Η πανδημία έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην «εκτόξευση» των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ.

Πολλοί καταναλωτές επέλεξαν -για πρώτη φορά- να κάνουν online τα ψώνια τους μετά την επιβολή των αυστηρών περιορισμών ενώ αρκετοί είναι αυτοί που παραμένουν πιστοί στο συγκεκριμένο κανάλι και μετά την άρση των lockdowns. Ποιο ηλεκτρονικό κατάστημα κερδίζει τις περισσότερες προτιμήσεις; Ποια είναι τα κορυφαία κριτήρια για την επιλογή ενός καταστήματος; Πόσα ξοδεύουν οι καταναλωτές για αγορές στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ;

Σύμφωνα με την έρευνα του Convert Group και του Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η ΑΒ Βασιλόπουλος διαθέτει το πιο αναγνωρίσιμο ηλεκτρονικό κατάστημα καθώς το 80% δηλώνει πως το αναγνωρίζει. Το ποσοστό αυτό φθάσει στο 84% όταν συμπεριλαμβάνεται και η συνεργασία του ολλανδού λιανέμπορου με την πλατφόρμα Delivery.gr. Ο Σκλαβενίτης διαθέτει το δεύτερο πιο αναγνωρίσιμο ηλεκτρονικό κατάστημα, με το 62% των καταναλωτών να αναγνωρίζει το ηλεκτρονικό του κατάστημα, αλλά η συνολική του αναγνωρισιμότητα αυξάνεται κατακόρυφα στο 82% αν συμπεριληφθεί η συνεργασία του με το efood.gr.

Το MyMarket καταλαμβάνει την τρίτη θέση και αναγνωρίζεται από το 54% των καταναλωτών, και ακολουθούν το e-Fresh.gr με 52%, η Μασούτης (masoutis.gr) με 48% και ο Κρητικός (kritikos.gr) με 40%. Με μικρότερα ποσοστά ακολουθούν τα ηλεκτρονικά καταστήματα των Market In (Μarket-In.gr) (33%), Bazaar (Bazaar-Online.gr) (24%) και Θανόπουλος (Τhanopoulos.gr) (20%). Μασούτης και Κρητικός έχουν συνεργασίες και με την πλατφόρμα Box της Cosmote, διαθέτοντας και εκεί αξιόλογη αναγνωρισιμότητα.

Φυσικά καταστήματα

Οι περισσότεροι καταναλωτές τείνουν να επιλέγουν τους ίδιους λιανέμπορους, από τους οποίους κάνουν τα ψώνια τους και στα φυσικά καταστήματα. Ο Σκλαβενίτης συγκεντρώνει τις περισσότερες επιλογές όσον αφορά στα φυσικά καταστήματα (72%) και είναι δεύτερος online (36%), ενώ ο ΑΒ Βασιλόπουλος είναι ο πρώτος διαδικτυακά με 44%και ο δεύτερος στα φυσικά καταστήματα με 61%. Λιγότερες προτιμήσεις που κυμαίνονται μεταξύ 20% και 40% συγκεντρώνουν το MyMarket, Masoutis, ενώ η Lidl έχει παρόμοιο μερίδιο σε φυσικά καταστήματα αλλά δεν διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα. Κρητικός και η Market In έχουν μικρότερο μερίδιο στις προτιμήσεις των καταναλωτών, και ακολουθούν το e-Fresh (μόνο online) και η Γαλαξίας (μόνο φυσικό).

Τα κριτήρια

Όσον αφορά στα βασικά κριτήρια, βάση των οποίων οι καταναλωτές επιλέγουν ένα ηλεκτρονικό παντοπωλείο ή μια υπηρεσία είναι η δωρεάν αποστολή (72%), ο φιλικός προς τον χρήστη ιστότοπος (68%) και οι τιμές των προϊόντων (63%). Για τους περισσότερους καταναλωτές, η ποιότητα ενός προϊόντος έχει μεγαλύτερη βαρύτητα στην απόφασή τους όταν αγοράζουν τρόφιμα, ενώ οι προσφορές ή οι εκπτώσεις είναι ο αποφασιστικός παράγοντας σε κατηγορίες μη τροφίμων.

Έξι στους 10 καταναλωτές αναφέρουν ότι αγοράζουν σπάνια ή ποτέ φρέσκα προϊόντα στο διαδίκτυο ενώ η κατ’ οίκον παράδοση ειδών παντοπωλείου και η αποφυγή να μεταφέρουν τσάντες στο σπίτι αποτελεί τον βασικό παράγοντα για αγορές μέσω διαδικτύου για τους περισσότερους αγοραστές. Είναι ενδεικτικό ότι το 59% των πελατών είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ή θα σκέφτονταν να πληρώσουν παραπάνω για να παραλάβουν την ίδια ημέρα τα ψώνια τους.

Το μέσο καλάθι

Αναφορικά με την μέση δαπάνη στα online σούπερ μάρκετ, αυτή ανέρχεται σε 146 ευρώ, σε σύνολο 416 ευρώ που ξοδεύουν τα νοικοκυριά σε μηνιαία βάση για είδη παντοπωλείου. Αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές που προτιμούν τις online αγορές, ξοδεύουν περίπου το 35% του μηνιαίου προϋπολογισμού τους για την αγορά τροφίμων και άλλων ειδών παντοπωλείου μέσω ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ. Η μέση αξία του ηλεκτρονικού καλαθιού διαμορφώθηκε 78 ευρώ τον Μάιο του 2021, όπερ σημαίνει ότι κατά μέσο όρο οι καταναλωτές κάνουν 1,9 παραγγελίες το μήνα από τα online σούπερ μάρκετ.

Το προφίλ του online shopper

Σχετικά με το προφίλ των καταναλωτών που επιλέγουν τα online σούπερ μάρκετ, είναι κατά κύριο λόγο γυναίκες, ηλικίας μεταξύ 36-55 ετών, παντρεμένες που ζουν σε νεότευκτη κατοικία και έχουν κατά μέσο όρο υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης και εισοδήματος. Περίπου οι μισοί από αυτούς αγοράζουν τρόφιμα στο διαδίκτυο τουλάχιστον μία φορά το μήνα και ξοδεύουν, κατά μέσο όρο, 146 ευρώ το μήνα, ή το 35% του συνολικού προϋπολογισμού τους για παντοπωλεία.

Διαβάστε επίσης:

Coffee Island: Ξεκινά συνεργασία με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης

Σ. Τσαμτσουκάκης (Hard Rock) στο mononews: «Δεν μας πτοεί η πανδημία, σχεδιάζουμε και άλλες επενδύσεις στην Ελλάδα»

Χάος ξανά στη Βρετανία: Αδειάζουν τα ράφια των σούπερ μάρκετ – Εκκλήσεις στους καταναλωτές για ψυχραιμία