Έναν χρόνο μετά τις αλλαγές στο καθεστώς των προσφορών στα σούπερ μάρκετ, με την ενσωμάτωση του 30% της έκπτωσης στην αρχική τιμή έρχονται νέες αλλαγές.

Και ενώ ήδη το αποτύπωμα των μέτρων εκείνων που ελήφθησαν επί θητείας Κώστα Σκρέκα έχουν αφήσει ορατό αποτύπωμα με τη μείωση των τιμών σε κατηγορίες για τις οποίες εφαρμόστηκε η ρύθμιση από τον περασμένο Μάρτιο.

1

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ για το Δεκέμβριο 2024, ο ετήσιος πληθωρισμός, σε σχέση με το Δεκέμβριο 2023, στην κατηγορία «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» ανήλθε σε -0,3% ενώ στην κατηγορία «Διατροφή» ανήλθε σε -0,5%.

Παράλληλα παρατηρούνται σημαντικές μειώσεις στην κατηγορία των καθαριστικών προϊόντων (-7,9%) και στην κατηγορία των ειδών προσωπικής υγιεινής (-3,3%). Πρόκειται για δύο από τις κατηγορίες μη τροφίμων όπου εφαρμόστηκε από την 1η Μαρτίου 2024 η μείωση κατά 30% των προσφορών και των παροχών προς τα σούπερ μάρκετ.

Μπορεί η σταθεροποίηση των τιμών στα ράφια να είναι εμφανής και γενικότερα η τάση περιορισμού των πληθωριστικών πιέσεων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις χώρες της ΕΕ και οι τιμές σε πολλές κατηγορίες να κινούνται πτωτικά (σ.σ. ζυμαρικά, πουλερικά, κατεψυγμένα θαλασσινά, γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα) και κάποιες άλλες ανοδικά (σ.σ. ψωμί, δημητριακά για πρωινό, μοσχάρι, χοιρινό, ψάρια νωπά, αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων) ωστόσο οι τιμές των συγκεκριμένων κατηγοριών φέρουν το αποτύπωμα των κυβερνητικών μέτρων.

Κάτι άλλωστε που αναφέρεται και στη χθεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης, σύμφωνα με την οποία «ειδικά για την κατηγορία των καθαριστικών προϊόντων, το 2024, η Κυβέρνηση έλαβε μέτρα περιορισμού των πρακτικών εκπτώσεων, πιστώσεων και λοιπών παροχών μεταξύ προμηθευτών και supermarket, προκειμένου να περάσουν οι εκπτώσεις απευθείας στο ράφι υπέρ των καταναλωτών».

Τα μέτρα για τις εκπτώσεις και τις προσφορές

Την ίδια ώρα αναμένονται σαρωτικές αλλαγές στα σούπερ μάρκετ στο μέτωπο των προσφορών και εκπτώσεων. Σε εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας για ανακοινώσεις μείωσης τιμής ιδίως σε προσφορές, εκπτώσεις και προωθητικές ενέργειες προκειμένου να αποτρέπεται κάθε παραπλανητική ή αθέμιτη πρακτική εκπτώσεων.

Η εφαρμογή του Κώδικα έχει τεθεί σε ισχύ αλλά άτυπα έχει παραταθεί μέχρι τον Μάρτιο, όπως αναφέρει στο mononews ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς, προκειμένου να προσαρμοστούν επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ και προμηθευτές στα νέα δεδομένα, που προβλέπουν μεταξύ άλλων ότι:

Η τιμή αναφοράς πλέον για οποιαδήποτε μείωση τιμής είναι η χαμηλότερη τιμή του προϊόντος στο ράφι και οποιοδήποτε ποσοστό έκπτωσης θα υπολογίζεται με βάση αυτήν την τιμή και όχι στην ονομαστική τιμή. Κατά τον ίδιο τρόπο σε διαδοχικές αυξομειώσεις τιμών, η τιμή αναφοράς είναι η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών.

