ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
O Mr easyJet είχε πάντοτε το χάρισμα να διαβλέπει τι ζητά η αγορά και να της το προσφέρει πριν από τους άλλους
Ακόμη ένα επιχειρηματικό «άνοιγμα» ετοιμάζεται να κάνει ο Sir Στέλιος Χατζηιωάννου, που προχωρά στην μία καινοτόμο επένδυση μετά την άλλη. Τίποτα δεν φαίνεται να σταματά την δυναμική και επιτυχημένη πορεία του ιδιοφυούς Ελληνοκύπριου επιχειρηματία, που προσφάτως γνωστοποίησε το νέο επιχειρηματικό του βήμα.
Πιο συγκεκριμένα, η «αυτοκρατορία» του Sir Χατζηιωάννου υποδέχεται την easyHemp, μία νέα διαδικτυακή πλατφόρμα, που δραστηριοποιείται στον κλάδο της βιομηχανικής κάνναβης.
Ο γνωστός επιχειρηματίας εισέρχεται έτσι στην αγορά των προϊόντων βιομηχανικής κάνναβης, μίας αγοράς δυναμικής και πολλά υποσχόμενης. Ο επικεφαλής του Ομίλου easyGroup αποφάσισε να συνεργασθεί με την ελληνική εταιρεία εισαγωγής, διάθεσης και εμπορίας του κλάδου Hempoil, εταιρεία που ιδρύθηκε μόλις το 2018 και διαθέτει 14 φυσικά καταστήματα σε όλη την Ελλάδα.
Η νέα αυτή φιλόδοξη επιχειρηματική σύμπραξη δημιούργησε μία ηλεκτρονική πλατφόρμα πώλησης προϊόντων με κανναβιδιόλη (CBD), με την ονομασία easyHemp.gr.
Από πλευράς της, η Hempoil ειδικεύεται στην εισαγωγή, διανομή, πώληση, αλλά και καλλιέργεια βιολογικών προϊόντων με βάση τη βιομηχανική κάνναβη (Cannabis Sativa L), κύριο συστατικό της οποίας είναι η Κανναβιδιόλη (CBD), ένα μη ψυχοδραστικό κανναβινοειδές. Παράλληλα, η εταιρεία δραστηριοποιείται και στον τομέα του franchise, ενώ συμβάλλει δυναμικά στην ενημέρωση των επιστημόνων του χώρου της υγείας, αλλά και της έρευνας σχετικά με τις θεραπευτικές ιδιότητες της Κανναβιδιόλης (CBD).
Πρόκειται για μία έξυπνη συνεργασία, στην οποία οι δύο μεριές αποφάσισαν να συμβάλλουν με τον τρόπο που αναλογεί στην καθεμία: Η Hempoil, θέτοντας την εμπειρία της, θα αναλάβει την παραγωγή του προϊόντος, ενώ η easyGroup θα θέσει προς χρήση το σήμα της, γεγονός που θα προσφέρει στο προϊόν της Hempoil τη δυνατότητα να επωφεληθεί από την ευρεία αναγνωρισιμότητα που απολαμβάνει ο Όμιλος easyGroup εντός και εκτός ελληνικών συνόρων.
Υπενθυμίζεται ότι η easyGroup του Sir Στέλιου Χατζηιωάννου έχει στην κατοχή της όλα τα εμπορικά σήματα easy, (easy family of brands, www.easy.com και easyGroup.com.gr για την Ελλάδα).ευρεία αναγνώριση, ενισχυμένη διανομή και, ως επακόλουθο, ισχυρά κέρδη. Η Hempoil θα έχει, έτσι, το όπλο ενός πανίσχυρου παγκόσμιου brand, ενώ η easyGroup θα εισπράττει, φυσικά, δικαιώματα χρήσης του ονόματός της.
Η easyHemp.gr απευθύνεται σε όλους όσους ενδιαφέρονται για τα φυσικά βιολογικά προϊόντα κάνναβης με CBD και αγαπούν το υγιεινό τρόπο ζωής, προσφέροντάς τους μία τεράστια γκάμα σχετικών προϊόντων, μέσα από μία εύκολη διαδικασία ενημέρωσης, παραγγελίας και παραλαβής, με την δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Οι online συναλλαγές, άλλωστε, είναι το μέλλον στις αγορές. Όσοι προτιμήσουν την easyHemp.gr θα παραλαμβάνουν την παραγγελία τους με απόλυτη ασφάλεια μέσω courier, σε διακριτική, ανακυκλώσιμη συσκευασία.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα easyHemp είναι διαθέσιμη σε δύο γλώσσες, ελληνικά και αγγλικά, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα αποστολής των προϊόντων και στο εξωτερικό. Εκεί, μάλιστα, μπορεί να διαλέξει κανείς ανάμεσα σε μία πλούσια γκάμα προϊόντων, καθώς το ηλεκτρονικό κατάστημα easy-Hemp.gr είναι, επί της ουσίας, ένα σούπερ μάρκετ προϊόντων βιομηχανικής κάνναβης, με αγαθά προερχόμενα από περισσότερες από 30 διαφορετικές εταιρείες σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Το κατάστημα διαθέτει κυριολεκτικά όλα τα είδη προϊόντων που αξιοποιούν την βιομηχανική κάνναβη: Από φαρμακευτικά, όπως κάψουλες και υπόθετα, σε καλλυντικά, βρώσιμα, όπως μπισκότα, γλυφιτζούρια κ.α.,έλαια ατμίσματος, σπόρους, τροφές για κατοικίδια, μπλουζάκια, καπέλα, σακίδια, κεριά και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς.
