mononews ο Δήμαρχος κ. Γιάννης Ηλίας θα υποβαθμίσει την ευρύτερη περιοχή.

Ειδικότερα, με ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου ο Δήμος υπέβαλε στο ΣΤΕ πριν από λίγες μέρες αίτηση ακύρωσης του Προεδρικού Διατάγματος, που κοινοποιήθηκε πρόσφατα και αφορούσε την Έγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου για την ανάπτυξη των νέων φυλακών στην πρώην Νατοϊκή Βάση της περιοχής.

1

Η κίνηση του δήμου όπως αναφέρει ο Δήμαρχος κ. Ηλίας στο mononews εκφράζει την τοπική κοινωνία. Όπως είπε χαρακτηριστικά «Δεν θέλουμε τις φυλακές στον Ασπρόπυργο…η τοπική κοινωνία δεν τις θέλει».

Όπως εξήγησε η αντίθεση του Δήμου στο σχέδιο μετεγκατάστασης των φυλακών αποτελεί ομόφωνη θέση όλων των παρατάξεων του δήμου τόσο τώρα όσο και στο παρελθόν.

Με αυτόν τον τρόπο την επιβάρυνση της μιας περιοχής πρόκειται να τη δεχτεί μια άλλη. «Δεν μπορούν οχλούσες δραστηριότητες να έρχονται όλες στη Δυτική Αττική και δη στον Ασπρόπυργο» είπε χαρακτηριστικά.

Όπως συμπλήρωσε για τον Δήμο Ασπροπύργου θα είναι οπωσδήποτε μια ενέργεια που θα φέρει ένα ακόμη πρόβλημα στην περιοχή περιβαλλοντικά, συγκοινωνιακά αλλά και για το «brand name» της πόλεως.

Έτσι, ενώ όλα έδειχναν πως ο δρόμος προς την οριστική δημοπράτηση του έργου είχε ανοίξει, με ομόφωνη απόφαση του δημοτικού Συμβουλίου ο Δήμος Ασπροπύργου προσφεύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την ακύρωση του Προεδρικού Διατάγματος και κατ’ επέκταση την απομάκρυνση των φυλακών από την περιοχή.

Υπενθυμίζεται, πως πρόκειται για έργο ΣΔΙΤ με προϋπολογισμό 765 εκατ. με ΦΠΑ, για το οποίο ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ, ΑΒΑΞ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με τη συνολική διάρκεια της Σύμβασης Σύμπραξης να εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 30 έτη, εκ των οποίων τα πρώτα 3-4 χρόνια θα αφορούν την κατασκευαστική περίοδο του έργου, ενώ αναθέτουσα Αρχή είναι το ΤΑΙΠΕΔ.

Πρόκειται για έργο για το οποίο η δημοτική Αρχή από την αρχή της πρότασης για την εγκατάσταση του Σωφρονιστικού καταστήματος εντός των ορίων του δήμου είχε εκδηλώσει την έντονη αντίθεσή της, τασσόμενη στο πλευρό των κατοίκων της περιοχής.

Το χρονικό του έργου

Το 2019 δια στόματος του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη επιβεβαιώθηκε η πρόταση για τις φυλακές του Κορυδαλλού να μεταφερθούν στην περιοχή του Ασπροπύργου, εκτός αστικού ιστού, από το βήμα της ΔΕΘ.

Όπως είχε πει «Υπάρχει εισήγηση του αρμόδιου υπουργείου να μεταφερθούν οι φυλακές Κορυδαλλού στον Ασπρόπυργο σε μία περιοχή μακριά από τον αστικό ιστό» προσθέτοντας πως «Θα συζητήσουμε με την τοπική κοινωνία και θα υπάρξουν και αντισταθμιστικά οφέλη».

Το 2020 έγινε η αρχή με την κατεδάφιση κτηρίων στην παλαιά βάση του ΝΑΤΟ στον Ασπρόπυργο καθώς ξεκίνησαν οι εργασίες για την κατασκευή του νέου Καταστήματος Κράτησης που θα αντικαταστήσει το Σωφρονιστικό Κατάστημα Κορυδαλλού, με τα χρονοδιαγράμματα να υπαγορεύουν πως το συγκρότημα θα παραδοθεί μέσα στο 2022 και θα αποτελείται από 12 πτέρυγες δυναμικότητας 2.000 κρατουμένων.

Οι αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας και ο «σκεπτικισμός» τόσο της τότε δημοτικής αρχής όσο και των αντιπολιτευτικών παρατάξεων ήταν αισθητές με τους αρμόδιους να μιλούν για αντισταθμιστικά μέτρα και οφέλη.

Από την άλλη υπενθυμίζεται πως η απομάκρυνση των φυλακών από τον Κορυδαλλό είναι πάγιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής από τη δεκαετία του 1980.

