• Business

    Στα χαρακώματα σούπερ μάρκετ – Σκρέκας για το «καλάθι του νοικοκυριού»

    • Άννα Διανά
    Κώστας Σκρέκας, Υπουργός Ανάπτυξης

    Κώστας Σκρέκας, Υπουργός Ανάπτυξης


    Προς παράταση πάνε τα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, ήτοι το καλάθι του νοικοκυριού και το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους.

    Στην εκπνοή των μέτρων, δηλαδή την Παρασκευή 30 Ιουνίου, θα γίνουν και οι επίσημες ανακοινώσεις από τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης. Σύμφωνα με πληροφορίες του mononews.gr, θα δοθεί τρίμηνη παράταση.

    Θα προηγηθούν επαφές του νέου υπουργού Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα, με παράγοντες της αγοράς, προκειμένου να τους γνωστοποιηθεί η πρόθεση, να καμφθούν οι αντιδράσεις που υπάρχουν έστω και αν μέχρι τώρα δεν έχουν διατυπωθεί επισήμως αλλά και να συζητηθούν προτάσεις που θα συμβάλλουν στην κατεύθυνση της συγκράτησης των τιμών στα τρόφιμα.

    Η γκρίνια για το καλάθι

    Η γκρίνια για το «καλάθι», αλλά και το πλαφόν στο κέρδος έχει αρχίσει προ καιρού. Ωστόσο, ο Άδωνις Γεωργιάδης, στον οποίο ανήκει η πατρότητα του μέτρου κατάφερνε να κρατάει τις ισορροπίες και να κάμπτει τις αντιδράσεις.

    Επιπλέον με την τακτική των εβδομαδιαίων επισκέψεων στα σούπερ μάρκετ και την ανάδειξη της φθηνότερης αλυσίδας κατάφερε να εντείνει τον ανταγωνισμό γεμίζοντας το καλάθι με φθηνότερα προϊόντα έστω και αν αυτά αφορούν στη συντριπτική πλειοψηφία τους private label.

    Στην ουσία ο κ. Γεωργιάδης, όπου το καλάθι αποτέλεσε ένα προσωπικό του στοίχημα, ήταν αυτός που το επέβαλλε στην αγορά και στο στήριξε κόντρα στη «γκρίνια» από τα σούπερ μάρκετ, που ενώ στην αρχή το αποδέχτηκαν στη συνέχεια αποδείχτηκε περίπλοκο και κοστοβόρο για την εφαρμογή του.

    Το ερώτημα είναι αν ο νέος υπουργός Ανάπτυξης θα καταφέρει να αντιμετωπίσει σθεναρά την αγορά αλλά και τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ ιδιαιτέρως σε αυτήν τη συγκυρία, που το μέτρο αφενός έχει ατονήσει και αφετέρου έχοντας απέναντί του συνασπισμένα  πλέον, τους κορυφαίους παίκτες της αγοράς,  υπό τη θεσμική ομπρέλα της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας.

    Οι επιφυλάξεις και ο κίνδυνος στρεβλώσεων

    Και οι ενστάσεις για την παράταση των μέτρων είναι μεγάλες. Από τη μια, εκτιμούν ότι πλέον το ενδιαφέρον των καταναλωτών έχει ατονήσει, και από την άλλη θέτουν ζητήματα στρέβλωσης του ανταγωνισμού.

    Το θέμα της παράτασης των μέτρων αποτέλεσε και ένα από τα βασικά θέματα της δεύτερης- προγραμματισμένης- συνεδρίασης της νεοσύστατης Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας.

    Η Επιτροπή Ανταγωνισμού όταν είχε δώσει το «πράσινο φως» για το καλάθι του νοικοκυριού είχε εστιάσει στην προσωρινότητα του μέτρου. «Σε κάθε περίπτωση, παρά τις στρεβλώσεις του ανταγωνισμού οι οποίες δύνανται να προκληθούν από το μέτρο, αυτό κρίνεται αναλογικό, εν όψει της παρούσης δύσκολης συγκυρίας για τους καταναλωτές και δεδομένης της προσωρινότητάς του έως 31.3.2023» ήταν μια από τις επισημάνσεις που είχε κάνει.

