Η μόνιμη επωδός των εκπροσώπων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων είναι ότι η καθαρή κερδοφορία των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά χαμηλή και φθίνουσα.

Και πράγματι αυτό αποτυπώνεται και στα οικονομικά αποτελέσματα τους όπου το περιθώριο κέρδους προ φόρων πέρυσι διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο στο 1,8% από 1,47% το 2022 και 2,22% το 2021. Και για να γίνει αντιληπτό, ο leader της αγοράς Σκλαβενίτης από τα 5,15 δισ. ευρώ έσοδα που έχει πέρυσι σε επίπεδο ομίλου τα προ φόρων κέρδη ήταν στα 135,4 εκατ. ευρώ.

1

Ενώ για τη Δ. Μασούτης τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 6,25 εκατ. ευρώ όταν ο τζίρος ξεπέρασε για πρώτη φορά το 1 δισ. ευρώ.
Την ίδια ώρα τα λειτουργικά κόστη αυξάνονται σταθερά λόγω αύξησης στα κόστη απασχόλησης, ενέργειας και logistics ενώ η ρευστότητα του κλάδου είναι οριακή και ο δανεισμός αυξανόμενος όπως προκύπτει από τα στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα η Ενωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας.

Όμως ο ανταγωνισμός στην εγχώρια αγορά είναι έντονος και η μάχη για τη διατήρηση και ενίσχυση των μεριδίων αγοράς μεταξύ των μεγάλων παικτών και όχι μόνο είναι αδυσώπητη.

Σε αυτό το περιβάλλον και με φόντο τις πληθωριστικές πιέσεις που μεταφέρουν τη μάχη στο ράφι, οι επενδύσεις αποτελούν όχι μόνο αναγκαία συνθήκη αλλά και στρατηγικό πυλώνα για την ανάπτυξή τους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πέντε μεγάλοι, με βάση τις πωλήσεις, της αγοράς μέσα σε μια τριετία έχουν δρομολογήσει επενδύσεις άνω των 800 εκατ. ευρώ.

Με επίκεντρο την ανάπτυξη του δικτύου, είτε μέσω εξαγορών είτε μέσω νέων καταστημάτων, τις ανακαινίσεις, επενδύσεις για εξοικονόμηση ενέργειας και ψηφιακό μετασχηματισμό αλλά και επενδύσεις στο ανθρώπινο κεφάλαιο.

Σκλαβενίτης: Επενδύσεις 280 εκατ. ευρώ για το 2024-2025

Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ της οικογένειας Σκλαβενίτη υλοποιεί επενδυτικό πλάνο ύψους 280 εκατ. ευρώ για τη διετία 2024-2025.

Σε συνέχεια επενδύσεων 119 εκατ. ευρώ το 2023 όπου η εταιρεία πρόσθεσε στο δυναμικό της τέσσερα καταστήματα της Γέγος στην Ανατολική Αττική, οκτώ καταστήματα της αλυσίδας AS Αγορά» στη Λάρισα ενώ στην κατοχή της περιήλθε και το πρώην εργοστάσιο της Πίτσος στο Ρέντη όπου σχεδιάζεται μεγάλη επένδυση με τη δημιουργία ενός πολυχώρου με υπεραγορά καταστήματα και άλλες χρήσεις.

Οι επενδύσεις της Σκλαβενίτης αφορούν σε περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου της και παράλληλη ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της, στη δημιουργία ενός νέου υπερσύγχρονου κέντρου διανομής 125.000 τ.μ. στην Αττική, στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό των υποδομών logistics, καθώς και στη βελτίωση των υπηρεσιών e-commerce.

Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Νοεμβρίου 2024 τέθηκε σε εφαρμογή η κατάργηση των συμβάσεων εξαήμερης απασχόλησης για 5.700 εργαζομένους, οι οποίοι λαμβάνουν ίδιες αποδοχές για σύμβαση πενθήμερης εργασίας.