Κυρίαρχος στόχος αγοραστικού κοινού της νέας αυτής συνεργασίας παραμένει η ελληνική αγορά, η οποία, όπως είναι γνωστό, αποτελεί μία καινούρια αγορά, καθώς μόλις πρόσφατα το θεσμικό πλαίσιο «απελευθέρωσε» τη δυνατότητα παραγωγής βιομηχανικής κάνναβης, που θεωρούνταν ένα απαγορευμένο πεδίο δράσης για χρόνια. Το συνταγματικό «άνοιγμα», λοιπόν, μετέτρεψε την Ελλάδα σε μία παρθένα αγορά, γεμάτη πολλές δυνατότητες εξέλιξης, τις οποίες ο Sir Στέλιος Χατζηιωάννου είναι αποφασισμένος να αξιοποιήσει.
Η συγκεκριμένη κίνηση αποτελεί ακόμη μία ένδειξη της επιχειρηματικής ευφυίας του δαιμόνιου Στέλιου Χατζηιωάννου, που είχε την ικανότητα να διακρίνει ότι η βιομηχανική κάνναβη αποτελεί ένα από τους ταχύτατα αναπτυσσόμενους κλάδους, με ισχυρή δυναμική ανάπτυξης, τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο και θέλησε, φυσικά, να γίνει κομμάτι αυτού του δυναμικού και ανταγωνιστικού κλάδου, τα προϊόντα του οποίου θα απασχολήσουν ιδιαίτερα στο εγγύς μέλλον.
Το χρονικό της «γέννησης» της συνεργασίας
Αφορμή για τη συνεργασία της Hempoil με τον Sir Στέλιο Χατζηιωάννου και την easyGroup φαίνεται πως στάθηκε ο επιτυχημένος ετήσιος θεσμός «Βραβείο Στέλιος Χατζηιωάννου, Επιχειρηματικό Ξεκίνημα της Χρονιάς».
Ειδικότερα, το 2018 η Hempoil κατέκτησε την 5η θέση στον θεσμό, με αποτέλεσμα να αποτελέσει την πρώτη ελληνική εταιρεία προϊόντων CBD στην ιστορία του θεσμού που έλαβε βραβείο καινοτομίας και επιχειρηματικότητας. Την αμέσως επόμενη χρονιά, το 2019, η ίδια κατέκτησε την πρώτη θέση ανάμεσα σε 74 διαγωνιζομένους, καθώς κατάφερε, μέσα σε μόλις ένα έτος, να ξεπεράσει κατά πολύ τις αρχικές προβλέψεις της για τζίρο και κερδοφορία.
Με αφορμή το «άνοιγμα» της easyGroup στον κλάδο παραγωγής της βιομηχανικής κάνναβης, ο ιδρυτής και πρόεδρός του Ομίλου, Στέλιος Χατζηιωάννου δήλωσε: «Η online πλατφόρμα easyHemp.gr αποτελεί ένα φιλόδοξο και πρωτοποριακό νέο εγχείρημα, που αξιοποιεί τις τεράστιες δυνατότητες που προσφέρει η αγορά βιομηχανικής κάνναβης και απαντά με τον καλύτερο τρόπο στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών. Παράλληλα, είναι μεγάλη μας χαρά να συνεργαζόμαστε με έναν ακόμη νικητή του Βραβείου «Επιχειρηματικό Ξεκίνημα της Χρονιάς», τη Hempoil, αποδεικνύοντας έμπρακτα ότι ο θεσμός αυτός προάγει τη βιώσιμη επιχειρηματικότητα και την καινοτομία στη χώρα».
