• Business

    Stellantis: Ο Ταβάρες, η Μελόνι, o ιταλογαλλικός «πόλεμος» και στο βάθος… απολύσεις

    • Μαρία Βε
    Carlos Tavares, CEO Stellantis

    Carlos Tavares, CEO Stellantis


    Nα περικόψει χιλιάδες θέσεις εργασίας στην Ιταλία σχεδιάζει η Stellantis, λίγες εβδομάδες αφότου ο διευθύνων σύμβουλος Carlos Tavares εμφανίστηκε εριστικός απέναντι στην ιταλική κυβέρνηση, όταν η πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι, αντέδρασε στο σχέδιο μεταφοράς της παραγωγής οχημάτων της εταιρείας σε χώρες με χαμηλότερο κόστος, σε μια εποχή που η αυτοκινητοβιομηχανία αγωνίζεται να στραφεί προς την ηλεκτροκίνηση.

    Οι μειώσεις που σχεδιάζονται στις εγκαταστάσεις της Stellantis, συμπεριλαμβανομένων των Melfi και Pomigliano D’Arco στη νότια Ιταλία, θα οδηγήσουν σε συνολικές περικοπές 3.597 θέσεων εργασίας, δηλαδή περίπου το 8% του εργατικού δυναμικού του κατασκευαστή Fiat στη χώρα, ανακοίνωσε την Τετάρτη το συνδικάτο Fiom.

    Υπενθυμίζεται ότι η Stellantis, με έδρα το Άμστερνταμ, η οποία κατέχει εμπορικά σήματα όπως η Fiat, η Maserati και η Alfa Romeo, προχώρησε σε περικοπές περίπου 2.000 θέσεων εργασίας στην Ιταλία πέρσι, ενώ κάτι παρόμοιο είχε κάνει και το 2022.

    Επίσης, τα πακέτα εθελούσιας απόλυσης, χρησιμοποιήθηκαν για να μειώσει το εργατικό δυναμικό της στην Ιταλία, το οποίο ανερχόταν σε περίπου 55.000 άτομα όταν ιδρύθηκε στις αρχές του 2021.

    Ποιοι εργαζόμενοι θα επηρεαστούν από τις περικοπές

    Η Stellantis απασχολεί περίπου 43.000 άτομα στην Ιταλία, συμπεριλαμβανομένων περίπου 15.000 στην περιοχή του Τορίνο, την ιστορική “πατρίδα” της Fiat, η οποία συγχωνεύτηκε με τον γαλλικό όμιλο PSA, για να δημιουργήσει τη Stellantis.

    Παρόλο που η εταιρεία αρνήθηκε να σχολιάσει τον ακριβή αριθμό των εργαζομένων που θα επηρεαστούν από τη σημερινή εξέλιξη, σημείωσε ότι οι αποχωρήσεις αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης συμφωνίας με τα ιταλικά συνδικάτα, για εργαζομένους που βρίσκονται κοντά στη συνταξιοδότηση ή αναζητούν νέες ευκαιρίες απασχόλησης.

    Carlos Tavares, CEO Stellantis
    Carlos Tavares, CEO Stellantis

    Σημειώνεται ότι ο Tavares έχει ακολουθήσει ένα σχέδιο περικοπής δαπανών, προκειμένου να ενισχύσει την εταιρεία, μειώνοντας το εργατικό της δυναμικό στη Γαλλία, την Αυστρία και τις ΗΠΑ, επικαλούμενος τις πιέσεις από τη στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα.

    Στην Ιταλία, όπου η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων έχει μειωθεί καθώς οι αγοραστές αναμένουν τις νέες επιδοτήσεις που προανήγγειλε η Ρώμη στα τέλη του περασμένου έτους, ο Tavares, συγκρούστηκε ευθέως με την πρωθυπουργό, για την πρόθεσή του να μεταφέρει την παραγωγή σε πιο συμφέρουσες οικονομικά χώρες, όπως το Μαρόκο.