Επίσης, φέτος ανέπτυξε το δίκτυο της προχωρώντας στο άνοιγμα τριών νέων καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη και τη Ρόδο. Ενώ πριν λίγους μήνες προχώρησε στην εξαγορά της αλυσίδας Παπαντωνίου στην Κύπρο προσθέτοντας στο δίκτυό της εννέα καταστήματα.

Πλέον το δίκτυο της Σκλαβενίτης Κύπρου απαρτίζεται πλέον από 27 Καταστήματα, με το ανθρώπινο δυναμικό να φτάνει τους 2.350 εργαζομένους.

AB Βασιλόπουλος: Η στρατηγική και οι επενδύσεις των 180 εκατ. ευρώ στην τριετία

Σε διπλό μέτωπο κινείται η στρατηγική της ΑΒ Βασιλόπουλος για την ενίσχυση μεριδίων αγοράς και κερδοφορίας. Ο μετασχηματισμός του δικτύου με τη μετατροπή εταιρικών καταστημάτων σε franchise και η εμπορική πολιτική με έμφαση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν βασικούς πυλώνες της στρατηγικής ανάπτυξης που υλοποιεί η εταιρεία με επικεφαλής τον Νίκο Λαβίδα.

Στην κατεύθυνση αυτή έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ για την τριετία 2023-2025. Επικεντρώνονται στη δημιουργία και λειτουργία νέων καταστημάτων, την αναδιάρθρωση και αναβάθμιση του δικτύου της, την πράσινη ανάπτυξη και την προώθηση της καινοτομίας. Παράλληλα, ενισχύει το δίκτυο franchise με δεκάδες νέες προσθήκες.

Η εταιρεία ποντάρει στο franchise για την περαιτέρω ανάπτυξη και την ενίσχυση των μεριδίων αγοράς. Το 2024 άνοιξαν 48 νέα καταστήματα franchise ενώ προχώρησε στην πρώτη εξαγορά μετά χρόνια εντάσσονται στο δίκτυο του franchise τα καταστήματα της τοπικής αλυσίδας Τερζής στην Πελοπόννησο.

Στο πλάνο της εν Ελλάδι θυγατρικής της Ahold Delhaize είναι έως το τέλος του 2024 η μετατροπή 45 καταστημάτων σε franchise, και το κλείσιμο 11 εταιρικών καταστημάτων με παράλληλη επένδυση σε 63 νέα καταστήματα τόσο στο μοντέλο του franchise όσο και στο δίκτυο εταιρικών καταστημάτων ΑΒ. Ηδη εντός του έτους προχώρησε στο άνοιγμα 3 εταιρικών καταστημάτων στην Πάρο, τη Χερσόνησο Ηρακλείου, τους Αγίους Αναργύρους.

Ο στόχος είναι να περάσουν σε νέους ιδιοκτήτες όλα τα μικρά καταστήματα κάτω των 600 τ.μ. με το όφελος για την ΑΒ να απορρέει τόσο από τη μείωση του λειτουργικού κόστους όσο και από το γεγονός ότι τα franchise που λειτουργούν κυρίως ως οικογενειακές επιχειρήσεις πετυχαίνουν συνήθως καλύτερες επιδόσεις από τα εταιρικά.

Άλλωστε με τη συνεργασία 223 επιχειρηματιών και περισσότερων από 2.000 εργαζομένων, η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει δημιουργήσει το μεγαλύτερο δίκτυο franchise στην Ελλάδα, που φέτος συμπληρώνει 300 καταστήματα πανελλαδικά.

Κομβικής σημασίας για την εταιρεία είναι το νέο εξαγωγικό hub στη Σίνδο Θεσσαλονίκης που εγκαινίασε τον περασμένο Απρίλιο η ΑΒ Βασιλόπουλος.