Από την πλευρά του ο Χρήστος Μπότσης, δημιουργός της Hempoil, δήλωσε με αφορμή τη συνεργασία με την easyGroup: «Είναι μεγάλη τιμή και αναγνώριση για εμάς που ο Sir Στέλιος Χατζηιωάννου, ιδρυτής της easyJet και της easyGroup, επέλεξε να μας εντάξει στο δυναμικό του ομίλου. Είμαστε πολύ χαρούμενοι για αυτή τη συνεργασία, η οποία μας δίνει τη δυνατότητα να ανοίξουμε τα φτερά μας όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στη διεθνή αγορά».
Ποιος είναι ο Sir Στέλιος Χατζηιωάννου;
Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι διαφορετικοί από τους άλλους, άνθρωποι με ξεχωριστά χαρίσματα, που έχουν γεννηθεί για να πετύχουν. Ένας τέτοιος άνθρωπος είναι και ο Sir Στέλιος Χατζηιωάννου. Ο Στέλιος Χατζηιωάννου δεν είναι τυχαία ένας από τους κορυφαίους Έλληνες επιχειρηματίες. Ελάχιστα είναι εκείνα που θα έλεγε κανείς ότι δεν έχει καταφέρει στον επαγγελματικό του βίο. Το επιχειρηματικό του δαιμόνιο έγινε φανερό από πολύ νωρίς και η επιτυχημένη πορεία του ήταν σχεδόν εξαρχής προδιαγεγραμμένη.
Γεννήθηκε 14 Φεβρουαρίου του 1967, στην Αθήνα και είναι γιος του Κύπριου «βασιλιά» των τάνκερ, Λουκά Χατζηιωάννου και της Νέδης Χατζηιωάνου, ενώ έχει δύο ακόμη αδέρφια, τον Πόλυ και την Κλέλια, ευρέως γνωστούς επίσης, τόσο για την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, όσο και για τη φιλανθρωπική τους δράση.
Στον Πεδουλά της Κύπρου, όπου μεγάλωσε ο Στέλιος και τα αδέρφια του, όταν η οικογένεια του Λουκά και της Νέδης Χατζηιωάννου καθόταν στο τραπέζι για φαγητό, έπαιρναν μαθήματα ζωής. Άκουγαν τον πατέρα τους να μιλά για τον σκληρό κόσμο των business, τα τάνκερ και τα deals, αλλά και για τον κόσμο που υποφέρει. Ο Λουκάς Χατζηωιάννου ήξερε ότι τα παιδιά του είχαν στο DNA τους την επιτυχία και, γι’ αυτό, μαζί με τη Νέδη, φρόντισαν να τα μεγαλώσουν συμπονετικούς, εργατικούς και δραστήριους ανθρώπους. Και, όπως αποδεικνύεται, έκαναν καλή δουλειά.
Φυσικά, ως γιος ενός από τους σημαντικότερους εφοπλιστές, ο ίδιος δεν θα μπορούσε ποτέ να μην «περάσει» την ναυτιλία. Το 1992, σε ηλικία μόλις 24 ετών, πριν καν τελειώσει τις σπουδές του στο LSE και το City University, ο νεαρός τότε Στέλιος θυσίασε την Porsche του για να επενδύσει τα λεφτά από την πώλησή της στην ίδρυση της δικής του ναυτιλιακής εταιρείας, «Stelmar».
Το 2001, η εταιρεία εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, ενώ 4 χρόνια αργότερα, το 2005, ο κ. Χατζηιωάννου προχώρησε στην πώλησή της, μία πολύ επιτυχημένη επιχειρηματική ενέργεια, που του απέφερε κέρδος 4 φορές πάνω από την αρχική τιμή της μετοχής της. Η εταιρεία, μάλιστα, πωλήθηκε σε ανταγωνιστή του Στέλιου Χατζηιωάννου, εξασφαλίζοντας στον δαιμόνιο επιχειρηματία το πρώτο του εκατομμύριο, το «όπλο» που θα του εξασφάλιζε στη συνέχεια την αρχή της αυτοκρατορίας του, τη δημιουργία της easyJet.
Η «εύκολη» αυτοκρατορία
Χρειάστηκε μόνο λίγη βοήθεια από τον εφοπλιστή πατέρα του στην αρχή της δικής του πορείας. Μια μικρή οικονομική υποστήριξη ήταν αρκετή για να τον μετατρέψει σε έναν αυτοδημιούργητο μεγιστάνα με μία τεράστια αυτοκρατορία, έναν άνθρωπο που χαίρει της εκτίμησης όλου του επιχειρηματικού -και μη- κόσμου ανά τον πλανήτη.
Μιλώντας, κάποτε, για τον σπουδαίο πατέρα του, στο πλαίσιο τιμών που του είχαν αποδοθεί, ο Στέλιος Χατζηιωάννου έλεγε: «…Είχα κληρονομήσει κάποια πλούτη από τον πατέρα μου, έναν Ελληνοκύπριο μεγιστάνα με μεγάλες επιχειρήσεις και, έπειτα, ήμουν αρκετά τυχερός που ήμουν στο σωστό μέρος την κατάλληλη στιγμή, για να ξεκινήσω μια επιχείρηση που πήγε πολύ καλύτερα από ό,τι ήλπιζα…».
