ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα χαμηλά περιθώρια κέρδους των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, τα οποία τα τελευταία χρόνια έχουν μειωθεί στο 1-1,5%, λειτουργούν ως αποτρεπτικός παράγοντας για την είσοδο ξένων επενδυτών στην εγχώρια αγορά, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου.
Ωστόσο, αυτή ακριβώς η χαμηλή κερδοφορία εντείνει την ανάγκη για περαιτέρω συγκέντρωση σε μια αγορά που παραμένει κατακερματισμένη. Η κατάσταση αυτή οδηγεί σε αυξημένη κινητικότητα, με τους μεγάλους παίκτες να αναζητούν τρόπους ενίσχυσης της θέσης τους, ενώ οι μικρότερες αλυσίδες προσπαθούν να αντεπεξέλθουν στις αυξημένες προκλήσεις του κλάδου.
Την ίδια ώρα το τοπίο του παραδοσιακού οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων μεταβάλλεται ραγδαία, καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο κερδίζει συνεχώς έδαφος. Οι πλατφόρμες efood και Wolt, πέρα από τις συνεργασίες τους με τα σούπερ μάρκετ, αναπτύσσουν πλέον το δικό τους δίκτυο καταστημάτων.
Παράλληλα, ενισχύεται η παρουσία των convenience stores, ενώ νέοι παίκτες εκτός της παραδοσιακής αγοράς, όπως η Core Innovations του ομίλου Motor Oil – που εξαγόρασε πριν λίγους μήνες την αλυσίδα Twenty 4 Seven – εισέρχονται δυναμικά στον κλάδο.
Σε εξέλιξη οι συζητήσεις Μασούτη- Κρητικού
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον μετασχηματισμού, η ενδεχόμενη εξαγορά της αλυσίδας ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από τη Δ. Μασούτης μονοπωλεί τον ενδιαφέρον της αγοράς, καθώς αποτελεί μια εξέλιξη που θα μπορούσε να αλλάξει τις ισορροπίες, αναδιαμορφώνοντας το λιανεμπόριο και ενισχύοντας περαιτέρω τη συγκέντρωση στον κλάδο.
Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών συνεχίζονται και όπως είπε πρόσφατα ο επικεφαλής της βορειοελλαδίτικης εταιρείας, Γιάννης Μασούτης, δεν έχουν μπει στη φάση των αποκλειστικών διαπραγματεύσεων, οι συζητήσεις είναι σε εξέλιξη. Μάλιστα ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «δεν συζητά μόνο μαζί μας αλλά και με άλλους».
Η διοίκηση της αλυσίδας μπορεί να κρατά τα χαρτιά της κλειστά για το σε ποιο σημείο βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις όμως η αγορά προεξοφλεί το deal που θα αλλάξει τα δεδομένα. Φέρνοντας τη Μασούτης στην τέταρτη θέση της κατάταξης των κορυφαίων παικτών του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και δίνοντάς της ισχυρότερο αποτύπωμα στην Αττική και τη νότια Ελλάδα.
Παράλληλα, θα της επιτρέψει να αποκτήσει μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύ και να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της έναντι αλυσίδων όπως ο Σκλαβενίτης και η ΑΒ Βασιλόπουλος, αλλά και ο όμιλος Metro.
Η στρατηγική προσέγγισης του ομίλου Metro
Μπορεί η ενδεχόμενη εξαγορά της Κρητικός από την ομώνυμη αλυσίδα του Γιάννη Μασούτη να φέρει ανατροπές στην αγορά των σούπερ μάρκετ με ανακατατάξεις στο πεδίο των μεγάλων παικτών ωστόσο αυτό δεν αναμένεται να φέρει αλλαγές σε ό,τι αφορά τη στρατηγική ανάπτυξης του ομίλου Μetro.
Όπως είχε αναφέρει πρόσφατα ο πρόεδρος του ομίλου, Αριστοτέλης Παντελιάδης το «εμείς κοιτάμε τι μπορούμε να κάνουμε εμείς πιο σωστά και όσο πιο γρήγορα, αλλά με τις δικές μας κατευθύνσεις και αρχές. Το τι κάνει ο ανταγωνισμός, φυσικά το κοιτάμε, αλλά τέτοιου είδους κινήσεις δεν μπορούν να επηρεάσουν και δεν θεωρούμε ότι πρέπει να επηρεάσουν την δική μας πολιτική» τονίζοντας ότι πυλώνας της στρατηγικής θα παραμείνει η οργανική ανάπτυξη και το franchise.
Αναφερόμενος δε στην ανατροπή που μπορεί να φέρει στον κλάδο το ενδεχόμενο deal, τόσο στο επίπεδο του ανταγωνισμού όσο και στην αλλαγή «δυνάμεων» στην αγορά τόνισε ότι «σε τελευταία ανάλυση, ο αριθμός των καταστημάτων που υπάρχουν στην αγορά δεν πρόκειται να αλλάξει. Αντίθετα, όπως συμβαίνει συνήθως σε μια εξαγορά, ο αριθμός μικραίνει γιατί κάποια συμπίπτουν και κλείνουν. Το αν με αυτή την εξαγορά, ο Μασούτης βρεθεί σε νούμερα πάνω από εμάς, πάνω στην κατάταξη αυτό δεν μπορεί αυτό να επηρεάσει την πολιτική μας».
