Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την κατακύρωση του βασικού τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες όλα τα προαπαιτούμενα προκειμένου να αναδειχθεί οριστικός ανάδοχος η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βρίσκονται στη φάση της ολοκλήρωσης, ενώ παράλληλα έχει ολοκληρωθεί το χρηματοδοτικό σχήμα στο οποίο φαίνεται πως συμμετέχουν όλες οι συστημικές Τράπεζες.

Με το ορόσημο της ανάδειξης του οριστικού ανάδοχου, που φαίνεται ότι είναι θέμα χρόνου, πλέον τα βλέμματα είναι στραμμένα στο πότε θα ξεκινήσει να υλοποιείται το εμβληματικό αυτό έργο που θα αποκαταστήσει την ασφάλεια σε μια βασική διαδρομή της Κρήτης, καθιστώντας παράλληλα το πέρασμα Χανιά-Ηράκλειο δυνατό σε μόλις 70 λεπτά.

1

Υπενθυμίζεται, πως με την κατακύρωση της παραχώρησης αυτής η εισηγμένη ενισχύει σημαντικά το χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων που διαχειρίζεται μόνη της, καθώς σε αυτό εκτός από τη πρόσφατη προσθήκη της Αττικής Οδού, της Κεντρικής και Νέας Οδού θα ενταχθούν στο επόμενο διάστημα ο ΒΟΑΚ και η Εγνατία Οδός.

Τα επόμενα βήματα μετά την κατακύρωση προβλέπουν τη συγγραφή της σύμβασης και την αποστολή της στο Ελεγκτικό Συνέδριο, με σκοπό να κυρωθεί η σύμβαση από την Βουλή και να υπογραφεί. Αυτό προβλέπεται να συμβεί μέχρι τον Απρίλιο.

Ωστόσο, υπενθυμίζεται πως ακόμα και αν οριστικοποιηθεί ο ανάδοχος, δεν θα έχει οριστικοποιηθεί το κόστος του οδικού άξονα το οποίο ήδη προσεγγίζει τα 2 δισ. ευρώ καθώς εκκρεμούν προσφυγές των δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, που ζητούν αλλαγές σε κόμβους και άλλες παρεμβάσεις στο σχεδιασμό του ΒΟΑΚ.

Υπενθυμίζεται πως από τις 22 Μαρτίου του 2024, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έλαβε το πράσινο φως από το υπουργείο υποδομών για την 35ετη παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο του ΒΟΑΚ αρχικού προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ, ως ο προσωρινός ανάδοχος, ωστόσο για τη διαγωνιστική διαδικασία ακούμε από το 2018.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κέρδισε με την καλύτερη οικονομική προσφορά για την κατασκευή του οδικού άξονα καθώς και την κρατική επιδότηση για την κάλυψη των διοδίων και έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία (1), ενώ το σχήμα Άκτωρ Παραχωρήσεις – Mytilineos (0,965) και το τρίτο σχήμα (0,799).

Το έργο

Η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων τα 5 έτη αφορούν την περίοδο των μελετών και κατασκευών. Ειδικότερα, το συνολικό μήκος του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο ανέρχεται σε 187 χλμ. (συμπεριλαμβανομένων και 30 χλμ. που αφορούν το υπό προαίρεση τμήμα Κίσσαμος-Χανιά), ενώ το συνολικό μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ανέρχεται σε περίπου 300 χλμ., συμπεριλαμβανομένων των τμημάτων «Χερσόνησος- Άγιος Νικόλαος» (βρίσκεται υπό κατασκευή μέσω ΣΔΙΤ) και «Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη».

Με τις σημερινές συνθήκες το κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, στην οικονομική προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών και κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ, ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.

Υπενθυμίζεται πως η χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ από το Ταμείο Ανάκαμψης προσδιορίζεται στα 490 εκατ. για το σύνολο των τμημάτων από Χανιά μέχρι και τον Άγιο Νικόλαο. Από τα οποία τα 200 εκατ. ευρώ αφορούν το βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, τα 90 εκατ. ευρώ το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και τα 200 εκατ. ευρώ το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.

Ο ΒΟΑΚ θεωρείται ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος υπό κατασκευή σε όλη την Ευρώπη τη συγκεκριμένη περίοδο και το έργο προβλέπει την αναβάθμιση του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο σε κλειστό αυτοκινητόδρομο με σκοπό να γίνει στο μεγαλύτερο τμήμα στην υφιστάμενη χάραξη, ενώ σε κάποια τμήματα θα υπάρχει νέα χάραξη αλλά και σήραγγες.

Σε γενικό επίπεδο το έργο με τα επιμέρους τμήματα προβλέπει 46 Ανισόπεδους Κόμβους, 15 Σήραγγες με 14,5 χιλιόμετρα μήκος και 40 Γέφυρες με 8,67 χιλιόμετρα μήκος.

Ειδικότερα η διαδρομή Χανιά-Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά-Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά.
Η ασφάλεια του οδικού άξονα θα εξασφαλίζεται με τα στηθαία ασφαλείας που θα τοποθετηθούν τόσο ενδιάμεσα στα ρεύματα κυκλοφορίας, όσο και στα πλάγια του άξονα, ενώ η ανώτατη ταχύτητα που θα μπορεί να αναπτύξει ο οδηγός θα είναι κατά τόπους τα 130χλμ/ώρα όπως συμβαίνει και στην υπόλοιπη χώρα.

Η μέθοδος προβλέπει την ταυτόχρονη κατασκευή και λειτουργία του δρόμου και άρα την τμηματική παράδοση του οδικού άξονα. Αυτό σημαίνει πως εφόσον τα έργα ξεκινήσουν το 2026 αφού εξασφαλιστεί δηλαδή η περάτωση των απαλλοτριώσεων και των μελετών η ολοκλήρωση θα πρέπει να αναμένεται μετά το 2030 συμπεριλαμβανομένων των τμηματικών παραδόσεων.

Όπως είπαμε η εξέλιξη αυτή ενισχύει ακόμη περισσότερο την αξία του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθώς και την παραγωγή σημαντικών, σταθερών και ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση και άρα επίσημα το προσεχές διάστημα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα κρατάει «τα κλειδιά» των μεγαλύτερων αυτοκινητοδρόμων της χώρας.

Διαβάστε επίσης:

Σταϊκούρας: Οι συστάσεις του πορίσματος που αφορούν τους σιδηροδρομικούς φορείς έχουν ενσωματωθεί στο Σχέδιο Δράσης που έχουμε με την Ε.Ε.

Επενδύσεις 115 εκατομμυρίων ολοκληρώνει φέτος η Noval Property

MERMEREN KOMBINAT: Στα 31,6 εκατ. ευρώ τα έσοδα για το 2024