O κ. Χατζηιωάννου είχε το χάρισμα να διαβλέπει τι ζητά η αγορά και να της το προσφέρει πριν από τους άλλους. Νεαρός ακόμη, πριν καν τελειώσει τις σπουδές του στο LSE και το City University, έπεισε τον πατέρα του να…στοιχηματίσει πάνω του 5 εκατ. στερλίνες. Ο Λουκάς Χατζηιωάννου πίστεψε από την αρχή στον γιο του και έτσι, με την οικονομική βοήθεια που του πρόσφερε, γεννήθηκε η easyJet και το easyGroup, το πιο χειροπιαστό δείγμα της επιχειρηματικής ευφυίας του Sir Στέλιου.
Ο Mr. easyJet δημιούργησε την αεροπορική εταιρεία easyJet σε ηλικία μόλις 28 ετών, φέρνοντας επανάσταση στις αεροπορικές μεταφορές.
Ενδεικτικά σημειώνεται ότι η αεροπορική του συγκαταλέγεται στη λίστα των FTSE-100, με κεφαλαιοποίηση που ξεπερνά τα 7 δισ. στερλίνες, καθιστώντας την μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου, με βάση την εμπορική της αξία. Ο ίδιος, αντίστοιχα, συγκαταλέγεται ανάμεσα στους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου, η δυναμική του οποίου υπολογίζεται περίπου στα 1,57 εκατομμύρια δολάρια.
Ο Sir άφησε την εταιρία να πετάξει με τα «φτερά» της, φτάνοντας τελικά να είναι ίσως η πιο επιτυχημένη low cost εταιρεία στην Ευρώπη, αφού σήμερα «κόβει» περί τα 80 εκατομμύρια εισιτήρια σε ετήσια βάση. Αξιοποιώντας την επιτυχία της αεροπορικής του εταιρείας, ο Mr. easyJet ίδρυσε στη συνέχεια τον Όμιλο easygroup.
Ξεκινώντας από την easyJet, ο Στέλιος Χατζηιωάννου κατάφερε να δημιουργήσει μία ολόκληρη αυτοκρατορία επιχειρήσεων με το πρόθεμα «easy».
Μέσω της εταιρείας επενδύσεών του, της easyGroup, που έχει έδρες στο Μονακό και το Λονδίνο, κύρια σημεία δραστηριότητας του κ. Χατζηιωάννου, κράτησε το brand, κατοχυρώνοντας περισσότερα από 1000 ονόματα με το πρόθεμα easy και κατάφερε, έτσι, να λανσάρει μια σειρά από άλλες, low cost επιχειρήσεις σε διάφορους τομείς.
Διατηρώντας πάντοτε ως αρχή να προσφέρει υψηλή ποιότητα υπηρεσιών και προϊόντων με το χαμηλότερο δυνατό κόστος για τους καταναλωτές, ο Sir των επιχειρήσεων άρχισε να επεκτείνεται σε διάφορους τομείς της αγοράς, δημιουργώντας επιτυχημένες επιχειρήσεις, ανάμεσα στις οποίες συγκαταλέγονται οι easyHotel, easyBus, easyCar, easyProperty, easyOffice, easyFoodstore, easyCoffee, easyGym, easyStorage και πολλές ακόμη.
Επιπλέον, εισπράττει χρήματα από το licensee ονομάτων της easy, το easy family of brands (ανάμεσά τους και της easyJet) σε επιχειρήσεις.
Παράλληλα, το άνοιγμα της αλυσίδας σουπερμάρκετ του στο Λονδίνο, χωρίς φίρμες και διάκοσμους, κατάφερε εκείνο που μέχρι πρότινος φάνταζε δύσκολο: Να προσφέρει άριστη ποιότητα, προσιτή ακόμα και στις πλέον φτωχές οικογένειες.
Ξαφνικά, όπως θεώρησαν κάποιοι, ο Mr. easyJet λάνσαρε στην Ιταλία την easyMoney, μια πλατφόρμα peer to peer, που προσφέρει στους επενδυτές υψηλές αποδόσεις (4% ετησίως). Επιπροσθέτως, λίγο πριν μπει το 2020, κατοχύρωσε τους τίτλους «easyBank» και «easyTrapeza» στην Ελλάδα. Έχοντας ήδη, λοιπόν, την εμπειρία στο fintech και δείχνοντας πως έχει «ζεσταθεί» επενδυτικά στην Ελλάδα, ίσως η τελευταία αυτή κατοχύρωση να μαρτυρά την προοπτική ο Sir Χατζηιωάννου να πραγματοποιήσει μία…easy επέλαση στις ελληνικές χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες.