Πού επικεντρώνεται η Σκλαβενίτης
Από την άλλη πλευρά η Σκλαβενίτης παρά την απόσταση που τη χωρίζει με τη δεύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ με τον τζίρο να είναι διπλάσιος, δεν επαναπαύεται.
Στο μέτωπο των εξαγορών, μετά την απόκτηση της αλυσίδας Υπεραγορές Παπαντωνίου, ο όμιλος συμφερόντων της οικογένειας Σκλαβενίτη αν και επικεντρώνεται στην εγχώρια αγορά και την αγορά της Κύπρου, έχει πάντα στα ραντάρ του για επέκταση σε νέες αγορές. Μάλιστα πηγές κοντά στην εταιρεία έχουν κατά καιρούς επισημάνει ότι ενδιαφέρον έχουν οι αγορές της Κεντρικής Ευρώπης ωστόσο δεν υπάρχει καμία ειλημμένη απόφαση για το επόμενο βήμα.
Ο market leader της αγοράς έχει ρίξει το βάρος αυτήν την περίοδο στην ανάπτυξη του νέου επενδυτικού project στο πρώην εργοστάσιο Πίτσος στο Ρέντη στο οποίο έχει δρομολογήσει τη δημιουργία ενός εμπορικού hub με υπεραγορά και καταστήματα εστίασης, καθώς και χώρου εκδηλώσεων.
Σε πλήρη εξέλιξη ο μετασχηματισμός της ΑΒ Βασιλόπουλος
Από την άλλη πλευρά η ΑΒ Βασιλόπουλος μετά την εξαγορά της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Τερζής στην Πελοπόννησο επικεντρώνεται στην υλοποίηση του μετασχηματισμού της, με πυλώνα τόσο τη μετατροπή ενός σημαντικού αριθμού καταστημάτων από εταιρικά σε franchise, υοθετώντας το βελγικό μοντέλο που εφαρμόζει η μητρική, αλλά και στην αλλαγή «ταυτότητας» από ένα σούπερ μάρκετ που απευθύνεται στην ελίτ σε ένα σούπερ μάρκετ με χαμηλές τιμές προσιτό σε όλους.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως έχει ανακοινώσει ο επικεφαλής της, Νίκος Λαβίδας το επενδυτικό πλάνο της τριετίας που ολοκληρώνεται φέτος, ύψους 180 εκατ. ευρώ έχει στο επίκεντρό τη δημιουργία νέων καταστημάτων και την αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου. Είναι χαρακτηριστικό ότι το δίκτυο franchise της εταιρείας ενισχύθηκε με 48 νέα καταστήματα το 2024, φτάνοντας συνολικά τα 300 πανελλαδικά, σε συνεργασία με 223 επιχειρηματίες και πάνω από 2.000 εργαζομένους.
Στον χορό των εξαγορών και η Market In
Αλλά και μικρότερες αλυσίδες όπως η Market In, αναζητούν ευκαιρίες για τη διεύρυνση του αποτύπωματός τους.
Η εταιρεία με επικεφαλής την Ευλαμπία Ράμμου και τον Πέτρο Χαροντάκη πρόσφατα προχώρησε στην εξαγορά της αλυσίδας των Ιωαννίνων, Market 4u Κάκαβος. Πρόκειται για τοπική αλυσίδα convenience καταστημάτων, η οποία διατηρεί το δικό της κοινό στα Ιωάννινα όπου δραστηριοποιείται με τέσσερα καταστήματα.
Η αλυσίδα πέρυσι είχε προχωρήσει στην εξαγορά των δύο καταστημάτων της εταιρείας Αφοί Δημοθεόδωροι Α.Ε. (Dimarket), εταιρεία που δραστηριοποιείται και στο χονδρικό εμπόριο με την Ilion Cash and Carry. Πρόκειται για δύο καταστήματα σε Άνω Γλυφάδα και Ηράκλειο τα οποία για μια περίοδο ήταν ενταγμένα στη Spar Hellas και αργότερα είχαν ενταχθεί στον όμιλο SYNKA Χανίων.
Διαβάστε επίσης
Γ. Μασούτης: Δεν είμαστε οι μόνοι που συζητούν με την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός
Μασούτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Παντελιάδης: Η μάχη της μικρής λιανικής για τους μεγάλους της αγοράς
Ο μετασχηματισμός «κλειδί» για την επόμενη ημέρα της ΑΒ Βασιλόπουλος – Το στρατηγικό πλάνο
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Wall Street: Ήπια κέρδη παρά την απογοήτευση για την καταναλωτική εμπιστοσύνη
- Ναι μεν, αλλά… και από Μόσχα: Επιβεβαιώνει την συμφωνία για τη Μαύρη Θάλασσα – Η Ζαπορίζια υπό ρωσικό έλεγχο, επιμένει
- «Κληρώνει» αύριο για τον κατώτατο μισθό – Στο υπουργικό οι ανακοινώσεις για την αύξηση
- Πάπας Φραγκίσκος: Θα μπορούσε να μην τα καταφέρει, λέει ο γιατρός του – Με βραδιά… πίτσας στο νοσοκομείο γιόρτασε την ανάνηψή του