    Ο τότε υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης αποφάσισε την τρίμηνη παράταση έως τις 30 Ιουνίου. Το θέμα των στρεβλώσεων στην αγορά, κάτι που έχει παραδεχτεί και ο κ. Γεωργιάδης ότι θα συμβεί αν το μέτρο αποκτήσει μόνιμο χαρακτήρα, βάζουν ψηλά στην ατζέντα οι εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.

    Μάλιστα, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά στο mononews είναι άλλο να αποφασίζει το υπουργείο σε ποιες κατηγορίες θα γίνονται εκπτώσεις και προσφορές και διαφορετικά λειτουργεί ο ανταγωνισμός όταν την πολιτική προσφορών και προωθητικών ενεργειών την καθορίζει η κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ.

    Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, αν τελικά αποφασιστεί η παράταση δεν μπορούν παρά να εφαρμόσουν τον νόμο χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα θέσουν σοβαρά υπόψιν της πολιτικής ηγεσίας το θέμα των παρεμβάσεων στην αγορά αλλά και τον κίνδυνο στρεβλώσεων του ανταγωνισμού.

    Λιγότερες παρεμβάσεις στην αγορά

    Αξίζει να σημειωθεί ότι το θέμα αυτό έθεσε πρόσφατα εμμέσως από το πάνελ του ετήσιου συνεδρίου του ECR,  ο επικεφαλής του ομίλου Metro, Αριστοτέλης Παντελιάδης, στο ερώτημα τι θα ήθελαν οι επιχειρήσεις από τη νέα κυβέρνηση όπου είχε απαντήσει «λιγότερη παρέμβαση στην αγορά».

    Σε κορυφαίο επίπεδο οι αποφάσεις

    Η απόφαση πάντως για διατήρηση των δύο μέτρων έχει ληφθεί σε κεντρικό κυβερνητική επίπεδο.  Στον μπλε φάκελο που παρέλαβε ο νέος υπουργός Κώστας Σκρέκας από τα χέρια του πρωθυπουργού στο πρώτο υπουργικό συμβούλιο, η αντιμετώπιση της ακρίβειας είναι ύψιστης προτεραιότητας.

    Άλλωστε το  είπε και ο ίδιος ο κ. Σκρέκας κατά την τελετή παράδοσης παραλαβής του νέου του χαρτοφυλακίου, το μεσημέρι της Δευτέρας, προαναγγέλλοντας στην ουσία την παράταση των μέτρων.

    Προς ώρας και όσο ο πληθωρισμός στα τρόφιμα αντιστέκεται σθεναρά, μάλιστα τον Μάιο, εμφάνισε οριακή άνοδο στο 11,6% από τον Απρίλιο που ήταν στο 11,4% (ΕΛΣΤΑΤ), με την παράταση του καλαθιού εξασφαλίζεται η διατήρηση χαμηλότερων τιμών σε βασικές κατηγορίες προϊόντων, έστω κι αν αυτά είναι κυρίως ιδιωτικής ετικέτας, ενώ αποφεύγεται έκρηξη τιμών με τη διατήρηση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους.

    Με βάση τα αποτελέσματα της 33ης εβδομάδας που το «καλάθι του νοικοκυριού» οι τιμές γενικά παρέμειναν σταθερές.

    Ειδικότερα σε σύνολο 1.206 προϊόντων τα 60 προϊόντα (4,98%) παρουσίασαν αύξηση, τα 49 (4,06%) παρουσίασαν μείωση, και 1.097 (90,96%) παρέμειναν σταθερά.

    Διαβάστε επίσης:

    Κώστας Σκρέκας: Η καταπολέμηση της ακρίβειας προτεραιότητα

    Τι έκανε ο Άδωνις Γεωργιάδης για τους καταναλωτές- Τα 4+1 μέτρα

    Κλείδωσε το πρώτο φορολογικό νομοσχέδιο – Οι νέες φοροελαφρύνσεις που θα ψηφιστούν πριν τον Αύγουστο



    ΣΧΟΛΙΑ