Τον Ιανουάριο του 2020, μία λουξεμβουργιανή εταιρία διαχείρισης κεφαλαίων των μεγιστάνων Guillaume Poitrinal της εταιρίας διαχείρισης premier retail assets Unibail -Rodamco-Westfield, Harm Meijer, Ολλανδού χρηματιστή και Alexandre Aquien, asset manager ICAMAP, που διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους 1,5 δισ. ευρώ έκανε αυτό που είχε διαβλέψει ο Sir Stelios: «Έκλεψε» την αλυσίδα των 40 super low budget ξενοδοχείων easyHotel, καταθέτοντας προσφορά εξαγοράς της easyHotel, αποτιμώντας την στα 168 εκατομμύρια δολάρια (138,7 εκατομμύρια λίρες) και αύξησε το ποσοστό του πάνω από το 44%. Με αυτό τον τρόπο, το ICAMAP και η Ivanhoe Cambridge απέκτησαν ποσοστό πάνω από 50% και, κατά συνέπεια, τον έλεγχο της easyHotel.
O Sir προσπάθησε να εμποδίσει την εξαγορά, μέσω αύξησης του μεριδίου του, στην easyHotels PLC από το 27,5% σε περίπου 30%. Η μάχη, ωστόσο, είχε χαθεί, με τον Mr. easyJet να καταφέρνει, ωστόσο να διατηρήσει αλώβητο το 28% συμμετοχής του σε αυτήν.
Σε όλη την πορεία δημιουργίας εταιρειών της οικογένειας easy, πάντως, ο Στέλιος Χατζηιωάννου τήρησε με ευλάβεια ένα δόγμα: Είναι σημαντικό κάθε εταιρία να παραμένει πιστή στον concept της. Με γνώμονα τη λογική αυτή, δεν δίστασε πολλές φορές να ανοίξει πόλεμο με τα ΔΣ των εταιριών που ίδρυσε, εάν διαπίστωνε παρεκκλίσεις από τη φιλοσοφία.
Ενδεικτικά σημειώνεται ότι, προ ετών, μπλόκαρε τα bonus διευθυντικών στελεχών της easyHotel, επειδή θα έκαναν κακό στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρίας, καθώς αυξάνονταν δυσθεώρητα και είχαν μια μεγάλη αντίθεση. Κάτι παρόμοιο, έγινε με τους διευθυντές άλλων εταιριών, στις οποίες διαθέτει πλειοψηφικό μερίδιο, όπως στην easyJet και τη Fastjet, τον low-cost αφρικανικό αερομεταφορέα.
Το ανθρώπινο πρόσωπο ενός «αυτοκράτορα»
Ο Στέλιος Χατζηιωάννου γεννήθηκε μέσα σε ένα σπίτι που δεν του έλειπε τίποτα. Ήταν αρκετά τυχερός, ώστε να προέρχεται από μία οικογένεια με αμύθητα πλούτη. Ήταν, όμως, παράλληλα και από μία οικογένεια που δεν ξέχασε ποτέ το ανθρώπινο πρόσωπό της, που πάντα έριχνε το βλέμμα της στις ανάγκες των αδυνάτων και διατηρούσε σταθερά ως απαράβατη αρχή να βοηθά με κάθε τρόπο όσους δεν γεννήθηκαν τόσο τυχεροί όσο εκείνη.
Οι γονείς του Στέλιου Χατζηιωάννου, Λουκάς και Νέδη αφιέρωσαν τη ζωή τους στην προσφορά, ενώ αξιοσημείωτες είναι οι γενναιόδωρες ενέργειες της αδερφής του, Κλέλιας, στο πρόσωπο της οποίας αναγνωρίζεται μία από τους σημαντικότερους σύγχρονους φιλανθρώπους. Ωστόσο, κανείς από την οικογένεια δεν θέλησε ποτέ να αποκαλέσει την προσφορά του ως φιλανθρωπία. Για τα μέλη της οικογένειας Χατζηιωάννου, οι κοινωνικές τους δράσεις αντιμετωπίστηκαν από τους ίδιους ως απλή, ανθρώπινη υποχρέωση.
«Kι αν το προηγούμενο βράδυ είστε με τον βασιλιά ή με τον πλουσιότερο άνθρωπο του κόσμου, ποτέ να μη γυρνάτε την πλάτη σε αυτούς που έχουν ανάγκη. Nα προσφέρετε πάντα», έμαθε ο πατέρας Λουκάς Χατζηιωάννου στα τρία του παιδιά.