Μέσω του hub η ΑΒ Βασιλόπουλος ανάδειξε τη Θεσσαλονίκη ως κόμβο για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Με τις εξαγωγές ελληνικών προϊόντων σε Τσεχία, Ρουμανία και Σερβία, να υπολογίζονται ετησίως στις 70-80 χιλιάδες τόνους και τα έσοδα να αγγίζουν τα 100 εκατ. ευρώ.

Lidl: Επένδυση 100 εκατ. ευρώ για νέο κέντρο διανομής

Με 231 καταστήματα η Lidl, έχει καταφέρει να γίνει ένας από τους βασικούς παίκτες στην εγχώρια αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.

Με τζίρο πέριξ των 2 δις ευρώ (σ.σ. δεν δημοσιεύει ισολογισμό) η εν Ελλάδι θυγατρική του γερμανικού κολοσσού, έχει επενδύσει στη χώρα από το 1999 που άνοιξε το πρώτο κατάστημα στη Θεσσαλονίκη, πάνω 1,4 δις ευρώ. Με επικεφαλής τον Martin Brandenburger ανακοίνωσε πρόσφατα μια νέα μεγάλη επένδυση ύψους 100 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία ενός νέου κέντρου διανομής στην Ελευσίνα.

Η ανάπτυξη του νέου κέντρου διανομής στην Ελευσίνα, σε επιφάνεια 60.000 τ.μ., επιπλέον αυτού που λειτουργεί στη Θήβα, αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2029 και θα ενισχύσει το συγκριτικό πλεονέκτημα της Lidl στην καθημερινή τροφοδοσία των καταστημάτων της με φρέσκα προϊόντα.

Η επένδυση υπολογίζεται σε 100 εκατ. ευρώ και θα τρέξει ανεξάρτητα από το διετές επενδυτικό πλάνο 2024-2025 για την ανάπτυξη του δικτύου, που υπολογίζεται σε πάνω από 100 εκατ. ευρώ.

Ήδη ένα νέο κατάστημα Lidl είναι υπό κατασκευή στο Αιγάλεω, ενώ νέα καταστήματα σχεδιάζεται να αναπτυχθούν σε άλλα μέρη της Ελλάδας.

Όμιλος Metro: 280 εκατ. ευρώ έως το 2026

Ο όμιλος Metro, με επικεφαλής τον Αριστοτέλη Παντελιάδη τρέχει φέτος ένα επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 64 εκατ. ευρώ ενώ οι συνολικές επενδύσεις που έχει δρομολογήσει για την τετραετία 2023-2026 ανέρχονται συνολικά σε 280 εκατ. ευρώ.

Το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεων δεσμεύεται στην ανάπτυξη του δικτύου τόσο της αλυσίδας My Market όσο και του Metro Cash & Carry αλλά και στο νέο κέντρο διανομής στον Ασπρόπυργo, ένα hub στην Αθήνα που θα εξυπηρετεί τα νησιά στο cash & carry.

Ο όμιλος με τις επενδύσεις στοχεύει σε επίτευξη πωλήσεων 1,65 δισεκ. ευρώ το 2024 από 1,59 δισεκ. ευρώ που έφτασαν πέρυσι και περαιτέρω βελτίωση της κερδοφορίας EBITDA, η οποία το 2023 ανήλθε σε 77,5 εκατ. ευρώ (21,3 εκατ. ευρώ το 2022) και των κερδών προ φόρων που διαμορφώθηκαν στα 31 εκατ. ευρώ (28,3 εκατ. ευρώ το 2022).