Τέλος στα in pack 1+1

Μια από τις βασικές αλλαγές αφορά στα πακέτα προσφορών και στις συνδυαστικές προσφορές, τα οποία θα πρέπει να αναφέρονται με σαφή τρόπο στα οφέλη στον καταναλωτή. Σε αντίθετη περίπτωση, ενδέχεται ο ισχυρισμός να είναι παραπλανητικός όσον αφορά την τιμή του προϊόντος.

Όπερ σημαίνει ότι στα ράφια θα αλλάξει το τοπίο σε ότι αφορά τα πακέτα των προσφορών. Ετσι, θα περιοριστούν οι συσκευασμένες προσφορές για παράδειγμα, προϊόν που είναι 1+1 σε μια συσκευασία, καθώς θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει και μόνο ένα προϊόν, άρα θα πρέπει υπάρχει στο ράφι.

Από εδώ και πέρα πρέπει να παράξουν άλλου είδους προωθητικές ενέργειες και προσφορές. Δεν μπορούν να έχουν πλέον on pack 1+1 δώρο και στις συσκευασίες 50% κλπ., διότι πρέπει να υπάρχει και το συγκεκριμένο προϊόν μόνο του. Και αυτό δεν είναι εφικτό με δεδομένο ότι τα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν έχουν απεριόριστο χώρο.

Έτσι αν μια αλυσίδα ή ο προμηθευτής ή συνδυαστικά και οι δύο θέλουν να κάνουν μια προσφορά θα πρέπει να έχουν σαφή ένδειξη στο ράφι ότι αν ο καταναλωτής πάρει δύο στο ταμείο θα έχει την έκπτωση που έχει καθοριστεί.

Αλλάζει το τοπίο στα ράφια των σούπερ μάρκετ

«Αλλάζει το τοπίο άρδην στα σούπερ μάρκετ» επισημαίνει ο κ. Πεταλάς προσθέτοντας ότι «στην αρχή ο καταναλωτής θα προβληματιστεί, θα τον ξενίσει το νέο τοπίο. Γιατί και ο καταναλωτής έχει μάθει με ένα συγκεκριμένο τρόπο να κάνει τις αγορές του και η κουλτούρα των προσφορών είναι πολύ έντονη τις τελευταίες δεκαετίες. Θα είναι να σαν ψωνίζει σε σούπερ μάρκετ στο εξωτερικό. Αλλά στην πορεία θα καταλάβει».

Σε όλη την Ευρώπη υπάρχει μια αντίστοιχη διαδικασία εφαρμογής κανόνων για τις εκπτώσεις και τις προσφορές ωστόσο η διαδικασία είναι πιο εύκολη γιατί δεν έχουν σε τόσο μεγάλο εύρος προσφορές και εκπτώσεις.

Στο εγχώριο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων με βάση τα τελευταία στοιχεία της Circana, που αφορούν στο δεκάμηνο του 2024, η ένταση των προσφορών στα ράφια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ είναι αυξημένη και εντοπίζεται κυρίως στις δύο μεγάλες κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών, τα τρόφιμα και τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού.

Στην πρώτη κατηγορία το ποσοστό του τζίρου που προήλθε από τις προωθητικές αυξήθηκε από 24,9% σε 25,3% και στη δεύτερη από 25,7% σε 26,5%. Συνολικά ο τζίρος των ταχυκίνητων αγαθών που διατέθηκε υπό καθεστώς προσφοράς αυξήθηκε κατά 25,6% το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου.

Διαβάστε επίσης:

Φάις, Μπενρουμπή, Αττικά Πολυκαταστήματα, Κωτσόβολος: Το come back του λιανεμπορίου στο χρηματιστηριακό ταμπλό

Οι χρυσές μπίζνες των Ελλήνων στη Ρουμανία

Προάγγελος άρσης των μέτρων ο αρνητικός πληθωρισμός στα τρόφιμα – Γιατί η αγορά είναι επιφυλακτική