ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η αγορά του καφέ στην Ελλάδα παραμένει ανθεκτική παρά τις πληθωριστικές πιέσεις, με τον συνολικό τζίρο να εκτιμάται στα 4 δισ. ευρώ. Από αυτά, περίπου 500 εκατ. ευρώ αφορούν την κατανάλωση εντός σπιτιού, όπου η κατηγορία του εσπρέσο και ιδιαίτερα οι κάψουλες γνωρίζουν σημαντική άνοδο, καθώς η χρήση μηχανών παρασκευής εσπρέσο διευρύνεται συνεχώς.
Στην εκτός σπιτιού κατανάλωση, η οποία αγγίζει τους 40.000 τόνους, ο τζίρος διαμορφώνεται στα 3,5 δισ. ευρώ, αντανακλώντας τη δυναμική της ελληνικής αγοράς καφέ στον κλάδο της εστίασης.
Σύμφωνα με στοιχεία της Circana (συμπεριλαμβανομένης της Lidl), ο τζίρος του καφέ στα σούπερ μάρκετ για το 2024 διαμορφώθηκε στα 342 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 2% σε σύγκριση με το 2023. Αντίστοιχα, η κατανάλωση σε όγκο ανήλθε στους 14.365 τόνους, σημειώνοντας άνοδο 0,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Ανάπτυξη με «οδηγό» τις κάψουλες εσπρέσο
Οι Ελληνες καταναλωτές συνεχίζουν σταθερά την παρασκευή και κατανάλωση στιγμιαίου και ελληνικού καφέ, όπως προκύπτει άλλωστε από το μείγμα πωλήσεων, καθώς αποτελούν τις σημαντικότερες κατηγορίες από πλευράς τζίρου, ωστόσο η όλο και μεγαλύτερη χρήση των μηχανών espresso στο σπίτι, ανεβάζει την κατανάλωση του καφέ εσπρέσο, αλλά και της κάψουλας.
Μια κατηγορία που αποτελεί μεν μικρό μέρος του συνολικού τζίρου, καθώς από τα 86 εκατ. ευρώ της αγοράς του εσπρέσο, περίπου πάνω από τα 43 εκατ. ευρώ αφορούν την κάψουλα, εμφανίζει όμως τους μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης τόσο σε όγκο όσο και αξία. Ειδικότερα, η κατανάλωση εσπρέσο έφτασε στους 2.300 τόνους (+5%) και σε αξία στα 86 εκατ. ευρώ (+10%). Είναι η μόνη κατηγορία στην οποία καταγράφεται τόσο σημαντική αύξηση σε αξία γεγονός που αποδίδεται στις ανατιμήσεις σε αντίθεση με την κατηγορία του ελληνικού καφέ για τον οποίο δαπανήθηκαν 110 εκατ. ευρώ όσα και το 2023 με τον όγκο να αυξάνεται στους 7.100 τόνους (+0,5%).
Ο στιγμιαίος καφές παρουσίασε μικρή ανάπτυξη, με τις πωλήσεις να διαμορφώνονται στους 2.900 τόνους (+2,5%), ενώ σε αξία ο τζίρος ανήλθε στα 110 εκατ. ευρώ (+2%). Στον αντίποδα, η κατηγορία του καφέ φίλτρου παρουσίασε κάμψη, καθώς οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 5% σε όγκο, ενώ η αξία των πωλήσεων διαμορφώθηκε στα 36 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση 4,5%. Η δυναμική ανάπτυξη του εσπρέσο και ειδικά των κάψουλων αναδεικνύεται σε βασικό μοχλό ανάπτυξης της αγοράς, διαμορφώνοντας νέα καταναλωτικά πρότυπα που μεταβάλλουν την παραδοσιακή ισορροπία στο μείγμα κατανάλωσης καφέ.
Από τι θα κριθεί νέος γύρος ανατιμήσεων
Το ράλι των τιμών του καφέ στα χρηματιστήρια της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου έχει ήδη αρχίσει να αντικατοπτρίζεται στις λιανικές τιμές, με αυξήσεις 10-25% να έχουν ανακοινωθεί από τις αρχές του έτους. Ωστόσο, οι ανατιμήσεις στην αγορά δεν έχουν ακολουθήσει πλήρως την ανοδική τάση των διεθνών τιμών, γεγονός που αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για νέο γύρο αυξήσεων το επόμενο διάστημα, εφόσον οι τιμές δεν αποκλιμακωθούν.
Από την αρχή του χρόνου, η τιμή του καφέ Arabica έχει σημειώσει άνοδο 16,67%, ενώ ο Robusta έχει αυξηθεί ακόμη περισσότερο, κατά 19%. Παρά τις έντονες διακυμάνσεις, οι τελευταίες εξελίξεις δείχνουν μια τάση ήπιας αποκλιμάκωσης. Μόνο την τελευταία εβδομάδα, οι τιμές του καφέ στη Νέα Υόρκη έχουν υποχωρήσει κατά 4,16%, ενώ σε μηνιαία βάση καταγράφεται πτώση 1,27%.
Εφόσον η τάση αυτή συνεχιστεί, ενδέχεται να λειτουργήσει ανασταλτικά για νέες αυξήσεις στις λιανικές τιμές. Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι, εάν οι πιέσεις στις διεθνείς αγορές επανέλθουν, οι καταναλωτές μπορεί να βρεθούν αντιμέτωποι με έναν ακόμη κύκλο ανατιμήσεων τους επόμενους μήνες.
Οι επιβαρυντικοί παράγοντες
Η έντονη ανταγωνιστικότητα που χαρακτηρίζει την αγορά του καφέ έχει λειτουργήσει ως φρένο στις αυξήσεις των τιμών, απορροφώντας ένα μεγάλο μέρος των εκρηκτικών ανατιμήσεων στην πρώτη ύλη, στο ενεργειακό κόστος και στα υλικά συσκευασίας, τα οποία έχουν ασκήσει έντονες πιέσεις στις επιχειρήσεις του κλάδου, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, Τάσο Γιάγκογλου.
Σύμφωνα με τον κ. Γιάγκογλου σημαντικός παράγοντας που επιβαρύνει την πρώτη ύλη είναι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης αλλά και τα περιοριστικά μέτρα που έχουν επιβληθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης στο πλαίσιο αντιμετώπισης της ακρίβειας και αφορούν στην τρίμηνη απαγόρευση προσφορών σε περίπτωση ανατιμήσεων. Σημειώνει ότι με τις προωθητικές ενέργειες μεσοσταθμικά ο καταναλωτής θα έβγαινε ωφελημένος.
Σε κάθε περίπτωση και με δεδομένη την έντονη αβεβαιότητα για την πορεία των τιμών με τη μείωση της παραγωγής λόγω κλιματικής κρίσης αλλά και την αύξηση της ζήτησης από νέες αγορές όπως της Κίνας, η απαλοιφή ή μείωση του ΕΦΚ θα συνέβαλλε ώστε να είναι ηπιότερη η τιμολογιακή πολιτική, σύμφωνα με τον κ. Γιάγκογλου. «Σε μια αγορά όπου κυριαρχεί ο έντονος ανταγωνισμός όπως η δική μας, φανταστείτε το όφελος που θα είχε ο καταναλωτής» σημειώνει χαρακτηριστικά.
Διαβάστε επίσης:
Εθνική Τράπεζα: Καταλύτης για την επόμενη μέρα τα τεράστια κεφάλαια
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