Οι επενδύσεις είναι στον πυρήνα της στρατηγικής του ομίλου Μetro και όπως μάλιστα όπως έχει πει ο επικεφαλής της κατ’ επανάληψη οι λόγοι τόσο της πορείας ανάπτυξης όσο και της κερδοφορίας της εταιρείας είναι οι επενδύσεις που έχουν γίνει και που αποδίδουν, όπως:

• Το μεγάλο ποσοστό των ιδιόκτητων εγκαταστάσεων και καταστημάτων σε σχέση με τους μισθωμένους

• Οι μεγάλες επενδύσεις στην εξοικονόμηση ενέργειας

• Η αξιοποίηση της τεχνολογίας

Το δίκτυο των My market θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια κυρίως μέσω της ανάπτυξης των My market Local. Στόχος του ομίλου είναι μέχρι τα τέλη του 2025 να λειτουργήσουν περί τα 75-80 My market Local σε όλη την επικράτεια. τον σχεδιασμό ανάπτυξης των Metro Cash & Carry εντάχθηκε φέτος το νέο κατάστημα στη Δράμα και ένα dark store στην Πάτρα, ενώ η επένδυση της αλυσίδας στις επιχειρήσεις Ho.Re.Ca, εκτιμάται να έχει περαιτέρω θετική επίδραση στα οικονομικά της αποτελέσματα.

Μασούτης: Οι επενδύσεις και οι εξαγορές

Σταθερή στις επενδύσεις της είναι η Δ. Μασούτης. Η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα υπό τον Γιάννη Μασούτη επενδύει περί τα 25 εκατ. ευρώ ετησίως κυρίως σε πάγια περιουσιακά στοιχεία, ενεργειακές αναβαθμίσεις και ανακαινίσεις καταστημάτων. Μπορεί το ποσό να φαίνεται μικρό σε σχέση με τα επενδυτικά πλάνα των άλλων αλυσίδων ωστόσο στα κονδύλια αυτά δεν περιλαμβάνονται οι επενδύσεις σε εξαγορές ή νέα καταστήματα.

Για παράδειγμα το νέο Grand Μασούτης που θα ανοίξει τις πύλες του στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους στις Τρεις Γέφυρες είναι μια επένδυση που ξεπερνά τα 30 εκατ. ευρώ. Και αυτό γιατί σε έναν ιδιόκτητο χώρο 5 στρεμμάτων δρομολογείται η δημιουργία του νέου Grand Μασούτης στην Αθήνα, με παράλληλη ανέγερση στον ίδιο χώρο ενός κτηριακού συγκροτήματος δύο 9όροφων πολυκατοικιών.

Το Grand Μασούτης στις Τρεις Γέφυρες θα είναι το δεύτερο στην Αττική μετά το Grand κατάστημα στην Γλυφάδα και θα αναπτύσσεται σε ένα επίπεδο περίπου 2.000 τμ. Την ίδια ώρα, οι δύο δίδυμες 9όροφες πολυκατοικίες που θα ανεγερθούν ακριβώς από πάνω, θα φιλοξενήσουν 110 διαμερίσματα διαφορετικών εμβαδών.

Στην Αττική επίσης δρομολογούνται άλλες δύο μεγάλες αίθουσες, μια στα Βόρεια προάστια και μια πιο κεντρικά.

Και φυσικά, αν ευοδωθεί το κυοφορούμενο deal με την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, το ύψος των επενδύσεων της Δ. Μασούτης θα εκτιναχθεί στα ύψη. Αλλωστε οι εξαγορές, είναι στο DNA της βορειοελλαδίτικης επιχείρησης που έχει καταφέρει από μια τοπικής εμβέλειας αλυσίδα να επεκταθεί σε όλη την Ελλάδα και να βρίσκεται πλέον στους Big5 του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων με τις πωλήσεις να εκτιμάται ότι φέτος θα ξεπεράσουν το 1,14 δισεκ. ευρώ.

Διαβάστε επίσης:

Θέμα χρόνου η πώληση των σούπερ μάρκετ «Κρητικός» – Ο Μασούτης και το τίμημα του deal

«Τρίζει τα δόντια» στις πολυεθνικές ο Τάκης Θεοδωρικάκος

Εμπορικά καταστήματα: Το ωράριο έως την Πρωτοχρονιά – Τι ισχύει για πολυκαταστήματα και σούπερ μάρκετ