Ψηλά τον πήχη για τη μείωση των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ με την εφαρμογή των μέτρων από την 1η Μαρτίου βάζει η κυβέρνηση.

Μετά από μια σειρά μέτρων, που δεν έχουν αποδώσει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, καθώς η ακρίβεια στα τρόφιμα παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα, με την Ελλάδα μάλιστα να είναι στη δεύτερη θέση μεταξύ των χωρών της Ευρωζώνης με τις  μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών τον Ιανουάριο, οι νέες ρυθμίσεις εκτιμάται ότι θα αναστρέψουν την αρνητική εικόνα.

1

Προσδοκία για μειώσεις σε 2.000 προϊόντα

Από αύριο το υπουργείο Ανάπτυξης περιμένει μειώσεις τιμών έως και 15% σε περισσότερα από 2.000 προϊόντα στις 13 κατηγορίες που περιορίζονται οι προσφορές, δηλαδή απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, προϊόντα προσωπικής φροντίδας κ.α.. Σχετικές ανακοινώσεις για το σύνολο των κωδικών και το εύρος μείωσης των τιμών θα γίνουν από το υπουργείο Ανάπτυξης την ίδια μέρα ωστόσο μια πρόγευση έδωσε ο κ. Σκρέκας μιλώντας σε τηλεοπτική εμπομπή, σημειώνοντας ότι «δεν θα δούμε τις τιμές σε αυτά τα προϊόντα να σταθεροποιούνται αλλά να μειώνονται σε σχέση με  ότι συνέβαινε πριν την εφαρμογή του μέτρου. Ξέρουμε ότι σε όλες αυτές τις κατηγορίες οι μειώσεις που θα δούμε θα είναι μεγαλύτερες από το 10%. Θα είναι μόνιμες μειώσεις. Δεν είναι έκτακτα μέτρα».

Όπως είπε ο υπουργός τα στοιχεία για τον Φεβρουάριο, από πολύ μεγάλες αλυσίδες στην αγορά δείχνουν ότι έχουμε μείωση των ανατιμήσεων σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο, της τάξης του 80%. «Δηλαδή 8 στα 10 προϊόντα που πέρσι είχαν ανατιμηθεί, φέτος δεν έχουν ανατιμηθεί».

Ανατιμήσεις γίνονται

Ωστόσο υπάρχουν ανατιμήσεις που αφορούν κυρίως προϊόντα commodities. Και κάποιες εταιρείες που βλέπουν την τιμή της πρώτης ύλης να ανεβαίνει προχωρούν σε ανατιμήσεις επιλέγοντας να βγούνε εκτός των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών για τρεις μήνες.  Ηδη εταιρεία, θυγατρική πολυεθνικής που δραστηριοποιείται στην αγορά του καφέ, προχωρά σε ανατιμήσεις από την 1η Απριλίου. Όπως αναφέρουν στο mononews πηγές με γνώστη του θέματος, οι νέοι τιμοκατάλογοι που έχουν σταλεί στα σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν ανατιμήσεις σε 23 κωδικούς προϊόντων καφέ τύπου εσπρέσο και καπουτσίνο αλλά και ρόφημα σοκολάτας. Οι ανατιμήσεις κυμαίνονται από 0,9% και φτάνουν μέχρι 6,7% και σύμφωνα με την ενημέρωση που κάνει η εταιρεία στους πελάτες της, οι ανατιμήσεις είναι αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης αύξησης της τιμής της πρώτης ύλης του καφέ.

Γνωστοποιεί δε ότι για τους συγκεκριμένους κωδικούς δεν θα υπάρχει προωθητική δραστηριότητα από 1 Απριλίου έως 30 Ιουνίου.

Σε κάθε περίπτωση το μέτρο της απαγόρευσης προωθητικών ενεργειών για ένα τρίμηνο από την ανατίμηση έχει λειτουργήσει σε αυτή τη φάση αποτρεπτικά με πολλές εταιρείες να έχουν αναστείλει τις αυξήσεις που είχαν ανακοινώσει από τις 10 Ιανουαρίου και μετά. Παράλληλα το μέτρο του περιορισμού των προσφορών, ένα μέτρο που αλλάζει τον τρόπο που λειτουργεί για δεκαετίες η αγορά βάζοντας φρένο στις προσφορές έχει ήδη φέρει αποτέλεσμα στους τιμοκαταλόγους. Όπως έχει αναδείξει το mononews οι μειώσεις μέσω συγκεκριμένων τιμοκαταλόγων οι αρχικές τιμές είναι σημαντικά μειωμένες σε σχέση με την αρχική τιμή που αναγραφόταν πριν το μέτρο του υπουργείο Ανάπτυξης.

Αυτό που έχει σημασία είναι πώς θα αποτυπωθούν στο ράφι και ποια θα είναι η εκπτωτική πολιτική που θα ακολουθήσουν οι εταιρείες.

Μείωση προσφορών και εκπτώσεων για να καλυφθεί η διαφορά

Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι εκπτώσεις θα περιοριστούν και το ζητούμενο είναι αν και πόσο φθηνότερα θα αγοράζει ο καταναλωτής τα συγκεκριμένα προϊόντα.

Για παράδειγμα με βάση στοιχεία που έχουν έρθει σε γνώση του mononews, εταιρεία με βρεφικές πάνες εφαρμόζοντας τη νέα ρύθμιση βάση της οποίας το 30% που δόθηκε το 2023 για προσφορές, παροχές και πιστωτικά, πρέπει να αφαιρεθεί από την αρχική τιμή, δίνει νέα αρχική τιμή μειωμένη κατά 19%. Η γενική έκπτωση επί τιμολογίου που έδινε προ της ρύθμισης Σκρέκα ήταν στο 17%. Από την 1η Μαρτίου η νέα γενική τιμολογιακή έκπτωση μειώνεται στο 10%.  Αντίστοιχη είναι η εικόνα και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων με τη γενική τιμολογιακή έκπτωση να περιορίζεται σημαντικά. Έτσι, οι ονομαστικές τιμές θα είναι μειωμένες, το ύψος και η έκπτωση των προωθητικών ενεργειών «ψαλιδισμένες» και τον τελικό λογαριασμό για τον καταναλωτή θα φανεί στο ράφι.

Διαβάστε επίσης

Σκρέκας: Θα δούμε μειώσεις σε προϊόντα έως και 15%

Σούπερ μάρκετ: Νέες μειωμένες τιμές φέρνουν τα μέτρα κατά της ακρίβειας

Σούπερ μάρκετ: Κόβονται οι προσφορές, πέφτουν οι τιμές – Τι αποκαλύπτουν οι νέοι τιμοκατάλογοι