Τον Μάιο του 2017, ο Στέλιος Χατζηιώαννου, μεγαλωμένος με αυτές τις Αρχές, έκανε το απίστευτο: Ανακοίνωσε πως γίνεται μέλος της διεθνούς πρωτοβουλίας «Giving Pledge» και, μέσω της διαθήκης του, αφήνει τη μισή του περιουσία στους φιλανθρωπικούς σκοπούς του Ιδρύματός του, Stelios Philanthropic Foundation.
Σημειώνεται ότι η «Giving Pledge» ξεκίνησε στην Αμερική το 2010 από τους Bill και Melinda Gates και τον Warren Buffett, αποτελώντας μια προσπάθεια να αντιμετωπιστούν τα πιο έντονα κοινωνικά προβλήματα. Πολλοί από τους οικονομικά επιφανέστερους του κόσμου έχουν προσφέρει περισσότερο από το μισό της περιουσίας τους για σκοπούς που θα απαλύνουν τον πόνο, την δυστυχία, την αδικία.
Ο Στέλιος αποφάσισε να ενταχθεί σ’ αυτή την παγκόσμια προσπάθεια, παραδεχόμενος πως καθοριστικά στην απόφασή του στάθηκαν το τηλέφωνο και η προτροπή του ίδιου του Bill Gates. Μιλώντας, μάλιστα, για τη συμμετοχή του στην πρωτοβουλία, ανέφερε χαρακτηριστικά πως «… είχα πραγματικά τουλάχιστον 2 φορές στη ζωή μου την επιλογή να μη δουλεύω για να ζήσω. Ο κόσμος είναι γεμάτος από άπραγους, πλούσιους νέους που ζουν τη ζωή τους χωρίς ποτέ να κάνουν κάτι καλό για τον κόσμο. Είμαι πλέον 50 ετών και εξακολουθώ να εργάζομαι για να ζήσω (για την ακρίβεια, περίπου 60 ώρες την εβδομάδα).
Όταν, ωστόσο, συμπλήρωσα τα 40, ξεκίνησα την προσπάθεια για να «αποπληρώσω» το χρέος μου στην κοινωνία. Πιστεύω πως αυτό το χρέος το έχουν όλοι όσοι είναι εύποροι οικονομικά, καθώς η περιουσία τους οφείλεται κυρίως στους πελάτες που επιλέγουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους. Μου πήρε άλλα 10 χρόνια παράλληλης «σκέψης» και «πράξης», που σχετίζεται με τη φιλανθρωπία, για να καταλήξω στο συμπέρασμα ότι μόνο αν κάποιος προσφέρει πάνω από το μισό της προσωπικής του περιουσίας σε φιλανθρωπικούς σκοπούς, μπορεί ουσιαστικά να εξισορροπήσει τις ανάγκες οικογένειας και φίλων, έναντι άλλων καλών σκοπών…».
Αυτή δεν είναι όμως η μόνη έκφανση της μεγάλης καρδιάς και της γενναιοδωρίας του Sir Χατζηιωάννου.
Το Φιλανθρωπικό του Ίδρυμα, «Στέλιος Χατζηιωάννου» είναι ιδιαίτερα δραστήριο σε Κύπρο, Ελλάδα, Μονακό και Ηνωμένο Βασίλειο, ασχολούμενο με πρωτοβουλίες ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, της εκπαίδευσης και του περιβάλλοντος.
Στην Ελλάδα, το «Φαγητό από καρδιάς» προσφέρει καθημερινά, σ’ όσους έχουν ανάγκη, συσκευασμένα τρόφιμα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρωτοβουλία αυτή στηρίζει περίπου 200 χιλ. άτομα, ενώ ήδη σχεδιάζεται η λειτουργία περισσοτέρων κέντρων διανομής στην Κύπρο και στην Αθήνα.
Στο διχοτομημένο νησί της Κύπρου, επιπλέον, επιβραβεύει τη δικοινοτική επαγγελματική συνεργασία, με στόχο την προάσπιση και ενίσχυση μακροχρόνιας ειρήνης ανάμεσα στις κοινότητες Ελληνοκύπριων και Τουρκοκύπριων. Κάθε χρόνο, το Ίδρυμα προσφέρει πολλά δικοινοτικά βραβεία σε ομάδες που απαρτίζονται από έναν Τουρκοκύπριο και έναν Ελληνοκύπριο που συνεργάζονται στο νησί. Σε κάθε νικητήρια ομάδα απονέμεται χρηματικό έπαθλο ύψους €10.000.
Από το 2009, η συνολική αξία των βραβείων που έχει χορηγηθεί για τη συνεργασία μεταξύ των δύο κοινοτήτων ανέρχεται σε €3.250.000.