    Απολύθηκαν…εξ αποστάσεως

    Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με δημοσίευμα του περιοδικού Fortune, αυτό που συνέβη σε 400 περίπου εργαζόμενους της Stellantis την περασμένη Πέμπτη, ήταν αδιανόητο.

    Οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι έλαβαν μια ειδοποίηση από την εταιρεία που ανέφερε ότι είναι υποχρεωτικό να εργαστούν εξ αποστάσεως μια συγκεκριμένη ημέρα.

    Σύμφωνα με την ενημέρωση, την επόμενη ημέρα η αυτοκινητοβιομηχανία θα πραγματοποιούσε σημαντικές επιχειρησιακές συναντήσεις που θα απαιτούσαν συμμετοχή και διάστερη προσοχή.

    Οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι ήταν μισθωτοί, μη συνδικαλισμένοι υπάλληλοι σε τομείς τεχνολογίας και μηχανικής στις ΗΠΑ.

    Κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως συνάντησης την Παρασκευή, ενημερώθηκαν ότι απολύονται.

    «Ήταν μια μαζική απόλυση όλων όσων ήταν στην κλήση», σημείωσε ένα εργαζόμενος, ο οποίος πιστεύει ότι ο λόγος πίσω από τις απολύσεις αφορά την προσπάθεια μεταφοράς θέσεων εργασίας σε «τοποθεσίες χαμηλού κόστους».

    Μάλιστα είπε πως η εταιρεία αναθέτει πολλές θέσεις εργασίας σε εξωτερικούς συνεργάτες στην Ινδία, το Μεξικό και τη Βραζιλία.

    Από πλευράς της η εταιρεία, σύμφωνα με την Wall Street Journal, επεσήμανε ότι θα προσφέρει στους απολυμένους ένα ολοκληρωμένο πακέτο αποχώρησης και βοήθεια για τη μετάβαση.

    Ταυτόχρονα, τόνισε ότι οι μειώσεις θα τη βοηθήσουν να διατηρήσει κρίσιμες δεξιότητες που απαιτούνται για την υλοποίηση των σχεδίων παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων.

    «Να υπερασπιστούμε το εθνικό συμφέρον»

    «Θέλουμε να υπερασπιστούμε το εθνικό συμφέρον, να δημιουργήσουμε μια ισορροπημένη σχέση με την Stellantis για να υπερασπιστούμε την παραγωγή στην Ιταλία», είχε αναφέρει η Μελόνι στο ιταλικό κοινοβούλιο τον Ιανουάριο, σχολιάζοντας τα σχέδια και τις προθέσεις της Stellantis.

    Μάλιστα, η κυβέρνηση της Μελόνι έχει ζητήσει από τη Stellantis να παράγει 1 εκατομμύριο οχήματα στην Ιταλία ετησίως.

    «Αν επιθυμείτε να πουλήσετε ένα αυτοκίνητο στη διεθνή αγορά διαφημίζοντάς το ως ιταλικό “κόσμημα”, τότε αυτό το όχημα θα πρέπει να παράγεται στην Ιταλία», είχε δηλώσει χαρακτηριστικά η πρωθυπουργός.

    Tο πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό SUV Jeep της Stellantis
    Tο πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό SUV Jeep της Stellantis

    Εντούτοις, τον περασμένο μήνα, ο Tavares προσπάθησε να εκτονώσει τη διαρκείας “διαμάχη”, δεσμευόμενος να ενισχύσει την τοπική παραγωγή, αναφέροντας παράλληλα τις προσπάθειες που έχουν ήδη γίνει από την εταιρεία, προκειμένου να διευρύνει το αποτύπωμά της στη χώρα.

