Μπορεί να πέρασαν τον πρώτο «κάβο», ωστόσο ερώτημα παραμένει εάν τα σούπερ μάρκετ καταφέρουν να συνεχίσουν με την ίδια επιτυχία την υπόλοιπη χρονιά.

Η άνοδος των πωλήσεων που κατέγραψαν στο πρώτο τετράμηνο του έτους, έστω και μικρή (+2,1%) –σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen- συνιστά έναν «μικρό άθλο» καθώς η σύγκριση γίνεται με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, όπου οι καταναλώτες πανικόβλητοι έκαναν «έφοδο» στα ράφια των σούπερ μάρκετ, μετά το ξέσπασμα του κορονοϊού και την επιβολή του πρώτου Lockdown.

Με «όχημα» την κατηγορία των τροφίμων, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 4% μπόρεσαν και κρατήθηκαν σε θετικό έδαφος. Καταλυτικό ρόλο έπαιξε η παράταση του lockdown που βοήθησε και «πριμοδότησε» την κατ’ οίκον κατανάλωση, συγκρατώντας τη ζήτηση στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων σε υψηλά επίπεδα. Χωρίς άλλη διέξοδο, οι καταναλωτές έμειναν… σπίτι και συνέχισαν να εξασκούν τις μαγειρικές ικανότητές τους, συντηρώντας τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ.

Μετά την 3η Μαΐου όμως τα πράγματα άλλαξαν. Και αυτό γιατί στην εξίσωση μπήκε και η εστίαση, η οποία άνοιξε και πάλι τις πύλες της στο κοινό. Τα τραπέζια στα εστιατόρια στρώθηκαν και υποδέχθηκαν ξανά ύστερα από περίπου πέντε μήνες απραξίας τους πελάτες, οι οποίοι έδειξαν πως περίμεναν με ανυπομονησία την επανεκκίνηση του κλάδου. Η προσέλευση ήταν εντυπωσιακή κατά τις πρώτες ημέρες ενώ σύμφωνα με επαγγελματίες του κλάδου, η κίνηση εξακολουθεί να κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα, δεδομένων πάντοτε των συνθηκών (λειτουργούν μόνο οι εξωτερικοί χώροι).

Η επιστροφή της εστίασης σε συνδυασμό με την περαιτέρω χαλάρωση των περιορισμών αναμένεται να επηρεάσει το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, πλήττοντας τα εισοδήματά τους. Το ερώτημα είναι πόσο μεγάλες θα είναι οι απώλειες εσόδων. Οι προβλέψεις είναι αρκετά δύσκολες καθώς η κατάσταση παραμένει ρευστή. Ακόμη και οι εταιρείες που πραγματοποιούν έρευνες για τις καταναλωτικές τάσεις αδυνατούν να προσδιορίσουν με ακρίβεια την έκβαση της φετινής χρονιάς λόγω της έντονης αβεβαιότητας που υπάρχει. Κανείς δεν γνωρίζει πως θα εξελιχθεί η πανδημία και ποια ακριβώς θα είναι η αντίδραση του καταναλωτή την «επόμενη μέρα».

Παρ’ ότι ο πήχης μπήκε ψηλά την περσινή χρονιά, όπου οι πωλήσεις εκτοξεύθηκαν κατά περίπου 1 δισ. ευρώ, δίνοντας βαθιά «ανάσα» και γεμίζοντας με κέρδη τα ταμεία των επιχειρήσεων, αποτελεί «στοίχημα» για τον κλάδο να διατηρήσει το θετικό πρόσημο στην κατανάλωση.