Παράλληλα, το Ίδρυμά του προσφέρει υποτροφίες σε ευφυείς νέους, για να σπουδάσουν σε πανεπιστήμια όπως το London School of Economics και το City University, που φοίτησε ο ίδιος, ενώ σε ετήσια βάση εκδίδει επιταγές που αποστέλλει στην WWF και τον Ερυθρό Σταυρό, ως στήριξη του έργου τους.
Το Ίδρυμα, ακόμα, προσφέρει οικονομική στήριξη σε άλλα φιλανθρωπικά ιδρύματα με ποικίλα αίτια. Υποστηρίζεται, επιπλέον, η επιχειρηματική δραστηριότητα των ατόμων με αναπηρία, με χρηματικά έπαθλα και δημιουργία θέσεων εργασίας για αυτά.
Στις 30 Νοεμβρίου του 2018, το Ίδρυμα ολοκλήρωσε την διαδικασία της οικονομικής ενίσχυσης, ύψους 505.000 λιρών Αγγλίας, για τις οικογένειες που βύθισαν στο πένθος, οι πυρκαγιές του Ιουλίου στην Ανατολική Αττική. Ακόμη, αύξησε τα ποσά των βραβείων -ύψους 120.00 ευρώ- για το «Επιχειρηματικό Ξεκίνημα Χρονιάς 2019» που διοργανώνει, με στόχο την ενίσχυση της νεανικής επιχειρηματικότητας, συμμετέχοντας στη δημιουργία θέσεων εργασίας στην Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί, συγκεκριμένα, ότι μέχρι και το 2019, το Βραβείο έχει ενισχύσει νέες επιχειρήσεις με το συνολικό ποσό των €920.000.
«Η προσωπική μου άποψη είναι ότι κάνεις δεν έχει το μονοπώλιο στις καλές ιδέες που υποστηρίζουν φιλανθρωπικούς σκοπούς και τα προβλήματα στον κόσμο μας δεν θα τελειώσουν ποτέ», τονίζει, «για αυτό θα πρέπει, όσο μπορούμε, να συνεχίσουμε να προσφέρουμε τη βοήθεια μας για πάντα…».
Η ηχηρή απουσία του Στέλιου Χατζηιωάννου από τις επενδύσεις στην Ελλάδα
Πολλοί είναι εκείνοι που αναρωτήθηκαν γιατί ο Ελληνοκύπριος επιχειρηματίας, παρών στην Ελλάδα εμμέσως, μέσω της δραστηριότητας των επιχειρήσεών του, αλλά και της σημαντικής κοινωνικής προσφοράς του, δεν επένδυσε στην Ελλάδα, που τόσο φαίνεται να έχει ανάγκη επιχειρηματίες σαν αυτόν.
Στο παρελθόν, ο Στέλιος Χατζηιωάννου έκανε δύο κινήσεις στην Ελλάδα, δυσανάλογες, ωστόσο, με το επιχειρηματικό του μέγεθος.
Πρώτη ήρθε η επένδυση στην πλατφόρμα δρομολογίων ακτοπλοϊκών, «easyferry», που προέκυψε από την επένδυση στην ελληνική startup Ferry- Hopper. Αργότερα, ο επιχειρηματίας προσπάθησε να φέρει στην Ελλάδα το easyFoodstore, τα σούπερ μάρκετ που έκαναν ντεμπούτο στο Λονδίνο με τιμές 35-40 λεπτών ανά είδος και την πρώτη μέρα ξεπούλησαν σε μόλις 4 ώρες).
Ο Sir είχε ανακοινώσει πως θα λειτουργούσαν στην Αθήνα. Χώρος για να ξεκινήσει το εγχείρημα υπήρχε, καθώς ο Χατζηιωάννου έχει επενδύσει σε ακίνητα, όπως αυτό της οδού Ευρυπίδου, όπου στεγάζεται το Stelios Philanthropic Foundation, το σούπερ μάρκετ λειτούργησε πειραματικά, αλλά δεν επανήλθε. «Αθόρυβα», ωστόσο, άνοιξε ένα άλλο, διαδικτυακό σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα.
Πέραν αυτών, ωστόσο, δεν προχώρησε σε καμία άλλη επένδυση έως σήμερα, καθώς η δαιδαλώδης ελληνική γραφειοκρατία αποτελεί ανάχωμα για τους φιλόδοξους επενδυτές. Παρά το γεγονός, λοιπόν, ότι ο Mr. easyJet είχε στρέψει το βλέμμα του και στην Ελλάδα, άκουσε τελικά εκείνους που τον απέτρεπαν, λέγοντάς του πως «δεν θα περπατήσει».
Ένας επιχειρηματίας διαφορετικός από τους άλλους
Από το 2009, ο Mr. easyJet είναι Επίτιμος Γενικός Πρόξενος της Δημοκρατίας της Κύπρου στο Πριγκιπάτο του Μονακό, ενώ σε ηλικία μόλις 39 ετών, η βασίλισσα Ελισάβετ τον έχρησε ιππότη, χαρίζοντάς του τον τίτλο του «Sir», που είναι πια αναπόσπαστο κομμάτι του ονόματός του, για την κοινωνική του προσφορά.