    Η αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία επανέλαβε την Τετάρτη ότι η Ιταλία θα διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στις παγκόσμιες δραστηριότητές της, βρίσκεται σε συνομιλίες με την ιταλική κυβέρνηση για τους όρους που της επιτρέπουν να αυξήσει την ετήσια παραγωγή της στη χώρα σε 1 εκατομμύριο οχήματα, από περίπου 750.000 πέρσι.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι η Fiat Chrysler, παρήγαγε για τελευταία φορά περισσότερα από ένα εκατομμύριο οχήματα στην Ιταλία το 2017.

    Μελόνι VS Μακρόν

    H Srellantis έχει γίνει το «μήλον της Έριδος» μεταξύ Ιταλίας και Γαλλίας και στο παρελθόν, αφού στο διοικητικό συμβούλιο, η Γαλλία έχει εκπροσώπους και μερίδιο 6,1% μέσω της κρατικής Bpifrance.

    Από την άλλη, η Ιταλία δεν κατέχει κανένα μερίδιο και δεν διαθέτει εκπροσώπους, αν και ο Tavares είναι ανοιχτός στο να συζητήσει τη συμμετοχή της Ιταλίας, αν και εφόσον θελήσει.

    Παράλληλα, οι σχέσεις της Μελόνι με τον Μακρόν δεν ξεκίνησαν καλά στην αρχή της θητείας της και δεν διστάζει να εκφράσει δημόσια τις αντίθετες απόψεις της με τον Γάλλο πρόεδρο.

    Τζόρτζια Μελόνι-Εμανουέλ Μακρόν
    Τζόρτζια Μελόνι-Εμανουέλ Μακρόν

    Τον περασμένο Φεβρουάριο, οι δύο ηγέτες διαφώνησαν δημόσια για την πρόσκληση σε δείπνο του Γάλλου προέδρου στον Βολοντίμιρ Ζελένσκι, ενώ η Ιταλίδα πρωθυπουργός έχει αντιδράσει στην επιμονή του Μακρόν να  μην αποκλείει την αποστολή στρατευμάτων στην Ουκρανία.

    Σύμφωνα με αναλυτές, ο Μακρόν βλέπει στην Μελόνι την αντίπαλό του Μαρίν Λεπέν, η οποία είναι αντίθετη στις πολιτικές του στα πιο καίρια θέματα της χώρας.

    Βολοντίμιρ Ζελένσκι - Εμανουέλ Μακρόν
    Βολοντίμιρ Ζελένσκι – Εμανουέλ Μακρόν

    Συγχρόνως, για τον Μακρόν, το κόμμα της Λεπέν είναι το κόμμα του «ψέματος και της συλλογικής εξαθλίωσης».

    Το μακροπρόθεσμο σχέδιο

    Σύμφωνα με την Stellantis, μέχρι το τέλος της δεκαετίας, η εταιρεία σκοπεύει να δαπανήσει πάνω από 50 δισεκατομμύρια δολάρια στην ηλεκτροκίνηση, παρά την πρόσφατη επιβράδυνση της αύξησης των πωλήσεων EV και την αυξανόμενη ζήτηση για υβριδικά οχήματα.

    Σκοπεύει επίσης να διαθέσει στην αγορά οκτώ νέα μοντέλα EV στις ΗΠΑ μέχρι το τέλος του έτους και πάνω από 20 οχήματα μέχρι το 2030.

    Όσο για τον Tavares, «διά πυρός και σιδήρου», κατάφερε να οδηγήσει την εταιρεία σε κερδοφορία ρεκόρ.

    «Η κυβέρνηση Μελόνι, εκτός άλλων, δεν λαμβάνει υπόψη το γεγονός ότι ο Ταβάρες είναι Πορτογάλος, όχι Γάλλος», δηλώνει με νόημα ο 65χρονος CEO.

    Διαβάστε επίσης: 

    FIAT 600e: Μπήκε στην παραγωγή!

    Stellantis: «Γκάζι» στο σχέδιο παραγωγής 1 εκατ. οχημάτων στην Ιταλία

    Ποια ήταν η πιο εμπορική μάρκα του Ομίλου Stellantis;



    ΣΧΟΛΙΑ