Πως προχωράει

Παράλληλα το έργο φαίνεται να προχωράει με σταθερό ρυθμό και μέχρι πρότινος χωρίς αντιδράσεις, ενώ πρόσφατα το Υπουργείο Περιβάλλοντος ενέκρινε την ειδική πολεοδομική ρύθμιση που ήταν απαραίτητη για τη μεταφορά.

Σύμφωνα με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ), το νέο Δικαστικό Σωφρονιστικό Συγκρότημα Αθηνών χωροθετείται σε έκταση 103 στρεμμάτων από τα οποία τα 92 στρέμματα είναι οι εγκαταστάσεις του πρώην Στρατοπέδου Αμερικανικής Ευκολίας και τα 11 στρέμματα η περιοχή ανάπτυξης της Διεύθυνσης Μεταγωγών Δικαστηρίων Αθηνών.

Σε αυτή τη φάση ο διαγωνισμός βρίσκεται στο σημείο του ανταγωνιστικού διαλόγου με τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ, ΑΒΑΞ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ανέγερση και λειτουργία των φυλακών μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Η φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου αναμένεται ότι θα ολοκληρωθεί στις αρχές 2025. Εφόσον όλα πάνε βάσει προγραμματισμού και δεν προκύψει «μπλόκο» από το ΣΤΕ. Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να ζητηθούν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές την άνοιξη του 2025.

Το έργο

Αναλυτικότερα αντικείμενο της Σύμβασης Σύμπραξης είναι η χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, προμήθεια εξοπλισμού, συντήρηση και τεχνική διαχείριση των υποδομών που θα στεγάσουν το Δικαστικό Σωφρονιστικό Συγκρότημα Αθηνών (ΔΣΣΑ) και τη Διεύθυνση Μεταγωγών Δικαστηρίων Αττικής (ΔΜΔΑ).

Η περιοχή επέμβασης τοποθετείται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Ασπροπύργου Περιφερειακής Ενότητας Δυτικής Αττικής Περιφέρειας Αττικής. Πρόκειται για την περιοχή του Θριασίου, που οριοθετείται από τα όρη Ποικίλο, Αιγάλεω, Πάρνηθα, Πατέρας και τον κόλπο της Ελευσίνας, στην θέση του παλαιού Στρατοπέδου «Αμερικάνικης Ευκολίας».

Βάσει του ΕΠΣ το νέο Δικαστικό Σωφρονιστικό Συγκρότημα Αθηνών (ΔΣΣΑ) θα αναπτυχθεί σε ακίνητο του δημοσίου, έκτασης 103.022 τ.μ., σε δύο ζώνες, μία για τις εγκαταστάσεις κράτησης και μία για τις υπηρεσίες μεταγωγών.

Επιπλέον, πέραν της εξωτερικής περίφραξης των εγκαταστάσεων και σε απόσταση 500 μέτρων από αυτές καθορίζεται ζώνη ασφαλείας για λόγους αποτελεσματικής περιμετρικής φύλαξης τους και εντός αυτής απαγορεύεται κάθε δυνατότητα ή χρήση ή έργο που θα μπορούσε να επηρεάσει την ασφάλεια των εγκαταστάσεων.

Επίσης προβλέπεται η δημιουργία οδού ασφαλείας περιμετρικά των εξωτερικών ορίων των εγκαταστάσεων, πλάτους 10 μέτρων και επιβάλλεται η δημιουργία δευτερεύουσας όδευσης διαφυγής.

Το έργο θα περιλαμβάνει, εκτός από σωφρονιστικές εγκαταστάσεις, χώρους εκπαίδευσης, υγειονομικές δομές, θρησκευτικούς χώρους, αθλητικές εγκαταστάσεις και περιοχές στάθμευσης.

Η μέγιστη επιτρεπόμενη κάλυψη είναι 35%, ο συντελεστής δόμησης 0,6 και τα μέγιστα επιτρεπόμενα ύψη, για τα κτίρια, 9 μέτρα και για τις υποδομές ασφάλειας, παρατήρησης και ελέγχου τα 14 μέτρα.

Τέλος, προβλέπεται να ληφθούν μέτρα για την εξασφάλιση και προώθηση της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς για την μετακίνηση προς και από το ΔΣΣΑ, η χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για τον περιορισμό του ενεργειακού αποτυπώματος, η υιοθέτηση καλών πρακτικών στη διαχείριση αποβλήτων και η προστασία των δασικών εκτάσεων της περιοχής, η αποκατάσταση του φυσικού τοπίου και η ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων.

Διαβάστε επίσης:

Φοιτητικές Εστίες: Ποια έργα ΣΔΙΤ υπογράφει η ΑΚΤΩΡ – Τι έρχεται

Ο «χάρτης» των οδικών παραχωρήσεων –  Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Aktor και οι εκκρεμότητες

Προκηρύχθηκε διαγωνισμός για το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας: Τις αλλαγές «οδηγούν» Ελληνικό και ΠΥΡΚΑΛ