28 χρόνια επιτυχημένης πορείας αργότερα, ο κ. Χατζηιωάννου συγκαταλέγεται πλέον στους πιο επιτυχημένους Έλληνες επιχειρηματίες, με διεθνές αποτύπωμα στην αγορά, ενώ, όπως όλα δείχνουν, τίποτα δεν φαίνεται να σταματά την επιτυχημένη πορεία του, καθώς το επιχειρηματικό του δαιμόνιο βρίσκει πάντα τον τρόπο να ανιχνεύει τις ευκαιρίες της αγοράς και να τις εντάσσει στο δυναμικό της αυτοκρατορίας του.
Έτσι και τώρα, ο 52χρονος Sir έκανε και πάλι την διαφορά, εισερχόμενος σε έναν ιδιαίτερα δυναμικό κλάδο, όπως είναι αυτός της βιομηχανικής κάνναβης, παίρνοντας μάλλον μηδενικό ρίσκο. Πράττοντας όπως πάντα, χωρίς τυμπανοκρουσίες, αλλά με μεθοδικότητα και σωστή δουλειά, προχωρώντας με προσεκτικά και καλά μελετημένα βήματα, ο κ. Χατζηιωάννου ανακοίνωσε αυτό το νέο βήμα, κάνοντας πολλούς να αναρωτιούνται ποιο είναι το επόμενό του βήμα.
Ο Στέλιος Χατζηιωάννου δε μοιάζει με κανέναν άλλο επιχειρηματία και δύσκολα μπορεί κανείς να τον προβλέψει. Ένας άνθρωπος ευχάριστος, πρόσχαρος και συζητήσιμος, αποκομμένος από κάθε διάθεση επιδειξιομανίας ή αλαζονείας, δεν έχει τις «παραξενιές» που θα περίμενες για έναν μεγιστάνα. Είναι ένας ήσυχος οικογενειάρχης, ένας καλός πατέρας και ένας εξίσου καλός σύζυγος για την Ιρλανδή καλλονή Όρλα.
Καταφέρνει να συνδυάζει άρτια το γεγονός ότι κινείται με ένα απλό αυτοκίνητο ή και με τα μέσα μαζικής μεταφοράς στο Μονακό, όπου περνάει τον περισσότερο χρόνο του και να έχει αγοράσει το πουκάμισό του από το Waterloo Station, στο Λονδίνο, αλλά ταυτόχρονα έχει ως διεύθυνσή του στην πόλη το ακριβότερο ξενοδοχείο της βρετανικής πρωτεύουσας.
Kαι αν εκεί, είναι ο Sir Stelios, στην Aθήνα είναι απλά ο Στέλιος.
Tο Sir το έβγαλε από τις επαγγελματικές του κάρτες, επειδή όπως έχει πει και ο ίδιος «είναι OK στο Λονδίνο, αλλά στην Eλλάδα θα γέλαγαν με αυτό». Αυτή η έλλειψη κόμπλεξ, το ανοιχτό μυαλό που έχει, τον έχει βοηθήσει να χτίσει την αυτοκρατορία που έχτισε.
Μπορεί τα royalties που εισπράττει από τη χρήση και μόνο των ονομάτων easy να… αρκούν, όμως για τον πολυμήχανο Χατζηιωάννου, τίποτα δεν είναι αρκετό. Άλλωστε, όπως έχει παραδεχτεί και ο ίδιος, η επιχειρηματική στασιμότητα δεν είναι στο αίμα του.
Ερωτηθείς, κάποτε, τι θα είχε καταφέρει εάν ο πατέρας του δεν είχε «ποντάρει» επάνω του τα εκατομμύριά του, ο Sir της easyJet χαμογέλασε και απάντησε ότι «ίσως να είχα ανοίξει ένα σουβλατζίδικο, που θα γινόταν αλυσίδα από σουβλατζίδικα, την οποία θα πούλαγα για να ιδρύσω την easy».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Genoa CFC: Μάχη επενδυτών για το ποιός θα ελέγχει την παλαιότερη ποδοσφαιρική ομάδα της Ιταλίας
- Boeing: Kερδίζει συμφωνία 36 δισ. δολαρίων από την Τουρκία, ξεπερνώντας την Airbus
- Μητσοτάκης από Βρυξέλλες: Είναι ανάγκη να υλοποιηθεί η έκθεση Ντράγκι
- Ευρωαγορές: Βαριές απώλειες άνω του 1% μετά το sell off στη Wall Street – Κάτω από τις 20.000 μονάδες ο DAX